Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Inca un amplificator...


Akos

Postări Recomandate

In afara de frecventa de jos de sub 1Hz, acum la reanalizarea schemei am observat ca Stuart a reintrodus circuitului de bootstrap , folosit pe vremuri

 si este activ prin condensatorii  C89 si C90 dar si prin alimentarile cu M41 si X5. Acesta are potential de marire a tensiunii de excitatie a driverilor

si implicit se mareste tensiunea alternativa utila pe portile MOSFET-urilor finale iar in final se poate obtine o putere mai mare cu 10 -20% fata

de o alimentare constanta direct din sursa, sau chiar printr-un circuit cu dioda serie si filtrare.

In final acest procedeu creste si randamentul total al amplificatorului, dar nu are si unele inconveniente?

Desi pe simulator se obtin rezultate bune, tranzistorii driveri Q113(BC550) si Q114(BC560), pe schema originala sunt probabil din seria THAT300 de 30mA,

 cred ca nu sunt potriviti pe aceasta pozitie si poate perechea MJE340-MJE350 este mai buna pentru fiabilitatea schemei.

 

@gsabac

Editat de Shambala
Link spre comentariu

Trebuie sa recunosc spasit ca solutia cu bootstrap este este una din contributiile mele la aceasta schema. Daca va uitati cu atentie, sunt acolo 2 zennere de 20V (D29 si D36

in schema de baza) care limiteaza tensiunile pe drivere cam la 16V, deci nu este nevoie de MJ-uri.

Link spre comentariu

Ca tensiune da, dar la curenti tranzitorii pe fronturi si putere disipata BC-urile cred ca sunt de curenti si puteri prea mici si doar o analiza cu semnal

 dreptunghiular la intrare asa cum a prefigurat @sesebe poate rezolva aceasta nelamurire a mea, care este si spre folosul proiectului.

 

@gsabac

Link spre comentariu

Din simularea in dc rezulta o putere pe driverele U1G$1 si U2G$4 de cca 90 mW (prin ele trec cam 7mA) deci teoretic este in parametri.

Referitor la bootstrap efectul este spectaculos, reduce THD cu ordin de marime. Este prima data cand incerc asa ceva. Este prima data si cand construiesc ceva simulat.

In prima imagine de mai jos este clippingul la 20kHz, al doilea este iesirea cu semnal de intrare dreptunghiular de 20kHz.

e_stuart-nfb-sim003.pdf

Link spre comentariu

Merci! 

Slew-rate-ul mi se pare muuult prea mic pt un amplificator care se vrea "super HiFi". 

Pt mine sint interesante schemele cu slew-rate de peste 200V/usec (400V/usec în bridge) ca să le consider "super HiFi". 

Degeaba faci o schema cu distorsiuni de 1ppm dacă are slew-rate-ul unui etaj final cu integrat. 

Link spre comentariu

1. Nu am sa fac acum teoria chibritului, mai ales ca aceasta problema a mai fost dezbatuta pe forum.

2. Am spus "pt mine" deci nu este o regula generala dar un amplificator care se vrea integrat in categoria "super HiFi" trebuie sa stea bine la toti parametrii ce determina calitatea sunetului nu numai la citiva dintre ei.

3. La o tensiune peak de 90V (clipingul apare pe simulare la 92V) si un slew-rate de 24V/usec rezulta o banda de frecventa full power de numai 42462Hz (42.46Khz).

La amplificatorul meu experiment cu TDA7293 clasa G (informatii postate pe diyaudio) am avut o banda la 3db de 150Khz dar am renuntat la el din cauza slew-rate-ului prea mic pt gusturile mele (sub 10V/usec la o putere de iesire de 100W) dar acel amplificator avea o schema mult mai simpla si era simtitor mai ieftin de realizat. 

4. Teoretic poti reduce si mai mult slew-rate-ul (injumatati chiar) fara a-i fi afectata redarea benzii audio de 20-20Khz.

5. Ca sa fac si o analogie, putem sa ne gindim la acest amplificator ca la o masina pe perna de aer (aeroglisor) in care nu se va simti absolut nici o pietricica sau groapa de pe drum (distorsiuni infine - ca si inexistente), avund un motor revolutionar de 10000-1milion de cai putere (1KW putere de iesire amplificator -> peste o anumita valoare chiar nu mai conteaza valoarea exacta)  complet silentios, dar care ia curbele cu dificultate si ii trebuie foarte mult timp pt a atinge viteza dorita (slew-rate mic).

Sa comparam acum aceasta masina cu un Ferari in care din cauza suspensiilor rigide simti orice pietricica, motorul foarte galagios face aproape inutil un sistem audio in interior, dar care atinge viteza dorita in numai citeva secunde.

Eu personal prefer Ferari.

 

PS: titlul topicului mi se pare tocmai potrivit.

Editat de sesebe
Link spre comentariu

Eu nu pot simula exact schema, deoarece nu am modelele pentru  ECW20N20&ECW20P20, dar sugerez lui @Akos inlocuirea

 tranzistorilor driveri, pentru testarea  influentei asupara marimii "Slew-rate", eventual si introducerea dupa BC-uri a unor noi tranzistori

 in montaj Darlington, deoarece banuiesc ca influenta capacitatilor Gate-Source cumulate cu efectul Miller duce la marirea frontului.

Efectul introducerii etajelor Darlington poate duce la aparitia de oscilatii, deci ar trebui modificate si circuitele de compensare.

 

@gsabac

Editat de gsabac
Link spre comentariu

Ma bucur din inima ca titlul topicului este pe placul dl-ui @sesebe, chiar daca continutul ei este muuuult sub standardele dansului.

Totusi trebuie sa remarc ca ochiului vigilent al dansului n-a observat filtrul trece jos de la intrare, care pe linga limitarea benzii, suprimarii receptionarii undelor

medii mai are si un alt efect, si anume reducerea Slew-rate. Mi-am permis sa fac o simulare fara acest filtru (pe care de fapt sunt convins ca si dumnealui il foloseste !)

si uite ca imediat acel Slew-rate are alta valoare. Si inca odata imi exprim regretele pentru dezamagirea produsa domnului sus amintit si jena mea ca pe linga Ferari-ul

dansului schema propusa de mine seamana cu o trotineta ruginita. Desi nu tin minte sa fi vazut macar un trabant postat de dumnealui.

e_stuart-nfb-sim004.pdf

Editat de Akos
Link spre comentariu
Acum 24 minute, Akos a spus:

Ma bucur din inima ca titlul topicului este pe placul dl-ui @sesebe, chiar daca continutul ei este muuuult sub standardele dansului.

Totusi trebuie sa remarc ca ochiului vigilent al dansului n-a observat filtrul trece jos de la intrare, care pe linga limitarea benzii, suprimarii receptionarii undelor

medii mai are si un alt efect, si anume reducerea Slew-rate. Mi-am permis sa fac o simulare fara acest filtru (pe care de fapt sunt convins ca si dumnealui il foloseste !)

si uite ca imediat acel Slew-rate are alta valoare. Si inca odata imi exprim regretele pentru dezamagirea produsa domnului sus amintit si jena mea ca pe linga Ferari-ul

dansului schema propusa de mine seamana cu o trotineta ruginita. Desi nu tin minte sa fi vazut macar un trabant postat de dumnealui.

e_stuart-nfb-sim004.pdf

 

Asta e o cu totul alta treaba.

Spor mai departe!

 

Daca imi poermiti inca un comentariu, ar fi indicat sa te duci mai mult pe o configuratie de tip nested feedback. Nu am studiat in amanuntime schema , am vazut ca exista ceva si in acest sens dar reactia negativa principala este tot din iesire la intrare.

Editat de sesebe
Link spre comentariu

SR este influentat si de filtrul Zobel de la iesire. In lumea reala aceste elemente trebuie introduse, ca vrem, ca nu vrem.

Tot ce poate face un constructor este sa joace intre aceste limitari. Asta nu inseamna sa te multumesti cu ceea ce s-a publicat si raspublicat.

Cine face un prototip hoby ar trebui sa incerce drumuri mai putin batute, care daca reusesc iti aduc mult mai mare satisfactie decit poate produsul in sine

(un amplificator in cazul de fata).

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări