TESSLA Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 As vrea sa stiu din ce material sunt făcute camasile de la pistoanele de Dacia 1310 si mai ales procentul de carbon. Din cate stiu eu sunt din fonta, dar îmi trebuie neapărat si procentul de carbon. Poate stie cineva exact despre ce material este vorba. Sau poate mă ajuta cu o bucata de vreo 200-300 grame de fonta cu o concentratie de carbon cunoscuta. Multumesc! Link to comment
spik Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Orice fonta cu carbonul cunoscut sau o bucata de fonta din camasa setului de motor 1310? Link to comment
TESSLA Posted April 5, 2016 Author Share Posted April 5, 2016 Orice fonta. Camasi am si eu, dar nu stiu exact cat la suta carbon au. Link to comment
Ion_Bumbu Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 (edited) La camasile de cilindrii , nu pistoane, se foloseste fonta globulara cu continut de grafit ridicat. Fiind fonta poti conta la peste 2% carbon. Ai aici citeva marci de fonta. Grig P.S. La cite firme au facut seturi motor de 1300 poti nimeri tot felul de materiale. Edited April 6, 2016 by Ion_Bumbu Link to comment
TESSLA Posted April 6, 2016 Author Share Posted April 6, 2016 Cilindrul nu e camasa insasi? Ca are peste doi la suta mi-am închipuit si eu, fiind fonta, însă vroiam un procent mai exact, dar e adevărat ca e greu pentru ca multi au facut seturi motor. Vreau sa fac topesc niste fiare iar procentul de carbon din aliaj as vrea sa fie undeva intre 1,5 si 2 la suta carbon. Mă gândeam sa pun niste fonta si niste otel 1% carbon. Link to comment
alin 105 Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 Si cum vrei sa le topesti.Cuptorul tau nu ajungea la temperaturi pt fiere....sau e ceva upgrade la mijloc? Link to comment
spik Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 La serviciu lucram piese pt. cuptoare de analiza chimica a metalelor.Printre altele facem si span din fonta pt. calibrarea aparatului.Daca pot afla concentratia de carbon, va pot furniza o bucata de fonta. Link to comment
Guest Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 1. Daca nu-i vreun secret intreb si eu de ce trebuie musai cunoscut procentul de carbon? 2. Din amintiri, fonta are peste 4,6 % carbon sub forma de GRAFIT, otelul are carbonul sub alte forme si la procente mai mici care ii confera si alte proprietati mecanice Link to comment
TESSLA Posted April 6, 2016 Author Share Posted April 6, 2016 O sa fac un mini-cuptor cu arc electric pentru topire. Procentul de carbon trebuie să fie cunoscut pentru a putea determina concentratia aliajului rezultat. Vreau sa fac niste wootz, rusii ii spun bulat. Adica niste otel damasc adevarat. Sunt mai multe posibilități de a face asa ceva. Una din ele este sa se amestece bucati de fier/otel si fonta astfel încât concentrația de carbon a aliajului rezultat aa fie intre 1,5 si 2 la suta carbon. Si mai trebuieste adăugat si putin vanadiu ori ceva tungsten dar asta nu e o problema ca o sa pun otel care are si asa ceva in compozitie. Link to comment
Guest Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Pai amesteci merele cu perele dupa cum spuneam mai sus, fonta are carbonul sub forma de grafit iar otelul are carbonul sub alte combinatii cum ar fi ferita, perlita cementita austenita (modul cum a cristalizat carbonul din solutia(aliajul) topit). Deci daca bagi fonta obtii fonta nu otel cu care nu poti taia nici o hartie. "putin vanadiu ori ceva tungsten" cat % inseamna putin? cauta pe net oteluri OL, OLC, oteluri aliate si treb sa gasesti si compozitiile chimice ale lor. tungsten = wolfram, se topeste pe la vreo 3500........... Link to comment
TESSLA Posted April 7, 2016 Author Share Posted April 7, 2016 De difuzia carbonului ai auzit? O alta modalitate de a face otel de damasc era sa se pună in creuzet fier si cărbune in proportia potrivita dupa care creuzetul era incalzit pana se topea fierul iar carbonul trecea in topitura si se forma otel. Si carbonul trece din stare solidă in stare gazoasă pe la 3800 de grade asa ca nu vad care e problema. Dar de HSS ai auzit? O parte din oțelurile rapide contin si wolfram, chiar daca wolframul se topeste la 3410 grade. Ba unele, alea care se călesc in aer ,contin si molibden si nici ala nu se topeste chiar asa usor, in orice caz peste punctul de topire al fierului. Nu stiu cine incurca merele cu perele, dar daca poti răspunde la ce am întrebat si vrei sa o faci, răspunde. Daca nu, nu ma supăr. Si mai cercetează care e diferența dintre otel si fonta.Post scriptum.Pentru cei care nu au auzit de otel de damasc/wootz/bulat, uite ce se poate face cu un cutit confectionat dintr-un asemenea otel: Link to comment
Guest Posted April 9, 2016 Share Posted April 9, 2016 Vad ca ai luat-o pe tonul de moderator sa ma admonestezi asa ca asta e ultima mea interventie in subiectul tau. Poate rasunzi tu la urmatoarele intrebari: 1. Cum transformi fonta din cilindri de dacia 1300 in otel in cuptorul tau? 2. Vad ca te joci cu elementele chimice molibden, wolfram, vanadiu , asa le iei si le arunci in cuptor sperand sa se amestece candva. Spre stiinta ta astea nu vin asa ca la farmacie in cutii, vin sub forma de feroaliaje adica ferowolfram, ferovanadiu, feromangan etc succesuri Link to comment
TESSLA Posted April 9, 2016 Author Share Posted April 9, 2016 Diferenta dintre otel si fonta o face procentul de carbon. Atât. Restul iti imaginezi tu ce si cum. Legat de vanadiu, molibden, tungsten, elemnte ale căror proprietati si utilizari nu cred ca le cunosti suficient încât sa iti dai cu parerea, te informez ca am oteluri care contin deja metalele astea. Legat de interventia ta, după cum am spus, mă pot lipsi de ea in acest topic si chiar pe forum.Post scriptum.Nu e frumos sa răspunzi la o întrebare cu o alta întreabare. Link to comment
Guest Posted April 10, 2016 Share Posted April 10, 2016 diferenta intre otel si fonta este forma in care se afla carbonul in aliaj: in fonta se afla sub forma de grafit iar in otel cum am scris in postul 11 am raspuns printr-o intrebare asa cum ai facut si tu nu esti in masura sa-ti dai cu parerea ce stiu si ce nu stiu haidi pa Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now