Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor
Sign in to follow this  
Nicusor Proca

Prelucrare lemn pe utilaje CNC

Recommended Posts

Bună ziua,Sunt un novice atât în prelucrarea lemnului cât și în programare/operare utilaje CNC, dar am un utilaj CNC cu care vreau să prelucrez lemn. Am cunoștințe tehnice, fiind totuși absolvent de facultate tehnică, dar la capitolul prelucrării lemnului pe utilaje CNC nu cunosc prea multe și experimentarea a ajuns să mă coste prea mult.Trebuie să fac decupaje în lemn de stejar și fag cu grosime de până la 10mm folosind o freză cu diametrul de tăiere de 1.5mm. Decupajul are unghiuri de 90 și 45 grade la distanțe de minim 5mm. Problema este că mi se rup frezele.Presupun că problema este fie de la viteza de avans, fie de la faptul că nu am evacuat rumegușul din tăietură. Având freză cu diametrul de tăiere de 1.5mm, am tăiat cu adâncime de maxim 1.5mm, dar frezele s-au rupt cam la al cincilea ciclu de tăiere. Asta m-a făcut să cred că motivul ar fi rumegusul care era pe tăietură.Menționez că (încă) nu am exhaustor, dar am un răcitor de sculă pe bază de aer pe care nu l-am folosit încă și mă gandesc că l-aș putea folosi ca să scot rumegușul.Am folosit o viteză de avans de 1200-1320 mm/min. Deși mi s-a părut mare, am zis că la o turație de 20000 rot/min este necesară pentru a nu se încinge freza. Cei care mi-au făcut frezele îmi dădeau niște viteze de avans foarte mari care mi se păreau nerealiste (undeva la 6-10000 mm/min).Rog pe cine are experiență cu prelucrarea lemnului pe utilaje CNC să mă sfătuiască și eventual dacă e din Brașov sau din apropiere poate ne și întâlnim la o bere.Mulțumesc!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fa o incercare si evacueaza rumegusul, ori suflandu-l cu acel racitor, sau cu un aspirator mai dai din cand in cand. Mai mult ca sigur de asta ti se rupe freza. Praful ala ramas in canal se topeste, se intareste si se depune de-a lungul spiralei frezei, si nu mai apuca sa taie.

 

La 1.5mm diametru si adancime 10mm poate e prea mare avansul de 1200 in stejar, parerea mea. Incearca si 500-800. Freza poti s-o duci la 30k?

 

Eu m-am jucat de cateva ori in brad de 20mm sa decupez diverse forme curbate, unghiuri mici. Foloseam bit de 3mm cu o canelura, trecere 2 mm, avans 800, 30000 rpm, cu o freza Kress 800. Nu aveam exhaustare atunci, mai dadeam cu o pensula praful la o parte dupa fiecare trecere si nu am avut probleme. In stejar am lucrat doar pana la 3 mm adancime si viteza de avans am folosit 500. Poate mai mergeau marite vitezele in ambele cazuri dar am fost mai precaut.

Edited by yo4hhp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pot ridica turația până la 24000 rot/min. Dar nu se încingea freza la 30000 rot/min și avans de 800? Am făcut și eu decupaje cu freză de 3mm în brad și se cam încingea pe la 1000 mm/min.

Share this post


Link to post
Share on other sites

La frezat lemn turatia tre s-o tii cat mai mare. Si la bormasina, turezi la lemn, lent in metal.

 

Eu ii dau 10000 doar cand gravez in plastic etichete, in rest 30k (sau parca 29k are Kressul)

Share this post


Link to post
Share on other sites

fswizard zice 287 mm/min si 24k rpm

N-am folosit freze mai mici de 3 mm diametru, si experienta mea e ca la frezat canale n-au viata lunga - oboseste si se rupe materialul de unde se termina placutele de carbura.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ai marginile taieturii curate sau se innegresc / caramizesc putin ?

Ce tip de freza folosesti ? Cati dinti ?

Te-ai uitat la freza daca "ramane in urma" in mers, cel mai bine se vede la schimbarile de directie ?

Taieturile iti ies perfect la 90grade pe adancime sau deviaza ?

 

La 1.5 vrei turatie maxima pana la limita sa arzi lemnul. 24000 e posibil sa fie prea putin pentru viteza aia, eu nu cred ca as merge cu mai mult de 800mm/min, si de asemenea adancimea e prea mare, e freza subtire si nu are forta sa impinga in material, eu as merge cu 0.5-1mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cred ca am rezolvat problema. Curat canalul de taiere cu ajutorul racitorului de scula. Am setat pana la urma avansul la 900 mm/min pentru ca forta prea mult cu avansul initial.

Am facut deja mai multe taieturi si pare sa fie totul ok.

 

Va multumesc mult pentru sfaturi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...