Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

cote bucsa bronz grafitat


philiprobz

Recommended Posts

Salutare! Va cer sprijinul in realizarea unei bucse de bronz grafitat pentru ambielajul unei motociclete.Llagarul original este prevazut cu o colivie cu ace insa, din cauza dimensiunilor, colivia este imposibil de gasit, Am ales sa merg pe varianta unei busce de bronz grafitat. Construcorul a prevazut lagarul repsectiv cu colivie cu ace cel mai probabil din cauza cotelor de dilatare care sunt f mari la un ambielaj, motiv pentru care, pentru realizarea unei bucse inlocuitoare va trebui sa tin cont de aceasta dilatare. Boltul are diametrul de 24.00 mm, iar interiorul bielei este de 31.00 mm. Ma gandesc la realizarea unei bucse cu cota de presare pe bilea si cota de alunecare pe bolt. Aici insa sunt pe teren necunoscut si mi-ar prinde f bine un sfat in alegerea acestei cote. In ceea ce priveste ungerea lagarului, bucsa va fi prevazuta cu un canal pe mijloc pt a permite patrunderea amestecului carburant (care la 2t contine si ule)i, pe bolt. Astept pareri in legatura cu aceasta chestiune. Multumesc!

 

Link to comment

Multumesc, nu au cu cotele mele. Am cautat de mi.a venit rau, e ceva atipic doar pt motociclete si in special pt honda.

Link to comment

Daca e in 2T o sa ai pb mari de ungere cu bucsa.

Poate gasesti o soluti marind alezajul din piciorul bielei incit sa nimeresti ceva rulment.

Link to comment

Rulmentul respectiv pe ambielaj l-am vazut la mobre acum mult timp dar alte motorete in 2t au bucsi si n-au nici o problema. Am avut o Mobra Turist prin 94 si avea rulmentul ala, e singurul motor la care am vazut asa ceva dar nici n-am demontat multe 2T.

Si eu am acum o lucrare similara de bucsare la un pinion, nu ambielaj, de motocicleta si planul este sa incerc +3-4 sutimi pe partea blocata si o bag la congelator si pinionul fierbinte, si pe partea alunecatoare probabil joc de 3-4 sutimi, depinde cat imi iese, eventual o mai frec putin incalzita pana isi da drumu daca e prea blocata.

Eu fac din bronz normal, asa era si bucsa originala, nu stiu cum se prelucreaza bronzul grafitat, daca se prelucreaza sau se toarna direct in forma. Am avut si eu cateva bucati de test si sunt faramicioase rau de tot.

Edited by dany_cta
Link to comment

Si eu am vazut lagar la biela din bucsa fara colivie la motociclete chiar mai noi si de accea m-am gandit la aceasta solutie. Probabil ca materialul este asmenator sau identic cu cel al cuzinetilor.

Link to comment

Nu poate sa fie material de cuzinet. Ala e prea moale, e un cositor, el se bazeaza pe presiunea de ulei dar la 2T lipseste pompa.

E bucsa de bronz tare, ca bucsa de biela de motor.

Uite, bucsi de biela (pinul de la piston) de la orice motor, acolo nu au ulei pe interior, uleiul vine din exterior, deci rezista fara probleme.

Da, poate sa vina cineva si sa zica ca acolo e o gramada de ulei atuncat peste tot in carterul motor dar alea merg sute de mii de km fara probleme pe cand tu la un 2T esti fericit sa mearga 20-30k, si sigur merge ca uleiul este dizolvat in carburantul din jur deci ajunge acolo.

014.GF-2.8571.jpg

Link to comment

Si eu am vazut lagar la biela din bucsa fara colivie la motociclete chiar mai noi si de accea m-am gandit la aceasta solutie. Probabil ca materialul este asmenator sau identic cu cel al cuzinetilor.

Eu ti-as recomanda sa nu pui bucse. Ungerea se face prin amestecul realizat prin adaugarea uleiului in benzina. La turatia pe care o poate atinge motorul motocicletei,te-ai putea trezi cu motorul gripat in scurt timp.Am vazut meseriasi, la o firma, unde am fost angajat, in urma cu vreo 30 si ceva de ani, care reparau ambelajele de la Trabanturi. Demontau ambelajul ,prin depresarea manetonului. Daca era prea uzat se confectiona alt maneton ,se rectifica la cota initiala, se masura diametrul noilor role ac(cu putin mai mari decit diametrul vechilor role ac) impreuna cu manetonul. Se rectifica biela la un diametru cu citeva sutimi de mm mai mare decit diametrul manetonului impreuna cu rolele. Se monta ambelajul prin presarea manetonului,lasind un mic un joc intre biela si discurile ambelajului. Apoi se centra ambelajul (pe strung) intre virfuri, pina cind ceasul comparator nu mai pilpia deloc.

Edited by GEO 53 BN
Link to comment

Partea de demontare/montare a ambielajului nu ridica probleme si nici centrarea, am mai facut cu succes operatiunile astea. Blestemata aia de colivie nu o gasesc si de aceea caut solutie inlocuitoare. Teoretic uleiurile sintetice din ziua de azi ar tr sa compenseze o oarecare lipsa a ungerii in zona respectiva desi asa cum am precizat in bucsa vor fi practicate canale de ungere. Amestecul carburant este comprimat un pic la motorul in 2 t si sub piston care practic il impinge astfel prin ferestre in partea superioara si astfel se face ungerea intregului ambielaj. Tinand cont de cota de 24 mm a boltului, problema care ma framanta este cat ar trebui sa fie bucsa astfel incat la dilatare sa nu se gripeze. Inteleg riscurile in ceea ce priveste posibilitatea de gripare si mi le asum.

Link to comment

Partea de demontare/montare a ambielajului nu ridica probleme si nici centrarea, am mai facut cu succes operatiunile astea. Blestemata aia de colivie nu o gasesc si de aceea caut solutie inlocuitoare. Teoretic uleiurile sintetice din ziua de azi ar tr sa compenseze o oarecare lipsa a ungerii in zona respectiva desi asa cum am precizat in bucsa vor fi practicate canale de ungere. Amestecul carburant este comprimat un pic la motorul in 2 t si sub piston care practic il impinge astfel prin ferestre in partea superioara si astfel se face ungerea intregului ambielaj. Tinand cont de cota de 24 mm a boltului, problema care ma framanta este cat ar trebui sa fie bucsa astfel incat la dilatare sa nu se gripeze. Inteleg riscurile in ceea ce priveste posibilitatea de gripare si mi le asum.

De regula sa uzeaza atit biela cit si manetonul. Sigur gasesti rulmenti cu role ac. Poti compensa uzura bielei prin marirea cotei manetonului,asta presupunind confectionarea altui maneton.

Link to comment

Sigur nu am gasit. Latimea este cea mai mare problema si care nu poate fi rezolvata fizic. La magazinele de specialitate mi s-a spus clar ca dimensiunile respective sunt specifice producatorilor moto. Se coroboreaza cu rezultatele cautarilor mele.

Edited by philiprobz
Link to comment

Partea de demontare/montare a ambielajului nu ridica probleme si nici centrarea, am mai facut cu succes operatiunile astea. Blestemata aia de colivie nu o gasesc si de aceea caut solutie inlocuitoare. Teoretic uleiurile sintetice din ziua de azi ar tr sa compenseze o oarecare lipsa a ungerii in zona respectiva desi asa cum am precizat in bucsa vor fi practicate canale de ungere. Amestecul carburant este comprimat un pic la motorul in 2 t si sub piston care practic il impinge astfel prin ferestre in partea superioara si astfel se face ungerea intregului ambielaj. Tinand cont de cota de 24 mm a boltului, problema care ma framanta este cat ar trebui sa fie bucsa astfel incat la dilatare sa nu se gripeze. Inteleg riscurile in ceea ce priveste posibilitatea de gripare si mi le asum.

 

E bronz, nu se gripeaza in cazul ala. E moale, o sa se pasuiasca daca apare vreo forta pe ea. Ti-am dat exemplul bucsilor de la boltul pistonului la motoarele de masina, exact acelasi principiu fara ungere directa si tine perfect.

Eu m-as apuca direct de treaba fara sa las nici un joc masurabil.

Edited by dany_cta
Link to comment

 

E bronz, nu se gripeaza in cazul ala. E moale, o sa se pasuiasca daca apare vreo forta pe ea. Ti-am dat exemplul bucsilor de la boltul pistonului la motoarele de masina, exact acelasi principiu fara ungere directa si tine perfect.

Eu m-as apuca direct de treaba fara sa las nici un joc masurabil.

@dany_cta! Daca te-ai fi uitat vreodata la o biela de motor de vehicul, cred ca ai fi observat o gaura in capatul dinspre piston. Acea gaura are rolul de a permite uleiului sa ajunga si sa lubrifieze bucsa si boltul din piston.

Link to comment

@GEO bineinteles ca face gaura aia, poate sa faca si un canal pe mijlocul bucsei. Si un motor in 2T are destul ulei, nu toate in 2T au rulmenti, de fapt majoritatea nu au, au bucsi de bronz, rulmentii sunt foarte rari.

Link to comment

Cred ca ponderea motoarelor 2t la care s-a adoptat solutia cu colivie este insemnata. Intamplator sau nu, motoarele pe care le-am reparat pana acum, atat constructori europeni cat si japonezi au colivii la ambielaj. Ce-i drept au fost motoare mai vechi, din anii '90 dar am auzit si la motoare mai noi despre acest lucru. In fine, asta este mai putin important. Neavand de ales o sa fac o bucsa din bronz si pe urma o sa vad cat de inspirata a fost alegerea sau nu.

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines