Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Caracteristici LED-uri din backlight LCD UE55K5672


Recommended Posts

Va salut,

 

Am inceput un proiect DIY de inlocuire a becurilor incandescente din masina (Octavia III) cu leduri provenite de la iluminarea ecranului dintr-un Samsung UE55K5672. Pe banda de leduri este trecut codul  39508A.

Am doua intrebari:

- care sunt curentul si tensiunea (Vf, If) pt ledurile componente (prin incercari cu o sursa stabilizata, tind sa cred ca cca 3V si cam 80-100mA)?

- este suficienta limitarea curentului cu o rezistenta, daca racirea este (apreciez eu) destul de buna?

 

Atasez doua poze cu banda de leduri.

 

Va multumesc.

200726_1-1500x1500.JPG

tira-led-samsung-ue55k5500ak-39508a-1.jpg

Link to comment
  • Replies 13
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

1. munca ta nu merita sa fie facuta daca pui leduri incerte

2. ledurile noi (ca data) au toate sansele sa fie semnificativ mai bune ca ceva vechi, datorita evolutiei continue

3. leduri cum descrii tu se gasesc de la producatori buni si prin furnizori de incredere la preturi ~ 0,5 lei

4. niciodata sa nu folosesti la montaje serioase componente incerte si fara DS

5. mediul auto este unul dur, faci montaje pentru asa ceva trebuie sa fie foarte serioase

6. ai auzit de tranzienti , de TVS? daca nu vezi ca este un topic mai vechi "surge protection" acolo afli ca nu este bine ca montajul sa fie o simpla rezistenta serie.

7. de ce ar fi racirea buna??? de obicei este proasta.

8. uzual ledurile din bord necesita curenti de pana in 5mA - diferenta pana la ce spui tu este imensa... Iluminatul ala este de fundal nu este iluminat al zonei din jur...

 

Ai pus 2 intrebari, ai primit deja 8 raspunsuri... cred ca merita sa te documentezi, gasesti destule referinte in topicuri mai vechi, dar trebuie sa le si citesti, nu ca cineva sa-ti repete ce s-a zis, asa, special pentru tine...

Link to comment

Multumesc mult pt raspunsuri, in special lui orgasmo.

Si sa raspund la intrebari:

1. Tocmai ca nu cred ca ledurile din TV Samsung sunt incerte, mai ales unul dintr-un TV din generatia 2016.

2. Fiind Tv-ul din gama 2016, poate cumparat in 2017, nu cred ca sunt vechi.

3. Tocmai ca imi place ideea de a da o noua viata produselor electronice aruncate de altii si de aceea (impreuna cu pasiunea) imi pierd vremea cu asa ceva.

4. Incerte nu sunt, pt datasheet am cerut ajutorul si iata ca l-am primit (stima userilor de pe forum)

5. Incerc, riscurile cred ca le tin sub control

6. Am citit cate ceva (inclusiv aici), dar in mod sigur stiu foarte putin, de aceea am si cerut parerea colegilor de forum

7. Cred ca e buna deaorece am facut-o eu, cu simt de raspundere

8. Ai inteles gresit, nu schimb becurile din bord, ci cele din portbagaj, de la picioare (footwell), plafonierele (aici va fi ceva problema cu spatiul) si cele de la numarul de inmatriculare.

 

Cine vrea sa ma ajute cu ceva idei despre protectie si limitare consum, este binevenit. Oricum, voi continua sa ma documentez si eu.

Link to comment

1 . nu ti s-a pus nici o intrebare.

2. cumparat in 2017 are sanse mari sa aiba Leduri dinanite de 2016, deci vechi - cam asa merge evolutia.

3. ledurile cum le dezlipesti? sanse mari ca sa le strici la dezlipire.

4. simplu sa declari ca este ceva facut cu simt de raspundere / mai ales cand zici ca nu te pricepi - Cum racesti ledurile in plafoniera?

5. nu trebuie sa ghiceasca cititorul unde pui ledurile, trebuie sa spui tu. Defapt am zis ca inchid astfel de topicuri...

 

Orgasmo:

- de unde ai scos exact "Vf=3,4V, If=120mA, Ifp=200mA"

- asta cred ca este in orice caz o presupunere...

- daca ai avut cum sa identifici ledurile da-ne codul exact sa verificam ce spui

- daca este doar o presupunere generica, desigur ca sunt de acord pentru scopul depanarii televizorului, dar nu mai prezenta ca siguri niste parametri in lipsa unui DS

- cred ca stii ca producatorii sunt foarte flexibili cu tipul/subtipul de componente folosite, daca gasesc cu 1 cent mai ieftin fii sigur ca vor pune altceva atat timp cat se potriveste functional

Link to comment

Multumim - dar ramane ca ledul respectiv este totusi prezumptiv - numai daca ai date despre loturile de productie poti fi sigur.

De principiu ledurile recuperate respective trebuie sa fie cel putin echivalente, daca nu mai bune cu/ca tipul de baza.

 

On-topic:

- incearca oricum sa ramai departe de valoarea maximala a curentului. Daca datele sunt corecte , adica 120mA curent maxim eu nu as depasi 50mA

- cel mai simplu driver activ, care rezista relativ si la varfuri de tensiune pana la peste 40V (adica 40V +Vf total) consta din doua piese, cu LM317.

- atat driverul cu 317 cat si rezistenta serie simpla pot sa aiba in sarcina catene de cate 3 leduri inseriate / plus grupuri identice in paralel. Bine ar fi ca pe grupurile paralel sa pui rezistente de echilibrare.

Link to comment

Multumesc pt sugestii.

Am cautat DW8506 sau DW8505 si am gasit doar pe Alibaba. Probabil ca voi merge pe 317, desi era interesanta si varianta cu DW, mai ales daca puteam sa folosesc si functia de fade (PWM dimming).

 

Pt. Dxxx pun si o poza cu varianta de racire, care eu zic ca este suficienta, tinand cont ca exceptand iluminarea numarului de inmatriculare, celelalte sunt becuri actionate la deschiderea usilor, deci vor functiona relativ scurt timp.

 

IMG_7511.JPG

Link to comment

Daca faci driver activ atunci merg 3 in serie, insa nu si 4. Daca pui o simpla rezistenta atunci ar fi mai bine sa pui in serie numai doua  - asta in caz ca in poza sunt 4 jonctiuni inseriate...

Pentru leduri de puterea asta radiatorul este overkill, insa are loc in plafoniera?

Link to comment

De aia am zis ca racirea e facuta cu simt de raspundere. Si da, sunt 4 leduri in serie, taiate direct din banda de leduri originala.

Nu stiu daca au loc si in plafoniera, voi vedea cand o voi desface, de aia am si lasat-o la urma. Momentan ma ocup de portbagaj, footwell si numar de inmatriculare, aici sigur este loc.

 

Pentru limitarea curentului, am renuntat la rezistenta simpla; am incercat si sa le inseriez cu o dioda, dar tot nu ramane suficient de stabil curentul. Asa ca am inceput sa caut cate 317 recuperate am. Dar vii si spui ca nu pot pune 4 buc ci doar 3. De ce? Sa fie vorba de putere? Ca ar fi doar 12V*0.08A, adica doar 1W.

Te intreb, nu ca n-ai dreptate, ci pentru ca imi convenea varianta cu LM317 (mic, ieftin si rapid) si n-as renunta la ea daca e posibil.

Link to comment

Pui cate 2 in serie, apoi doua astfel de grupuri in paralel.

 

De ce - e simplu: pe leduri ai cadere de 3,5V daca datele sunt corecte, deci 4 in serie inseamna 14V plus cel putin 2,5V pe LM317 ajungi la 16,5V tensiune minima si nu merge.

Daca pui 2 sau 3 in serie incepe sa fie viabil, iar pierderea de randament nu este critica datorita puterii mici.

 

Ce ai facut tu cu 4 in serie numai curent constant nu are, normal ca lumina fluctueaza.

 

La radiator de pomana este mare daca transferul caldurii spre el nu este foarte bun - acolo s-ar vedea daca ai lucrat temeinic si asta nu se poate aprecia din poze, deci deocamdata nu ai facut ceva cu simt de raspundere pana la proba contrarie. Ce TIM ai folosit si ce suprafete sunt in contact, cat de plane sunt???

 

Link to comment

Intr-adevar, am uitat de caderea de tensiune de pe LM317. La testele mele nu varia lumina, doar ca dupa 15-20 de minute incepea sa creasca usor curentul absorbit (probabil pt ca incepea sa creasca si temperatura jonctiunii). Niciodata zona nu a devenit fierbinte, doar calduta si apoi calda (pipaita cat aproape de led). Toate testele le-am facut cu o sursa de tensiune si curent constante si puteam controla si monitoriza curentul. Asa am si dedus, zic eu ca destul de bine, valorile curentului si ale tensiunii.

Cat despre racire, am slefuit ambele suprafete de contact, am pus pasta pt procesoare (Silver Arctic, ramasita de acum multi ani) razuita cu cuterul pt un strat cat mai subtire si uniform si apoi am prins cu doua suruburi platbanda cu leduri de radiator.

Stiu ca se putea mai bine, dar iti reamintesc ideea de la care am plecat: nu sunt profesionist (nici ca meserie, nici ca dotari si nici ca si cunostinte), vreau doar sa folosesc intr-un mod util diversele piese pe care altii le arunca. Asa ca nu sunt atat de riguros in constructie, urmaresc doar "sa mearga" si "sa tina".

Link to comment
  • 1 month later...

Off topic: Logicon, te cam contrazici (parerea mea): daca faci ceva "sa mearga" si sa mai si "tina", deja esti profesionist. 

Nu pe baza de diplome (patalamale) sau altceva, ci prin expresia practica a unor cunostinte "teoretice".

A propos, nu am inteles cum e cu "pasta pentru procesoare", "razuita cu cutterul"? Pasta e....pasta, poate fi

doar "etalata", mie "razuita" imi evoca ceva tare, uscat (adica NU se mai "muleaza" pe suprafete, adica nu (mai) e buna!)

Colegul Dxxx stie foarte bine ca degeaba ai un radiator mare ("overkill"), daca transferul de caldura intre cipul LEDului

si acel radiator e slab; temperatura inalta nu e intotdeauna "accesibila", doar daca te poti "apropia" de acel cip, sau ai o

metoda/aparat de masurare la distanta a temperaturii...

 

Am (avem?) tot respectul pentru cine doreste sa faca ceva, dar schimbul de informatii urmareste sa raspandeasca 

informatiile si sa-i ajutam si pe colegi sa nu mai repete greselile noastre (sa faca si ei altele, sa avem si noi de aflat

noutati! Hai sa fim baremi 5 minute destepti si sa invatam si din greselile altora!)

 

On topic: Nu uitati ca mediul "auto" e destul de "aspru": variatii de temperatura de la valori negative pana la pete 60

de grade, umiditate uneori aproape de 100%, vibratii si socuri....

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines