Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor
DIAFRAGMA

Ajutor pentru actionarea unui motor de masina de spalat

Recommended Posts

Buna ziua.am realizat montajul 2 din tehnium 2/2004 pentru un motor de masina de spalat,dar nu vrea sa functioneze nicicum,porneste la maxim iar din potentiometru nu pot sa reduc viteza deloc am incercat tot ce scrie in articol fara succes am sch .atat AA145 cat si LM741 dar la fel functioneaza.va rog sa ma ajutati sa il fac functional


o sa postez si cablajul

post-184966-0-20413700-1517141614_thumb.png

post-184966-0-00602800-1517141894_thumb.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Având în vedere cât de complexă e schema, e imposibil să nu fi greșit ceva sau chiar să fie o eroare în schemă.Schemele din Tehnium mai aveau ,,capcane,, sau erori care trebuiau descoperite înainte de a realiza fizic montajul. Chiar nu ai găsit un variator de turație de aspirator sau de bormașină să-l adaptezi ? Realizarea unui variator de turație care să stabilizeze și cuplul e mai complicată, dar nu întotdeauna necesară.Ce vrei să faci cu motorul ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intra pe site-ul lui Emil Matei. Acolo o sa gasesti scheme cu AA145 asemanatoare cu schema pe care ai postat-o. Acolo e exclus sa fie vreo gresala.

Edited by GEO 53 BN

Share this post


Link to post
Share on other sites

Până atunci ar fi bine să dai și niște detalii privitoare la montajul pe care zici că l-ai făcut și nu funcționează (cel din Tehnium). Nu de alta, dar eu nu văd nicio eroare în acea schemă. Tind să cred ca ai greșit tu ceva, dar ca de obicei pe aici, mulți dintre cei care cer ajutor, de teama de a nu-și da seama ceilalți că nu știu decât să facă un cablaj și să lipească niștre piese dar nu înțeleg nimic din funcționarea unei scheme, nu dau niciun fel de detalii, așteaptând să le fie smulse informațile cu cleștele.

Ce tahogenerator, ce ai la iesirea operaționalului în diferite situații, ce alte tensiuni pe schemă...? Nimic...liniște deplină. Problema e că mie mi s-a cam defectat globul de cristal.

Edited by Real Minitehnicus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca nu se face si functia stoarcere, e buna schema cu A145.
Pentru stoarcere trebuie asigurata 2 sau 4 pre-stoarceri pentru-ca o parte din apa sa iasa din rufe, iar rufele sa fie aranjate cat mai uniform in cuva.
Daca ar porni direct pe stoarcere, este posibil sa se arda triacul. Rufele nu se vor aranja uniform in cuva, iar masina o sa "mearga" prin casa, si e posibil sa se rupa suportul rulmentilor de pe cuva.

Asa arata o schema regulator motor pentru masina de spalat: http://i66.tinypic.com/15f198o.jpg

Pentru pre-stoarcere (pozitia 7), motorul accelereaza de la 0 la o viteza de cca. 600rpm in aproximatov 10 secunde, apoi se opreste. Operatia se face de 2 sau 4 ori, cu o pauza de 6 - 10 secunde intre operatii, pentru-ca cuva sa aiba timp sa se opreasca. Dupa fiecare pre-stoarcere se schimba sensul de rotatie al motorului. In timpul asta, pompa trebuie sa elimine apa.
In felul asta rufele se aranjeaza uniform in cuva si o mare cantitate de apa din rufe este eliminata. Apoi se porneste stoarcerea propiu-zisa la 600 sau 800 rpm (comutatorul pe pozitia 5 sau 6). Si aici motorul este accelerat treptat pana atinge viteza programata dar mult mai repede decat la pre-stoarcere. Pentru viteze mai mari de 800rpm se micsoreaza putin R12 dar nu sub 1K5.

In locul comutatorului se pot folosi optocuploare gen CPC1010N sau relee, daca schema se leaga la un microcontroler.

Edited by cimitavita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dar ce tip de motor folosesti? In schema sunt figurate motoare cu perii colectoare, adica motoare universale. Daca motorul pe care il ai este asincron cu rotor in scurtcircuit, nu prea ai sanse de izbanda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

este un motor cu perii colectoare,de aceea vreau sa il fac cu tiristor.Cel cu TDA1085 dat de Cimitavita este bun asa ceva am facut prima oara de pe site-ul lui Emil Matei .Si schema data de Real Minitehnicus este cu tahogen. dar amandoua fiind cu triace, fac zgomotul ala magnetic de curent alternativ.Originalul masinii mele fiind act. de un trz. IGBT fiind foarte silentios practic nici nu se auzea ca se invarte,de aceea tin la varianta tiristor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Până atunci ar fi bine să dai și niște detalii privitoare la montajul pe care zici că l-ai făcut și nu funcționează (cel din Tehnium). Nu de alta, dar eu nu văd nicio eroare în acea schemă. Tind să cred ca ai greșit tu ceva, dar ca de obicei pe aici, mulți dintre cei care cer ajutor, de teama de a nu-și da seama ceilalți că nu știu decât să facă un cablaj și să lipească niștre piese dar nu înțeleg nimic din funcționarea unei scheme, nu dau niciun fel de detalii, așteaptând să le fie smulse informațile cu cleștele.

Ce tahogenerator, ce ai la iesirea operaționalului în diferite situații, ce alte tensiuni pe schemă...? Nimic...liniște deplină. Problema e că mie mi s-a cam defectat globul de cristal.

Buna seara,am sa incep cu motorul,tahogeneratorul este al motorului, si scoate c.a.de aceea am pus puntea redresoare pe cablaj, ce am omis sa pun in plus pe cablaj inainte de semireglabilul SR2, este o rez. de cca.6.8K si o DZ de 5v1.Tahogen. debiteaza la turatia max. al motorului 50v!,am citit cate ceva din materialul din cartea CI.liniare privitoare la funcționarea AA145.Acolo scrie de ex.ca ptr. functionarea corecta a integratului,pe terminalul 2 trebuie sa am 10-13v, iar eu nu am decat 8,8v cu toate ca pe borna + am 14.5v (in carte scrie ca trebuiesc pe borna +intre 12-18v) Pe pinul 8 al AA145,cu montajul alimentat (fara alimentare pe partea de 230v adica cu motorul oprit) am 8.8v iar cand ii dau 230v si motorul porneste,cei 8.8v scad undeva la 2.8v oprind motorul tens. creste din nou la 8.8v. Daca alimentez cu +15v pinul 6 cel de blocare impuls motorul se opreste (asa si trebuie) mentionez ca nici un reglaj din potentiometru sau sreg.1,2,3. nu are nici un efect . Orice sfat e binevenit, multumesc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut. E posibil sa se fii distrus AO 741 din cauza tensiunii mari primite la intrarea inversoare (pin 2 pe schema, pin 4 pe cblaj).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probabil ca nu a folosit un semireglabil, de preferat multitura R4,tensiunea maxima fiind mai mare de 5V. Se spune clar ca la turatia maxima tensiunea pe pin 2 nu trebuie sa depaseasca 5V. Daca asta e motivul distrugerii AO inseamna ca n-a respectat indicatiile date de autorul articolului.

Edited by GEO 53 BN

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.