Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor
Guest Entropy

Reparatie Darclee 5

Recommended Posts

Guest Entropy

Recent m-am apucat sa-mi repar radioul ce-mi era in familie probabil de prin anii ~70. Multumita userului vergil am primit si schema de la aparat. Acum am intrebari...

 

toti condansatorii arata ca in 1.jpg, avand in vedere ca-s facuti in 1967 nu prea e de mirare. Din cate am inteles de aici

https://www.youtube.com/watch?v=67M7fsbLUIU&index=9&list=PLwJ536x-nypK1886AlE_vLLRL5qI2xfSx (minutul 2:50) trebuie inlocuiti cu cei de polipropilenă. Aveti alte sugestii sau pot merge linistit pe polipropilenă?

 

2.jpg se vad niste ceramici care ori sunt prajiti cu timpul de la caldura lampii ori e prajita mizeria ce-i acoperea. In general are ceva daca-i las asa? sau trebuie mutati cumva pe partea unde e circuitul imprimat, sa fie la distanta de caldura lampilor?

 

3.jpg are ceva daca inlocuiesc condensatorii de langa transformator cu electrolitici din zilele noastre?

post-250169-0-04766100-1469698154_thumb.jpg

post-250169-0-37749200-1469698157_thumb.jpg

post-250169-0-20088200-1469698161_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eu am un Darclee, echipat cu ECL 86, Am schimbat doar negativarea si merge fara probleme. Verifica-l asa cum se afla, dupa ce vezi ca redresarea este ok, tensiuni, ..daca ai brum in dif. inlocuieste electroliticii din blocul alimetare/redresare. In poza din mijloc este blocul UUS. Condensatorii la care faci referire nu-ti creeaza nici o problema, decat odata la 200 de ani, asta in conditiile in care nu ai tu ghinion. succes la depanare. Era sa uit, Intai sufla-l de praf cu aer comprimat sau curata-l cu o pensula.

Link to comment
Share on other sites

 Condensatorii cu hartie uleiata din prima poza sunt pulbere, am mai vazut 2-3 degradati vizibil in aparate, dar nu ca astia...e clar ca aparatul a fost  folosit intens. Aceia ceramici de langa soclu deasemeni sunt copti.

 Electroliticii de filtraj pot parea ok la masurare, am gasit unul din asta pe care scria 50uF/400V, pe capacimetru exact 50uF dadea, ESR=0 ohmi, deci parea...impecabil. Taiat cu bomfaierul, si-a aratat "putreziciunea" din interior-armaturi corodate, punti de oxid de aluminiu-si complet uscat-electrolitul era la nivel de pulbere uscata. Schimbati si rezistorul de langa soclu din prima poza, chiar daca are valoarea rezistentei buna, e pe duca...

Daca nu se face inlocuirea tuturor condensatorilor si a rezistoarelor devalorizate, efectul va fi deteriorarea tuburilor, instantanee sau imbatranirea acestora prematura.

Edited by Spitfire
Link to comment
Share on other sites

In poza 2 condensatorii aia sunt langa un ECC85  care nu disipa asa mare caldura ca un EL sau ECL,deci condensatorii aia arata asa cum arata nu pt ca sunt copti ci pt ca au trecut peste 40 ani peste ei,cu praf,umezeala,caldura,frig.Ai putea spune ca intentionat au fost plantati inclinati spre soclu,ca si cum ar fi urmarit o termostatare,cu deriva termica inexistenta.Inainte de a te apuca de schimbat la foc automat,trebuie sa spui ce vrei sa faci cu aparatul pe mai departe.Daca vrei sa-l folosesti de zi cu zi,atunci schimba tot ce misca,fa-i un RK si o sa mai mearga o vreme.Daca vrei doar sa-l faci sa mearga din cand in cand cateva minute de pofta,atunci mergi pe varianta lui monday,nu trebuie sa te efortezi prea mult cu schimbatul.Lampile nu se strica instant,cum dau de un condensator bulit cum crapa fierea in ele,doar lasate sa mearga mult timp in regim aiurea le poti pierde...dar cine sa faca asa ceva.Eu am aparate care merg cu piese originale 100% fabricate in 73 si mai vechi.Probabil daca scot condensatorii sa-i masor,nu imi va place ce voi gasi,insa atat timp cat merg,chiar nu mi-am batut capul sa-i schimb.

Link to comment
Share on other sites

Tocmai pe aceasta se bazau aceste aparate:pe un coeficient de utilizare efectiva foarte redus, altminteri cu asemenea componente...am un router wireless care functioneaza non-stop de peste 100.000 de ore, e impecabil, nu pierde setari, etc-daca ar fi fost realizat cu componente precum cele din poza, maxim 2000 de ore...

Desi tuburile electronice sunt creditate de cataloage cu maxim 2-3000 de ore de viata, am intalnit aparate echipate (cu destinatie speciala...)realizate cu tuburi, la care tuburile aveau peste 10.000 de ore in functiune, si nu erau cu sufixul "EV"-insa aparatele cu pricina erau pline ochi de condensatori mica-silver, rezistoare MLT, etc-si dimpotriva, aparate de fabricatie ordinara, la care tuburile raposau dupa ~300 de ore.

E pacat ca aceste aparate sa nu fie restaurate corect, chiar daca se pierde "originalitatea"-si asa sunt rare, macar sa ramana cateva drept marturie.

 

Lampile nu se strica instant,cum dau de un condensator bulit cum crapa fierea in ele,

Depinde unde-i condensatorul ala amplasat, daca e unul din ala cu hartie uleiata clacat, poate ruina grila unui tub intr-o secunda...

Edited by Spitfire
Link to comment
Share on other sites

Guest Entropy
doru3160, on 28 Iul 2016 - 4:57 PM, said:

In poza 2 condensatorii aia sunt langa un ECC85  care nu disipa asa mare caldura ca un EL sau ECL,deci condensatorii aia arata asa cum arata nu pt ca sunt copti ci pt ca au trecut peste 40 ani peste ei,cu praf,umezeala,caldura,frig.Ai putea spune ca intentionat au fost plantati inclinati spre soclu,ca si cum ar fi urmarit o termostatare,cu deriva termica inexistenta.Inainte de a te apuca de schimbat la foc automat,trebuie sa spui ce vrei sa faci cu aparatul pe mai departe.

de condensatorii din blocul UUS inca nu m-am legat, mi-ai zis mai multi sa nu ma leg de condensatoare ceramice si bobine, abia dupa prima pornire trebuie vazut ce si cum. Deocamdata am scos toti condensatorii puscati sau casanti, ca cei din 1.jpg (multi s-au faramitat chiar si cand am pus mana pe ei). Tot in imaginea aia se vede de exemplu ca R413 lipseste, pe schema e un R413 de 10K/0.25W. Inca n-am dat-o disparuta complet, sunt multe piese lipite in aer pe partea cu circuitul imprimat si trebuie facuta o munca de detectiv, sa descopar care cu cine voteaza acolo.

Nu m-am gandit chiar asa departe ce vreau sa fac cu aparatul, deocamdata vreau sa-l fac sa mearga.

Tocami pe aceasta se bazau aceste aparate:pe un coeficient de utilizare efectiva foarte redus, altminteri cu asemenea componente...am un router wireless care functioneaza non-stop de peste 100.000 de ore, e impecabil, nu pierde setari, etc-daca ar fi fost realizat cu componente precum cele din poza, maxim 2000 de ore...

Nu-s eu familiar cu technologia asta dar... asta nu pricep eu: stiam ca tot ce merge pe lampi, e mai bine sa mearga nonstop decat sa fie incalzite si racite de 7 ori pe zi.  Routers care merg de 11 ani nu e ceva iesit din comun, chiar normal.

Link to comment
Share on other sites

 

stiam ca tot ce merge pe lampi, e mai bine sa mearga nonstop decat sa fie incalzite si racite de 7 ori pe zi

Categoric, depleţia materialului electronoemisiv(oxizii de stronţiu, calciu, etc) depuşi pe catod se produce mai ales la pornire, trecerea de la temperatura camerei la 800gr. C conduce la epuizarea vremelnică a termocatodului. valabil şi pentru tuburile fluorescente...

Link to comment
Share on other sites

Guest Entropy
Spitfire, on 28 Iul 2016 - 2:25 PM, said:

 Electroliticii de filtraj pot parea ok la masurare, am gasit unul din asta pe care scria 50uF/400V, pe capacimetru exact 50uF dadea, ESR=0 ohmi, deci parea...impecabil. Taiat cu bomfaierul, si-a aratat "putreziciunea" din interior-armaturi corodate, punti de oxid de aluminiu-si complet uscat-electrolitul era la nivel de pulbere uscata.

yeap, acum 10 min am taiat si eu unul sa ma conving.... exact descrierea de mai sus.

Link to comment
Share on other sites

Guest Entropy

ok... am dat de greu. Cablajul de langa ECL86 de pe schema e tot distrus, sunt multe trasee intrerupte, cu fire care se duc si vin din locuri in care nu-s pe schema (inca nu am ajuns sa desir tot ce-i acolo), unele rezistente din schema sunt scoase si pe partea cu cablajul sunt lipite alte rezistente de valori diferite, dar si lipite in alte locuri fata de schema. Cativa pini de la ECL86 sunt conectati cu fire in alte parti decat ar fi trebuit.

 

E ceva normal ce se intampla? e din fabrica asa? si-mi lipseste o erata sau a fost de-a lungul anilor un depanator destept, n-a avut lampa respectiva, a pus un echivalent si a incercat sa-l faca sa mearga?

 

In general ce-i de facut? Scos tot si reprodus originalul?

 

post-250169-0-90763000-1470031968_thumb.jpg

post-250169-0-02903400-1470031973_thumb.jpg

post-250169-0-26048000-1470032218_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

 

In general ce-i de facut? Scos tot si reprodus originalul?

Pai daca nu abordezi astfel problema,ce alta solutie viabila poti gasi?Banuiesc pe cel care a facut modificarile nu-l mai poti intreba nimic(nu ca ar fi folosit la ceva,omul la momentul respectiv a facut ce s-a priceput pt ca aparatul sa mai functioneze o vreme).

Link to comment
Share on other sites

Guest Adrian Cristea_200923

Pai daca nu abordezi astfel problema,ce alta solutie viabila poti gasi?Banuiesc pe cel care a facut modificarile nu-l mai poti intreba nimic(nu ca ar fi folosit la ceva,omul la momentul respectiv a facut ce s-a priceput pt ca aparatul sa mai functioneze o vreme).

Buna seara. Am si eu nevoie de un sfat tot cu un radio similar. Azi am devenit fericitul proprietar al unui Darclee 5(S 643A2), extrem de bine conservat. Ca aspect e impecabil, perfect functional, interiorul foarte putin prafuit(condensatorii se vad visiniu frumos, culoarea originala), toate actele de la manual de utilizare, plic cu sigurante si becuri de scala, pana la carnetul de abonat radio. Pe UUS are receptie chiar suprinzator de buna pe Dance FM, Magic FM si inca un post cu muzica, nu stiu care.

Dar cum o minune dureaza numai 3 zile, cand i-am dat la o parte capacul sa ii schimb un beculet de la scala am observat ca transformatorul de retea este extrem de fierbinte. Nu miroase, nu scoate fum dar nu poti pune mana pe el. Totodata am vazut ca face un zgomot, slab ce e drept, dar un bazait de joasa tonalitate care se imprima pe urma in sonor, ca brum, cand se incalzesc lampile. La volum normal zgomotul nici nu se simte, dar la minim se aude.

Deci, cam care ar putea sa fie problema? Pe asta chiar vreau sa il fac, e mult prea bine conservat ca sa nu imi pese de el, chiar daca nu e o mare raritate. :26

Link to comment
Share on other sites

Separa traful de restul aparatului si vezi ce spune in gol.Posibil sa aiba spire in scurt dupa cum tot la fel de bine,poate avea o incarcare mai mare decat cea admisa,din cauza unei disfunctionalitati pe sasiu.Separand traful de aparat,poti vedea in care parte sa apuci.Am dat metoda asta pt ca e cea mai simpla si nu presupune masurari,pt ca altfel,daca ai stapani putin domeniul asta, ai putea masura curentii in diferite puncte si ai rezolva-o mai elegant.Cu oricare din metode afli ce te intereseaza.

In mod normal ar trebui sa aiba punte redresoare cu seleniu.Cateodata si alea mai fac figuri inainte de a se defecta de tot,si pot incarca traful aiurea.Daca separi si faci probe o sa te lamuresti cumva...cel putin pt etapa asta.

Link to comment
Share on other sites

Guest Adrian Cristea_200923

Fac eforturi considerabile sa invat domeniul. Asa m-a apucat si cu ceasornicaria iar azi, dupa vreo 10 ani de la primul ceas reparat, le rezolv cu ochii inchisi.

Am deconectat traful, am pornit radio, vad ca are un murmur mai usor parca. Acum sa vedem daca se mai incinge...

Separa traful de restul aparatului si vezi ce spune in gol.Posibil sa aiba spire in scurt dupa cum tot la fel de bine,poate avea o incarcare mai mare decat cea admisa,din cauza unei disfunctionalitati pe sasiu.Separand traful de aparat,poti vedea in care parte sa apuci.Am dat metoda asta pt ca e cea mai simpla si nu presupune masurari,pt ca altfel,daca ai stapani putin domeniul asta, ai putea masura curentii in diferite puncte si ai rezolva-o mai elegant.Cu oricare din metode afli ce te intereseaza.

In mod normal ar trebui sa aiba punte redresoare cu seleniu.Cateodata si alea mai fac figuri inainte de a se defecta de tot,si pot incarca traful aiurea.Daca separi si faci probe o sa te lamuresti cumva...cel putin pt etapa asta.

Intr-o anexa la schema lui scrie ca:"puntea cu seleniu B250 C a fost inlocuita cu o dioda cu siliciu BY103"

Intre timp traful merge de vreo 12 minute si e un pic caliu, cam la temperatura camerei.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines