Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Panouri fotovoltaice + sursă buck direct la boiler, fără invertor sau stocare


Postări Recomandate

Doresc să conectez 4 panouri de 225W Pmax, 42V tensiune în gol, 3,8 A curent mppt la 44 grade Celsius (168 V tensiune string) la un boiler cu rezistență de 2kW, 230V =22 ohm.

Ce sursă buck ar trebui să construiesc, cum extrag puterea maximă din panouri?

N-am gasit decât scheme de controlere de încărcare. Ar fi ok și un PWM deși un MPPT ar avea randamentul maxim.

A folosit cineva așa panourile solare?

Am un termostat cu releu de 20A acum (alimentat din rețea), rezistă contactul în cc?

Editat de costi_b
completare
Link spre comentariu

Eu nu vad de ce ai avea nevoie de orice "intermediar" intre sursa si consumator. Important este ca puterea maxima debitata de panouri sa fie egala sau mai mica (nu cu mult!) decat al boilerului, asa cum este in acest caz. Orice ai pune intre sursa si boiler va fi considerata..pierdere. Cat despre termostat ar fi bine sa fie un releu intermediar intre contact si releul de c.c. de forta.Nu ai spus daca releul de 20A este cc sau ca.

Editat de gica70
Link spre comentariu

Regulator cu pwm nu ar face nimica decat sa piarda din putere, ele sunt folosite pentru mentine tensiunea si curentul la anumite nivele ale acumulatorului.

MPPT se foloseste cand tensiunea de intrare este mult mai mare decat cel de iesire, pentru ca este un convertor Buck poate transforma diferenta de tensiune in curent care in cazul unui regulator PWM simplu ar fi putere pierduta.

 

La tine nu prea are nici unu-l rostul, pentru ca tensiunea de iesire din panouri ( 168V ) poate fi legata direct la boiler care merge pana in 230V deci nu ai nevoie sa reduci in nici un fel tensiunea. 

 

Contactele unui releu de obicei pe partea de DC au o limita a tensiunii mult mai mici, daca te uiti pe net la un releu o sa vezi specificatii gen  10A 250AC/28DC, acuma depinde si de releu dar majoritatea sunt specificate in DC pentru tensiuni mult mai mici. Un timp probabil vor rezista contactele dar incet incet o sa se arda sau se lipsesc intre ele de la scantei. Probabil ar fi mai indicat sa cauti un releu capabil la asemenea tensiuni sau unu-l industrial cu 3 contacte si le pui in paralel pe toate 3. 

Editat de Bandi Szasz
Link spre comentariu
2 hours ago, Bandi Szasz said:

La tine nu prea are nici unu-l rostul, pentru ca tensiunea de iesire din panouri ( 168V ) poate fi legata direct la boiler care merge pana in 230V deci nu ai nevoie sa reduci in nici un fel tensiunea. 

 

168 V / 22 ohm = 7,6 A, atât ar trebui să debiteze panourile ca să debiteze direct, dar panourile ce intenționez să le folosesc au pe jumătte, Dacă le leg direct o să cadă tensiunea undeva la 90 V, 4 A, adică sub 400 W, deși folosite in punctul MPPT ar putea debita 700- 800 de W la rece, 600 W la 45 grade Celsius.

Când ajunge apa la 70 grade pur și simplu deconectez rezistenta de incălzire și le las în gol.

Căutând azi pe net am observat că pot obține 85-90 % din puterea maximă doar stabilizând tensiunea de intrare în zona punctului MPPT ceea ce pot obtine cu un convertor buck fară complicațiile mppt.

Link spre comentariu

Nu stiu exact cum se poate calcula cat de mult o sa scada tensiunea pe panou, eu cand am incercat sa leg un panou solar de 100W care la MPP are 5.6A direct la baterie tensiunea scazand la 13V +/-  tragea 5A .. deci de la 17.8V ( la MMP ) am pierdut doar 600mA. 

 

Eu am incercat sa fac un MPPT si dupa multe incercari am ajuns la concluzia ca pierdeam mai multa energie cat timp soft-ul se juca cu PWM-ul sa gaseasca MMP-ul decat ce pierdere avea un regulator PWM banal. Idea e ca daca ai soare constant punctul respectul e relativ stabil si merge, dar cand ai zile asa semi innorate de mai trece un norisor la fiecare jumatate de ora imi dadea tot softul peste cap si ba se bloca la un punct unde credea el ca e MPP si de fapt abia lua 1-2A din panoul ori incepea sa sara ba 5A ba 1A.. isi facea de cap. Pana la urma am renuntat la regulator si am luat un PWM care intr-o zi tot trage mai mult decat cel facut de mine pentru ca erau perioade mari in care se pierdea si nu mai tragea aproape nimica.  

 

Daca chiar vrei sa incerci poti incerca cu un Buck reglat in asa fell incat pe panouri sa ai tensiunea specificata la MPP dar cum au zis si colegii acel punct se tot schimba in functie de cat soare este si o sa fie zile in care se muta atat de mult ca vei pierde mai multa energie decat legat pe direct.

Editat de Bandi Szasz
Link spre comentariu

Exact asta vreau să fac. Tensiunea MPPT a panoului variază cu 2-3 V între 100 și 1000 W/mp. Fac un buck care ia feedback nu de pe ieșire ci de pe intrare, astfel incât sa pastreze tensiune de intrare constanta. Reacția va trebui să fie invers față de un convertor cu stabilizarea ieșirii, adică factorul de umplere va trebui să scadă când scade tensiunea măsurată. Sper să reușesc să o scot la capăt cu compensările ca să funcționeze stabil.

https://cdn.enfsolar.com/solar_images/profile/pro13583-1.jpg

Editat de costi_b
add link
Link spre comentariu
1 hour ago, Bandi Szasz said:

Nu stiu exact cum se poate calcula cat de mult o sa scada tensiunea pe panou, eu cand am incercat sa leg un panou solar de 100W care la MPP are 5.6A direct la baterie tensiunea scazand la 13V +/-  tragea 5A .. deci de la 17.8V ( la MMP ) am pierdut doar 600mA. 

 

De fapt ai pierdut 4,8Vx5,6A=27 W, un sfert din puterea disponibilă. Un PWM chiar și cu raport de transformare fix recuperează o bună parte din aceasta energie,

Bănuiesc că pot obține un randament de 90% la tensiunea de 170V la intrare fără să folosesc topologia sincronă.

Link spre comentariu
Acum 27 minute, costi_b a spus:

Exact asta vreau să fac. Tensiunea MPPT a panoului variază cu 2-3 V între 100 și 1000 W/mp. Fac un buck care ia feedback nu de pe ieșire ci de pe intrare, astfel incât sa pastreze tensiune de intrare constanta. Reacția va trebui să fie invers față de un convertor cu stabilizarea ieșirii, adică factorul de umplere va trebui să scadă când scade tensiunea măsurată. Sper să reușesc să o scot la capăt cu compensările ca să funcționeze stabil.

https://cdn.enfsolar.com/solar_images/profile/pro13583-1.jpg

 

Ce înseamnă pentru tine "intrare" adică preiei informația de tensiune "cu sarcină" sau "fără sarcină" după a doua metodă funcționează tehnica MPPT indirectă numită "fracțional open circuit voltage method", și nu înțeleg cum obții tu 1000 W/mp, ăla este nivelul de iradiere solară maximă pe metrul pătrat în condițiile în care te afli la ecuator și ai soarele deasupra la amiază, pe masură ce te îndepărtezi de ecuator crește grosimea atmosferei care trebuie traversată de radiația solară și evident scade, dar nu uita că celulele tale solare au un randament undeva la 16 % deci din acel maxim în condiții ideale obții 160 W electrici pe metru pătrat, erai mult mai câștigat dacă încălzeai direct apa în panoul solar.

Link spre comentariu

Iau tensiunea de feedback de la ieșirea panourilor și modulez sarcina astfel încât să păstrez constantă tensiunea de intrare. După cum arată graficele cu o tensiune de intrare fixă pot obține între 90 și 100% dinMPPT.

Știu că un panou cu tuburi vidate presurizat produce mai multă apă caldă decât 4 panouri fotovoltaice, dar intenționez să cumpăr 4 panori second hand care costă mai puțin decît un panou cu tuburi vidate. Automatizarea e mult mai simplă, nu îngheață, nu fierbe,produce și când sunt -20 de grade afară și nu trebuie să schimb boilerul cu unul cu 2 serpentine care costă mai mult decât panourile fotovoltaice.

Link spre comentariu

Este si asta o solutie, s-a mai discutat pe forum. Cu panoul cu tuburi ai randamente mari, adevarat, dar sunt probleme pe perioada verii cand nu ai ce face cu energia produsa in plus; deasemenea montajul cu tevi, etansarea lor..In fine, ar fi interesant de calculat cam care ar fi raportul celor 2 moduri de captare; desigur un sistem mix bine dimensionat ar fi solutia ideala dar scumpa. Iata o alta solutie, care s-a discutat; (si cu care se poate face un alt mix), folosirea energiei electrice fotovoltaice pe timpul verii la instalatiile de aer conditionat (aici este nevoie si de baterii); cu cat este mai cald cu atat raceste mai bine ( si nu exista acel histerezis). De asemenea celulele foto au un randament mai bun cand afara este mai frig. Chiar zilele astea m-am uitat si am vazut modele noi de pompe de caldura cu astfel de mix-uri, centrale murale hibride..

 

Editat de gica70
Link spre comentariu

Nici eu nu am vazut, inca, dar, cum iti spuneam, am vazut la niste modele de pompe de caldura..dar au niste preturi..Si-ar mai fi o chestie..Trebuie sa ne gandim, atunci cand se dimensioneaza o astfel de instalatie verde, si la faptul ca aceste variatii considerabile de temperatura de la o zi la alta, de la o saptamana la alta (si tendinta), sa ne determine sa regandim, sa investim in acumulatorii de energie termica. Si mai este un motiv in favoarea acestei solutii, este vorba de automatizarea, rationalizarea in utilizarea energiei electrice.

 

 

Editat de gica70
Link spre comentariu

Eu am doua colectoare solare cu tuburi vidate, unu-l cu 20 de tuburi iar celalalt cu 15. Sunt legate in serie, iesirea celui cu 20 de tuburi intra in al doilea mai mic.  Pe partea de boiler am doua bucati, unul de 100L si unu-l de 80L. In zilele astea (inceput de vara) pana la ora 15:00 ambele boilere sunt la 50-55 de grade, daca se consuma din apa calda pana seara se mai face inca un rand de apa calda (45 de grade), cel putin in una dintre boilere (cel de 100L care e cel principal) sau daca nu se consuma din apa urca temperatura pe la 60- max 65, temperatura in panou ajungand undeva la 75 de grade. Anul trecut am avut doar panoul cu 20 de tuburi ( cel mic a fost montat anul acesta in primavara) si in zilele caniculare incalzea cam 200L de apa pana la 55 de grade. Anul acesta ramane sa vad ce face cu doua panouri, daca incalzeste prea mult m-am gandit sa acopar cu ceva material alb unu-l din panouri sa nu fiarba instalatia in cazul in care nu se consuma din apa.

 

Panoul fotovoltaic (100W + 150W, legati in paralel)incarca un acumulator de 56Ah pe post de rezerva cu un invertor sinus pur. In cazul in care pica reteaua comuta automat pompa de recirculare pe invertor. La prima pana de curent inca nu aveam sistemul de rezerva pusa la punct si a inceput sa fierba colectorul solar, fluiera aerisitorul automat cu aburi de nu mai putea. Vara mai folosesc panourile fotovoltaice pentru pompa de apa de la bazin ca sa nu stea degeaba mai tot timpul.

Editat de Bandi Szasz
Link spre comentariu

Alătură-te conversației

Poți posta acum și să te înregistrezi mai târziu. Dacă ai un cont, autentifică-te acum pentru a posta cu contul tău.
Notă: Postarea ta va necesita aprobare moderator înainte de a fi vizibilă.

Vizitator
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Răspunde la acest subiect...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări