Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor
flomar60

Pistol de lipit performant

Recommended Posts

1V/div.cu reglajul fin la jumatatea cursei... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

La 05.01.2019 la 12:44, flomar60 a spus:

Salutari!

Am realizat acest pistol pentru ca aveam nevoie de un aparat mai puternic decat celebrul "Radioprogres" dar, in acelasi timp , am incercat sa aiba o greutate cat mai mica in conditiile date si o forma fizica care sa permita o utilizare usoara...

Este construit pe un miez 2C+2C recuperat din alimentarea televizoarelor Sport primele modele...lucreaza cu 2 modele de ansa , din conductor de 2,8mm diametru-6mmp si 3,5mm diametru-10mmp

  Date tehnice:

-sectiune miez  6cmp

-curent de mers in gol ,la 230V -0,16A si la 245V -0,81A

-tensiune primara maxima 250V

-curent de impuls ,in momentul pornirii,cu ansa de 3,5mm -aprox 1,1A ...dupa atingerea temperaturii de lucru ,aprox 0,75A...masuratori facute la 230V tensiune retea

-putere aparenta aprox 172VA

-timp de atingere a temperaturii de topire a fludorului aprox. 2 secunde cu ansa mai subtire si aprox 3 secunde cu ansa mai groasa

-bobinaj primar - 860 sp cu conductor de 0,55mm diametru cu izolatie

-rezistenta ohmica primar-11 ohmi

-secundar- o spira din bara de cupru de 11 x 5mm

-greutate - 1,48 kg

Va prezint, in poze ,etapele constructive incepand de la constructia carcasei bobinajului ,etape de montaj si aspectul final,inclusiv o schita cu dimensiunile exacte ale carcasei bobinajului si ale secundarului ....aparatul a fost finalizat miercuri 02.02 si a fost testat joi si vineri timp de 6 ore in fiecare zi  cu 2-3 minute functionare si 6-7 minute pauza pe parcursul celor 6 ore...la pranz a avut o pauza de 1/2 ore...s-a comportat ok,fara probleme!

 

IMG_0842 (FILEminimizer).JPG

IMG_0844 (FILEminimizer).JPG

 

De cand am vazut lucrarea dv, imi sta gandul doar la cum as putea sa fac si eu unul, ca ma lovesc des de limitarile unui pistol obisnuit, iar ciocanului rusesc de lipit ii ia o vesnicie pana se incalzeste, apoi pana se raceste, plus ca varful e cat o zi de post.

 

Primul pas e facut, am 2 variante de miez: 

1. sa folosesc 2 miez-uri lipite din traf-uri ca si cel mic din poze, caz in care as avea sectiunea miezului de 8cmp (1,6x5cm), fereastra pentru primar+secundar de 11x33mm si greutatea traf-ului rezultat de aproximativ 1000gr (cele mici au doar 500gr. fiecare). Miezul are dimensiunile exterioare cu tot cu bride 5,8x5,4cm.

2. sa folosesc un singur miez ca si cel mare din poze (asta e chiar imens), caz in care as avea sectiunea miezului de 9,6cmp (2,4x4cm), fereastra pentru primar+secundar de 17x46mm si greutatea traf-ului de 1400gr. Asta are la exterior cu tot cu bridele de prindere 8,4x7,3cm.

 

La pistolul dv. vad ca aveti sectiune miez de 6cmp (1,6x3,7cm?) si fereastra pentru infasurari de 11x21

Deduc ca prima varianta din cele enumerate de mine ar fi mai potrivita, nu?

Doar ca poate ar fi loc de o mica majorare a sarmei din primar (si implicit a curentului debitat), eu avand aproximativ 3,63cmp fata de 2.31cmp, cat ati avut dv.

 

 

20191114_175032.jpg

20191114_175106.jpg

Edited by cosmin ardelean

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, se poate incerca varianta cu cele 2 miezuri lipite....insa,este obligatoriu sa porniti de la secundar!....acesta trebuie confectionat primul si totul dimensionat functie de el daca adoptati metoda constructiva aleasa de mine....trebuie gandit initial si sistemul de fixare al barei secundarului pentru ca el suporta socurile mecanice....de asemenea, se observa la carcasa mea ca capacul de protectie al secundarului-cel de sus dintre secundar si miez-are un sistem de fixare fara urechi tocmai pentru a putea fi fixat pe pozitie dupa bobinarea primarului....

Dvs. puteti incerca si un secundar peste primar cu 2 spire sa zicem dar e nevoie de o izolatie termica f. buna iar racirea primarului se inrautateste mult....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu nu... raman la varianta clasica, cu secundarul deasupra, la fel ca al dv. Momentan sunt in cautare de platbanda. 

Ca si optiuni de fixare a iesirilor secundarului, nu-i problema, solutii sunt destule. Doar traf-ul sa fie bine facut, aici o sa am nevoie de sfaturile dv.

Sectiunea miezului fiind putin mai mare decat la al dv, e nevoie de o sectiune mai mare a platbandei din secundar pentru a scoate maximul din el sau secundarul dv e deja putin supradimensionat raportat la curentul ce trece prin el?

Edited by cosmin ardelean

Share this post


Link to post
Share on other sites

Secundarul a fost optimizat pe latimea ferestrei (11mm) si grosimea a fost aleasa functie de bara din care am debitat....am avut la dispozitie bara de 5mm grosime si bara de 10mm grosime...dat fiind si necesitatea modelarii dupa forma respectiva ,alegerea a fost bara cu grosimea mai mica!....cu ansa de 6mmp se comporta f.bine,aceasta sectiune a ansei a fost maximum pe care l-am impus de la acest pistol....la celalalt,mai mare, din start am impus lucrul si cu ansa de 10mmp ,si,firesc,si puterea pistolului a fost mai mare...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inteleg.

Dar in cazul meu, la 8cmp sectiune miez, e cazul de sectiune mai mare a platbandei pentru secundar? Intreb acum ca sa stiu ce sa caut.

Mai mult de 10mm latime nici eu n-o sa pot baga, pentru ca mai ocupa si carcasa 1,5mm. Deci doar in grosime mai pot urca.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si inca o intrebare. Miezurile astea vad ca au intre C-uri cate o foaie de carton. Sa-l las acolo ori il scot? Din ce stiu, asta opreste miezul sa intre in saturatie asa repede si poti baga curenti mai mari in primar.

Edited by cosmin ardelean

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pentru ansa de 6mmp secundarul de 11 x 5 mm este absolut suficient!....scoateti foaia de carton!....intereseaza un cuplaj  bun primar/secundar pentru randament cat mai bun....

Share this post


Link to post
Share on other sites
La 14.11.2019 la 18:09, cosmin ardelean a spus:

La pistolul dv. vad ca aveti sectiune miez de 6cmp (1,6x3,7cm?) si fereastra pentru infasurari de 11x21

 

In observatiile mele initiale s-a strecurat o eroare. Uitandu-ma acum la dimensiunile carcasei, vad ca aveti fereastra de cel putin 11x37mm.

Deci traf-ul din prima varianta (cu fereastra de 11x33mm) e cam mic, nu cred ca am loc suficient pentru 750sp sarma de 0,5 (0,55) + platbanda din secundar.

Sau?

Mie in miezul ala mic imi ramane strict pentru infasurarea primara, 10x23mm. Asa la un calcul grosier, e loc cam de 18x41=738 spire din sarma de 0,55, deci teoretic as fi pe muchie de cutit...

Edited by cosmin ardelean

Share this post


Link to post
Share on other sites

Acum am ajuns acasa de la munca!

Cateva consideratii:

- 10 x 6mm sectiunea secundarului eu consider ca este arhisuficienta pentru ce vreti sa faceti....spuneati, pe privat ca ati gasit de 4mm grosime....este prea mic!....cautati ceva mai gros,ideal ar fi de 6mm dar se poate si mai gros si grosimea suplimentara poate fi indepartata prin polizare/pilire ca sa ramana la grosimea de 6mm....aceasta operatie de polizare/pilire este necesara doar pe supratata care este inclusa in carcasa ,restul capetelor care ies din carcasa pot ramane la grosimea initiala(de ex. 10mm)....asa ramane si spatiu suficient pentru primar....prin utilizarea de sticlotextolit cu grosimea de max 1,5mm (eu am folosit la capacul care izoleaza secundarul de miez si la capacul celalalt al primarului sticlotextolit de 1mm grosime iar la capacul separator primar/secundar de 1,5mm)...

   Ramane problema modelarii eficiente pe forma carcasei a barei de cupru de 10mm grosime ...va trebuie neaparat un sablon metalic sau un sablon de lemn imbracat in tabla de mimin 1,5mm grosime....pentru ca veti folosi cu siguranta ciocanul ,bacurile de la menghina,si....alte metode!

  Despre primar -daca va fi nevoie sa folositi un conductor mai subtire( de ex. 0,5mm diametru cu izolatie) ca sa incapa nr. de spire necesar,nu va faceti probleme!....influenta asupra parametrilor finali ai pistolului nu va fi semnificativa....

Edited by validae

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, asta sper si eu, sa gasesc mai groasa, ca de subtiat rezolv. Bara rotunda e usor de gasit, dar nu am utilaj de-ala cu role pentru aplatizare, iar la ciocan sau polizor nu iese frumos (partea ce iese din carcasa).

Modelarea platbandei nu pune probleme. Doar gasirea.

Pentru carcasa am sticlotextolit de 1mm. Asta vreau sa folosesc cel putin la peretii interiori, peste care se va bobina primarul.

Pana la urma sa raman la prima varianta? Ar fi suficiente cele 740-750sp daca nu intra mai multe?

Edited by cosmin ardelean

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sa discutam si despre nr de spire din primar.... eu am apreciat la maxim 750 sp necesarul in primar functie de sectiunea miezului... dvs va trebui sa faceti probe ca sa "trageti" maximum din miez.... adica va alegeti o tensiune limita maxima superioara (de ex. 250V) la care curentul de mers in gol sa nu depaseasca 500mA...posibil sa fie nevoie sa mai dati jos din cele 750 sp... sa nu va mirati de valoarea avansata de mine!.... ganditi-va ca pistolul nu va lucra niciodata in gol mai mult de cateva secunde!... iar in sarcina, saturatia scade si traful lucreaza in parametrii....asa ca, dupa parerea mea, se poate construi pistolul pe cele 2 miezuri cumulate... incercati, nu aveti ce pierde, oricum veti obtine o scula mai puternica decat Radioprogresul si experienta cat cuprinde! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

In sfarsit am gasit bara de cupru. Atat ca e foarte mare, insa e noua si la pretul de 100 lei adusa acasa la dimensiunile de 10x30mm si 1,28m lungime cred ca e cea mai buna optiune, in ideea ca restul poate fi folosit la multe alte proiecte viitoare. Nu stiu cum o s-o tai...

Edited by cosmin ardelean

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se taie cu fierastraul de metal (bomfaierul)....va trebuiesc 30-35cm de bara....marcati 10mm din margine pe lungimea de mai sus si taiati cu bomfaierul pe langa semn spre margine....asa vor ramane cam 7mm de material, exact ce va trebuie dvs!....10 x 7mm este absolut suficient....taietura se face cu panza bomfaierului intoarsa pe lateral....taiati usor,nu va grabiti,folositi un pic de ulei sau motorina ca sa ungeti panza si verificati in permanenra ca nu v-ati abatut de la semn....cautati o panza de bomfaier mai lata(model vechi) am observat ca se comercializeaza mai mult cele inguste....cu aceasta din urma precizia taieturii scade....se pot utiliza si alte mijloace de taiere (flex,foarfeca,etc.)dar nici una nu prezinta siguranta ca veti avea o bara de 10 x 7mm corect debitata....la foarfeca se torsioneaza pe lungime iar la flex se pierde mult material....rezistati tentatiei de a pune pila pe bara ca sa indreptati bavurile rezultate de la taiere!.....abia dupa ce veti modela bara pe miezul/carcasa trafului se poate executa operatia de finisare!

Edited by flomar60

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mi-am amintit ca am niste prieteni ce debiteaza cu plasma sau laser (nu stiu exact) la firma, pe instalatie computerizata. O sa ma uit cat material se pierde.

 

Daca nu ma insel, asa ceva e utilajul:

 

Edited by cosmin ardelean

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.