Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Afecteaza inductanta (soc, drosel) dinamica sunetului?


Recommended Posts

Plecand de la o parere ce a aparut intr-un topic am zis ca este mai bine sa dezbatem acest lucru intr-un topic nou.
 
Deci: afecteaza inductanta (soc, drosel) dinamica sunetului?
 
Care sunt impresiile voastre (sustinute de argumente)? 
 
Celebra poezioara: 
« Eu curentul cel indus
   Totdeauna m-am opus
   Cauzei ce m-a produs. ».
are treaba cu audiofilia?
Link to comment

Eu cred ca ar trebui delimitat subiectul: unde plasam inductanta si care este rolul acesteia?

Asa cum nu putem analiza rolul unei rezistente (ca notiune) in limitarea dinamicii unui amplificator, fara sa o plasam undeva in circuit si sa-i acordam un rol oarecare, asa si inductanta/bobina/transformatorul poate fi plasata la intrare, intre etaje, ca sarcina in anodul, catodul sau grila tubului sau privita ca o componenta a etajului de alimentare.

 

Eu as porni cu alimentarea - drosel/soc de filtraj (tot a fost mentionat in textul initial) insa, poate initiatorul topicului s-a gandit la ceva mult mai specific...

Sau delimitam notiunea de dinamica?

Generalizarea este dificila... iar referinta la audiofilie (dupa poezie), apropo de inductanta, m-a lasat perplex... (intre timp mi-am revenit, dar tot n-o inteleg...).

Edited by fcon
Link to comment

Dupa parerea mea ar fi vorba despre o usoara modificare a dinamicii sunetului in sensul ca , sunetul devine mai fin , mai delicat daca pot sa spun asa. Iti poti da seama doar daca ai facut ceva amplificatoare SE si daca , bineinteles te ajuta si educatia muzicala si urechile de care dispui...Personal sunt adeptul auditiilor de calitate cu dinamica spumoasa ,chiar efervescenta  ,absolut prin intermediul amplificatoarelor cu lampi si obligatoriu in configuratie single ended . Nu mai vorbesc despre boxe, musai vintage si de brand cu reputatie adevarata. Puteti aprecia cele scrise aici ca fiind punctul de vedere al unui audiofil si nu al unui constructor de amplificatoare .

 fcon are dreptate , subiectul trebuie delimitat  deoarece in topicul in care am facut afirmatia de la care a plecat acest topic ,eu m`am referit la drosele si socuri . si nu la transformatoarele  interstage (drivere) cu care recunosc ,nu am lucrat decat foarte putin ... 

Edited by romicap
Link to comment

............................................

Sincer eu as opta pentru o alimentare stabilizata la un amplif pe tuburi.

Si eu sunt.........100% de acord , solutia prezinta numai avantaje .ce-i drept su droselul "canta" al naibi de bine fata de surogatul cu siliciu.

Link to comment

Interesant, pai eu stiam ca dinamica sunetului este data de raportul S/N deci o inductanta bine ecranata ce poate face in plus la dinamica sunetului  iar stabilizarea este corecta doar daca este globala adica in primarul transformatorului de retea, cred ca acest topic este prea narativ...

Link to comment

Si eu sunt.........100% de acord , solutia prezinta numai avantaje .ce-i drept su droselul "canta" al naibi de bine fata de surogatul cu siliciu.

Incercati sa construiti un stabilizator pentru 600V/400mA,nu sursa in comutatie,ca nu da bine in aparatura cu tuburi.Vedeti ca tensiunea de negativare trebuie sa urmareasca tensiunea de alimentare Ua,cum procedati daca Ua scade si tensiunea de negativare ramane aceasi? La o clasa B cu tuburi. Edited by viobio
Link to comment

 

acum dacă revenim la "şoc, drosel" dispus în blocul de alimentare cu efect de netezire în principiu am putea spune că dinamica amplificatorului nu poate fi mai mare decât raportul semnal/zgomot(zgomotul se poate clasifica modo grosso în brum-hum şi his-fâsâit-fâşâit).ca atare o netezire bună (riplu mic şi o rejecţie bună a riplului) conduc la un raport semnal/zgomot bun astfel pasaje pianisimo nu sunt îngropate în zgomot(brum-hum).

 

un drosel(sarcină inductivă) dispus în circuitul anodic permite dinamic o excursie dublă în tensiune în raport cu o sarcină rezistivă dispusă în acelaşi circuit anodic(dar droselul limitează relativ drastic banda de trecere în raport cu sarcina rezistivă) .

 

cred că adrian_pic vrea să afle ce pondere/influenţă are bobina de "şoc, drosel" din sursă raportat la Ri-sursă în special pentru situaţii dinamice(amplificarea/reproducerea pasajelor muzicale). 

Edited by Guest
Link to comment

în opinia mea situaţia cu generator de curent constant este net superioară(bandă extinsă, fugă a fazei minimă/inexistentă  la capetele benzi redate), surplusul de curent peste igc este injectat direct în grila de comandă 100TH(static şi dinamic).

 

Marius măsoară thd doar pentru fundamentală 1khz ar fi altă "poveste cu drosel" dacă ar măsura thd pentru fundamentală 30Hz(40hz-50hz-60hz).

 

PS. cel mai bine în curent grila aia de comandă 100TH este condusă de un mosfet(în opinia/viziunea mea), devine foarte uşor de condus gc-100TH în A2 cu mosfet(puteam să prezint o schemă mai elaborată de atac cu mosfet în altă situaţie/ordine).Dacă aş avea un asemenea proiect tub ar fi decât 100TH(capătul de linie).

Edited by Guest
Link to comment

Inductanta limiteaza dinamica doar daca zgomotul introdus are un nivel mare iar de la acel nivel in jos sunetul e inecat in zgomot.Problema cea mai mare a dinamicii e a nivelului la care ascultam muzica. Un nivel auditiv de mica intensitate e insuficient pentru a reda multe inregistrari.Sa zicem ca ascultam intr-o sala de concert unde dinamica sunetului e de 70dB (nivelul unui aspirator). Pentru a reda corect dinamica ce am auzit-o in concert va trebui sa avem un amplificator suficient de puternic care impreuna cu boxele disponibile sa poata produce cei 70dB din sala de concert. Daca vom asculta la o putere mai mica pentru ca nu vrem sa deranjam vecinii, sa zicem la 40dB (nivelul unei conversatii), atunci vom pierde sunetele intre 0dB si 30dB din sala de concert. Adica detaliile sonore. Vom asculta doar sunetele intre 30dB si 70dB din sala.Un concert rock ce are 110dB va fi foarte greu de redat in surdina.Solutia cind avem un amplificator mic sau nu ne permitem sa-l dam tare e sa comprimam dinamica de 0-70dB la 0-40dB. Daca asta se poate numi solutie. Nu vor ramine pe dinafara detalii sonore dar dinamica va fi mai mica. Atunci cind cel ce asculta nu stie ce asculta ar putea spune despre un sunet comprimat ca are o dinamica mai mare pentru ca semnalul audio e mai complet nelipsind detaliile sonore de mica intensitate.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines