Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor
GEO 53 BN

Discutii despre rulmenti

Recommended Posts

N-am inteles niciodata de ce asa zisele ''piese originale'' sint mai scumpe la service-uri decit la magazine. Fiul meu are un Logan  cu motor de 1,4 litri,cumparat nou-nout de la Reprezentanta Dacia din Timisoara.  Anul trecut mi-a spus ca se aude un scirtiit cind porneste de pe loc. L-am sfatuit sa mearga la un service si sa vada despre ce e vorba. Mecanicul, dupa ce a ridicat masina pe elevator, i-a spus, ca de vina este un rulment. Fiul meu i-a spus mecanicului ca o sa mearga sa cumpere un rulment original. Mecanicul l-a ''domolit'' spunindu-i ca nu are rost sa cumpere rulment ''original'' pentru ca aproape la toate Logan-urile (cu probleme) a gasit rulmenti cu nimic deosebiti de cei pe care-i gasesti in magazinele de specialitate. A dat jos rulmentul si l-a trimis la un magazin de unde a cumparat un rulment perfect identic, la un pret cu muuuul mai mic decit la service-ul reprezentantei. Ce sa intelegem? De ce Service-urile reprezentantelor practica preturi prohibitive? Ca doar nu-s facute pe Luna!

Un alt exemplu. Luneta masinii fiului meu, avea niste trasee pentru incalzire intrerupte. A incercat cu tot felul de solutii pentru refacerea traseelor,dar fara nici un rezultat. Mergea ce mergea,dar dupa un timp se intrerupea in alta parte. Intr-o zi m-a rugat sa ma duc la Reprezentanta Dacia din Timisoara de pe Calea Aradului(timisorenii stiu despre cine e vorba) si sa-i intreb cit ar costa schimbarea lunetei. Aveti idee ce pret mi-au dat? Va zic eu: in jur de 1600 lei. Luneta 1000lei,adezivul si manopera 600 lei.  Am gasit nu departe (nici 100m)un dealer specializat pe parbrize,lunete,geamuri care faceau si montaj. Aveti idee cit mi-au cerut pentru luneta,adeziv si manopera? Aproape 450 lei. Am dus masina la ora 08:30 si dupa masa la ora 15:30 am mers dupa ea. Ce ziceti de asta? E o diferenta. Nu? De aceea, cred, ca sint unii care umfla preturile nejustificat pe motiv ca au pus ''piese originale''.

Edited by GEO 53 BN
Link to post
Share on other sites

N-am inteles niciodata de ce asa zisele ''piese originale'' sint mai scumpe la service-uri decit la magazine.

 

 pentru ca aproape la toate Logan-urile (cu probleme) a gasit rulmenti cu nimic deosebiti de cei pe care-i gasesti in magazinele de specialitate. A dat jos rulmentul si l-a trimis la un magazin de unde a cumparat un rulment perfect identic, la un pret cu muuuul mai mic decit la service-ul reprezentantei.

 

cerut pentru luneta,adeziv si manopera? Aproape 450 lei. Am dus masina la ora 08:30 si dupa masa la ora 15:30 am mers dupa ea. Ce ziceti de asta? E o diferenta. Nu? De aceea, cred, ca sint unii care umfla preturile nejustificat pe motiv ca au pus ''piese originale''.

Permiteti-mi o parere personala.

Nu cunosc provenienta pieselor montate pe Logan, deci exprim o parere in general. Incerc sa privesc mereu lucrurile cu rezerva si afirmatiile contrare le fac in ideea "poate totusi nu este asa", nu in sensul " e sigur invers". Pentru mine siguranta unei afirmatii denota superficialitate in aceste cazuri.

De aceea se poate interpreta ca ma contrazic singur dar ceea ce vreau sa subliniez este ca sunt argumente si pro dar si contra.

 

La un service serios cum cred ca este cel la care ma duc eu (pentru o alta marca de masini) au aproape tot pe stoc, inclusiv pentru masina mea care are 16 ani.  Asta nu inseamna ca ma duc numai la ei caci acum am inceput sa ma mai uit si pe langa deoarece nu prea mai imi permit in ultima vreme. La magazin faci comanda si nu stii ce iti aduc chiar daca iti spun ca e original.

La toate magazinele am gasit amortizatoare compatibile cu masina mea, dar niciunul nu are tampoanele de cauciuc si aparatorile de praf care se schimba odata cu amortizatoarele. De ce ? Pai ce trebuie dom'le merge si fara, pune-le pe alea vechi. Ce le pasa lor ca intra praful si apoi dupa 30.000km vii sa cumperi altele ? De ce sa iti vanda niste plasticuri de 2 bani ? Ei uite acum platesc pe plasticurile astea la reprezentanta (+ rulmentii pentru amortizatoare) cat pe amortizatoare la magazin. 

 

S-a dat exemplul apei minerale dar in cazul unor producatori de prestigiu de vin de exemplu sau chiar bere, produsul care se gaseste in reteaua de restaurante nu il vei gasi in supermarket. Vorbesc la nivel european nu in Romania.

Exista si inversul in sensul ca un produs poate fi achizitionat in cantitati mai mari si poate fi chiar mai ieftin la cumparare, de exemplu uleiul de motor este mai ieftin daca iei un butoi de 200L decat daca iei bidoane de 1L sau 4L, iar serviceurile sigur nu cumpara la bidon.

 

Daca mecanicul acela vede cu ochiul diferenta dintre un rulment si altul ma aplec in fata lui caci vede la fel de bine ca un microscop electronic.

Calitatea bilelor si a canalelor dintr-un rulment se masoara cu bancuri speciale si a spune ca un rulment este identic cu altul este cel putin un act de curaj, asta bineinteles daca diferenta dintre acestea nu este atat de evidenta ca intre Fiat si Maseratti.

Altfel, calitatea rulmentilor se vede in timp totusi si dupa ce ai demonstrat ca unul e mai bun decat celalalt, au trecut anii si poate calitatea nu mai este aceeasi la aceiasi producatori.

Totusi, dupa parerea mea este posibil ca un rulment "made in Germany" de acea dimensiune, care se gaseste la magazin sa fie cel putin la fel de bun ca unul "made in Turkey" montat original pe masina.

 

Apropos de rulment, am schimbat odata un rulment la un alternator pentru un prieten si, intrucat nu aveam extractor, m-am dus la un mecanic sa ma ajute, contra cost. Acesta nu avea un extractor potrivit si a pus rulmentul pe polizor pana cand l-a eliminat complet, bineinteles axul nu a scapat neatins. Cand a pus noul rulment acesta era stramb si cand i-am atras atentia mi-a zis "cum domle nu vezi ca e drept eu sunt mecanic imi spui tu mie?".

 

Eu presupun ca in cazul anumitor piese, in timpul si dupa fabricarea lor, la controalele de calitate, se selecteaza mai multe categorii de produse: cele categoria A, cele mai bune, care sunt trimise la fabrici, acestea au bancurile lor de teste inainte de a le pune pe masini si trimit inapoi piesele care nu corespund, cele categoria B, care ajung la serviceurile autorizate, si cele categoria C, care ajung la magazin.

Evident ca toti incearca sa produca A, excedentul ajunge in service si magazine, excedentul de B ajunge in magazine, deci in magazine ajung toate in timp ce la fabrica numai cele mai bune.

Edited by one
Link to post
Share on other sites

Cind e vorba de rulmenti ,nu cumpar un rulmenti care au incriptionat pe ei doar seria rulmentului. De mult timp cumpar doar rulmenti SKF. Pentru astia garantez ca nu sint Made in Turkey sau Made in China (PRC). Sint un pic mai scumpi, dar merita.

 

Colegul @one dadea exemplul rulmentului montat pe alternator si care statea strimb. In acel caz rulmentul montat de mecanic,sigur a intrat cu mina pe ax fara sa fie nevoie sa-l introduca presat sau a strimbat axul cind l-a batut. Cel mai ordinar rulment are cotele care trebuiesc sa fie. Ca dupa un timp de functionare relativ mic, rulmentul incepe sa aiba joc, e cu totul altceva. Deja e vorba de otelul din care e facut rulmentul sau de tratamentul termic al rulmentului,respectiv: camasa exterioara,camasa interioara si bilele,respectiv rolele.

Edited by GEO 53 BN
Link to post
Share on other sites

Axul a fost "ciupit" cu polizorul de aceea statea rulmentul stramb. Au trecut multi ani nu imi amintesc toate detaliile, rulmentul a fost introdus prin batere cu o bucata de teava, nu stiu daca diametrul cioncidea, oricum daca ar fi fost a mea masina, in acel moment as fi cumparat alt alternator. Totusi montat inapoi axul nu a facut zgomotul pe care il avea anterior si amicul meu s-a declarat multumit. (Masina era un Volvo din anii '80 rulmentul era acelasi de la Dacia).

Oricum nu era un atelier auto, ci unul generic.

 

La SKF am vazut ca au si sculele lor, interesanta este scula pentru intins burduful de la planetara. Recent am schimbat unul (nu SKF) si  va povestesc experienta, poate intereseaza pe cineva.

 

Am fost tentat sa cumpar un burduf din acela cu fermoar, pentru ca cel de pe masina era doar un pic ciupit si nu cred ca intrase praf inca, sau nu intrase foarte mult, insa am citit parerea unor mecanici ca e mai bine sa demontezi si sa cureti. Mecanicul meu era de acord caci a spus cel mai bine este sa fac totul ca sa prelungesc viata planetarei originale.

Am cumaparat original si m-am dus la un amic mecanic pentru economie. Era din plastic si citisem pe internet diverse experiente ale altora, ca cele din plastic nu sunt bune, ca tocmai montate, luand de volan la maxim i-a iesit burduful de pe carcasa planetarei. Eu pentru siguranta am luat si in cleste special pentru strans coliere, desi mecanicul imi spusese ca era suficient un cleste de cuie.

Am demontat (mecanicul) planetara, am spalat vechea vaselina, am pus cea noua care vine in kit-ul de montaj, am lasat siguranta si oringul original nu le-am inlocuit cu cele din kit caci mecanicul a spus ca nu e nevoie, Burduful a intrat perfect si s-a fixat fara probleme in canalele dedicate, incercand sa folosim clestele am observat ca nu era facut cum trebuie si nu "agata" bine colierul (cumparasem un cleste economic de 12 euro nu de marca), asa ca am abandonat clestele de coliere si am trecut la cel de cuie, cu care s-a strans foarte bine.

Presupun ca cei care s-au plans de burduful din plastic au folosit o componenta de concurenta care nu avea canalele (sau ridurile) din plastic necesare pentru fixare, sau acestea nu aveau inaltimea corecta, pentru ca mi s-a parut ca s-a fixat perfect, a intrat un pic fortat si a facut "click" in pozitia finala si inainte de a strange colierele am miscat in toate directiile planetara si nu a iesit burduful imi imaginez ca e si mai putin probabil sa iasa daca strangi corect colierele. Mecanicul mi-a aratat si niste coliere de la alte burdufuri care erau cu o bila si mi-a explicat ca sunt mai slabe.

Edited by one
Link to post
Share on other sites

Axul a fost "ciupit" cu polizorul de aceea statea rulmentul stramb. 

Nu are rost sa mai comentez,mai ales ca nu am vazut despre ce e vorba,si inclin sa cred ca asa e precum spui.

De un singur lucru sunt sigur - pt ca un rulment sa stea stramb pe ax,pe cota de rulment,atunci acea cota trebuie mai mult decat ciupita cu polizorul ca sa reuseasca manevra de montare anapoda a rulmentului. :rade:

Link to post
Share on other sites

Probabil ca este asa cum spui, nu imi amintesc perfect insa pana sa il puna pe polizor tipul a incercat mai multe operatii, lovind cu ciocanul pana cand a spart inelul exterior al rulmentului apoi cred ca a mai lovit cu ciocanul si pe cel intern dar nu a reusit si apoi in final l-a pus pe polizor. Poate mai sunt si alte detalii care imi scapa.

Link to post
Share on other sites

Sint situatii cind din cauza lipsei lubrifierii, rulmentul sa se incalzeasca atit de tare, incit se blocheaza, facind ca,camasa interioara sa se roteasca pe ax,sudindu-se. De multe ori incercarea de scoatere cu extractorul a rulmentului de pe ax, se soldeza cu spargerea camasii exterioare. In general axele au un umar care opreste rulmentul,diametrul exterior al inelul interior fiind la nivelul axului. In aceasta situatie chiar daca ai extractor de rulmenti, e aproape imposibil sa scoti camasa interioara de pe ax.In acest caz, singura solutie e polizarea cu atentie a camasii interioare,pentru a nu ajunge la ax. O lovitura cu ciocanul, face ca de cele mai multe ori camasa sa se deplaseze suficient de mult, incit ghearele extractorului sa intre intre ax si camasa interioara facilitind scoaterea camasii. Daca nici atunci camasa nu se misca, se polizeaza diametral opus. De cele mai multe ori camasa se fisureaza pe locul unde a fost polizata,putind fi scoasa de pe ax.

Edited by GEO 53 BN
Link to post
Share on other sites

Si dupa ce se sudeaza bine, ... rupe fuzeta , in general spate Dacia 1300... era clasica!

SKF nu am vazut chinezesti desi nu cred sa nu aiba si acolo ceva fabrica insa fac la bulgari, tot un fel de chinezi.

 

Grig

Link to post
Share on other sites

Lasa ca si la noi se fac rulmenti (la Alexandria) KOYO si dupa cite stiu sint rulmenti de rulmenti. Chiar daca rulmenti SKF se fabrica si-n Bulgaria nu  cred ca-si permit sa faca lucru de mintuiala. Cred ca daca bulgarii ar iesi din ''front'', suedezii ar inchide fabrica urgent.

Link to post
Share on other sites

De aia de la Alexandria nu zic nimic da de aia bulgaresti...nu de alta da am folosit si parca nu suna cum trebuie.

Inlocuit cu altii tot SKF dar facuti in Italia, alta viata da si alti bani , de vreo 3 ori mai scumpi.

 

Grig

Link to post
Share on other sites

SKF au si niste fabrici prin India parca. 

Conform unor legi europene, daca nu ma insel, poti scrie pe anumite categorii de produse "made in..." daca controlul calitatii a fost facut in tara respectiva si cam asta cred ca face diferenta.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines