Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor
Sign in to follow this  
therealovy77

Reinviere amplificator frantuzesc EMB CS-1

Recommended Posts

Buna dimineata. Am intrat in posesia unui amplificator frantuzesc EMB CS-1, fabricat in anii 80. As vrea sa il readuc la viata, si in afara de ceea ce se vede in poze (carcasa de revopsit, placa curatata, inlocuit mufa difuzor, potentiometri, socluri sigurante foarte oxidate, c-uri cu probleme....etc), as vrea sa fac niste masuratori si reglaje (tensiune pe iesire, curent de mers in gol...etc). Nu am gasit mai nimic despre el pe net despre acest model, nici scheme, nici macar specificatii. Am rugamintea ca, daca din intamplare v-ati ocupat de unul identic sau aveti cumva vreo schema sa ma ajutati cu el.

Multumesc.

 

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Edited by therealovy77

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intre timp l-am curatat, i-am schimbat potentiometrii de volum, soclurile de la sigurante, mufa rupta pt boxa, i-am curatat, fosfatat si grunduit capacele de sus si jos si verificat toate condensatoarele electrolitice (toate ok ca si capacitate si ESR). Dupa teste, am constatat ca:

1. Tensiunile de alimentare sunt bune si au toate aprox. 64V (+/- 64V)

2. Pe un canal functioneaza ok (asa pare, desi pe muzica si un difuzor de probe la volum mare se aude cam distorsionat, dar dau vina pe difuzor), cu semnal sinusoidal de 1Khz merge bine (fara deformari ale sinusoidei) pana da afara protectia, cam la 80V varf la varf (pe osciloscop) sau 25V alternativ (pe un multimetru digital chinezesc ordinar), pe o rezistenta de 4 ohmi.

3. Pe celalalt canal semnalul sinusoidal de 1Khz amplificat e tot nedeformat, dar mai mic in amplitudine (pe muzica si un difuzor de probe la volum mare se aude tot cam distorsionat, dar dau vina tot pe difuzor), iar protectia ii intra in actiune cam la 17-18V alternativ (masurati pe multimetru), pe o rezistenta de 4 ohmi.

Cu ce ma sfatuiti sa incep, cu tranzistorii sau cu circuittul de protectie (ca schema totala nu am gasit-o si ca sa o scot mi-ar trebui cam o saptamana).

Multumesc anticipat.

 

P.S. Si numele vine de la Electroacustique Michel Bigot, sorry.

Edited by therealovy77

Share this post


Link to post
Share on other sites

E clar că cu trz trebuie începută verificarea, dar pot fi şi piese pasive devalorizate care afectează la volum mare stabilitatea, simetria. Volumul mai mic pe acel canal impune schimbarea cond electrolitici.

Filtrajul e firav...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Condensatorii pot avea capacitatea si ESR-ul in limite, iar Vloss sa fie mare...situatie in care condensatorul nu-si mai face treaba. Masuratoarea se face cu condensatorii dezlipiti de pe cablaj. Tind sa cred ca este mai degraba o problema de condensatori...

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Intr-adevar condensatorii de filtraj par cam mici (4 x 4700uf). In alta ordine de idei, eu cred ca ampliful e pe 8 ohmi, nu pe 4 cat am testat eu (tinand cont ca se alimenteaza la +/- 63,5V din traful de 470VA, iar sigurantele sunt de cate 5A temporizate pe fiecare ramura).

 

2. I-am dat jos pe toti si i-am masurat cu "Super multi tester"-ul digital cu display albastru luat tot de aici de pe forum, si pareau toti ok, dar o sa ii schimb pe toti (sper ca nu or sa fie mai prosti ca cei din el), sau iau la fugarit semnalul pe placa cu osciloscopul (am scos de la naftalina batranul Tesla BM 566A, daca mai stiu sa umblu cu el :) ), testele de saptamana trecuta le-am facut cu un E0102, si mai batran si care face balarii.

Edited by therealovy77

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pai super multi tester-ul afiseaza si Vloss, daca pierderile sunt sub 1,5 % raman condensatorii originali, daca urca spre 2% ar trebui inlocuiti. Indiferent ca este pe 4 sau 8 ohmi se merita resuscitat ampliful...merge si un cooler de pc montat pe radiator, alimentat seperat dintr-un incarcator de telefon (5V) zgomot mic/insesizabil, turatie mica, dar in acelasi timp suficient pentru a plimba aerul prin radiator.

 

"as vrea sa fac niste masuratori si reglaje (tensiune pe iesire, curent de mers in gol...etc)."

 

La amplifurile la care nu am avut cartea service, am reglat curentul de mers in gol prin metoda Ube 500-520mV (la recomandarea colegului Zal ) si merg perfect....eu avand la dispozitie doar multimetru. Ca sa continui pe acelasi subiect la un amplif rusesc producatorul recomanda o tensiune de +0,5V intre baza finalului NPN si masa si o tensiune de -0,5V intre baza finalului PNP si masa. Dupa ce am reglat tensiunile la valorile cerute, am masurat de curiozitate si Ube la finali si era fix in intervalul 500-520mV. Multi sunt sceptici cu privire la reglarea curentului de mers in gol prin aceasta varianta, dar se pare ca este destul de precisa.

Daca aveti ampermetru mai este o varianta de reglare a curentului de mers in gol, dar nu stiu ca n-am folosit-o (doar am auzit de ea). Poate va ajuta colegii.

Edited by marius75

Share this post


Link to post
Share on other sites

"La amplifurile la care nu am avut cartea service, am reglat curentul de mers in gol prin metoda Ube 500-520mV (la recomandarea colegului Zal ) si merg perfect" - o sa incerc si eu asa dupa ce ii dau de cap si la canalul 2. Asta o sa vad cum o sa reusesc la fiecare, ca am cate 3 finali in paralel pe ramura si canal (in total 12 tranzistori finali, cu 12 rezistente a cate 0.15 ohmi in colector) si doar cate un semireglabil pe canal.

 

"...merge si un cooler de pc montat pe radiator" - amplificatorul are un cooler deja pe el (poza 3), nu stiu daca original, si care e cam zgomotos (16W consum la 220V scrie pe el).

 

Revin saptamana asta cu postari cu detalli cum merge treaba.

Multumesc de ajutor si sustinere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rezistentele de Wattaj (cele de 0,15 Ohmi in cazul asta) din cate stiu sunt rezistentele din emitor. Curentul de mers in gol se regleaza din acel semireglabil pentru toti finalii de pe canalul respectiv. Va fi o diferenta de cateva zeci de milivolti intre trz NPN si PNP...dar nu poti schimba asta, reglezi sa ai tensiunea intre baza si emitor undeva la 520 mV pe trz PNP (masori la cate unul pe canal, iar restul ar trebui sa aiba aceeasi tensiune). Ai grija atunci cand masori sa nu faci scurt intre emitor si carcasa ca parlesti finalul...eu am patit-o :rade:

Edited by marius75

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pana la urma am gasit problema, sa vad cum o rezolv:  finalii functioneaza bine si identic in amplitudine cu semnal identic (verificat pe osciloscop), problema e in circuitul de protectie. Protectia  declanseaza prea repede (pe un canal intra mai greu, aproape de volum 4/5, la celalalt la volum 3/4, e vizibil pe osciloscop dezechilibrul), nici nu apuca sa se aprinda led-urile de overload (declansate de 2 tranzistori cu semnal divizat de pe iesire, dar care semnal nu ajunge si in circuitul de protectie), semnalul nu apuca sa faca clipping (mai mult de 3V vv nu am de unde sa ii dau semnal).

Am rugamintea daca aveti idee cam ce schema ar putea folosi (din cate vad eu isi ia semnal din finali si/sau prefinali, e imbarligata treaba.

Multumesc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imi cer scuze ca postez din nou asa de repede, dar nu am mai putut sa editez postarea anterioara.

Deci, dupa ce am mai studiat placa, am ajuns la concluzia ca este cel mai complicat amplificator vechi (anii 80) pe care l-am vazut in viata mea (cel putin pe partea de protectie), cred ca teoretic si practic indestructibil daca e bine reglat. In afirmatia mea tin cont de urmatoarele:

 

- traf zdravan

- finali supradimensionati (3 buc. pe ramura -> 6 buc. pe canal)

- radiator destul de mare + ventilator 16W la 220V

- intrerupator termic fixat pe radiator, inseriat pe 220V

- conectare intarziata a boxelor cu releu

- protectie la suprasarcina cu 4 senzori (etaje separate tranzistorizate) ce iau semnal de pe toate rezistentele din emitorul finalilor (care sunt puse spre alimentare, colectoarele sunt legate la comun) + unul pentru riplu pe unul din condensatorii de filtraj (vezi poza de mai jos)

- A, B, C, D sunt etajele senzor tranzistorizate

- P este partea cu releul de protectie

 - F1 si F2 sunt finalii efectivi

- indicatori de suprasarcina separati de etajul de mai sus

 

DIn pacate, cele 4 etaje sunt decalibrate, dau tensiuni diferite chiar si fara semnal la iesirea lor (se vede ca a mai incercat cineva sa ii repare pe acolo, si nu stiu daca o sa reusesc sa ii refac identici). O sa incerc sa scot schema la unul din cele 4 etaje, apoi o sa cer un sfat cu privire la ce sa fac mai departe. Eu as avea ideea sa pun intai pentru reglaje semireglabili la iesirea tensiunii continue din fiecare dintre ei spre etajul de protectie, apoi, dupa aceea sa ii inlocuiesc divizoare rezistive.

Ce parere aveti?

 

Posted Image

Share this post


Link to post
Share on other sites

Condensatorii ceramici inlocuiti cu poliester, condensatorii electrolitici cu Vloss mai mare de 2% inlocuiti, semireglabilii orizontali inlocuiti cu multitura. Masurate rezistentele (desfacute de pe cablaj) si la fel tranzistorii masurati si la hfe. Intr-un amplif nu reuseam nicicum sa reglez simetria intre trz NPN si cel PNP. (aici  nu e cazul). prima data am masurat/inlocuit condensatorii cu probleme, apoi am demontat rezistentele (doar un picior) si am gasit una devalorizata (in loc de 68 ohmi avea peste 120). Am schimbat-o si am reglat simetria la perfectie. Trebuie luat usurel, usurel ampliful asta si din aproape in aproape ii dai de cap... nu prea vad circuite prin el...un mare plus dpmdv. Spor!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Are doar tranzistori, nici un integrat.

Acum, fara circuitele de protectie la suprasarcina provizoriu deconectate (si cu semnal suficient pe intrare), sinusoida e curata, identica in amplitudine si simetrica pe ambele canale, LED-urile de suprasarcina se aprind complet cu putin inainte de clipping, totul pare super ok. O sa iau la mana tot ce trebuie peste tot, si mai vedem.

Pot inlocui peste tot rezistentele de mica putere cu rezistente cu pelicula metalica romanesti (cele maro patrate, ca as avea destule sa le inlocuiesc)? Ar fi asta o imbunatatire?

Apropo, in cele 4 etaje de detectie pentru protectie, totul trebuie sa fie perfect simetric (adica rezistente, beta la tranzistori, c-uri, diode,...etc) sau trebuie sa le adaptez?

Multumesc.

Edited by therealovy77

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu sunt incepator, n-am suficiente cunostinte pentru a raspunde exact la intrebarile de mai sus. Totusi, avand rezistentele marcate in codul culorilor cred ca e destul de simplu sa vedeti daca sunt sau nu devalorizate (masurate fiecare in parte). Era bine daca aveati schema, ar fi usurat mult munca. La fel si condensatorii vazuti daca sunt devalorizati. Acum macar ati stabilit zona defectului (zona de protectii). Normal ar fi ca sa fie simetric (stanga /dreapta), cel putin la rezistente/condensatori/diode. Beta la tranzistori poate nu il masurau nici in fabrica...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ideal trebuie să fie identice la piese, nu şi la beta trz, dar anumiţi trz finali răspund diferit şi se regleză diferit (foarte rar totuşi, majoritatea firmelor nu-şi bat capul), e cazul complementarilor mosfet, însă nu prea e cazul aici. Or fi ceva rez devalorizate sau foloseşte fiecare limitator şi cond ptr întîrzierea tăierii, mai au diode la masă care protejează bazele trz limitatori şi pot fi arse, etc. Separat, e posibil ca circuitul de protecţie cu releu la ieşire să aibă căi de detecţie a tensiunii continue sau supramodulare separate, pe fiecare canal şi unul din cond electrolitici e uscat, deci fă o distincţie între limitatoarele de semnal/curent şi protecţia propriuzisă.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.