Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Divagatii cu LED-uri


Postări Recomandate

Gabyh - Zalmanul ala cu aripioare din cupru este foarte performant ... dar mult prea scump, de banii aia cred ca iti iei 2 bucati Mingfa cum am pus mai sus, deci ca functie OK, ca cost = de evitat.

 

Daca iei Segotep vezi ca au si cel cu heatpipe, diferenta este la firma pe care ai pus-o tu este de 9 lei parca, deci ia-l pe ala mai scump, ca testele lui Sesebe arata bine, asta nu e contestabil.

Problema este ca oricum exista la acelas pret alternative mai bune si care mie personal imi par mai acceptabile ca aspect.

 

Den - cum sa dau palme?- eu zic ca daca ne contrazicem este constructiv -> din astfel de contraziceri apare progresul, capatam unul de la altul idei posibil noi si posibil mai bune.

Numai sa nu se sara calul - asta nu se poate tolera.

 

Dar in rest ar fi si aiurea si neplacut sa fim in permanenta de acord, discutia nu ar mai avea rost.

Link spre comentariu

Citeva masuratori ale dimensiunilor radiatorului pt cine mai vrea sa-l foloseasca:

aRN7eET.jpg

Sper ca sint mai toate dimensiunile necesare.

 

Si pt ca tot am vorbit la telefon cu Shambala exact despre aceste masuratori le pun si aici - poate mai ajuta si pe altii.....

 

.MTeqTZM.jpg

 

 

Masuratorile le-am facut cu unul din COB-urile folosite si la alte masuratori, cu 3W power, si am folosit senzorul dedicat de pe telefon pt masuratoare.

Telefonul si LED-ul s-au aflat la exact aceeasi distanta - 1m - tot timpul numai unghiul de emisie al COB-ului (COB-ul a fost rotit) a fost modificat la diferite valori (estimate nu masurate).

S-au testat citeva calote semisferice (unele chiar mai mari de o semisfera) recuperate de la becuri de consul redus cu LED-uri, o floare din material acrylic scoasa de pe o "jucarie" LED cu baterii si emisia directa fara dispersor.

Nu am facut teste de dispersie si cu abajururile din sticla pt ca nu imi sosisera inca dar in final am ales abajururile de sticla pt ca efectul de orbire generat de lumina este mult mai mic decit cu calotele sferice, abajururile avind dimensiuni mult mai mari si deci si densitatea de lumina pe unitatea de suprafata mai mica.

Editat de sesebe
Link spre comentariu

Vad ca ai muncit, nu gluma.

 

Radiatorul va fi pana la urma cu circulatie pasiva sau activa? Cum vei fixa COBul?

Partea cu analiza geomertica este cea uzual neultilizata..., de sus, oricum nu are contactul termic cel bun.

 

 

Graficele spun exact ce este de asteptat, deci presupun ca au si relevanta relativa.

Variatii nesistematizate sunt doar la "floare"

In rest cele 3 dispersoare fac exact ce trebuie sa faca - atenueaza inspre ax si distribuie ceva din ce iau din ax spre unghiuri mai mari de 60 grade fata de axa.

 

La COBul singur:

Ce este interesant este ca in catalog ai 120 grade emisie (50%) in timp ce in masuratoarea ta ai la 60 grade fata de axa valoarea 140-150 / in timp ce in axa ai 300.

Deci exact ca in catalog.

Prea se potriveste exact!

 

Comentarii:

- dispersorul evident ca va atenua fenomenul de orbire.

Insa efectul lui de a aduce o parte din radiatia din ax spre unghiuri mari este in mare parte dezavantajoasa, nu vad cum ti-ar fi utile unghiuri nici de 120 grade, darmite peste...

Ma intreb daca nu poti contrabalansa efectul folosind o oglinda concava (insa cu raza mare) plasata chiar pe COB, la interiorul globului dispersor.

Link spre comentariu

Vad ca ai muncit, nu gluma.

 

Radiatorul va fi pana la urma cu circulatie pasiva sau activa? Cum vei fixa COBul? Obligatoriu racirea va fi pasiva.

Partea cu analiza geomertica este cea uzual neultilizata..., de sus, oricum nu are contactul termic cel bun. Nu neaparat, informatiile pot fi utile pt a gasi o metoda de fixare pe support - lustra.

 

 

Graficele spun exact ce este de asteptat, deci presupun ca au si relevanta relativa.

Variatii nesistematizate sunt doar la "floare"

In rest cele 3 dispersoare fac exact ce trebuie sa faca - atenueaza inspre ax si distribuie ceva din ce iau din ax spre unghiuri mai mari de 60 grade fata de axa.

 

La COBul singur:

Ce este interesant este ca in catalog ai 120 grade emisie (50%) in timp ce in masuratoarea ta ai la 60 grade fata de axa valoarea 140-150 / in timp ce in axa ai 300.

Deci exact ca in catalog.

Prea se potriveste exact! Merci, merci, ma simt flatat.

 

Comentarii:

- dispersorul evident ca va atenua fenomenul de orbire.

Insa efectul lui de a aduce o parte din radiatia din ax spre unghiuri mari este in mare parte dezavantajoasa, nu vad cum ti-ar fi utile unghiuri nici de 120 grade, darmite peste...

Ma intreb daca nu poti contrabalansa efectul folosind o oglinda concava (insa cu raza mare) plasata chiar pe COB, la interiorul globului dispersor.

 

Intre timp mi-a sosit si sursa de la TME, una mai scumpa cu PFC activ si diming.

E super facuta. Chiar mi-am schimbat parerea despre MeanWell.

Are PFC activ si convertor flayback quasi-resonant intr-un singur controller si dupa 2-3 ore de functionare bagata intr-o punga (pt protectie curentare - nu are carcasa) si reglata sa debiteze 10W (sursa este de 60W) abia se puteau simti putin caldute radiatoarele.

 

Am sa pun si ceva poze mai detaliate cu ea pe forum pt ca eu nu am gasit pe net mai nimic, dar imi mai trebuie putin timp .....

Editat de sesebe
Link spre comentariu
Vizitator Seven77

Cu asa radiator, te cred...jos palaria! Se vede ca-i gandit. Faptul ca-l iei ajuta la standardizarea operatiilor cand faci corpurile cu led. Unii sunt atrasi de coolerele CPU de PIV...Poate 2-3 gasesti la fel, dar 10?

Link spre comentariu
Vizitator Seven77

Ma mira, dar nu foarte tare; la pretul unu CPU, se merita si un cooler pe masura. Am avut o caramida cubica cu vent de 12 pe lateral, grea, cu baza Cu si 6 heatpipe. 180lei SH. Deci la leduri e cam ca la audio-60-70% din statie sunt radiatoarele si alimentarea.

Link spre comentariu

Aha, deci vezi, cand pui mana pe o sursa MeanWell gandesti la fel ca mine... Asteapta sa pui mana pe un Inventronics.

Dar sincer, daca banii vin de la mine, cred ca prefer MeanWell-ul.

De principiu se gasesc surse "de ocazie" noi care sunt mai tentante ca un MeanWell - in general promit randamente mai bune am unele cu peste 90%/ iar la MeanWell ceva cu aceleasi specificatii costa mult prea mult.

 

Comentariile la raspunsul meu sunt normale. Evident ca pentru fixarea radiatorului, cotele pe fata neactiva sunt bune.

 

Din cate inteleg intentia este ca fixarea radiatorului sa fie pe partea inferioara / fata activa a radiatorulu sa fie sus / COBul sa "bata" in sus / radiatorul cu circulatie pasiva.

Probabil puterea continua pe COB < 12W.

Daca totul de sus este corect eu vad doua probleme / sfaturi:

- in loc de dispersoare eu as pune oglinzi concave , ca sa nu vina radiatie directa in jos, orbitoare / iar plafonul sa lumineze secundar prin reflexie/dispersie

- trebuie sa gasesti o solutie foarte buna antipraf - COBurile au o densitate energetica foarte mare, emisia este de pe o suprafata mica -> un strat de praf acolo inseamna o reducere semnificativa a fluxului. In plus o mare cantitate de energie este reflectata inapoi spre radiator unde genereaza caldura. Sfatul cel mai bun, daca in continuare pui globuri dispersoare, este sa pui un glob fara deschidere superioara, macar in felul asta praful sta pe sute de cm2 ai globului nu pe 1 cm2 al COBului.

Link spre comentariu

Nu cred ca ai cum sa faci tu acasă heat-pipe-uri pt ca pe lingă lichidul special înăuntru se mai afla și alt ceva care ajuta la functionarea heat-pipe-urilor. Te las pe tine sa descoperi ce.

Inca ceva, și presiunea din interior este foarte bine controlata ca să funcționeze bine transferul.

Editat de sesebe
Link spre comentariu

1. altceva nu este decat dispozitivul capilar de intoarcere al lichidului in zona de vaporizare.

Insa daca se poate ca zona de vaporizare sa fie in partea de jos a unei heat-pipe verticale, atunci asa ceva nu trebuie, revenirea este gravitationala.

In mod majoritar pentru COB/led pozitia necesara este verticala si COBul se afla la extremitatea inferioara - deci in aceste cazuri dispozitivul capilar nu este necesar , plus ca se prefera tevi cu diametru mare pentru a nu se obstrua prin bule.

 

2. presiunea din interior poate fi foarte simplu controlata si in regim de amator.

Daca sigilezi coducta cand lichidul fierbe atunci la racire vei avea practic presune atat de joasa incat lichidul va fi la pragul fierberii incepand cu temperaturi sub 30 grade.

Problema nu este sa aduci lichidul la fierbere, problema este ca trebuie sa sigilezi provizoriu tubul imediat ce incep sa se evacueze vapori / sau la un interval temporal bine definit daca initial pui lichid in exces -> dupa care trebuie foarte repede sa faci sigilare definitiva si perfecta inainte ca aerul sa intre prin sigiliul provizoriu.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări