Jump to content
Dudikoff

Realizarea cablajelor prin metoda foto

Recommended Posts

Nu ati inteles intrebarea.

Ok. sa zicem ca printezi o folie si o asezi cu tonerul spre cupru. Pe urma printezi inca o folie identica... si o asezi cum ? Tot cu tonerul spre cupru, da ? Eh, acum nu va ramane o grosime de folie intre cele 2 straturi de toner prin care poate sa intre lumina UV ?

Da asa trebuie procedat si da ramane aceea grosime a foliei.

Indiferent daca faci doua imprimari ale aceluiasi cablaj, una normal si un mirror, oricum le suprapui, tot ramane o grosime a foliei.

 

Ideal este ca sa folosesti una singura cu trasee cat mai opace, Si iar, ideal ar fi cablajul realizat pe film foto, nu la imprimanta.

Am ceva cablaje vechi realizate pe film foto, in fabrica, si da traseele sunt opace, pacat ca acum nu mai am posibilitatea realizarii lor in fabrica pe film foto.

Edited by GeoMar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu trece, asezi lumina deasupra cablajului, lumina cade aprox. perpendicular. Vezi cum am facut eu in acel topic si crede-ma ca ies f. bine.

Daca ai o imprimanta buna, ce depune mult toner este suficienta o folie. Eu pun doua folii suprapuse atunci cand am trasee fine si nu vreau sa risc. Subiectiv spun, ca imprimanta mea, un Samsung laser nu lasa prea mult toner cu toate ca am facut setarile de maxima rez. si am eliminat functia economie toner.

Printezi o folie test si te uiti prin ea la bec sau soare, lumina puternica si decizi tu.

Edited by danpin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu cunosc ce inseamna "pe film foto"... Singurul film pe care il stiu e cel facut la imprimanta.... :84

Share this post


Link to post
Share on other sites

1.Daca faci la imprimanta laser tot nu se suprapun perfect...

2.Eu unul sunt multumit cu film pe hartie de calc, o singura coala

 

1.De ce?

2.Dar cand vine vorba despre PCB dublu strat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu cunosc ce inseamna "pe film foto"... Singurul film pe care il stiu e cel facut la imprimanta.... :84

Da asa este, nu ai prins "era" aparatelor folo cu film fotosensibil, care apoi se developa, apoi .... alti pasi (nu-i mai enumar) pana la realizarea unei poze alb-negru pe hartie foto.

 

Acum este "era" tehnologiei moderne, poze digitale (electronice) nu pe hartie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Este vorba despre acel film sub forma de rola.Am dus la developat multe asemenea filme pana prin anul 2003 când am trecut pe camere digitală.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1.De ce?

2.Dar cand vine vorba despre PCB dublu strat?

 

Cipri mury, nu vreau sa intru in polemici cu tine, de cel putin un an ceri informatii despre cablaje, atat pe elforum cat si pe alte forumuri de specialitate, dar nu vii cu un exemplu practic si sa intrebi: de ce nu merge asta? sau de ce nu este asa? etc.

 

Acum ca sa-ti raspund la intrebari:

1 orice folie care trece prin imprimanta laser, adica prin cuptorul ei, sufera o cate o mica/mare deformatie si de aceea nu se pot suprapune perfect/ideal.

 

2. personal nu am realizat cablaju dublu placat, dar eu as proceda asa:

- as da in doua colturi opuse ale cablajului cate o gaura de 1 mm si le-as folosi pentru centrarea filmelor pa cablaj, apoi fixarea filmelor pe cablaj cu ceva schotch sau asemanator

- as supra[une cele doua cablaje (top si bottom) si as forma un sandwitch intre care pot baga apoicablajuj.

 

Colegii care au realizat cablaje dublu placat iti pot oferi mai multe detalii tehnice.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Merge cu hartie de calc de "rupe", asa cum au scris si colegii, conteaza cat toner depune imprimanta (este bine cat mai mult ca sa fie negru-negru)

 

Cablaj realizat foto, film foto negativ, aplicat pe cablaj home-made si film realizat pe hartie de calc, in poza este o capsula Atmega8 SMD - TQFP (fiind si primul meu cablaj foto realizat cu film negativ, loc de mai bine cred ca este)

 

Posted Imagepicture host

 

Posted Imagephoto storage

@GeoMar. Se mai gaseste hirtie de calc? Poti sa ne spui si noua unde se mai gaseste? Hirtia de calc e mai buna decit folia folosita la retroproiectoare,avind avantajul ca nu se deformeaza, datorita temperaturii, la trecerea prin imprimata laser. Apoi tonerul adera mult mai bine la hirtia de calc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@GeoMar. Se mai gaseste hirtie de calc? Poti sa ne spui si noua unde se mai gaseste? Hirtia de calc e mai buna decit folia folosita la retroproiectoare,avind avantajul ca nu se deformeaza, datorita temperaturii, la trecerea prin imprimata laser. Apoi tonerul adera mult mai bine la hirtia de calc.

 

Si razele UV cum mai trec prin ea daca nu e transparenta ? (Ca sa nu mai zic ca sint deja atenuate destul de geamul cu care presezi... )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da se gaseste, eu am cumparat un top de 100 coli de la o librarie din bucuresti acum vreun an jumate, nu mai stiu pretul, dar cautasem pe net mai ieftin si am gasit la ei, am trecut si am cumparat.

 

Da o cautare pe google si cauta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am pus eu un link spre un site de unde se pot cumpara foi de calc.Vedeti în prima pagina a acestui topic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Si razele UV cum mai trec prin ea daca nu e transparenta ? (Ca sa nu mai zic ca sint deja atenuate destul de geamul cu care presezi... )

@Dudikoof,

Hirtia de calc e semitransparenta,nu opaca. Inainte de '89 si dupa, se folosea in atelierele de proiectare pentru executarea unor desene tehnice,in tuș negru. Pentru multiplicarea acelui desen se folosea hirtia de ozalid,care se suprapunea peste coala de calc cu desenul respectiv. Cele doua coli suprapuse,se expuneau la lumina solara,sau artificiala.

Edited by GEO 53 BN

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu folosesc cu succes foi de calc. Le cumpăr de la Selgros. Au avantajul că se depune mai mult toner decât pe folia de retroproiector. Trebuie timp de expunere ceva mai mare, nu-i perfect transparentă. La cutia mea de expunere făcută cu bandă leduri UV chinezească la circa 10 cm de geam (de scaner) expun cam 1min 30 sec pentru fotorezist negativ sau 4 min 30 sec pentru pozitiv.

Pentru cablaje dublă față desenez niște cruciulițe la 1 cm în exteriorul colturilor cablajului, in stratul ”dimension”, printez cele 2 desene (unul cu mirror), le decupez astfel încât unul să fie cu câțiva cm mai mic, le suprapun pe masa iluminată (în cutia inferioară am pus și rânduri de leduri albe printre cele uv), lipesc cele 2 foi cu scoci pe 3 laturi rezultând un plic, introduc cablajul, verific din nou alinierea, închid geamul superior, prins cu cleme elastice de hârtie, închid cutia, expun.

De regulă obțin alinieri mai bune de 0,2 mm, pot lucra cu vias de 0,4 mm (cu fir).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buna seara

 

@GEO 53 BN - se gaseste, cauta pe gogu "hartie de calc A4"

@Dudikoff - hartia de calc e mai buna din cauza ca ea este semimata si semitransparenta, unde distribuie mult mai uniform razele UV pe suprafata ei.

@cipri_mury - cu putina dexteritate si indemanare se fac cablaje si dublu strat, eu am facut chiar si cu smd si plan de masa!

@GeoMar - si metoda ta e ok, dar eu ca sa fac dublu strat si marja de eroare foarte mica tai cablajul la fix si tin cont ca 2 laturi sa fie perfecte la 90 grade, si cand scot la imprimanta fac acelasi lucru cu foia de hartie, calc cu fierul foarte atent sa nu se intinda hartia si dupa ce o "spal", inainte de a o baga in clorura masor diverse puncte care le pun pentru masurat, si daca "bat" la masuratoare atunci e totul ok, le sterg cu o scobitoare si gata, in clorura cu ea. Am dat gres cu cateva placi pana m-am obisnuit, si acum 99% imi iese din prima fata-verso la cablaj. Aaa...sa nu uit cablajul il tai la fix cu o panza gasita pe la dede... pentru freze mici, si tai cu masina cu care fac si gaurile cablajelor.

 

Scuze de oftopic.... darcredca se poate aplica si la metoda foto

Edited by Ionut Remus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, m-ati convins. :rade: Fac cu hartie de calc.

Deci sa zicem ca fac filmul pe hartie de calc, iau cablaj fotorezist Bungard, cutia de expunere e ASTA (6 neoane UV de 8W)... si fac un cablaj din ala de test cum se face prima data pentru a determina timpul de expunere. Care sa fie timpul minim si maxim cu care sa incerc si in cate sa-l impart ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×