Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor
Mircea Sabau

Stație de lipit analogica cu amplificator operational și ecran

Recommended Posts

Vad ca se doreste a se munci la acest "proiect".

 

Deci, pot sa va ajut, pentru ca o munca relativ asemanatoare am facut deja, dar de unul singur.

Desigur, daca doriti ajutor.

Si sper sa se inteleaga ca va dau ajutor in directia pe care "se duce" singur subiectul, indiferant de ce consider eu si indiferent cum arata schema mea.

 

Raman insa 2 probleme pe care le-am pus pe tapet si le-a amintit imediat mai sus X_dadu:

  1. - cu o schema pornita prost va fi greu sa ajungeti la ceva bun... nu ar fi mare efort sa incepeti de la zero, dar pe niste baze corecte. Va bucurati ca schema este simpla... dar adaugand / imbunatatind diverse va deveni din ce in ce mai complicata.
  2. - cu off-setul v-am spus deja de multe ori si vi s-a spus de X_dadu -> de ce neglijati? o sa va intrebati de ce palpaie ledul si de ce aveti citiri neasteptate si variatii mari...
  3. randament bun aveti cand mosfetul trece brusc din oprit in pornit, si nu este necesar sa faca asta mai mult ca o data pe secunda... Daca este in astfel de regim nu trebuie nici un radiator si nici nu se "arde" inutil energie.

 

ON-TOPIC, punctiform:

  1.  ledul nu are de ce sa indice comutari dese sau stari de aprindere partiala ca intensitate. Daca schema functioneaza corect trebuie sa fie comutari ferme, timp in conductie si timp fara conductie clar evidentiate. Uitati-va la diverse filme puse pe YouTube de mine, cu statia facuta de mine.
  2. Cirip - cum ai calculat tu un histerezis, cat este procentul pe care il admiti? Dar mai important este ca nu poti calcula un histerezis daca cunosti rezistenta de feedback pozitiv (parca ziceai 2MOhmi), dar nu cunosti rezistenta de intrare. Acolo ai pe intrare o rezistenta care variaza intre 0 si 5 KOhmi, asta daca potentiometrul este de 10K (...polul plus sau minus sunt ambii in mod egal referinta...)
  3. In acest caz, un circuit cu histerezis trebuie sa aiba o sursa de semnal cu impedanta joasa (sa zicem un AO repetor al semnalului de la potentiometru) apoi o rezistenta de intrare, mult mai mare ca impedanta joasa, si apoi cea de feedback. Raportul este dat de cat de mare vrem histerezisul, si la un letcon de acest ar trebui sa fie pe la 0,5% - dupa parerea mea. La voi sursa de impedanta joasa si rezistenta de intrare lipsesc.  V-am zis ca nu se poate pune histerezis fara modificari...
  4. Vgs tipic pe Mosfet este peste 20V, deci ar fi un punct mai bun de functionare cu 7818 sau 7820 decat cu ce aveti acolo, adica 7812.
  5. Vedeti ca mi se pare ca va asumati o greseala majora de interpretare/gandire...

 

Greseala majora de interpretare este de a considera ca tensiunea de pe termocuplu ar arata temperatura de pe varf:

- termocuplul masoara temperatura din rezistenta. Acolo este pus, aia masoara.

Rezistenta este cea care degaja caldura, ea este sursa primara, deci este cea mai calda din tot ansamblul.

- caldura din rezistenta trebuie sa traverseze spatiul gol (fractiuni de milimetru, dar plin cu aer, care este termo-izolator) dintre rezistenta si varf, apoi sa se conduca prin metalul varfului si sa ajunga la varful propriu-zis, adica zona cu care lipesti... Pe toata calea asta temperatura tot scade.

- din ce imi amintesc pentru letconul Gordak aveam 400 grade pe varf cand termocuplul  indica ~ 550 grade, atat era in rezistenta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Acum 3 minute, Dxxx a spus:

 

Desigur, daca doriti ajutor.

 

nu prea dorim , la cum ai abordat subiectul la inceput ni s-a cam luat

Acum 5 minute, Dxxx a spus:

 

 

Deci, pot sa va ajut, pentru ca o munca relativ asemanatoare am facut deja, dar de unul singur.

 

 

bravo tie , bucura-te de ea

Acum 6 minute, Dxxx a spus:

 

ON-TOPIC, punctiform:

  1.  ledul nu are de ce sa indice comutari dese sau stari de aprindere partiala ca intensitate. Daca schema functioneaza corect trebuie sa fie comutari ferme, timp in conductie si timp fara conductie clar evidentiate. Uitati-va la diverse filme puse pe YouTube de mine, cu statia facuta de mine.

am vazut , face ledul ca girofarul

Share this post


Link to post
Share on other sites
La 18.07.2019 la 0:03, Dxxx a spus:

 

 

Este ultima interventie, nu vreau polemica.

 

se vede

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Scuze, am revenit, am fost plecat cateva ore in provincie.

Poate m-am exprimat confuz dupa o noapte de bibilit la cablajul asta.

Treaba sta astfel: acum am rezistenta de 1.5M pe histerezis si totul functioneaza normal, ledul se aprinde si se stinge pe toata plaja de reglare a temperaturii, doar ca fliuctuatia temperaturii afisate este cam de 10 grade cu letconul pe suport.

Cu rezistenta de 2.4M la temperaturi de pana la 300 grade ledul se aprinde si se stinge dar sta stins cam o secunda, iar timpul in care sta stins se scurteaza pe masura ce este crescuta temperatura. La peste 300 de grade pana pe la 340-350 se stinge foarte rar, probabil la 30-45 secunde si sta stins sub o secunda, doar clipeste. iar peste 350 de grade sta aprins in continuu.

 

Referitor la tensiunea la bornele letconului, am masurat-o pe blocul terminal exact pe suruburi dar probabil am prins un sfarsit de comutatie.

Am masurat acum din nou si la pornirea statiei pana ajunge la temperatura setata sunt 24V. Ulterior mentinerea in temperatura se face cu o tensiune de 12.5-13V. Mai concret, la 320 de grade cand ledul este aprins tensiunea este 12.5-13V iar cand ledul este stins tensiunea este 0V.

Si la 400 de grade este la fel, si la 250 de grade la fel.

 

Am scris "Adevarul este ca la 2.4M temperatura afisata este constanta dar ledul ramane aprins pe toata plaja de reglare. "

Detaliez: M-am referit la pe toata plaja de reglare, orice temperatura setezi temperatura afisata care are o variatie de 1-2 grade, acesta era sensul cuvantului constanta. Dar asa cum am scris, ledul ramane aprins foarte mult timp.

 

Acum 6 ore, x_dadu a spus:

îmi cer scuze dacă a deranjat

 

Ne a fost vorba de niciun deranj, pe mine nu aveai cum sa ma deranjezi pentru ca eu nu am nicio contributie semnificativa cu vreo statie de lipit.

Eram numai nedumerit deoarece toate se numesc pe forum statii de lipit si nu intelegeam de ce sunt asa zise. Acum ce sa zic, eu consider ca unele statii dezvoltate pe forum sunt mai performante decat unele asa zise statii de lipit - petarde, nu altceva - din comert.

 

Legat de detaliile oferite de @Dxxx, eu nu inteleg o chestie: daca tot avem un circuit de calibrare, si masuram cu termocuplul multimetrului exact varful letconului si reglam afisajul in functie de aceasta informatie, ce nu este corect? Bineinteles ca temperatura reala a varfului si cea afisata nu sunt identice pe toata plaja de temperaturi, dar in cazul montajului de fata diferenta este de maxim 10-12 grade la temperatura setata de 350 de grade. Este asa de importanta diferenta asta?

 

@adicontakt, hai sa ne calmam si sa ne facem treaba ca postari nefolositoare incarca inutil topicul

Eu unul as vea sa vad ce ne poate arata Dxxx daca tot se ofera sa ne ajute. Din astfel de experiente consider ca nu am decat de invatat.

Deci @Dxxx te rog sa ne arati ce ai lucrat. Multumim in avans.

Edited by zvonacfirst

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Colegul Adicontakt poate sa monologheze oricat... oricum ajutorul pe care l-am oferit si ideea de a fi binevenit / sau nu,  se refera numai la cei care au si avut vreo contributie activa pana acum, adica la Cirip si Zvonacfirst in principal.

 

Zvonacfirst

1. - te rog sa faci o proba: pui un voltmetru paralel pe rezistenta letconului. Cu letconul rece conectezi la bornele alimentarii ansamblul (initial letconul sa fie rece, evident) si citesti tensiunea. Cateva secunde, pana citesti tu tensiunea, nu se va ridica temperatura mult.

Este interesant daca citesti 24V sau 12V in aceste conditii...

2. letconul nu este aparat de masura. El trebuie sa dea masuratori RELATIVE serioase, adica repetitiv aceeasi valoare in aceleasi conditii - si de asta voi aveti o problema cu off-set-ul.

In rest ca masuratoare ABSOLUTA o abatere mai mare decat zici tu, adica pe la 20 grade este acceptabila si se corecteaza eventual usor din etalonare.

Nu uitati ca schimband varfurile - abateri de 20 grade sunt normale, evident ca conductia va depinde de modelul varfului... Nimeni nu sta sa etaloneze la schimbarea varfului, deci intrinsec se admit abateri de 20 grade.

 

Ceea ce vreau eu sa fie foarte clar este ca termocuplul din letcon (situat in rezistenta) si cel pus de electronist pe varful unde se face lipitura VOR DA TENSIUNI DIFERITE, corespunzatoare faptului ca in rezistenta sunt 100-200 grade mai mult.

 

Deci ce zici tu este si acceptabil si normal.

Edited by Dxxx

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 oră în urmă, zvonacfirst a spus:

 

Eu unul as vea sa vad ce ne poate arata Dxxx daca tot se ofera sa ne ajute. Din astfel de experiente consider ca nu am decat de invatat.

 

vrea sa ne arate ca toti suntem prosti

 

La 16.07.2019 la 19:19, Dxxx a spus:

 

Toate astea arata ca si cel care a conceput schema si publicul tinta al  schemei sunt la nivel minimal de cunostinte

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

OK, credeam ca vom avea un "proiect" rezolvat.

 

Back to work!

 

Iata un filmulet.

 

 

Repet: tensiunea este de 23.5 v (24V) la pornirea statiei pana ajunge la temperatura setata, ulterior fiecare aprindere a ledului arata pe voltmetru 12.5-13.5V (sau chiar 14V).

Daca maresc temperatura, iarasi am 23.5V pana la prima comutatie, dupa care ciclul se repeta, intretinerea temperaturii este la 12.5 -13.5V.

Am amintitit intr-o postare de licarirea ledului la fiecare comutatie.

Edited by zvonacfirst

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Daca vreti sa faceti o statie cum trebuie ar trebui sa cumparati un ciocan de JBC si sa folositi virfuri de JBC chiar daca sint scumpe DAR cu o schema bine facuta si folosind virfuri de JBC veti avea o statie de lipit de o calitate foarte buna. Implemetind si sistemul de sleep cind ciocanul este in suport veti obtine ceva mult peste statiile de lipit ieftine de prin magazinele de pe net.

La o astfem de statie m-as baga si eu desi am statie de lipit destul de buna acasa.

Edited by sesebe

Share this post


Link to post
Share on other sites
Acum 3 ore, Dxxx a spus:
  1. Vgs tipic pe Mosfet este peste 20V, deci ar fi un punct mai bun de functionare cu 7818 sau 7820 decat cu ce aveti acolo, adica 7812

Incearca sa intelegi datele din datasheet-ul ca sa nu mai induci utilizatorii in eroare.

Pui Vgs peste 20V daca vrei sa arzi mosfetul!!

https://assets.nexperia.com/documents/application-note/AN90001.pdf

Depending on whether a device is logic-level or standardlevel, a MOSFET can be considered fully-enhanced (or fully on) when the VGS is 5 V or 10 V respectively. By this point the MOSFET has achieved its rated RDS(ON).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

Dupa o perioada de lucru cu statia (am intrat la dus :limb: si am lasat statia pornita la 380 de grade. deci acolo unde am lasat-o la finalul filmuletului) ledul nu se mai stinge. 

Intrebarea "unde sunt restul de volti" este buna.

Si am mai observat ceva: daca pun sondele multimetrului pe bornele letconului ciclul de stingere-aprindere al ledului se reia si comutatia este vizibila atata timp cat masor tensiunea, iar tensiunea masurata este de 9-11V. Dupa ce iau sondele ledul se aprinde din nou si ramane asa.

Edited by zvonacfirst

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Eu trebuie sa merg la o nunta in noaptea asta, nu voi fi activ decat pe telefon.

Atasez PCB-ul si schema, ultimele variante. Daca vreunul dintre voi are timp, o verificare nu ar strica.

Multumesc.

 

LE: Logica acelor termistoare este ca eu am proiectat cablajul pe coordonatele componentelor mele, iar acolo unde sunt termistoarele sunt in vecinatate radiatoarele sursei si ale statiei. Acum ca stiu ca sursa sta rece, voi modifica ulterior acel modul al cablajului.

PCB_pcb_20190720191110.pdf Schematic_Statie-de-lipit-cu-LM358-24v-CC-schema-rus_Sheet-1_20190720191155.pdf

Edited by zvonacfirst

Share this post


Link to post
Share on other sites
Acum 2 ore, zvonacfirst a spus:

Dupa o perioada de lucru cu statia (am intrat la dus :limb: si am lasat statia pornita la 380 de grade. deci acolo unde am lasat-o la finalul filmuletului) ledul nu se mai stinge. 

Intrebarea "unde sunt restul de volti" este buna.

Si am mai observat ceva: daca pun sondele multimetrului pe bornele letconului ciclul de stingere-aprindere al ledului se reia si comutatia este vizibila atata timp cat masor tensiunea, iar tensiunea masurata este de 9-11V. Dupa ce iau sondele ledul se aprinde din nou si ramane asa.

Canalul mosfetului nu e deschis la maxim (daca e IRF3205  Rdson=8,0 miliohmi), si daca nu e deschis la maxim , caderea de tensiune pe tranzistor se scade din ce trebuie sa ajunga pe letcon.In loc de operational pentru comanda mosului mai bine folositi un comparator care basculeaza low-high perfect si mosul va fi comandat corect.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Acum 2 minute, Nostalgic a spus:

Canalul mosfetului nu e deschis la maxim (daca e IRF3205  Rdson=8,0 miliohmi), si daca nu e deschis la maxim , caderea de tensiune pe tranzistor se scade din ce trebuie sa ajunga pe letcon.

Ca sa aiba atata cadere de tensiune pe Mosfet, ar trebui sa fiarba Mosfet-ul. Sa puna un osciloscop acolo, nu un voltmetru.

 

Acum 2 minute, Nostalgic a spus:

In loc de operational pentru comanda mosului mai bine folositi un comparator care basculeaza low-high perfect si mosul va fi comandat corect.

Nu mai bine un driver dedicat sau un tandem PNP-NPN (totem pole)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

citat de la .Thunderer

Ca sa aiba atata cadere de tensiune pe Mosfet, ar trebui sa fiarba Mosfet-ul

 

rezistenta letconului la 24 volti sa zicem ca trage 3-4 A ,dar la 12-13 volti , 1-2 A = 12-24W.Tranzistorul (IRF3205) 200w-80A. Deci nu cred ca fierbe la acest regim.

Concluzia mea , modificata comanda mosului.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.