Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor
Sign in to follow this  
Bullix

Noua moda: MINI-aer conditionat. Cum functioneaza?

Recommended Posts

Am vazut, si n-am ramas deloc surprins, ca mai nou au aparut aparate de aer conditionat portabile. Insa pentru casa. Alimentate tot in 220, contin un ventilator zdravan, un radiator prin care trece apa preluata de la un rezervor amplasat in partea de jos, ceva circuite de control al turatiei, eventual un termostat si banalele aripioare de directionare a fluxului de aer, puse in fata ventilatorului. Ce mi s-a parut interesant a fost faptul ca aceasta minunatie nu foloseste nici un sistem de tip refrigerator. Insa l-am vazut pe un coleg care tocmai si-a cumparat o jucarie din asta, ca scotea un ansamblu de trei capsule metalice fixate in plastic turnat la ambele capete, etanse si nedemontabile, pe care le numea "acumulatori de frig" si le punea la congelator sa-i "incarce".Toate ca toate, pana am vazut (si destul de ieftin) un asa-zis "mini-aer conditionat", care se alimenteaza in 12V si contine doar un ventilator si-un rezervor de 500ml in care torni apa rece rau (gheata proaspat topita) si jucaria iti sufla rece in fata. Eh, varianta asta nu se mai numeste portabila, ci a naibii de portabila, ceea ce inseamna ca nici nu are o putere prea mare, incat m-am gandit la o varianta. Sa generalizez acest principiu de functionare si sa-l aduc la o scara mai mare spre a-l putea monta in vreun fel in masina si sa fie fix, ca un nou accesoriu de bord, functionabil oricand.Per ansamblu, ma gandesc la o montare a ventilatorului undeva in spatele bordului si o modalitate de a trage de la el la rezervor un fel de burduf, conducta, cum vreti voi sa-i spuneti, izolata termic si etansa, in vederea folosirii unui rezervor mai mare intr-un loc potrivit in masina.Insa poate cineva sa ma lamureasca exact cum functioneaza jucaria? Admisia de aer se face cumva de-a lungul suprafetei apei reci incat - datorita fluxului - sa traga si vapori de apa rece? Ori, se face printr-o serpentina bagata direct in apa rece?Ce parere aveti?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mai, baieti, da' chiar atat de neinteresant e topicu' asta? Adica nu va convine sa gasim impreuna o modalitate de-a face aer rece in masina ieftin si original? Sa zicem ca la masinile care suporta, unii mai bine scot cei minim 1000 dolari sa-si puna. Dar la restu', nu mai ai nici o varianta... si ce faci? Mori de cald? Te duci la gagica-ta 3 statii de metrou cu masina pe caldurile astea, s-o iei sa mergeti nu stiu unde si ajungi leoarca in ultimu' hal si mai si puti dup'aia! Ce naiba...

Share this post


Link to post
Share on other sites

aparatul de care ziceai tu evapora apa,astfel raceste aerul,dar creste umuditatea-cum fac unii de pun cearcafuri ude-n geam,dar nu e climatizareprobabil ca ar merge un evaporizator d-asta la o scara mai mare integrat pe masina,dar intai trebuie sa iei un d-ala mic sa vezi exact ce si cumapropo,sa lasi macar un geam deschis,ca umezeala mare e nasoala

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu am vazut pana acum de vanzare ceea ce ai descris tu, insa se poate confectiona daca vrei neaparat.Intr-o carcasa faci niste suporti pentru "acumulatori" de geanta frigorifica (se gasesc in hypermarketuri, sunt niste rezervoare de plastic cu apa sau altceva in ele care se baga in congelator sa inghete, apoi se pun in geanta frigorifica odata cu ce vrei sa tii la rece) apoi pui cateva ventilatoare.Nu stiu daca poti sau nu monta aer conditionat pe dacie, insa poti incerca sa mergi la un remat sau un cimitir de masini de unde sa scoti un aer conditionat de la o masina veche/avariata care mai are intreg asa ceva. (vezi bmw-uri zdrobite, arse, etc)

Share this post


Link to post
Share on other sites

minim 1000 dolari sa-si puna.

Dupa cum a spus si Blind nici vb de "minim" 1000 para. Te duci frumos la dezmembrari, si cu rabdare & 250 - 300eur in mana cumperi compresorul & etc. Problema se va ivi la cureaua de accesorii (pt compresor). Aici e mai dificil (mai ales la Dacie, o masina care nu a avut vreo "versiune" de AC),dar cum putina munca orice e posibil ...Ceea ce zici tu cu "geanta frigorifica" e posibil, dar inafara de faptul ca e putin penibil ( te duci seara, scoti "elementele", le pui la congelator, etc :weedman: ) gandeste`te si cat dureaza pana cand se dezgheatza (tine cont si de efectul de sera din masina ..) ..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deci, vedeti? Tot e complicat sa adaptezi un aparat propriu-zis de AC pe Dacie, si tot scump e si 250-300 de euro. Fratilor, Dacia in ziua de azi e o masina in care e de investit minte, imaginatie si pasiune, nu bani. Si apropo de penibil, ce conteaza penibilitatea intr-o Dacie. Tu, ca sofer, oricat de profesionist si experimentat, esti penibil in Dacie. E penibil sa tragi de volanu' ala ca un disperat cand vrei sa intri/iesi din parcare. E penibil sa pui ciorapul nevestei in locul curelei de alternator si asa mai departe. Si la fel de penibil e sa mergi cu masina, fiind invitat la o nunta si de la biserica/primarie pana la restaurant sa ajungeti leoarca si tu si gagica-ta. Asta daca nu-ti pui putin capu' la contributie, sa faci ceva ingenios prin care sa arati ca si daca n-ai BMW, tot poti sa faci racoare la tine in masina. Eu asa gandesc treaba. Poti face multe, totul e sa ai rabdare si chef si mai ales, sa nu-ti fie rusine de munca. Adica sa fii un roman onorabil. Romanu' a fost blestemat dintotdeauna sa munceasca mult si tot sa nu aiba nimic, dar rusine de munca n-a avut niciodata. Decat acum, de cand i s-a suit capitalismu' la cap.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bullix, oricat de concentrata ar fi apa sau chiar ghiata, un litru/kilogram la 0 grade nu poate sa raceasca cu mai mult de 0,05 grade (poate un pic mai mult :) ) interiorul unei masini ce sta in soare."Galetusa cu ventilator" este eficienta doar daca iti bate in fata. Efectul e cam asa:- umezeala din aerul suflat se depune pe piele- din cauza caldurii se evapora si absoarbe caldura, deci produce senzatia de rece- curentul de aer "adanceste" aceasta senzatie, dar nu te astepta sa tremuriEfectul poate fi periculos, daca ne gandim la o raceala, sinuzita, masea umflata sau gat intepenit.Pe de alta parte, lasat sa "bata" prin masina asa aiurea va produce:- umezeala (ar putea fi buna, daca n-ar fi oricum, macar de la respiratie si... transpiratie)- CALDURA - asta e partea cea mai distractiva; in ansamblul lui dispozitivul produce o cantitate de caldura proportionala cu puterea electrica consumata si cu timpul de functionare.Concluzia ar fi ca ar fi minunat sa existe solutii simple si ieftine pentru asa ceva (si nu numai), dar asta nu inseamna ca tot ce este simplu si ieftin constituie o solutie :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fratilor, Dacia in ziua de azi e o masina in care e de investit minte, imaginatie si pasiune, nu bani.

Poti sa ai tu pasiune si imagintie fara limite, fara o oarecare suma, mai mica sau mai mare, tot nu faci nimic .. think again

 

Si apropo de penibil, ce conteaza penibilitatea intr-o Dacie. Tu, ca sofer, oricat de profesionist si experimentat, esti penibil in Dacie.

Si de ce sa te simti penibil in Dacie ca nu pricep ? Eh, treci pe langa un 318, 320 si iti bagi gheara`n gat .. asta este .. dar daca tu iti faci treaba cu masina care`i problema ? Si chiar consider ca fiecare ar trebui sa aiba parte de vreo cateva luni dupa ce ia carnetul de o dacie de prin 87 (sau ceva mai vechi) .. daca trece "testul" se poate considera sofer .. :smt003

 

E penibil sa tragi de volanu' ala ca un disperat cand vrei sa intri/iesi din parcare

Iaca nu`i penibil. Eu n`am servo si chiar nu`mi doresc. Am condus si cu servo-dir si era sa fac o prostie .. e prea sensibil ... bun pentru femei ..

 

E penibil sa pui ciorapul nevestei in locul curelei de alternator si asa mai departe.

Asta e discutabil :axe: :toimonster:

 

Romanu' a fost blestemat dintotdeauna sa munceasca mult si tot sa nu aiba nimic, dar rusine de munca n-a avut niciodata.

Nu te obliga nimeni sa ramai in tara .. eu chiar imi doresc sa vad cand din 5mil de locuitori (parca asa era, nu ?) in tara sa mai fie doar ~1mil max :smt005 .. Se plangeau ca din 5mil vreo 2mil is plecati si nu sunt cotizatii suficiente (ProTv parca) :snakeman:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Si chiar consider ca fiecare ar trebui sa aiba parte de vreo cateva luni dupa ce ia carnetul de o dacie de prin 87 (sau ceva mai vechi) .. daca trece "testul" se poate considera sofer ..

Tocmai d'aia am tinut neaparat sa-mi iau Dacie, chiar daca mama (care n-a vrut sa ma ajute cu nici un ban) ma boscorodeste pentru fiecare chestie. Ca altfel nu-mi luam nimic, ca de altceva (functional zic) n-aveam bani. Sa-mi iau ceva strain in care sa bag inca de 3 ori banii, n-avea rost. 40 de milioane am avut (banii de rezerva pentru investit in plod cand intra la facultate), 40 am dat...

Am condus si cu servo-dir si era sa fac o prostie .. e prea sensibil

M-as indoi. Mai mare prostie poti face fara servo, pentru ca servo e destept si nu te lasa sa faci ce vrei tu: cu cresterea vitezei scade sensibilitatea si deci in caz ca te sperii, sa zicem, si tragi de volan ca un apucat, masina "trage de roti" cam cat crede ea ca e normal pentru a pastra cat de cat o stabilitate minima (ma rog, aici intra si ESP-ul).

din 5mil de locuitori (parca asa era, nu ?) in tara sa mai fie doar ~1mil max

Te referi la totalul locuitorilor din anumite orase, nu? Ca yo stiam ca Romanica are vreo 22 de milioane in total (din care, adevarat, cel putin 2 se afla peste hotare). Nu-i exclus sa plec, dar pana atunci, chiar daca nu voi schimba eu singur o tara intreaga, macar eu sa traiesc cu constiinta impacata. Si sa stiu ca pentru fiecare banut mancat, am facut ceva, n-am stat degeaba.

La mine in gradina blocului (stau in Dristor) schimba astia (cica) bransamentul de gaz. Au sapat un amarat de transeu de 5 metri lungime la maxim 1 metru adancime intr-o luna. E posibil? Pai un gropar de la Bellu sapa chestia asta intr-o singura zi. Bun... unul lucra, restul de 8-9 insi stateau si se uitau. Beau si ascultau muzik la telefon, draga...

"Galetusa cu ventilator" este eficienta doar daca iti bate in fata

Pai asta si vreau. Chit ca ma iluzionez singur, da' macar sa simt putina racoare in fata. Normal ca nu vreau sa umplu masina de turturi de gheata, ca nici cel mai tare AC de masina nu face asta. Ba chiar am auzit ca si la unele masini tari, e destul de ineficient. Nici nu luam in calcul cresterea consumului la motor. Dar nici nu poate fi vorba de un AC conventional, in ceea ce discutam noi aici.

Share this post


Link to post
Share on other sites

M-as indoi. Mai mare prostie poti face fara servo, pentru ca servo e destept si nu te lasa sa faci ce vrei tu: cu cresterea vitezei scade sensibilitatea si deci in caz ca te sperii, sa zicem, si tragi de volan ca un apucat, masina "trage de roti" cam cat crede ea ca e normal pentru a pastra cat de cat o stabilitate minima (ma rog, aici intra si ESP-ul).

Nu avea ESP, astea`s tehnologii mai noi si nici de asta nu vreau. (eu vreu cai nu esp, airbag si alte tampenii .. esp`u nu te lasa sa pleci in forta, iti blocheaza roata si merge sacadat daca te uiti atent .. :toimonster: .. tb dezactivat ). Mie`mi place sa simt cand trag de volan, mai ales mi`ar place o directie cu raport mic, nu ca la camion :smt003 Iar legat de locuitori (my mistake cu 5mil :toothy2: ) .. am auzit si eu pe la tv mai demult .. Gata, nu mai fac offtopic :smt059

Share this post


Link to post
Share on other sites

cauta pe google si vei gasi.sunt niste lazi frigorifice care au in capacul de deasupra un ventilator, asa este de fabrica, si se folosesc pt a face mai racoare putin in CORT. E o idee americana deci nu te astepta sa si mearga..... :toimonster: Am incercat si eu de curiozitate, am taiat o bucata de expandat in loc de capac, am bagat un ventilator, am dat o gaura mica mai langa ventilator, practic asa cum era in poza, dupa care am pus cam un sfert din adamcimea lazii gheata :yawinkle: . rezultatul a fost asa cum ma asteptam, nu facea nimic :smt005 .....dadea putin aer, putin mai rece decat era in camera, adica erau vreo 20 de grade si facea o idee mai racoare decat un ventilator obisnuit, iar dupa 5 minute cand incepea sa se topeasca gheata era un simplu ventilator :toimonster: crede-ma ca in masina nu ai nici o sansa cu asa ceva, mai ales intr-o berlina neizolata termic catusi de putin. un prieten si-a luat logan cu aer zilele trecute, daca e cald rau afara nu face nici ala mai mult de 20 de grade inauntru.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu va apucati sa ridicati in slavi masinile straine ca exista si reversul medaliei.Faza cu servodirectia "desteapta" e la masinile noi si scumpe, ca daca ai ceva din anii 90+ pina-n 2000 sau din cele noi low class (cielo, logan, clio - sau echivalente ca pret) nu o sa aiba servodirectia prea precisa, lucru care se simte pe umezeala, zapada, de gheata nu mai zic, va spun din proprie experienta ca n-ai control asupra volanului si e destul de nasol.Partea a doua e ca pompa aia de servo "trage" cam 1.5 l/h. Adica daca mergi cu 100 km/h o sa-ti creasca consumul cu 1.5l, iar in oras unde media e 25 pe timp de zi faceti socoteala...Cu AC-ul e cam aceeasi treaba, compresorul extrage ceva cai ca sa pompeze, lucru pe care-l simti destul de bine la un demaraj mai sportiv, care e destul de greu de obtinut cu AC-ul pornit. Aplicati astea la motorul de 50 CP (teoretici) ai daciei.Si inca ceva: daca montatul furtunelor, radiatorului, vaporizatorului din interior si compresorul se pot realiza cu putina imaginatie, mai apare o problema care la o masina pe carburator e destul de greu de obtinut: mentinerea turatiei de relanti constanta cind porneste compresorul (adica sa nu "moara" relantiul). Eu am patit-o in garantie: porneam AC-ul, imi statea motorul la semafor. Nu zic ce marca, se regaseste mai sus...Asta coroborat cu faptul ca dacia se poate modifica sa consume 7-8% benzina in oras, nu stiu daca sa-mi para rau sau nu ca am renuntat la berlina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mai fratilor, fiecare masina e buna. Si trebuie respectata munca celor care au conceput-o si au construit-o. Trebuie sa stiti ca si un trabant si un mercedes au aceeasi calitate. Adica conform caietului de sarcini. Asta inseamna ceea ce se cere de la masina respectiva. Sa revenim la subiect.1. Nu ma simt deloc ridicol in dacie (ma duce din punctul A in punctul B fara prea mari cheltuieli).2. Am destule masini, unele chiar destul de straine, merg cu Dacia ca nu e gata Wartburgul meu din 1965. Asta nu inseamna ca desconsider Dacia sau Mitsubishi sau Fiat-ul, pur si simplu imi place Wartburgul ala (nici nevasta nu intelege, dar nu am ce-i face).3. Am un vecin care si-a luat un Matiz, anul trecut. Era mandru ca revizia de 10.000Km l-a costat doar 3 mil. La cat merg eu cu masina (adica 30.000/an) m-ar costa 9 mil. N-am bagat atat in dacie in ultimii 2 ani. Avantaj eu. In plus, toate le fac singur, inclusiv un set motor si o vopsire, daca e nevoie.4. Chestia cu galetusa cu apa rece tine fix 10 minute. Fa un bilant energetic. In definitiv, caldura din habitaclu ar trebui sa fie preluata de apa aia rece. Avand in vedere ca o calorie este caldura necesara sa ridici temperatura unui litru de apa cu un grad, vezi cata apa la 0 grade iti trebuie sa scazi temperatura din masina cu, sa zicem, 5 grade. Putina fizica de liceu (daca se mai face) nu strica. Capacitatea calorica a aerului o gasesti in tabele, mi-e lene sa caut acum. Dar daca nu crezi, iti fac un calcul. Va trebui sa cari o cisterna dupa tine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.