Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor
satelit

Bobinaj motor monofazic

Recommended Posts

Buna seara,

 

 

Am un hidrofor la care sa ars motorul si as vrea sa incerc sa-l bobinez.

 

Puterea motorului este de 1100w, si este bobinat cu sarma de aluminiu.

 

       As vrea sa bobinez motorul cu sarma din cupru dar trebuie sa desfac bobinele vechi (cate una din fiecare ,principala si ajutatoare) , sa numar spirele si sa-i masor diametrul bobinei, apoi sa construiesc un cadru din lemn pentru bobinaj

 

   Va rog sa-mi spuneti cum as putea sa desfac o bobina  intreaga deoarece tot statorul a fost impregnat cu lac.

 

Multumesc anticipat

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca nu merge cum a zis colegu , suflanta cu aer cald , sau la aragaz , in cuptor (face gaze).Nu il incalzesti ca sa ia foc.

Edited by vergil

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Nu ai nevoie sa scoti o bobina intreaga ca sa numeri spirele;doar trebuie sectionat bobinajul intr-o zona accesibila si numeri capetele de sarma...nu e greu.Apoi ca sa scoti sarma din crestaturi te folosesti  de o tija din metal pe care o bati cu ciocanul in crestatura,  ca sa impinga sarma afara(pentru ficare bobina in parte);daca scoti partea din mijloc, restul sarmei ramase cedeaza foarte usor dupa aceea.Necesarul de cupru pentru rebobinare il aflii dupa ce cantaresti sarma originala din aluminiu.Daca ai avut sa zicem 1kg de aluminiu vei folosii 600~620 grame de sarma din cupru pentru rebobinare.

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu ai nevoie sa scoti o bobina intreaga ca sa numeri spirele;doar trebuie sectionat bobinajul intr-o zona accesibila si numeri capetele de sarma...nu e greu.Apoi ca sa scoti sarma din crestaturi te folosesti  de o tija din metal pe care o bati cu ciocanul in crestatura,  ca sa impinga sarma afara(pentru ficare bobina in parte);daca scoti partea din mijloc, restul sarmei ramase cedeaza foarte usor dupa aceea.Necesarul de cupru pentru rebobinare il aflii dupa ce cantaresti sarma originala din aluminiu.Daca ai avut sa zicem 1kg de aluminiu vei folosii 600~620 grame de sarma din cupru pentru rebobinare.

Un calcul relativ eronat. Cuprul este mai greu decat aluminiul, si daca vrei sa aiba o viata lunga, se vor folosi aceleasi sectiuni. Chiar daca in cazul cuprului se poate micsora sectiunea firului, eu personal le rebobinez cu aceeasi sectiune pe care a avut-o si pe aluminu, caz in care stiu sigur ca acel motor nu se va mai intoarce la rebobinat. 

Un astfel de motor merita rebobinat, parerea mea strict personala : un upgrade major, altfel va duceti in targ, va luati unul nou, si intr-un an-doi problema se repeta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu uita sa verifici etansarea hidro care poate sa fi cedat 

 

Motorul merita rebobinat 100%

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motorul ala rebobinat cu sarma de CuEm,bobinajul legat frumos si lacuit bine,v-a fi mult mai bun decat a fost initial.Sarma e groasa,deci nu pune probleme deosebite;se bobineaza usor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Ptr. daniel_88,  este adevarat ca asa se face daca vrei sa ai un motor pe viata,dar cei mai multi bobinatori prefera sa faca echivalarea intre aluminiu si cupru pentru ca fac economie de cupru, iar sectiunea mai redusa la cupru ajuta la introducerea spirelor in crestaturi mai usor.Interesant ca bobinaj de aluminiu am intalnit si in electromotorul de pornire de la Audi100 din 1980(statorul era bobinat cu platbanda de Al),deci pe vremea cand credeam ca cuprul este peste tot!!!Dar ca motorul sa tina dupa dupa rebobinare trebuie schimbat si condesatorul de pornire,eu recomand sa fie facuta o baterie de condesatori romanesti de 3,75uF/380v~din cei care se foloseau in lampile cu neon mai demult.

Share this post


Link to post
Share on other sites

       In primul rand multumesc pentru ajutor,

 

1.  daca rebobinez motorul cu sarma de cupru de acelas diametru cu cea de aluminiu cred ca-mi va creste consumul electric deoarece bobina de cupru va avea conductivitate electrica mai mare (rezistenta electrica mai mica) decat cea de aluminiu.

 

Daca este asa va rog sa ma corectati.

 

2. credeti ca daca dau cu pensula cu diluant (ceva de la auto)  se pot dezlipii firele din bobina si apoi sa o scot din stator??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca nu ai mai bobinat un motor electric nu te apuca de el de unu singur , e risipa de bani.

Desi pare usor nu`i asa simplu, vrei sa inveti, mergi la un bobinator cu experienta si fa`l sub indrumarea lui.

Ca nu ai mai avut de`a face cu ele e clar, din ce intrebi.

Daca motorul e bine construit atunci merita sa`l dai la rebobinat/rebobinezi , facut cum trebuie

tine mai mult decit unul industrial din timpurile noastre.

Nu in ultimul rind sa tii cont ca pe acolo ai 230Vac care sint despeariti de carcasa prin niste straturi

subtiri de email, carton electrotehnic, hostafan , carton electrotehnic.

Daca se compromite izolatia risti sa te curentezi.

La final se fac masuratori de izolatie a motorului la 1000Vdc, asta orice bobinator o face.

 

Grig

Edited by Ion_Bumbu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc pentru sfaturile primite,

 

Stiu ca nu-i usor sa bobinezi un motor dar toate au un inceput, cu electronica si electricitatea stau destul de bine, insa ramane intrebarea:

 

Daca rebobinez motorul cu sarma de cupru de acelas diametru cu cea de aluminiu cred ca-mi va creste consumul electric deoarece bobina de cupru va avea conductivitate electrica mai mare (rezistenta electrica mai mica) decat cea de aluminiu.

 

Din cate stiu statorul este realizat din tole de fier ( cu/sau nu  si cu siliciu), acesta  suporta un anumit flux magnetic,  daca-i punem bobine cu sarma din cupru  de  acelas diametru al sarmei de aluminiu cred ca fluxul magnetic va fi mai puternic si motorul se va incalzii.

 

Va rog sa ma corectati daca am gresit, astfel voi sti cu ce diametrul al sarmei de cupru voi realiza bobinele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu are nicio trabă consumul şi materialul folosit, va avea fix acelaşi consum. Doar că se va comporta mult mai bine în sarcină, acesta neîncălzindu-se datorită capacitaţii de curent mult superioara a conductorului de cupru, practic va fi greu să arzi motorul ăla. Cum spunea şi colegul IGBT, măsoară condensatorul şi vezi în ce stare e, posibil să nu mai fie bun. Şi grijă mare la izolaţia de crestătură, dacă forţezi tare când bagi spire posibil să plesnească, e bine să măsori de masă după ce ai băgat fiecare şpul. Şi la capace o să te chinui puţin. Cam greu să înveţi bobinaj pe net, meseria asta se cam fură, trebuie să vezi cum se face şi să te îndrume cineva care ştie. Baftă.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Condensatorul nu mai este bun,  l-am masurat , pe el scrie 16uF si masurat arata 9uF, am sa-l inlocuesc cu altul.

 

Stiti de unde pot sa cumpar folie plastic electroizolanta?, am cautat pe strada Maica Domnului la magazinele de elctronica si si nu am gasit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines