Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Solutie stocare energie electrica si folosire pentru gatit


Vizitator R3ticul

Postări Recomandate

Vizitator R3ticul

Salutari!

 

Ma aflu momentan in etapa proiectarii unui campervan (un fiat ducato l4h3 vreau sa-l transform in autorulota) si ma zbat intr-o dilema: sa folosesc o plita electric, pe gaz sau diesel.

 

Personal prefer prima varianta, cu o plita pe inductie cu 2 zone de gatit, insa nu stiu in ce masura pot face instalatia electrica sa faca fata.

 

Mai exact: vreau doua surse de incarcat acumulatorul (sau acumulatorii) - fotovoltaic si de la alternatorul masinii. Am gasit un charger care pare sa faca asta cu success https://m.emag.ro/redresor-acumulatori-ctek-d250s-dual-12v-20a-auto-rulote-caravane-9-046-rmxts-24-d250ts/pd/DGH7N2BBM . Incarca maxim 20A la 12v si mentine in stare buna inclusiv bateria masinii.

 

Pe campervan vreau sa instalez panouri fv de maxim 250-260w 12v (probabil 2 panouri 130w legate in paralel).

 

Chargerul mentionat mai sus se pare ca poate incarca un acumulator de maxim 300Ah. Am gasit un acumulator deep cycle cu gel la 275ah 12v.

 

Detin deja un invertor 12v-220v de 3000w insa nu stiu daca e cu unda sinus pura sau modificata (banuiesc ca a 2-a varianta).

 

Daca voi folosi o plita de maxim 2800w putere instalata, poatr sistemul sa faca fata la o folosire a plitei zilnic, 20-30 minute, putere medie?

 

Exista alti acumulatori care sa poata rezista la un asemenea "abuz"? Practic ar pierde jumatate din energia stocata in mai putin de 30 minite.

 

Inteleg ca trebuie sa folosesc cabluri sanatoase intre acumulator si invertor. Precizez ca bateria de serviciu a campervanului este izolata de acumulatorul de 275ah de catre charger. Inteleg ca exista si pierderi la invertor.

 

As fi dispus sa investesc in acumulatori mai multi (legati in paralel, cu diode si restul protectiilor pentru a impiedica descarcarile reciproce) insa nu mai face fata chargerul banuiesc (fiind limitat conform fisei tehnice la acumulatori 300ah) iar inlocuirea lui cu altceva e dificil pentru ca nu gasesc chargere asemanatoare care sa accepte si alternator si fv in acelasi timp si sa mai fie si accesibil ca pret.

 

Ce opinii si ce sfaturi aveti?:(

Link spre comentariu

Cel mai rentabil e să folosiți încălzirea pe gaz.Cheltuielile pentru încălzirea electrică nu se justifică practic, sunt pierderi prin conversie. Fotovoltaicele pot eventual compensa descărcarea prin consumul cu iluminatul, radio, laptop, etc.... dar să umpli rulota cu acumulatori doar ca să gătești o jumătate de oră e o aberație. O butelie sau două de voiaj, cuplate la orice aragaz doriți, sunt cea mai bună soluție în acest caz...

Link spre comentariu
Vizitator R3ticul

Varianta cu plita pe gaz prezinta cateva probleme: instalatie pe gaz dedicata doar plitei (nu o sa am alti consumatori de gaz), pret mare realizare instalatie si achizitie detectoare lpg si monoxid carbon, spatiu ocupat mare (de catre butelie), probleme schimbare/incarcare butelie in afara tarii. Am deja o rulota clasics dotata cu gaz si am avut numeroase probleme legate de gaz.

 

Mentionez ca instalatia fv oricum o pun pe campervan (pentru iluminat, frigider 12v, incarcat telefoane/laptop). Intrebarea e defapt cat si cum o supradimensionez pentru a face fata si la folosirea plitei electrice.

 

Mai exista o varianta de lucru cu plita diesel (poate fi folosita si ca sursa caldura pe timp rece), dar necesita aprox. 1600 euro investitie. Wallas xc duo sau webasto x100.daca merg pe varianta asta, rezolv doi iepuri dintr-un foc.

Link spre comentariu

Ce instalație complicată poate fi un aragaz cu două ochiuri și o butelie pe GPL ? Dacă o butelie vi se pare voluminoasă, ce să zicem de mai mulți acumulatori auto Deep Cycle, care să suporte sutele de Amperi necesari încălzire ? Aveți idee câți Amperi ar cere un invertor care să ridice 12/24V la 230V/3000W ? Nici măcar la o putere de 1000W nu e rezonabil să folosești o plită electrică în condiții mobile. Există și soluții de încălzire pe gaz compatibile cu butelii tehnice, ce se găsesc oriunde în lume.https://www.shopmania.ro/q-arzator-camping

Dar dacă doriți un confort similar celui din bucătăria de acasă, vă trebuie un aragaz mai mare, nu unul de voiaj, conectat la o butelie normală.Dar o butelie normală ar trebui să vă țină cel puțin o lună, doar pentru gătit și încălzit mâncare în condiții de camping....

Link spre comentariu
Vizitator R3ticul

Am o oarecare idee despre necesarul de amperi insa vreau confirmari si sugestii. La 2000w (cat estimez ca va consuma plita la setari medii ambele zone de gatit) va fi nevoie de 2000/12 +15%(pierderi invertor si cabluri)=190a intr-o ora. Daca folosesc doar 30 minute, rotunjim la 100a 12v. Un acumulator deep cycle de 275ah teoretic ar avea 1500 cicluri de incarcare la dod 30-35%. Nu stiu insa daca face fata la la un asemenea dod in numai 30 minute. Nu stiu ce cabluri ar fi sigure, nu stiu daca invertorul de-l am (banuit a fi cu sinus modificat) ar merge cu plita de inductie.

 

Instalatia pe gaz o voi folosi doar daca plita cu inductie si plita diesel nu vor fi viabile. Personal nu ma simt in siguranta cu un recipient sub presiune cu gaz intr-o dubita.

Link spre comentariu
Vizitator R3ticul

Semnalarea unor asemenea posibile probleme speram sa gasesc. Multumesc :)

 

Asadar invertorul ar putea sa aiba probleme. Exista invertoare care sa faca fata? Puteti indica niste asemenea invertoare?

 

Plita cu inductie ar fi comoda, aper eu sigura si, important de asemenea, mai mult spatiu pe blat.

Link spre comentariu

La o putere de 2000W trebuie sistem pe 24V (doua baterii de minim 200Ah) si invertor de 2,4kW.

Minim 4 panouri si eventual gatit cand este soare afara.

Invertorul are si charger MPPT incorporat care accepta pana la 1500W de panouri.

In extrasezon, sistemul se poate folosi si pentru locuinta.

Costul total-pentru niste echipamente bune- ar fi in jur de 2000 Euro.

Editat de rinaldoparaipan
Link spre comentariu

Oare chiar merită să cheltuiești 2000 Euro doar pentru moftul de a găti pe o plită cu inducție ? Cam mult....cred că mai bine iei un generator pe benzină, îl pui ceva mai departe de rulotă și ai și curent suficient și nici nu vei consuma prea mult cu gătitul.Plus că poți încărca în timpul ăla și acumulatorii mașinii..

Link spre comentariu

Și o foarte stupidă și inutilă observație. Omul vrea soluții, în măsura în care acestea există și sunt realizabile și rentabile, nu filozofeală ieftină pe marginea discuțiilor. Sunt deja destui flecari pe aici care au făcut 3000 de postări într-un an fără să spună ceva concret sau util.

 

LE

Sau ești și tu o "reîncarnare" a unui user banat care postează la plezneală ca să poată trece de baremul celor 5 postări inițiale ce trebuie aprobate, ca apoi să-și poată vărsa încă o dată găleata cu lături în capul unuia de pe aici?

Editat de Real Minitehnicus
Link spre comentariu

Alătură-te conversației

Poți posta acum și să te înregistrezi mai târziu. Dacă ai un cont, autentifică-te acum pentru a posta cu contul tău.
Notă: Postarea ta va necesita aprobare moderator înainte de a fi vizibilă.

Vizitator
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Răspunde la acest subiect...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări