Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor
bobinatorul

Constructie cnc din lemn(Tego)

Recommended Posts

Salutare stimati colegi

 

Ezit de ceva timp expunerea pe forum a catorva etape din constructia unui cnc realizat partial din TEGO.Motivul ar fi lipsa de timp dar si “teama’ de critici descurajatoare din partea unor colegi cei drept foarte experimentati.

Asadar astept si eu cateva pareri cu privire la ceea ce expun aici ,critici si ce o mai fi constructive.

 

Cm asa am in plan sa arate insa am constatat cu stupoare ca este mult prea inalt.

2hzj0ug.jpg

 

Acum masinaria este in stadiul asta 1h5pfr.jpg

deoarce am demontat batiul parca ii zice(zic bine?)

5mfhgh.jpg

 

Pentru axa Z am tot sine cu sustinere de 16 si rulmenti deschisi

339kdqu.jpg

 

Scula pentru frezare este o Makita rt0700c 23rmmbb.jpg

 

Motoarele sunt no brand nema 23 de 3NM ce trag vreo 3A si sunt controlate de drivere tot chinezisme div268 cu tb6600 si alimentate din surse meanwell 30V/8A fiecare.

Surubuile folosite sunt pe toate cele 3 axe suruburi trapez de 16 cu pas de 4mm.

Axa Y folosste axa de 30mm cu rulmenti inchisi fara carcasa.

Pe axele Z si X am flosit axa de 16 cu sustinere si bineinteles rulmenti deschisi.

Toate piulitele trapezoidale sunt dintr-un material plastic(ertalyte sau ceva de genu)

Dimensiunile exterioare al masinii sunt undeva la 100x70x30 cm din care sper sa obtin curse utile cam 70x50x20 cm.

 

Stiu ca ma veti intreba de un proiect ceva insa asa ceva nu detin.Proiectul e cumva facut din mers pe masura achizitionarii materialelor,pieselor etc si in functie de buget.

 

Nu am pretentii sa iasa cine stie ce(e de asteptat) insa fiind mai mult un proiect autodidact sunt destul de impacat cu ideea.

Ca matriale nu voi prelucra decat pal eventual ceva plastic mai subtire.

Mai multe poze

http://i66.tinypic.com/2yvm3pz.jpg

http://i68.tinypic.com/33vlr39.jpg

http://i64.tinypic.com/42nw6.jpg

http://i64.tinypic.com/aw3rle.jpg

Dupa finalizarea constructiei am in plan refacerea tuturor pieselor din lemn pe acest cnc pentru obtinerea paralelismului si perpendicularitatii masinii precum si schimbarea piulitelor cu unele din alama sau bronz.

Un mic filmulet cu tesatrea a doua motoare https://www.youtube.com/watch?v=Q_zswMecavk&feature=youtu.be

Test axa Y

https://www.youtube.com/watch?v=MkCtO053OMc

 

 

Voi cum ati proceda la contructia axei X si Z in cazul meu?

Multumesc pe aceasta cale lui mars01 ca m-a ajutat cu arduino si cu setarea pc-ului,un domn de nota 20.

Link to comment
Share on other sites

 

Ca matriale nu voi prelucra decat pal eventual ceva plastic mai subtire.

Mai multe poze

 

Dupa ce se vede sigur face fata scopului propus.

Poate ne mai delectezi cu ceva poze pe parcursul lucrarilor.

Edited by mihaighe
Link to comment
Share on other sites

Chiar acum imi fac un plan de atac pentru inaltimea masinii.E un pic dificil din causa ca la hornbach nu debiteaza cote sub 10cm.

Voi mai cauta modele pe net sa ma mai inspir din ce au facut altii.

Deja au aparut probleme .La viteza maxima surubul pe Y are bataie destul de mare.Am demontat si am constatat ca este curbat.Gaurile si piulita sunt in line poate un +/- 0.3mm insa surubul pare sa aiba burta de vreo 2mm undeva intre 50-80cm din lungimea Lui de 110.De cand l-am cumparat mi s-a parut a fi stramb.As mai avea sanse sa-i mai reduc din bataie?

Link to comment
Share on other sites

Candva am facut si eu unul din MDF, vopsit frumos.

A si fost prezentat pe aici dar nu stiu daca mai exista topicul.

Cred ca era prin 2007 sau 2008.

A fost mai mult in scop didactic.

Am frezat cu el pcburi foarte bine si cateva inscriptii pe dibond.

In rest joaca in pal si mdf.

O sa-ti mearga. Sunt sigur.

Poate driverele sunt mai slabute avand iin vedere suruburile cu filet trapez.

Oricum, asteptam noutati.

 

Stima.

Link to comment
Share on other sites

Frumoasa lucrarea, sunt curios cum arata ansamblul piulitelor. Ai putea sa iei in calcul sa folosesti poliamida despicata pe mijloc ca sa o poti strange fix cat sa iei jocul.

 

Nu te speria, e ceva normal sa nu fie perfect drepte, se indreapta inainte de montare.

Se monteaza intre doua V-uri la capete sau unde este denivelarea si se apasa usor pe el, avand si un comparator sau macar un punct fix de referinta, apoi il rotesti si vezi pe punctul de referinta daca s-a indreptat destul sau nu, si repeti pana iese drept.

E o operatiune destul de simpla si nu cere cine stie ce scule, trebuie doar sa improvizezi putin. Poti sa apesi la mana pe el sau chiar poti sa iti improvizezi totul pe o bucata de pal pe care sa si fixezi doua blocuri V (tot din lemn) si punctul de referinta, si o parghie tot din lemn.

 

 

Eu as inlocui driverele alea cu dm542 si alimentarea pe 40-45v. TB6600 nu sunt stralucite deloc.

Edited by dany_cta
Link to comment
Share on other sites

"bobinatorul" am terminat sau aproape am terminat si eu de curand o minimasina din tego dar pe curele:

https://drive.google.com/open?id=0B8OySpRlNHUVemdKcXkxUUJaVzA

https://drive.google.com/open?id=0B8OySpRlNHUVRl9KenRxQnZleWs

 

Nu-ti pot spune prea multe dar tego e ok atat ca eu l-am vopsit in idea de al feri de umezeala, tu ce fel de tego ai folosit? al meu e auto,i destul de scump, dar cica e protejat la apa insa nu-mi convine ca are o fata rugoasa, antiderapanta.

Eu m-am ferit de axele nesprijinite, am fost dezamagit de ele, foarte elastice, mai am o masinuta cu axe de 12mm nesprijinite la care daca pozitionez brosa/freza la centru si trag cu degetul nu prea tare varful frezei se misca vizibil astfel cu freze de 3mm la 10 grade si 0.1 in varf nu puteam freza de loc se rupeau varfetele instant, cu masina aceasta cu ghidaje sprijinite nu am astfel de probleme.

 

Te invidiez pentru freza :) , ce pret are?

Edited by nickrvl
Link to comment
Share on other sites

@dany_cta poti sa imi spui ce probleme sunt cu TB6600? Eu consider ca sunt niste drivere acceptabile ca performanta (doar daca ai nevoie de microstepping foarte avanasat ceea ce cred ca nu este cazul aici) si la un pret foarte bun. Cred ca vor face fata cu brio in configuratia curenta desi intotdeauna se poate si mai bine. dar poate este ceva ce nu stiu eu. Multi se descurca cu TB6560 modificate.

 

@nickrvl. axele de 12mm cred ca se pot folosi eventual la imprimante 3D dar nu la routere. Eu am axele de 20mm (router mic, suprafata utile cca un A3) si imi par acceptabile. Dar colegul bobinatorul are pe Y axe de 30mm ... :aplauze si sustinute pe X si Z ...

 

@bobinatorul, cred ca provocarea maxima pentru tine va fi perpendicularitatea dintre axa X si Axa Y. Si pentru mine este o problema, desi routerul meu este din aluminiu tot am o diferenta de cca 0.1 ... 0.2mm cand se deplaseaza pe axa X. Dar m-am saturat sa tot desfac la router si sa ajustez, poate il conving pe JP (fltacam) sa adauge o corectie in software a.i gcode-ul rezultat sa tina cont de acest "skew".

 

Pana la urma este vorba de un paralelogram in locul unui dreptunghi si unghiul de distorsiune se poate determina masurand diagonalele unui dreptunghi frezat cu laturi de dimensiuni stiute. Daca stim laturile si lungimile diagonalelor, matematic se poate determina acel unghi de distorsiune (skew) care se poate apoi aplica pentru fiecare punct al unui Gerber, Excellon sau geometrie.

Link to comment
Share on other sites

Mihaighe am pus surubul pe doua proptele si m-am apasat pe el,a iesit pana la urma nu perfect dar s-a imbunatatit.Foarte buna metoda lui dany e de luat in calcul insa mult mai incolo.

Imi place si ideea piulitei despicate ,ar mai fi si cum mi-a sugerat mars cu doua piulite si un arc ceva intre ele.Asta e piulita folosita

hv6xr9.jpg

 

Diverele stiu ca nu sunt cele mai stralucite dar pentru inceput nu merita ca prêt sa iau unele mai bune.Le-am lasat cam 40min sa lucrez pe x si y setate la 3.3A si deabia daca se simtea putin caldute.Motoarele aveau cam 45-50gr iar sursele erau blana,mergeau coolerele in continuu.Plus ca voi fi nevoit sa schimb si sursele ca sa merg cu tensiuni asa mari.

Oricum ramane de vazut la proba practica ce se intampla si ce mai trebuiee updatat.

 

Nickrvl , arata bestial jucaria ta.
Tego folosit de mine este cel ce se foloseste la cofrarea betoanelor.Am vazut baietii ca le folosesc intens si in nenumarate randuri si nu se strica.Este al naibii de rigid(mai rigid ca mdf,testat)usor si rezistent.De umzeala nu mai vorbim.Am intrebat intr-un santier si eu zis baietii ca il au de anu trecut si au tot cofrat cu el si nu era umflat decat putin cubat(dupa atata ploaie si betoane).

Initial vroiam sa cumpar si eu renumitul motor de frezare de la chinezi insa pretul makitei de 500ron m-a intors imdiat.Are vreo 700w control de turatie si ce imi mai place ca are axul scurt si theoretic sarcina perpendiculare pe rulment ar trebui sa fie mai mica.

 

Am montat pana la urma si axa X cu foarte mari durri de cap.

Dupa zeci de incercari inca nu imi dadeam seama de ce se infraneaza rulmentii pe unul din capete.M-a luat capu cand am vazut ca barele sprijinite sunt putin de tot rasucite.

Am pus ceva adaos sub talpa si s-a reglat pana la urma dar parca tot ma racaie ca nu a picat cum trebuia.

Surubul l-am verificat dinainte l-am indreptat si par ok acum.

 

Asa este mars sunt sigur ca nu voi scoate ppendicularitate atata timp cat masuratorile sunt la ruleta/rigla si gaurile data manual.Asa cum am spus anterior dupa punere in functiune voi reface majoritatea pieselor din tego chiar pe acest cnc atat cat imi permite dimnsiunile de lucru si oricum va fi mult ,mult mai bine.

 

https://www.youtube.com/watch?v=6YZlVezaA9g&feature=youtu.be

 

Va trebui sa ung cu ceva piulitele si suruburile,ce imi rcomandati?Am luat ceva pe baza de Teflon dar parca nu e cine stie ce.La rulmenti cred ca merge cu brio ulei auto.

 

20i89io.jpg

 

263k60h.jpg

 

dfd651.jpg

Link to comment
Share on other sites

@dany_cta poti sa imi spui ce probleme sunt cu TB6600? Eu consider ca sunt niste drivere acceptabile ca performanta (doar daca ai nevoie de microstepping foarte avanasat ceea ce cred ca nu este cazul aici) si la un pret foarte bun. Cred ca vor face fata cu brio in configuratia curenta desi intotdeauna se poate si mai bine. dar poate este ceva ce nu stiu eu. Multi se descurca cu TB6560 modificate.

 

La cele testate de mine aveau zgomot in primul rand, ceea ce nu mi-a placut deloc. Bazaiau motoarele. Apoi reglajul puterii nu functiona corespunzator, cautand pe internet am vazut ca multi au problema respectiva. La sfarsit pur si simplu nu se miscau bine, motoarele zgomotoase asa ca am pus Dm542 si am terminat joaca.

 

Nick nu fi asa gelos pe motorul ala, nici astea mari nu vin chiar fara probleme. La motorul ala makita centrajul unei freze de 3.175 e un pic mai greu de facut, pensetele adaptoare normale din comert sunt prea scurte si imprecise si ajungi si la ele sa rupi varfuri la freze ascutite. Eu am rezolvat problema facandu-mi propria penseta din inox dupa 1000 de incercari pana a iesit bine.

Bineinteles este superior motoarelor chinezesti 100%, adica chiar este un motor bun pentru cnc dar trebuie lucrat putin la partea de precizie, in schimb are cuplu cat cuprinde.

 

Chiar daca se mai poarta sa pui piulita dubla cu arc pentru scoaterea jocului, eu as evita metodele astea pentru ca adauga elasticitate in aparat.

Edited by dany_cta
Link to comment
Share on other sites

@dany, trebuie sa recunosc ca am cumparate 3 drivere etichetate TB6600 (de fapt sunt TB67S109AFTG dar asta este alta problema) + un BOB cu FPGA Altera care inca nu le-am montat pe router-ul CNC. Deocamdata sunt destul de comfortabil cu Arduino (GRBL 0.9j) si cu driverele facute de mine cu THB6064 asa ca nu am avut ocazia sa aud daca "miauna" motoarele.

 

Spindle-ul meu este un motor chinezesc de 500W (cel cu sursa de alimentare de 100Vdc) si in ultima vreme incepuse sa ma enerveze ca imi vibra CNC-ul foarte tare in anumite pozitii. M-am tot chinuit sa reglez router-ul; mai trage putin de axa aia, mai ajusteaza rulmentul din capul axei Z ... Pana la urma am realizat ca tot zgomotul este facut de prostia de spinner (cel pentru racire) plasat in partea superioara pe axul motorului. Are un pic de joc acum intre axul motorului si gaura centrala a spinnerului astfel ca imi creaza vibratii care sunt periculoase pentru burghiele cu diametru mic (0.2mm ... 0.4mm).

 

Am tiparit 3D o alta varianta gasita pe net si desi racirea este mult inbunatatita, dpdv al zgomotului este mult mai prost asa ca am ramas cu cel original. Desi nu pentru mult timp pentru ca o sa il dau jos si pun un cooler pe bile sau maglev, electric :rade: In felul acesta e racit si mai bine si numai sta pe spindle, descentrand-ul (la 12000 RPM se simte cea mai mica diferenta).

 

Scriu acestea pentru ca si vibratiile introduse de spindle pot crea probleme. Zilele acestea am tot cautat informatii pe net despre motorul de 2.2KW, water cooled deci mult mai silentios, tot de la chinezi dar cred ca pentru ce imi trebuie mie (PCB-uri) este overkill. Water-cooled deci silentios si se poate folosi si la turatii sub 6000RPM, si mai are si 4 rulmenti.

 

Mie, chinezul care mi-a facut partea mecanica a routerului, mi-a spus ca sa folosesc pentru ungere WD40, ca nu este nevoie de altceva. Dar acum folosesc un spray cu ulei PTFE complet sintetic de la RUKO si nu vad sa fie probleme.

Link to comment
Share on other sites

Parerea mea este ca motorul ales aici de OP este cea mai buna alegere la un router mic. Are putere extrema, o firma foarte serioasa, caracteristicile sunt 100% reale, constructie bine gandita si rezistenta. Un punct negativ este necesitatea pensetei pentru 3.175 cu care eu am avut probleme dar am luat chinezesti, poate se gaseste ceva de calitate si precizie sau poate chiar un adaptor ER cu ax de 6mm, si alt punct negativ ar fi motorul cu carbuni dar decat un brushless chinezesc care are preloadul facut cu lipici, incalzirea, specificatii umflate din burta si celelalte probleme, clar as alege motorul asta. Alea chinezesti sunt doar motoare care urmeaza sa se strice.

 

Eu am un frate mai mic, model pe care am dat cred ca vreo 230lei la oferta de 550w tot de la makita la care ii lipseste reglajul turatiei dar am montat un dimmer de 1000w ca sa nu imi faca capul calendar si sa stea in 30.000rpm si isi face treaba ok, variaza putin turatia in sarcina la ture mici dar nimic de speriat.

Link to comment
Share on other sites

Sunt de acord ca spindle-ul este foarte OK tehnic vorbind. Makita, Kress ... problema care o vad eu cu ele este galagia. Daca ai un atelier si lucrezi in metale, nu-i bai. Oricum o dai galagie tot faci cand frezezi in metale.

Dar daca locuiesti la bloc si ai vecini sensibili, un motor CC poate fi solutia.

Edited by mars01
Link to comment
Share on other sites

Mihaighe am pus surubul pe doua proptele si m-am apasat pe el,a iesit pana la urma nu perfect dar s-a imbunatatit.

Imi place si ideea piulitei despicate ,ar mai fi si cum mi-a sugerat mars cu doua piulite si un arc ceva intre ele.

 

Daca o sa ai nevoie gasesti la mine ceva material de piulite,un fel de teflon sau altceva dar grafitat.

post-187186-0-38435700-1492966416_thumb.jpg

post-187186-0-87731100-1492966427_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines