Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Postări Recomandate

Salutare am intentia sa imi fac o amplificare 2.2 pentru a asculta muzica si as dorii sa imi dati cateva sfaturi .

As fi vrut sa folosesc in configuratia urmatoare kiturile pentru satelitii pe 8 ohmi si cele de subwoofere pe 4 ohmi.
Astea ar fi caracteristicile kitului.
  • Vcc = ±65V, 200W/8Ω / Vcc = ±55V, 300W/4Ω cu THD 0.025%
  • Vcc = ±70V, 250W/8Ω / Vcc = ±60V, 400W/4Ω cu THD 0.06%
  • Curent de repaus: 30-60 mA
  • Impedanţă intrare: 33K
  • 5Hz-40KHz (-3dB)
  • Slew Rate: 70V/us

Daca as alimenta 4 kituri cu 60V +- cam ce traf mi-ar trebuii amperaj si va de asemenea filtrajul cum ar trebuii sa fie .... punte si condensatori

Intrebarile raman valabile doar daca s-ar merita investitia pentru kitul acesta . In prima faza as vrea sa i-au doar doua kituri ulterior sa achizitionez alte doua , dar as vrea sa i-au traful sa imi poata sustina 4 kituri la fel si puntea sa fie capabila sa suporte 4 kituri . Multumesc anticipat !

si

Am mai citit cate ceva ... fiecare kit are nevoie undeva la 6 A deci 24 de A pentru 4 module si daca la fiecare 1 A trebuie 2000 uF filtrajul ar ajunge undeva la 48000 uF ... 50000 uF

Editat de Shambala
Link spre comentariu

1. Din punctul meu de vedere puterile alea sint mult supra-evaluate.

2. Daca te referi defapt la un sistem stereo dar cu crossover-e active si amplificate separat pt fiecare driver atunci ... e OK si nu am inteles eu bine.

3. Strict pt ascultat muzica intr-o incapere de 20m2-30m2-40m2 nu-ti trebuie mai mult de 10W-25W (putere medie) pe canal, uzual 2W-3W putere medie pt niste boxe ok, dar amplificatorul trebuie sa fie capabil sa poate livra pt intervale mici de timp (sub o secunda) puteri de 10 ori mai mari pt a elimina orice posibilitate de cliping avind in vedere ca pot exista peakuri de putere de peste 10 ori puterea medie de auditie.

- deci iti trebuie amplificator de 25W capabil de peak de 200W-250W fara cliping

- puterea medie fiind relativ mica la auditii, poti merge linistit pe sub 100W alocati fiecarui canal din punct de vedere al trafului, dar avind o filtrare foarte buna ca sa poata sustine peakurile de putere.

4. Ca sa-ti raspund la intrebare, desi personal nu cunosc acele kituri (dar as avea o ideie despre cel care le-a proiectat), le cunosc pe cele de la miva.... si cel putin din poze aceste kituri sint mai calitative decit cele de la miva....

Pe de alta parte eu nu am incredere in kiturile care declara puteri de iesire asa de mari din numai 2 perechi de tranzistoare. Lista de specificatii este un pic cam ciudat facuta si-i mai mult ca pt manelisti.

M-as fi asteptat sa declare o putere medie si o putere de peak nu sa treaca valoarea puterii de peak ca putere "RMS".

Nu exista WATI RMS si atita timp cit apare o astfel de notatie intr-o specificatie, eu personal ii spun PASS.

Link spre comentariu

2 sateliti pe 8 ohmi si 2 suburi pe 4 ohmi sugereaza fie difuri auto pt suburi (mai probabil), fie ceva sistem pro cu suburile formate fiecare din cate 2 difuri de 8 ohmi in paralel (caz in care puterea ampului este cu totul insuficienta, derizorie chiar).

Asa ca ramane prima varianta, pt ascultat muzica. Caz in care eu as lua doar 2 module din alea, pt suburi.

Pt sateliti as cauta ceva cu tz. bipolari, de putere mai mica; satelitii nu trag mai mult de 25-max 35% din puterea totala.

In caz de utilizare pro as construi 2 ampuri fizic separate.

Link spre comentariu

In urma unei discutii avute cu Victor pe privat, ar trebui sa adaug cite ceva la comentariul meu de mai sus:

 

Victor:

"Schema si cablajul sunt facute evident de sorteh .
Apropo , chiar scoate puterea aia !
Dar trebuie radiator foarte sanatos si ventilatie fortata .
Pentru aplicatii casnice nu este asa de restrictiva racirea , dar nici 400W nu poti asculta in casa ...
Eu am estimat ca in casa , media la o petrecere ar fi cam 40W ! - media totala sau pe canal ?!?
Ar trebui sa scrii toate astea pe forum , ca tot ai intervenit in subiectul omului ...."

 

Un calcul facut cu un calculator excel facut de mine acum citiva ani:

"calculatorul meu excel imi spune ca la :

alimentare +/- 65Vdc

factor de stabilizare alimentare 20% (cadere in sarcina maxima)

tensiune de saturatie finali 4.5V

rezistente de emitor 0.22ohm (echivalent daca sint mai multi tranzistori in paralel)

sarcina 8 ohm

se vor obtine :

141W "RMS" (Powerpeak*0.707 pt sinus)

200W peak la limita de cliping

Daca se foloseste un SMPS stabilizat pt alimentare cu o variatie in sarcina de maxim 2% atunci se vor obtine:

alimentare +/- 65Vdc

factor de stabilizare alimentare 2% (cadere in sarcina maxima)

tensiune de saturatie finali 4.5V

rezistente de emitor 0.22ohm (echivalent daca sint mai multi tranzistori in paralel)

sarcina 8 ohm

se vor obtine :

219W "RMS" (Powerpeak*0.707 pt sinus)

310W peak la limita de cliping

In concluzie, principial Victor are dreptate dar numai cu conditia sa se foloseasca pt alimentare o sursa SMPS stabilizata cu variatie a iesirii de maximum 6% pt ca la 6% variatie alimentare in sarcina se obtin 201W.

Daca discutam de conditii mult mai practice in care alimentarea este cu traf de 50Hz redresare si filtrare rezonabila ca valoare, atunci nu se pot obtine acele valori ale puterii de iesire declarate. Adevarul spus numai pe jumatate este in final tot un fel de minciuna."

 

* Power RMS am mai spus-o si o sa continui sa o spun "nu exista putere RMS" dar am folosit termenul aici pt ca sa nu creiez si mai multe confuzii.

 

 

Si completez:

avind in vedere un randament practic al clasei AB de functionare de 50% pt a avea o plaja de siguranta (maxim teoretic la clasa B este 78%), rezulta ca pt 310W in sarcina tranzistorii vor disipa tot 310W. Fiind 4 tranzistori si considerind o impartire egala a puterii pe ei, rezulta ca fiecare tranzistor va disipa ~ 310/4=77.5W.

Tranzistorii finali utilizati au RθJC = 0.51°C/W si Tjmax=175°C, iar Rθizolatie consideram 0.15°C/W

Rezistenta termica radiator ambiant maxima acceptata in conditiile astea pt fiecare tranzistor devine: RθRA = (Tjmax - Tambiant)/power disip - Rθizolatie = (175-50) / 78 - 0.15= 1.45 °C/W, iar daca toti tranzistorii se monteaza pe acelasi radiator (cum este conceput cablajul) RθRA pt radiatorul comun devine RθRAindividual / 4 = 1.45/4= 0.36°C/W. In conditiile de mai sus temperatura jonctiunii tranzistoarelor atinge limata maxima permisa de 175°C iar ambiantul nu trebuie sa depaseasca niciodata 50°C linga radiator.

Sper sa fie de folos........

Editat de sesebe
Link spre comentariu

* Power RMS am mai spus-o si o sa continui sa o spun "nu exista putere RMS" dar am folosit termenul aici pt ca sa nu creiez si mai multe confuzii.

 

 

Acelasi lucru e valabil si la redresarea cu transformator clasic. Multi iau de baza doar valoare RMS si ajung sa foloseasca punti de 6a la amplificatoare de 100w . (sau cat iese din calcul).

Link spre comentariu

* Power RMS am mai spus-o si o sa continui sa o spun "nu exista putere RMS" dar am folosit termenul aici pt ca sa nu creiez si mai multe confuzii.

 

 

Acelasi lucru e valabil si la redresarea cu transformator clasic. Multi iau de baza doar valoare RMS si ajung sa foloseasca punti de 6a la amplificatoare de 100w . (sau cat iese din calcul).

 

Vrei sa fii putin mai explicit, te rog?

Nici eu nu inteleg exact ce vrei sa spui si, de bine de rau, mi-am bagat nasul in problema asta de alimentare. Puntea de 6A este prea mica sau este supradimensionata?

Link spre comentariu

Problema puntilor redresoare este pusa gresit. De fapt nu gresit ci fara sa tina seama de inca un aspect, mai important.

Este prea putin important ca puntea este de 6A sau de 12A. Daca ea nu poate sustine curentul de incarcare al electroliticilor de filtraj - sau a bateriei de electrolitici, se arde din prima secunda fara sa mai ajunga sa se incinga de la consumul maxim al amplificatorului.

Pt a avea curentul maxim repetitiv suficient de mare pt electroliticii folositi (mai ales la tensiuni mari) rezulta o punte cu un curent nominal sensibil mai mare decat cel maxim consumat de aparat.

 

In general riscul maxim este la porniri repetate, cand electroliticii apuca sa se descarce (fie si partial) pe bleedere sau pe un I repaos mare, dar caldura din jonctiunile puntii nu apuca sa fie eliminata.

Link spre comentariu

2 sateliti pe 8 ohmi si 2 suburi pe 4 ohmi sugereaza fie difuri auto pt suburi (mai probabil), fie ceva sistem pro cu suburile formate fiecare din cate 2 difuri de 8 ohmi in paralel (caz in care puterea ampului este cu totul insuficienta, derizorie chiar).

Asa ca ramane prima varianta, pt ascultat muzica. Caz in care eu as lua doar 2 module din alea, pt suburi.

Pt sateliti as cauta ceva cu tz. bipolari, de putere mai mica; satelitii nu trag mai mult de 25-max 35% din puterea totala.

In caz de utilizare pro as construi 2 ampuri fizic separate.

Bine zici cu a face doua amplifuri - voi face amplif pentru sateliti si pentru subwoofere kitul de "400 watts " l-as folosii ori sa fac subwooferele active :d sau amplif acum ramane de vazut ... Satelitii m-ar bate gandul sa fie gen standfloor . Mai veniti si voi cu sfaturi idei ... o chestie interesanta ar fii cu 2 amplifuri . As vrea putere mai mare pe subwoofere imi place basul curat si clar ... :d

Editat de Shambala
Link spre comentariu

Daca spargi amplificarea pentru fiecare cale in parte, atunci fa treaba ca la carte. Pune pe subwoofere amplificatoare de putere mare in clasa D alimentate din smps-uri si pentru medii-inalte folosesti o amplificare curata in clasa AB.

 

In privinta puntilor redresoare, cele de 35A-50A curent repetitiv si cateva sute de A curent de soc, sunt si ieftine cat si destul de compacte. Cate una pentru fiecare canal si nu mai ai grija lor niciodata.

Editat de RaimondAudio
Link spre comentariu

In urma unei discutii avute cu Victor pe privat, ar trebui sa adaug cite ceva la comentariul meu de mai sus:

 

Victor:

"Schema si cablajul sunt facute evident de sorteh .

Apropo , chiar scoate puterea aia !

Dar trebuie radiator foarte sanatos si ventilatie fortata .

Pentru aplicatii casnice nu este asa de restrictiva racirea , dar nici 400W nu poti asculta in casa ...

Eu am estimat ca in casa , media la o petrecere ar fi cam 40W ! - media totala sau pe canal ?!?

Ar trebui sa scrii toate astea pe forum , ca tot ai intervenit in subiectul omului ...."

 

Un calcul facut cu un calculator excel facut de mine acum citiva ani:

"calculatorul meu excel imi spune ca la :

alimentare +/- 65Vdc

factor de stabilizare alimentare 20% (cadere in sarcina maxima)

tensiune de saturatie finali 4.5V

rezistente de emitor 0.22ohm (echivalent daca sint mai multi tranzistori in paralel)

sarcina 8 ohm

se vor obtine :

141W "RMS" (Powerpeak*0.707 pt sinus)

200W peak la limita de cliping

Daca se foloseste un SMPS stabilizat pt alimentare cu o variatie in sarcina de maxim 2% atunci se vor obtine:

alimentare +/- 65Vdc

factor de stabilizare alimentare 2% (cadere in sarcina maxima)

tensiune de saturatie finali 4.5V

rezistente de emitor 0.22ohm (echivalent daca sint mai multi tranzistori in paralel)

sarcina 8 ohm

se vor obtine :

219W "RMS" (Powerpeak*0.707 pt sinus)

310W peak la limita de cliping

In concluzie, principial Victor are dreptate dar numai cu conditia sa se foloseasca pt alimentare o sursa SMPS stabilizata cu variatie a iesirii de maximum 6% pt ca la 6% variatie alimentare in sarcina se obtin 201W.

Daca discutam de conditii mult mai practice in care alimentarea este cu traf de 50Hz redresare si filtrare rezonabila ca valoare, atunci nu se pot obtine acele valori ale puterii de iesire declarate. Adevarul spus numai pe jumatate este in final tot un fel de minciuna."

 

* Power RMS am mai spus-o si o sa continui sa o spun "nu exista putere RMS" dar am folosit termenul aici pt ca sa nu creiez si mai multe confuzii.

 

 

Si completez:

avind in vedere un randament practic al clasei AB de functionare de 50% pt a avea o plaja de siguranta (maxim teoretic la clasa B este 78%), rezulta ca pt 310W in sarcina tranzistorii vor disipa tot 310W. Fiind 4 tranzistori si considerind o impartire egala a puterii pe ei, rezulta ca fiecare tranzistor va disipa ~ 310/4=77.5W.

Tranzistorii finali utilizati au RθJC = 0.51°C/W si Tjmax=175°C, iar Rθizolatie consideram 0.15°C/W

Rezistenta termica radiator ambiant maxima acceptata in conditiile astea pt fiecare tranzistor devine: RθRA = (Tjmax - Tambiant)/power disip - Rθizolatie = (175-50) / 78 - 0.15= 1.45 °C/W, iar daca toti tranzistorii se monteaza pe acelasi radiator (cum este conceput cablajul) RθRA pt radiatorul comun devine RθRAindividual / 4 = 1.45/4= 0.36°C/W. In conditiile de mai sus temperatura jonctiunii tranzistoarelor atinge limata maxima permisa de 175°C iar ambiantul nu trebuie sa depaseasca niciodata 50°C linga radiator.

Sper sa fie de folos........

Foarte de ajutor sarumana dar se schimba putin problema ma cam bate gandul ca subwooferele sa le fac active gen fiecare cu a lui de la punte pana la traf etc .... in situatia asta voi face in amplificarea pentru sateliti un mic amplificator pentru semnalul de bass care il voi lua din calculator si nu voi mai avea nevoie de filtre in subwoofere pt ca placa de sunet imi taie la cat vreau eu de la 10 Hz pana la 1000 Hz as scapa in felul asta de filtre pentru subwoofere ar mai ramane sa filtrez doar sateliiti ...

Daca spargi amplificarea pentru fiecare cale in parte, atunci fa treaba ca la carte. Pune pe subwoofere amplificatoare de putere mare in clasa D alimentate din smps-uri si pentru medii-inalte folosesti o amplificare curata in clasa AB.

 

In privinta puntilor redresoare, cele de 35A-50A curent repetitiv si cateva sute de A curent de soc, sunt si ieftine cat si destul de compacte. Cate una pentru fiecare canal si nu mai ai grija lor niciodata.

 

Nu este suficient un kit de "400 watts" pe subwoofer? Camera mea are 4 pe 5 , cred ca la 300 de watts de bass intr-un bloc si vecinul de la 4 o sa se planga ( eu stau la 1) eu fac acum asta nu ca as asculta la vreo data macar la 90% din capacitatea boxelor dar mai ai vre un chef ceva macar sa ai cu ce ...

Editat de Shambala
Link spre comentariu

La clasa D ai avantajul randamentului mare, greutatii reduse, necesarul de racire cu mult mai mic, amplificatorul final iese compact. La frecvente joase chiar nu este necesar sa ai distorsiuni mici, aici clasa D este regina, in combinatie cu un smps. Daca esti un pic atent, cred ca le poti baga in interiorul cutiei de subwoofer.

Editat de RaimondAudio
Link spre comentariu

La clasa D ai avantajul randamentului mare, greutatii reduse, necesarul de racire cu mult mai mic, amplificatorul final iese compact. La frecvente joase chiar nu este necesar sa ai distorsiuni mici, aici clasa D este regina, in combinatie cu un smps. Daca esti un pic atent, cred ca le poti baga in interiorul cutiei de subwoofer.

 

Sa fiu sincer nu am cunostinte in a construii un pcb si nici nu am facut pana acum un amplificator final eu caut ceva simplist nu foarte complicat de aceea am si intrebat daca sunt ok kiturile acestea pentru ca nu as vrea sa le cumpar si sa observ ca nu functioneaza ok si ca ar trebuii sa ma apuc sa vad care este problema . Vreau sa cumpar kiturile deja facute sa fie ok din punct de vedere al calitatii sunetului pe care il reda, fiabile sa nu plezneasca dupa o jumatate de ora de auditie . Sa fac un filtraj .. sa pun puntea condensatorii pe un pcb nu ar fi mare lucru dar sa fac un kiturile cum sunt acestea m-ar depasii sau as venii pe capul vostru cu fel si fel de intrebari despre o schema anume . Sunt paralele cu electronica ,,, caut ceva aproape facut ... sa nu fiu stresant cu intrebarile . Multam fain pentru sfaturi . Unde as putea gasii kituri de clasa D daca sustii ca sunt mai ok decat cele enumerate de mine ... nu m-as incumeta sa fac eu de la 0 un kit de amplificare ...

Link spre comentariu

Daca este pt ascultat personal in camera - fara nunti si alte "evenimente" recomandarile cu cl.D devin exagerate, se aplica mentiunile despre putere ale lui SESEBE. Adica pt bas /suburi ajung 2 module din alea si fara punte.

Daca vrei sa le poti folosi si la sonorizari pui 4 module 2 cate 2 in punte dar creste pretul, si la module si la radiatoare si la alimentare.

Pt sateliti imi mentin parerea - module chiar de putere mai mica (60-100W), dar in cl AB cu finali bipolari.

Acum depinde si ce difuzoare vrei sa impingi cu viitoarele amplifuri. Cele pro au in general spl ridicat deci intr-o camera mica ajung puteri electrice mult mai mici.

Link spre comentariu

 

Nu este suficient un kit de "400 watts" pe subwoofer? Camera mea are 4 pe 5 , cred ca la 300 de watts de bass intr-un bloc si vecinul de la 4 o sa se planga ( eu stau la 1) eu fac acum asta nu ca as asculta la vreo data macar la 90% din capacitatea boxelor dar mai ai vre un chef ceva macar sa ai cu ce ...

 

 

Cu un "amarat" de LM1875 am reusit "sa-mi aduc" vecini la usa si faceam doar ceva teste pentru amplasare in camera a unui subwoofer cu 26hz sinusoidal.

400w?! :rade: => "masina" de demolari in opinia mea

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări