Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor
Richard9026

Restaurare RR Capri (succesorul sau)

Recommended Posts

 

Dupa ceva timp de stat in depozit, am decis sa scot Capri-ul pe care l-am cumparat acum un an si sa il restaurez.

 

 

 

AXctUm.jpg

 

 

 

Carcasa din lemn este in stare f buna, la fel pentru butoane si sticla de scala. 

Materialul textil care acopera difuzoarele arata ok, mai putin intr-un loc unde a fost taiat putin.

 

Uitandu-ma la sticla de scala imi dau seama ca nu este modelul facut pentru RSR (cu tuner OIRT).

 

AXcRZi.jpg

 

 

 

De asemenea lipseste sigla "Capri".

Pe capacul de pe spate (care este indoit... stiti cum se poate indrepta fara a distruge cartonul/scrisul de pe el?) scrie QUELLE si in stanga-jos mai scrie "Made in Western Germany"

 

 

 

AXcdOT.jpg

 

 

 

Dupa o consultate cu "gogu" am descoperit ca acest aparat (seria 2775) nu este Capri ST6401 ci succesorul sau, facut de QUELLE (de fapt Quelle este o firma de vanzari, mai degraba fabricile VEB din RDG l-au facut) ST6501.

Pagina de pe radiomuseum: https://www.radiomuseum.org/r/quelle_stereo_vollsuper_st_6501.html

 

Diferentele intre acest aparat si Capri: 

 

-decodor RFG-ist Loewe Opta 52941

-ochi magic cu dublu sectiune, a doua sectiune fiind responsabila pentru indicarea stereo, EMM803 Schaub Lorenz (tot RFG-ist)

-diverse mici modificari la condensatorii variabili.

-lipsa sigurantei de 0,2A din secundarul de 240V 0,15A care furnizeaza tensiunea anodica

-modificari in circuit, dar si in sasiu, pentru acomodarea decodorului stereo tranzistorizat

 

Utilizand decodorul si ochiul magic RFG-ist, cei de la Quelle au inscriptionat "Made in West Germany", desi aparatul este facut 90% in RDG, pentru ca oamenii din RFG pe atunci credeau ca aparatele RDG-iste sunt mai de proasta calitate (asa am auzit)

 

 

 

In timp ce desfaceam aparatul, am gasit un plic! care avea seria aparatului scrisa pe el.

In plic se afla schema, caietul original cu instructiuni si garantiile lampilor. Poze cu aparatul si documntele puteti vedea in albumul special pe care i l-am facut aici: https://photos.app.goo.gl/YYNfjPUaKX3PSuK96

 

In caietul de instructiuni, se mentioneaza numele "Simonetta". Deci aparatul se numeste Simonetta.

 

AXcKA3.jpg

 

 

 Sasiul in sine este neumblat. Suruburile care il tineau de carcasa aveau vopseaua intacta. In timp ce suruburile de la sursa au fost umblate, la fel si pentru decodorul stereo (vad ca s-a umblat de jos, s-au modificat niste bobine la care este acces fara sa se scoata sasiul.

 

Pe tuner scrie 87-104Mhz, pe sticla doar 87-100.

 

 

Inainte sa mai intru in detaliu asupra conditiei blocului-sursa si a sasiului propiu-zis, trebuie sa precizes ca, cand am cumparat aparatul, l-am alimentat asa rapid sa stiu in ce conditie e.

 

La alimentare:

 

Toate lampile se aprind, si apoi, dupa vreo 5 secunde incepe, foarte puternic, din cele 2 difuzoare sa scoata un brum de 100hz foarte foarte puternic, atat de puternic incat, daca vorbeam inspre difuzoare, vocea mi se distortiona (modula) .

Acel brum nu isi schimba intensitatea daca ajustam volumul cu potentiometrul. La fel si pentru comutarea intre benzi. Singurul lucru pe care stia sa il faca era sa bazaie puternic.

 

Pe langa aceasta problema electrica, mai avea inca 3 mecanice.

 

-Claviatura destul de.. blocata?

Daca apas pe o clapeta, si apoi apas pe alta, cea anterioara se deblocheaza, dar nu se ridica pana sus, trebuie sa o ajut eu.  Pe scurt, se comuta greu intre ele claviaturile.

Poze cu claviatura sunt in albumul pe care l-am precizat mai sus.

 

-Sforile de scala sunt in stare perfecta, dar variabilul este blocat. 

Ca sa il misc, trebuie sa apuc roata atasata de ax cu mana si sa misc eu manual, se misca extrem de greu, presupun ca s-a intarit vaselina. Trebuie scos, batut axul fara sa distrug ceva, curatat si lubrifiat din nou.

 

De asemena, rotita aia mica e din plastic? O alegere cam proasta? Variabilul de la Capri era mai mic, si avea rotita din metal.

 

 

AXcD5c.jpg

 

-Parghia pentru scala MF-MA nu functioneaza, cand apas pe UUS, nu se comuta scala, ramane blocata pe MA, unde variabilul este blocat.

 

 

 

Acum, sa zic despre blocul sursa:

 

AXcfHZ.jpg

 

 

Toate sigurantele sunt cele originale, intacte si prezinta continuitate.

 

Puntea redresoare e ok, am reformatat-o la 50V-100V-200V.

 

Condensatorii electrolitici, e alta poveste:

 

AXccgm.jpg

 

Condensatorul original, care avea 2 sectiuni, una de 50uF si cealalta de 100uF a fost inlocuit cu unul IPRS 50uF+50uF.

 

Inca nu am verificat condensatorii. Cred ca cel IPRS e prost. O sa incerc sa fac rost de un  electrolitci 50+100 sau 100+100 nemtesc, cum era si inainte, care este bun.

 

Faptul ca este 50+50 in loc de 50+100 afecteaza cu ceva? Nu cred.

 

La sursa, pana cand fac rost de condensatori, urmeaza sa verific puntea sub sarcina, am rezistente de 20W si le inseriez / pun in paralel ca sa verific cum reactioneaza puntea la diferiti curenti (suporta max 160ma 250V). Puntea este formata din 40 diode Seleniu.

 

La sasiu, l-am curatat bine, am scos lampile, urmeaza sa le verific la catometru (nu detin unul, dar cunosc pe cineva care are).

Intre timp, verific fiecare rezistenta, si continuitatea intre componente utilizand schema. Pana acum totul ok.

Cea mai mare problema... condensatorii hartie. Arata jalnic:

 

AXc5vv.jpg

 

 

Urmeaza sa iau inlocuitori, detaliez dupa ce scriu si despre decodorul stereo.

 

Decodorul este realizat 100% semiconductori Ge, i-am verificat pe toti (diode si jonctiuni trz) si masoara bine.

 

Ce nu vad ok, sunt niste electrolitici mici (1uf70V) care vad ca au garniturile umflate

 

Ac3MWD.jpg

 

In stanga jos-ul cablajului, puteti vedea doi conzi electrolitici axiali mici, unul cu garnitura ok, altul umflat.

 

 

In legatura cu componentele ce trebuiesc inlocuite.

 

Pentru condensatorii hartie, vad ca TME nu prea are condensatori cu valorile necesare, dar Farnell are.

De pe farnell pana acum am pe lista condensatori poliester metalizati Vishay (Roederstein) MKT 1813

Si niste conzi Y1 Kemet pentru deparazitare (nu prea am incredere in cel vechi, care e dublu sectiune 2x 2,5nf 250v)

 

Cu cei din poliester, ma gandesc sa ii pun in carcasa celor de hartie vechi, si apoi sa ii umplu cu ceara ( se cheama restuffing).

 

Pentru electrolitici, e alta poveste.

La cei axiali, o sa le tai un terminal si sub cablaj ii pun pe aia noi. La cei din sursa, daca sunt prosti, o sa ii deschid si o sa ii pun pe cei noi in cutia celui vechi, incat sa se pastreze aspectul vechi.

 

Ce fel de condensatori sa iau pentru cei din imagine?

 

AXchE5.jpg

 

Cei rosii sunt cei din sursa, cei roz filtreaza frecventele inalte pentru tweetere (5uf 150V, de ce 150V? asa de mare este tensiunea acolo? sau sunt eventuale oscilatii care pot distruge condensatorul si s-a ales o tensiune mare, sau pur si simplu aia aveau?) , cei mov decupleaza semnalul de AF din catod, iar cel verde filtreaza tensiunea anodica.

 

In alegerea unui condensator vad ca sunt mai multe criterii. Cele mai generale sunt ESR-ul, Curent Riplu, Viata si dimensiune (nu prea conteaza ca toti sunt f mici).

Pentru fiecare culoare, rosu roz mov verde, ce sa urmaresc?

Pentru rosu presupun viata si curent riplu mare.

Pentru roz, ar fi ideali niste conzi special audio, dar aceia sunt doar pentru tensiuni mici (sub 63v). De ce au ales 150V si nu.. 25V?

Pentru mov... orice ar merge? cu viata cat mai mare.

La fel si pentru verde.

 

Pentru ESR, nu cred ca trebuie low esr intrucat nu sunt frecvente mari aici.

Urmeaza si pentru decodorul stereo sa analizez electroliticii.

 

Alte recomandari in privinta restaurarii? Multumesc!

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca va trebue ceva dintr-un CAPRI am un sasiu complet fara blocul de alim. si audio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu aveti, intamplator, carcasa superioara in stare buna?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stare buna? Nu știu ce să zic

 

AXb2hH.jpg

 

A stat ceva pe ea, și se vad urmele cauciucului deteriorat? Nu se duce daca zgarii, poate cu ceva solutie.

 

Și are o secțiune pătrată de 2cm tăiată 

 

AXbAC1.jpg

 

Daca puteți repara cumva, e bine, oricum e mult mai bine decât să faceți un capac de la 0.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

La 26.01.2019 la 20:25, Richard9026 a spus:

decodorul stereo

Tunerul de uus*** decodorul este neatins

Reformulez întrebările:

1. Cum se poate îndrepta capacul de carton ce se afla in spatele aparatului radio.

2. Cum pot scoate condensatorul variabil, fara sa dau jos sfoara care învârte antena de ferită?

(3). Condensatori pentru aplicațiile circuitelor am găsit, nu mai trebuie.

3.De ce condensatorii care cuplează tweeterele de difuzoarele mari, care au val de 5uV sunt de 150V și nu de.. 25V? Exista vârfuri in semnalul audio care pot atinge până în 150V? Sau doar valoarea asta au avut-o la îndemână?

4. Alte recomandari în privința Capri-ului? Ce defecte comune avea?

 

 

Edited by Richard9026

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Richard9026 said:

Tunerul de uus*** decodorul este neatins

Reformulez întrebările:

1. Cum se poate îndrepta capacul de carton ce se afla in spatele aparatului radio.

2. Cum pot scoate condensatorul variabil, fara sa dau jos sfoara care învârte antena de ferită?

(3). Condensatori pentru aplicațiile circuitelor am găsit, nu mai trebuie.

3.De ce condensatorii care cuplează tweeterele de difuzoarele mari, care au val de 5uV sunt de 150V și nu de.. 25V? Exista vârfuri in semnalul audio care pot atinge până în 150V? Sau doar valoarea asta au avut-o la îndemână?

4. Alte recomandari în privința Capri-ului? Ce defecte comune avea?

 

 

1. Puteti incerca sa puneti la abur capacul apoi sa il lasati la presat. Atentie abur sa fie putin (fier de calcat) si aplicat pe partea nevopsita.

2. Nu va faceti probleme cu sfoara antenei de ferita, oricum trebuie demontata cam toata partea din fata pentru a ajunge la condesatorul variabil de AM (cel din mijloc). Eu am renuntat la operatiune (demontat scala), am aplicat wd40 si am rotit din cand in cand axul, ca si la condensatorul de UUS, dealtfel. Daca desfaceti scala puteti incerca sa incalziti axul condensatorului

 

4. Condensatorii variabili au ceva rulmenti si se intepenesc, asa ca se ajunge la punctul 2. Claviatura poate pierde din arcuri, in cel mai fericit caz este doar extrem de murdar mecanismul, se curata cu wd40 sau alte bunatati de genul asta. Verificati cu atentie toti condensatorii igienici din etajul final, sunt sanse mari sa nu mai fie ok.

Edited by radasous

Share this post


Link to post
Share on other sites

Placa audi aţi refăcut-o?

Eu la al meu trebuie să refac placa audio şi transformatorul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu, deocamdată dau comanda pentru condensatori pe farnell.

 

In zilele astea restaurez un aparat radio latvia m.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...