Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Aprindere electronica Mobra


Recommended Posts

Salutare,

 

Intentionez să schimb aprinderea clasica (platina) cu ceva folosit pentru scutere. Cu ocazia asta obtin si 12 v pentru lumini + acumulator.

Mecanic nu am mari probleme. Se va pune un magnetou nou in locul celui vechi (normal :)

 

Nu imi dau seama cum pot sa determin momentul apariției scanteii (avansul). Scanteia trebuie sa apara la 1mm inainte de punctul mort superior PMS. La platina e usor de determinat: 

 

Trebuie reglat platoul in asa fel incat sa se deschida platina cu 1 mm inainte de PMS, platina trebuie sa aiba o deschidere de 0,4mm la maxim. Adica se slabesc suruburile cu verde si se roteste in functie de unde vrei sa apara scanteia: 1mm, 2 mm, 3mm. 

 

index.php?app=core&module=attach&section


PMS se află cu un ceas comparator. Se introduce in locul bujiei si iti arata pe cadran pozitia pistonului. Apoi rotești platoul. 

 

index.php?app=core&module=attach&section

 

La cea de scuter nu am repere. Platourile au gauri fixe, a fost totul stabilit din fabrica. Scanteia apare cand senzorul (trigger sau pick-up coil) se incarca cu o anumita tensiune (0,3-0,4v). Dar pentru  asta este nevoie de rotit motorul. Cei care verifica la scutere daca senzorul e bun, dau la automat si stau cu un voltmetru pe senzor. Daca nu misca nimic sau scoate tensiune mica, e stricat. 

 

stator-d-allumage-motoforce-derbi-am6-du

piaggio-cdi.jpg

 

Cum determin rotind cu mana ca magnetul a ajuns la pozitia in care senzorul da comanda pentru scanteie? Se modifica rezistenta bobinei cumva? Adica de la 140 ohmi cat are tipic cand e in aer, se intampla ceva fix cand magnetul ajunge cu polul care trebuie in dreptul senzorului? 

 

PE verde ilustrat cand apare comanda pentru scanteie: 

 

CDI.jpg

 

O alta schema...

FEMSATRONIC.jpg

 

Clipul este aici. Din pacate nu am cum sa vad succesiunea N-S a magnetilor si sa stiu cand va declansa....

 

https://www.youtube.com/watch?v=0yK3Opq_i0M

 

Drujbele Druja4 aveau un platou cu gauri ovale, la care puteai regla avansul. Nici la alea nu imi dau seama cum determinai coret: 0,8mm, 1mm. Sau poate oamenii le faceau la ochi sa aiba mai multa forta la turatie sau sa porneasca mai usor. 

 

index.jpg 

 

L1 - alimentare

L2 - trigger (control cum zic rusii)

T1 - bobina de inducție. 

 

 

 

 

 

 

Edited by dacos
Link to comment
  • Replies 6
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Din ce am mai citit, probabil trebuie sa existe repere pe carter si pe volanta. Motoarele mai noi nu prea mai au asa ceva, pentru ca nu mai este nevoie de reglaje fine. Totul vine plug & play,, pozitia a fost stabilita cu exactitate din uzina. Cand vrei sa adaptezi te lovesti de fel si fel de probleme.

 

La motoretele Minsk  ma vazut ca momentul in care apare scanteia este aliniera miezului senzorului cu decupajul din rotor.

 

minsk.jpg

 

Asadar, este posibil ca si in acest caz  magnetul rotorului sa aiba o intrerupere marcata cumva. Vad pe youtube ca trebuie introdus un cui intr-un reper marcat cu S (probabil de la SPARK)...

 

https://www.youtube.com/watch?v=ScKbzZuyEdI

 

Link to comment

Din păcate nu poți determina ușor avansul folosindu-te de bobina aprinderii capacitive.Acea bobină dă un impuls declanșator al aprinderii în momentul când magnetul trece prin dreptul ei.Dar asta se face la o turație critică, iar rotind volanta cu mâna nu vei obține tensiunea necesară declanșării scânteii, poate doar o mică tensiune măsurabilă cu un voltmetru.Oricum  există o clară corelare mecanică a poziției magnetului față de bobină cu momentul declanșării scânteii, și făcând un semn ca reper pe volantă, poți regla avansul corespunzător.Sunt sigur că există deja acolo ceva repere pentru asta, dar poate nu le-ai remarcat.

Link to comment

Mulțumesc pentru răspunsuri. Încă nu am cumpărat ansamblul. Întorc problema pe toate părțile ca să nu dau banii degeaba. De reglat se face cumva, chiar dacă adaptez, doar ca sunt un pic contrariat. 

Apropo de stroboscop, am văzut o singură dată folosit, aveam cam 10 ani și se uita un mecanic cu el la fanta din cutia de viteze a Daciei. A zis "aha, e bine!" și atât. :limb:
n-am înțeles ce a văzut el în timpul clipirii și nici n-am căutat despre stroboscop de atunci. 

Mi s-a părut că totul se mișca prea repede ca să vezi ceva corect.. :aplauzeUrmează să mă documentez. 

Link to comment

Cu stroboscopul se urmărește alinierea a două semne aflate pe discul ambreiajului și pe carcasă.Când aprinderea e pusă la punct corect, cele două semne apar ca fiind unul în continuarea celuilalt (față în față) fiind iluminate cu stroboscopul și motorul pornit.Dacă există un decalaj la avans, cele două sunt decalate într-un sens sau altul și prin ajustarea poziției unei piese reglabile ale aprinderii(de obicei un platou mobil) se urmărește alinierea lor...

Se poate construi ușor un stroboscop cu leduri, alimentat chiar de magnetou.Declanșarea lui se face chiar de impulsul bobinei trigger.Dat fiind că tocmai am schimbat HDD-ul cu un SSD, din păcate nu pot pune schema, dar e simplă.Practic, un led de putere (sau mai multe obișnuite) comandat de un Darlington, cu un semnal luat de pe bobina trrigger prin condensator de decuplare...

Edited by validae
Link to comment

Am vazut ce face un stroboscop. Destul de interesant. Practic vezi doar marcajele alea ca intr-un film vechi. Initial credeam ca e viteza volantei prea mare incat sa observi ceva, dar se observa fix ce trebuie. Cand stingi stroboscopul nu mai vezi nimic.

Am gasit si o schema foarte simpla. O voi gazdui intr-o lanterna stricata (ii folosesc reflectorul )...

 

http://www.dragonfly75.com/motorbike/timinglight.html

stroboscop.gif

Edited by dacos
Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines