Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor
Sign in to follow this  
ionut20

Avertizor pentru faruri aprinse pe timpul zilei

Recommended Posts

Din lipsa de ocupatie, ieri am facut un mic avertizor, un montaj rudimentar cu ce piese aveam pe aici prin sertar :) E cea mai simpla metoda de a avertiza soferul ca si-a lasat farurile (pozitie, faza scurta, faza lunga) aprinse. Eu personal am lasa de cateva ori in timpul zilei luminile aprinse, din simplul motiv ca pe timpul zilei martorul de bord pt lumini aprinse nu e sesizabil din cauza luminii soarelui ....Micul montaj e format dintr-ul releu miniatura de 12V, 2 diode, un conector cu 3 borne, un buzzer ce scoate un sunet de genul avertizoarelor de mers inapoi (marsarier) adica beeep ___ beeep, si un rezistor ales prin incercare, de 1 kohm, ce are rolul de a reduce zgomotul produs de buzzer, la un nivel destul de scazut pt a nu deranja, si totusi destul de mare pt a fi auzit. GND se leaga la masa, ACC se leaga la rigleta cu borne de +12V din bord, unde tensiunea apare dupa ce se pune contactul, iar firul pt pozitie se leaga la borna de la blocul de lumini, unde apara 12V in momentul aprinderii pozitiei.Shema am facut-o in 5 minute, in paint.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se gaseste o chestie italiana -eu am luat-o dintr-un supermarket, nu spun care sa nu fac reclama - arata ca un cub cu latura de 2 cm, are doua fire, unul se leaga la +lumini, celalalt fir ( masa ) la intrerupatorul de deschidere usa sofer ( firul care duce la plafoniera ), astfel ca in momentul cind vrei sa te dai jos din masina si luminile sint aprinse, buzerul ala are + de la luminile uitate aprinse si masa prin intrerupatorul de la usa.Mi se pare cea mai simpla solutie, costa 15 ron, are si carcasa si cel mai important e gata facut .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sau se ia un ceas de masa (de ala cu alarma de la 3,8 lei), se scoate montajul electronic din el, se mai adauga si un stabilizator 7805 ;i se leaga la intrerupatorul pt usa (minusul) si + la siguranta de la faruri. Gata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

As dori si eu un buzzer ca sa-l montez pe un Tico

Buzere se gasesc de cumparat. Nu trebuie facuta schema cu releul - complicatie inutila!Firul de minus (negru) al buzerului se conecteaza pe borna 15 a contactului cu cheie (tensiune pe contact) si firul rosu (plusul) la borna 56 de la contactul de lumini, sau daca are iesire directa de faza mare/mica, se conecteaza in serie cu cite o dioda (atentie la sens) la fiecare din bornele 56a respectiv 56b ale contactului de lumini.

Share this post


Link to post
Share on other sites

asa cum este prezentata schema de mai sus, buzerul functioneaza atunci cand contactul este luat iar pozitiile sunt aprinse ceea ce nu este corect. Pentru remedierea acestui `defect` minusul buzerului se va lega la butonul de la usa, cel care aprinde plafoniera, printr-o dioda. In acest caz buzerul va functiona cand avem contactul luat, luminile aprinse si deschidem usa de la sofer. (trebuie sa fie toate cele 3 conditii ca sa sune).

Share this post


Link to post
Share on other sites

va functiona cand avem contactul luat

:nas: Si unde legi plusul buzerului sau ramine si montajul cu releul?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schema va functiona foarte bine cu sau fara releu daca se respecta polaritatea diodei serie intre pozitie si contactul usi soferului sau + contact cheie, singura diferenta este ca atunci cind ai luat contactul si ai pozitia aprinsa suna buzerul iar in cazul folosiri contactului usi soferului va suna doar la deschiderea usi, personal prefer varianta +contact si pozitie, nu faza lunga sau scurta pentru a nu uita nimic in functiune iar la unele modele de masini daca iei contactul se sting farurile si ramine doar pozitia daca manipulatorul a fost lasat pe faruri aprinse. Daca folosim buzer este inutil sa mai folosim si releu dar este funcional in ambele cazuri, eu insa propun o schema functionala pentru cei care nu au un buzer dar au in schimb un releu de circa 40A 12V

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu stiu daca s-a mai spus...Eu am pus un buzer de 12V pe PLUSul de pozitii, iar MINUSul i l-am dat prin intrerupatorul de usa...teoretic nu ai de ce sa stai cu farurile aprinse si usa deschisa (teoretic...practic iti tiuie in cap) decat atunci cand te dai jos din masina (si folosesti usa :da ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

va functiona cand avem contactul luat

:nas: Si unde legi plusul buzerului sau ramine si montajul cu releul?
ramane si montajul cu releul

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.