Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor
Sign in to follow this  
Guest karpen

intrebare incepator motoare...

Recommended Posts

Guest karpen

La un motor asincron, daca i se dubleaza turatia umblând la frecventa,  cuplul ramane constant?  Sau cuplul se injumatateste iar  puterea motorului este constanta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Guest Petre Stoica_235784

Stiam ca ramane constant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intrebarea nu e completa: turatia nominala se dubleaza, sau o anume turatie astfel incat dublul este sub turatia nominala?Nu uita curba unui VFD: frecventa scade spre 0 si creste spre infinit, dar tensiunea scade pana pe la 10V (sa zicem) dar nu depaseste valoarea nominala a motorului. Intre 0Hz si 50Hz, U/f e proportional. Dupa 50Hz, tensiunea e constanta si frecventa creste cat poate VFD-ul.Nu stiu ce aplicatie vrei sa faci, dar ar fi interesant sa descoperi tu motorul cu cuplu constant indiferent de valorile inscrise pe placuta lui.http://images.books24x7.com/bookimages/id_8085/fig7-1a.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest karpen

Deci la un motor asincron clasic ce are turatia de aprox 2850 rot/min 50Hz ii voi atasa un convertizor de frecventa cu circuit intermediar. Cu acel VFD ii voi dubla frecventa initiala deci si turatia. Tensiunea va ramane constanta (cel putin asa cred...).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toata discutia pleaca de la fluxul din intrefier. Acesta trebuie sa fie constant pentru funtionarea intre zero si turatia nominala. Cum fluxul este proportional cu tensiunea/frecventa, rezulta ca pentru a mentine motorul in parametrii nominali (flux nominal) trebuie respectata relatia V/Hz=ct.

O problema apare la tensiuni mici unde reactanta este comparabila cu rezistenta, poate chiar mai mare, astfel ca pt a asigura acelasi flux, trebuie ca tensiunea sa fie mai mare.

Majoritatea invertoarelor asigura acest mod de comanda, V/Hz=ct. care e ok dar nu pentru turatii mici sau zero.

Daca e nevoie de turatii peste valoarea nominala, raportul V/Hz nu se mai poate mentine constant pentru ca ar trebui ca tensiunea sa depaseasca valoarea nominala. Oricum, peste turatia nominala, cuplul trebuie redus pentru a nu depasi puterea motorului (P=k*Cuplu*Turatie).

Deci, daca e vorba de dublu turatiei nominale, cuplul posibil va fi la 1/2.

Atentie, daca motorul nu e proiectat pentru lucrul pe VFD, turatii mult diferite fata de nominala, pot aduce probleme legate de rulmenti, vibratii, si sarcina asupra axului (forta centrifuga creste de 4 ori...).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scade si cuplul, si viata rulmentilor. Racirea motorului e mai buna. iop95 stie ce spune!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines