Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor
chas3

Conversie Denford Orac

Recommended Posts

M-am pricopsit recent cu un strung CNC Denford Orac de prin martie 1983. Desi functioneaza asa cum l-am primit, urmeaza sa il convertesc la Mach3. Deocamdata nu am apucat decat sa il fac bucati ca sa il curat si sa il pot manipula mai usor. In total strungul are 140kg (presupun ca varianta cu toolchanger are 140kg, eu cu toolpost probabil am doar 130kg). 400mm intre varfuri. Universal de 100mm. Mai greu si mai stabil decat Optimum TU2004 pe care il aveam pana acum. Motorul are un penibil 0.37kw doar, insa cica ar merge sa si filetezi pe el. Cam toate componentele au Made in UK pe ele, mai putin portcutitul care este facut in Elvetia si motorul in Danemarca. Presupun ca e singurul Orac din Romania.

 

Test reportul de la vremea aia:

Posted Image

 

Original functiona cu casete pentru incarcat / salvat programele si pozitia sculelor.

Posted Image Posted Image

 

Portcutitul Multifix Aa

Posted Image Posted Image

 

Posted Image Posted Image Posted Image Posted Image

 

Posted Image Posted Image Posted Image

 

Panoul de comanda, calculatorul cu baterie solara:

Posted Image Posted Image Posted Image Posted Image

 

Pe la spate:

Posted Image

 

Interne:

Posted Image Posted Image

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Cam toate componentele au Made in UK pe ele, mai putin portcutitul care este facut in Elvetia si motorul in Danemarca."

 

QCTP-ul ala am vazut ca poarta denumirea de "multifix" si daca e facut in Elvetia s-ar putea sa coste cat tot CNC-ul!!!!!!!!!

 

Motorul de 370 W mie nu-mi pare penibil deloc. Nu o sa iei span de 3 mm, asta e clar, dar nici nu cred ca o sa dea in nas.

In cel mai rau caz poti pune un motor de 1000 W, ar incapea fara probleme in acelasi loc.

 

Scula asta pusa la punct va ingropa multe chinezarii din ziua de azi. Greutatea de 130 kg la 400 mm intre varfuri spune multe!

 

Sa ne tii la curent cu lucrarile de punere la punct.

 

Spor la treaba!

Edited by area51

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, este un Multifix Aa. Este un QCTP foarte bun, insa forma lui te cam impiedica sa iti faci alte portcutite de rezerva.Si da, are un pret foarte piperat. Daca ar fi sa investesc banii aia, as prefera mai bine sa cumpar o tureta cu 4-6 scule (si tot atatea boring bars). Momentan planul este sa folosesc QCTP-ul de pe Optimum, la care am 10 portcutite (si daca voi avea si eu vreodata norocul sa gasesc otel atat de gros, mi-oi face si eu cateva). Daca rezultatele nu sunt satisfacatoare, voi trece la tureta (din nou, as avea nevoie de otel foarte gros ca sa o fac, sau sa o cumpar).Motorul are pretentia ca are cuplu bun de la ture joase, atat timp cat folosesti invertorul original. Am reusit sa folosesc invertorul original - inca o componenta care nu e facuta UK, ci in US - functioneaza tot pe 0-10V. Insa, sunt electronici facute acum mai bine de 30 de ani (sunt doar cu cativa ani mai batran decat strungul asta). Chiar daca functioneaza momentan, este foarte posibil sa pice din senin. Eu unul am fost foarte mirat ca era absolut 100% functional, fara nici macar o hiba.Dar da, motorul este atat de mare, incat mi-ar permite inlocuirea cu unul de 1kw. Cureaua este PolyV si se poate da jos usor fulia de pe motor pentru a fi folosita pe alt motor.Alte chestii:-ambele axe X si Z au cate doua piulite cu bile, una pe post de anti-backlash-comparat cu Optimum de exemplu, patul este ranforsat continuu, in zig-zag, intre cele doua ghidaje prismatice. La Optimum ai doar doua ranfosari pe toata distanta de doar 300 intre varfuri.-surubul de pe Z este 16x05 iar reductia la motor este de 1:1.75. Surubul de pe X este 12x2.5 iar reductia la motor este de 1:1.25-ambele motoare sunt Nema34 "tin-can" cu uimitorul cuplu de 1.06Nm. Insa, din nou, spre surprinderea mea, la feedrate de alde 1500-2000mm/min nu le opreai cu mana. Ma asteptam ca datorita RPM-ului mare sa piarda atat de mult cuplu incat sa fie usor de oprit.-doar axa X a venit cu endstop. Z neavand endstop, elevul putea foarte usor sa loveasca universalul (dincolo de bacuri ma refer).-papusa mobila are gradatii in inchi, un impediment minor, mai ales pentru un strung care in rest este CNC.-cross-slide-ul de deasupra axei X trebuie refacut. Aparent era blocat din suruburile penei de la coada de randunica, pentru rigiditate. Iar in timpul asta, elevii probabil au incercat sa il miste si prin urmarea au distrus piulita. Nefiind motorizata, este filet clasic, nu este surub cu bile acolo. Piulita e de fapt o insertie, va fi usor de reparat. Nu e prioritar insa, eu l-am dat jos si ma fixez direct pe canalele t-slot de sub el, ca sa fie mai rigid.Momentan am scos electronica veche si am bagat in locul ei un calculator + BOB + 2 x drivere. E functional mai putin filetarea - senzorii din spatele papusii fixe nu dau 5V cum am nevoie, trebuie sa ii schimb. Prin urmare nu pot garanta ca nu pierd ture pe toata lungimea filetului.

Edited by chas3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Destul de bun strungul . Pacat ca il faci pe Mach3 .  Trebuia sa ii pastrezi servomotoarele originale si drivere . Are encoder pe axe ?. In manual cred ca are comanda analogica nu ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Driverele originale sunt Parker CD20, produse in anii 1980. Problema 1 - necesita semnale step/dir pe 24V, deci munca in plus la BOB ca sa ridic cei 5V la 24V. Problema 2 - sunt drivere vechi si mofturoase, pica din senin cand ti-e lumea mai draga; electronica picata prematur a fost unul din motivele din care strungurile astea nu au fost folosite intens. Si apoi, oricat de nostalgic as fi pana si pentru monitorul ala monocrom, nu as crede ca niste drivere moderne nu vor face fata.Motoarele sunt steppere simple, Nema34, fara encoder. Singura chestie mai particulara la axe este faptul ca are cate doua piulite cu bile, una pe post antibacklash.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am avut un denford cyclone dar mergea analogic . Am vazut acum pe schema de  la driver ai dreptate.  la surubul cu bile conteaza si rulmentul de capat .  Totusi pune encoder .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, Cyclone-ul mi se pare foarte bun pentru un atelier mic/mediu. La fel si concurenta lui, Emco PC Turn 120 si PC Turn 155. Foarte frumoase masini.Surubul cu bile de pe Z are intr-un capat cate o pereche de SKF 7201, iar in capatul liber un SKF 6200. Cel de pe X numai retin, am curatat si reasamblat deja strungul.Encoder si driver cu feedback de la encoder ar costa mai mult decat strungul :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cum sania manuala de pe axa X este inutila pe un strung CNC, am pus portcutitul fix. Prin urmare, portcutitul a trebuit inaltat ca sa compenseze pentru lipsa saniei manuale.

 

Comparatie cu portcutitul original:

Posted Image Posted Image

 

Inainte / dupa. Placa neagra este cea cu care a venit portcutitul. Nu am avut nici o bucata de 35mm grosime ca sa il fac dintr-o bucata.

Posted Image Posted Image

 

Pozitia portcutitului pus ochiometric pe centru:

Posted Image Posted Image Posted Image

Cutitul din poza este de 12mm, daca ar urma sa folosesc 6/8/10mm s-ar mai ridica putin. Cutite mai mari de 12mm nu incap. Deci pot sa ma ridic pana la centru pe Z si cu cutitul scos vreo 15mm trec de centru pe X.

 

(si da, gaurile pentru suruburile cu cap inecat sunt facute cu freza, nu am avut nici un set special pentru asta. Prin urmare sunt considerabil mai largi)

Edited by chas3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suruburile au capul cilindric si ai facut cu freza un locas ca le "scufunzi" sub suprafata placii?

Despre "astea" spui ca nu ai avut? (Nu stiu cum le zice pe romaneste). http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/Cutting-Tools/Counterbores/HSS-Straight-Shank-Counterbores

 

Cred ca nu se impiedica nimeni ca acele gauri sunt mai mari decat trebuie. Nu suntem in situatia de a avea o magazie plina cu orice ne este necesar. Facem cu ce putem si ne permitem. Important este ca avansezi cu "restaurarea" si la fel de important este ca ne tii la curent si ne pui si noua poze!

 

Spor la treaba!

Share this post


Link to post
Share on other sites

O singura remarca as face.

Motorul ala cred ca poate fi pastrat asa cum e el.

E mare deoarece cred ca e facut sa mearga de la turatii mici pana la turatii mari (3000 rot ?)

Probabil ca merge si la 10 rot/min fara probleme.

Cu un motor obisnuit, chiar daca va fi de 1kw, nu vei obtine performanta asta fara sa-l arzi.

As fi curios sa vad si o poza de ansablu a strungului nu numai detalii.

 

Stima.

Edited by znecula

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motorul a ramas in continuare acelasi. Aveam dubii la inceput si deja cautam un inlocuitor de macar 1HP, dar pare sa mearga foarte bine.
Posted Image
Motorul merge pana la 87Hz unde ar avea in jur de 2436RPM. Prin reductia celor doua fulii, la universal ar ajunge aproximativ 2000RPM.

Initial am facut cateva probe cu Mach3, de genul:
https://sendvid.com/mgz91d61
pana am ajuns la filetare, la care Mach3 e praf si a ramas sa il trec pe LinuxCNC. Va mai dura ceva pana sa am timp de el din nou, insa. Am sa pun si poze noi cand il termin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pregateste de distractie cu linuxcnc.  Daca il faci pe linuxncnc va merge perfect , sunt doua diferente majore intre linuxcnc si mach3 . Una poti sa faci close loop in linuxcnc si poti scoate precizie .  Masina va fii super stabila . Din pacate mach3 este mai evoluat in TRAJ decat linuxcnc dar se lucreaza inca la o versiune noua. Adica la viraje daca nu ii spui sa mearga constat velocity va pune frana pe arcuri de cerc . Exista pentru stung un meniu destul de bogat dar daca vrei ceva mai frumos ca linuxcnc poti pune pathpilot care costa cam 30 de dolari dar arata ff profesional si are ca baza tot un linuxcnc modificat pe grafica .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din cate stiu eu, PathPilot poate fi cumparat doar cu controller (statia de lucru) sau ca upgrade pe statii de lucru deja existente de la Tormach. Scrie si pe site-ul lor ca nu il ofera pentru masini home-made. Posibil sa fi fost disponibil pe vremea cand era bazat pe Mach3 in loc de LinuxCNC, desi chiar si asa ma indoiesc ca ar putea sa coste doar 30USD. Poti sa pui un link de unde se poate cumpara?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc. Nu stiu de ce, dar nu il gaseam in sectiunea software.Pana una alta, trebuie sa ma familiarizez cu LinuxCNC ca sa stiu daca merita sa trec pe el. Am stat numai pe Mach3 pana acum. Singura chestie observata pana acum: acelasi calculator/BOB/drivere/motoare/mecanica, pe LinuxCNC au o miscare mai uniforma. Pe Mach3 daca ascultai atent, nu era la fel de rotund sunetul motoarelor. Sau posibil sa fie un placebo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.