Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Generator de putere din motor asincron rotor bobinat


Vizitator bugtuner

Postări Recomandate

Vizitator bugtuner

Buna.

Sunt convins ca mici discutii au mai aparut pe topic-uri, dar nimic complet de aceea as vrea sa detaliez aici proiectul.

Am 5-6 motoare asincrone cu rotor bobinat, luate moka  cu puteri de la 5,5 la 30 kw. (5,5, 7,5 15, 30), toate cu 6 poli, 1000 rpm

Dezmembrate de pe foste poduri rulante inainta sa vina baietii cu autogenul pe saracele poduri..

Detin tractor, ferma etc 

 Vreau sa fac un generator trifazat , prins in tiranti (in "bratele" din spatele tractorului) si antrenat prin cardan de priza de putere acestuia. 

Se va folosi pe ferme si santiere fara curent la aplicatii nepretentioase,  (scule de mana, aparat de sudura trifazic zdravan) la freventa, depanari in camp a utilajelor mai mari surudi la fatza locului. etc. 

 

Revenind la generator, motorul tractorului ofera turatia constanta, fiind evident diesel, are incorporat regulator de turatie in pompa de injectie, deci frecventa quasi-constanat e asigurata.

Pentru partea mecanica a "jucariei" am si cunostintele si utilajele necesare pentru a o executa.si pentru a roti generatorul la turatia ceruta de sincronism.

Pentru partea electrica am nevoie de ajutorul vostru.

Cum se asigura excitatia si cum mentin tensiunea constanta.

Rotorul are 3 inele, si evident infasurari in stea in el. Pentru excitatie cum se poate merge doar pe cc sau si pe trifazat.

Daca e pe cc, cum pot sa o fac, ca oricum as cupla cele 3 inele la cc, tot doar 2 bobine din 3 vor fi magnetizate. si oricum ar fi nu sunt distribuite egal pe circumferinta rotorului.

Pe cc mi se pare cel mai simplu, ca pot folosi instalatia de 12 V a tractorului pentru excitatie, daca nu cere mai mult de  200-300 W, fara alte puncti redresoare etc. Problemele care nu le stiu.

Daca 12V nu e suficient , si excitatia va cere tensiiune mai mare ,tot degeaba ii am pe tractor?

si doi, Cum cuplez cc la rotor?

Nu stiu daca am acces la sa modific rotorul sa il scot din stea si eventual sa pun cele 3 bobine in serie/paralel pe doar doua inele colectoare.

 

Daca cc pica, se poate excitatie in ac pe rotorul trifazat?. Aici daca da, e peste experienta mea cu privire la cum si ce ar trebuii facut. De asemenea in caz ca se ajunge la o solutie tehnica Ok, sunt mai mult decat pregatit sa le fac pentru toate motoarele ce le am, sau sa gasesc pe cineva disponibil sa faca ce trebuie pe partea electica, cu recompensa cuvenita bineinteles, as time is money, prefer sa ma joc cu partea mecanica cu care vorbesc aceeasi limba, decat sa fac pe eroul in circuite de control

 

  

 

Editat de bugtuner
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 20
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Excitatia trebuie sa fie in cc si se va aplica intre oricare 2 inele din cele 3.

Cel mai probabil cei 12V sunt suficienti; e nevoie de un regulator (AVR) care regleze tensiunea de iesire prin curentul de excitatie.

Se poate face un test cu o sursa de curent constant; alimentati rotorul (2 inele), reglati curentul la 5A spre exemplu, antrenati rotorul la 1000rpm si masurati tensiunea in stator; functie de valoarea obtinuta va faceti o idee despre curentul necesar pentru AVR.

Motorul de 5.5kW ar trebui sa suporte un curent de excitatie (rotoric) de maxim 25A. Se poate verifica/corela cu sarma de pe rotor care ar trebuie sa fie de 4-5mm2.

Incepeti testele cu motorul cel mai mic.

Editat de iop95
Link spre comentariu
Vizitator bugtuner

Multumesc de raspunsuri.

Eu ma gandeam ca daca exitatia se pune doar pe doua inele, se dezechilibreaza cumva cuplu mecanic rezistent la rotor, in sensul ca s-ar incarca rotorul si la incovoiere nu doar la torsiune, deoarece banuiesc ca bobinele  (poli rotorului) nu sunt dispuse simetric (lucrand doar 2 in serie din cele 3). Dar daca nu va vibra, nu am deranjeaza. 

Faptul ca una din bobine nu este excitata, va duce cumva si la schimbarea turatiei estimate pentru a obtine 50Hz.? Poate aberez, dar daca am 1 pereche de poli ca excitatie, o anumita turatie imi va genera o anumita frecventa a tensiunii, cu 2 poli ca excitatie, la aceasi turatie a rotorului frecventa se va dubla? Exista acesta legatura?

Intreb deorece vreau sa stiu la ce turatie sa calculez transmisia (niste fulii cu curele), daca turatia rotorului pentru a obtine 50 Hz se va modifica in functie de cate bobine excitate am pe rotor? 

 

Link spre comentariu

Alimentarea prin 2 inele va asigura curent prin doua infasurari rotorice iar cele doua fluxuri se vor compune si va apare un flux rezultant, fluxul de excitatie... si va trebui antrenat rotorul la 3000rpm pentru 50Hz, nu 1000 cum zis mai sus.

Daca aveti acces la punctul comun al infasurarii rotorice atunci se pot alimenta toate cele 3 infasurari si trebuie verificat daca cele 3 fluxuri sunt decalate la 120º; in acest caz se antreneaza la 1000 rpm pentru 50Hz.

Este f important cum este realizat bobinajul rotoric... e foarte posibil sa nu se poata obtine mai mult de o pereche de poli, astfel ca va trebui antrenat la 3000rpm pentru 50Hz.

Editat de iop95
Link spre comentariu
Vizitator bugtuner

O sa desfac sa vad cum sunt poli pe rotor. Dar cred ca tinand cont ca pe stator sunt 6 poli cu siguranta, banuiesc ca o pereche de poli ca exitatie duce la o turatie de 1000, rpm, daca am doua perechi de poli pe rotor banuiesc ca turatia s-ar reduce la 500 rpm. , iar daca cuplez cumva toate cele 3 bobine, se reduce turatia la 333 rmp? gresesc undeva?

Link spre comentariu

Masoara  la capete  -bornele-  bobinele de excitatie  exact asa cum sunt legate fara sa desfaci nimic , vezi ce valoare ohmica au. Vei avea 2 valori  diferite ,una mai mica iar cealalta  va fi dublul celei mici  aproximativ . Prima e rezistenta unei singure bobine, iar a doua  va fi rezistenta a doua bobine inseriate. Alimentezi cu + 12v la capetele bornelor unde ai rezistenta mare, iar la  borna ramasa  libera pui minusul bateriei.

Pe  tractor eu stiu ca sunt doi acumulatori inseriati de 12v si ai 24v. Vezi cum se comporta generatorul - excitatia- alimentata la 12v , daca nu esti multumit de rezultat o poti trece pe 24v. 

Editat de popescuion
Link spre comentariu

Linga cutia de de alimentare a motorului ai o placuta cu caracteristicile motorului , tensiune alimentare , putere , turatie motor etc. In cutia  de alimentare a motorului   vezi cite legaturi (borne) ai. Descrie ce vezi acolo. Pe cele 3 inele nu sunt si 3 carbuni ce aluneca pe  fiecare in parte si legat fiecare la cite o borna? In functie de cite borne ai cutie  e posibil sa ai un motor in care rotorul sa fie inseriat cu statorul. (cum e motorul de aspirator).  Se putea regla viteza de deplasare a benzii transportoare?

Link spre comentariu
Vizitator bugtuner

7,5 kw, 960 rpm, 3 inele pe rotor care au iesiri independente pe cutie de borne, 6 iesiri de pe stator, in cutia de borne , 3 in punte pe cutia de conexiune, 3 libere pt aliemntare (legatura stea, clasica). 

Inele de pe rotor erau cuplate la reostate trizaice pentru reglarea turatiei.

Link spre comentariu

Cum spuneam mai sus sunt trei posibilitati de masurare a rezistentei bobinajelor din rotor. Adica:  inelele 1cu 2,  1 cu 3 si 2 cu 3. Iti notezi valorile la fiecare pereche masurata.La una din perechi vei avea o valoare a rezistentei dubla fata de cealalta, pereche. Faci un strap pe bornele unde ai rezistenta cea mai mare si alimentezi cu +12v (+24v )  iar la borna ramasa libera alimentezi cu -12v (-24v). Astfel circuitul se inchide prin cele 3 bobine de excitatie, si creeaza un cimp magnetic .

Link spre comentariu

Alătură-te conversației

Poți posta acum și să te înregistrezi mai târziu. Dacă ai un cont, autentifică-te acum pentru a posta cu contul tău.
Notă: Postarea ta va necesita aprobare moderator înainte de a fi vizibilă.

Vizitator
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Răspunde la acest subiect...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.




×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări