Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

PCB facut rapid - incepator


Postări Recomandate

Discutia asta va fi despre cum sa faci un PCB atunci cand esti incepator si nu te atrage acest domeniu.

 

Pur si simplu ai nevoie de un PCB, dar nu esti la fel de bun la PCB-uri precum clegii de forum.

 

Totusi ai nevoie de un PCB.......

 

--------------------------------------------

In cazul meu am o schema simpla. Un controller 2x4 pini, PIC12F675 si un tiristor , TIC216.

 

Toate trebuie sa intre intr-un spatiu foarte mic. Cam de 2-3 cm cu latimea de 1cm cu spatiu (inaltime) ceva mai mare spre centrul placii.

 

PCB-ul va fi cablat pe o singura fata fara gauri. Lipite toate gen SMD, chiar daca unele nu sunt SMD

 

Cum sa abordez asta ?:

- cu carica de cablaje nu as incerca caci vreau sa fie repetabil.

- trebuie apelet la cineva care face cabla contra cost ? sau il realizez eu ?

E discutabil, adica ce sugerati

- daca il construiesc eu, ar trebui sa imi iau clorura ferica dar nu am masina de calcat pentru transfer toner.

- cu fotorezist foarte greu, pentru ca nu am nici lampa, bine, incerc cu bec normal, dar pana nimeresc timpul cat trebui expus iar pierd timp si voi strica mai multe cablaje

- am inteles ca se mai pot face cumva prin gravura.....as incerca sa. Unde as putea face asta ?

 

 

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 112
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

Imagini postate

TIC216 e TRIAC, nu tiristor (e o diferenţă) şi poţi foarte bine să faci cablajul pe un Perfboard (cablaj de teste), având în vedere că e simplu..https://www.google.ro/search?q=perfboard+techniques&client=opera&hs=xdQ&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiUp9jvv8HJAhXEORQKHbVJCkwQ7AkILw&biw=1024&bih

Eu aşa fac când am de realizat rapid un circuit simplu. Aşezi întîi componentele pe placă astfel încât să ai trasee minime ca lungime, apoi uneşti padurile alăturate cu sârmă.Găurile sunt făcute gata, poţi configura traseele cum vrei....

Link spre comentariu

Daca nu te atrage acest domeniu de ce te-ai apuca sa realizezi PCB-uri?Fiind si eu tot incepator recunosc ca nu ma descurc de minune cu realizarea PCB-urilor,dar cu siguranta  nu  o sa renunt la asta caci chiar ma pasioneaza electronica si imi pare foarte rau ca n-am avut ocazia sa studiez acest domeniu la scoala dar poate intr-o zi ma voi incrie ca sa fac un curs de calificare.Cat despre abordare vorba lui @validae daca circuitul este simplu se poate folosi un cablaj de test dar daca componentele nu sunt toate SMD ci si THT nu stiu cum sar putea lipi fara a gauri cablajul.

Link spre comentariu

Premisele de la care ai plecat sunt gresite.

Daca nu te atrage domeniul electronicii, atunci te limitezi la a fi consumator (scoti banul si platesti).

Daca totusi se zareste vreun dram de interes pentru electronica, dar esti la inceput si nu te pricepi sa faci cablaje, folosesti perfboard (ieftin, gauri date, dimensiuni variate) si sarma/punti de fludor pentru realizarea traseelor (am vazut montaje complexe cu componente THT pe astfel de placi, inclusiv aplicatii RF HF). Mai ai si solutia de construcire a montajului in stil Manhattan (adica asa ceva: http://it.emcelettronica.com/pcb-stile-manhattan).

Pentru cateva montaje identice ca tip poti obtine reproductibilitate folosind foarte bine carioca de cablaje pentru desenarea traseelor astfel incat sa nu fii nevoit sa dai si gauri (lipirea componentelor se face ca la SMD-uri).

Oricum a-i da-o, nu scapi de un minim de investitie, altfel din rahat nu poti face bici si sa mai si plesneasca.

Link spre comentariu

Cand eram foarte mic si ma duceam la Palatul Copiilor cablajul se facea pe carton. Se desena schema in linii drepte. Se dadea gaura cu punctatorul la fiecare capat al unei linii. Se introducea cablu monofilar cupru (acum se poate obtine dintr-un cablu de retea) in fiecare cele doua gauri ale unei linii si se indoia pe partea cealalta. Se lipeau liniile unde era cazul.

 

Mai simplu de atata mai exista doar cablajele facute in aer.

 

In ordinea complexitatii:

 

Cablaj facut pe perfboard (cablaj perforat).

Incepatorii mai fac cablaje cu carioca pe laminat. Exista carioci marker de la Rotring sau Staedtler care pot face trasee chiar si de 0.05mm. Ma tem insa ca 0.05mm nu o sa reziste la corodare. Poate in persulfat de sodiu dar nu sunt sigur ca se pot obtine grosimi asa mici. 

Cablaj facut cu punctatorul ("zgarieciul") dar e dificil sa mentii linia. Pur si simplu faci izolarea intre trasee pe laminat prin zgariere.

Cablaj facut cu tehnica toner transfer.

Cablaj facut pe CNC prin gravare.

Cablaj facut cu metoda foto UV.

Cablaj facut prin asa zisa serigrafiere (silkscreen).

 

Alege care ti se potriveste.

 

LE: Fiindca mentionezi gravura in mod special.

 

Gravura (si nu ma refer la cea manuala) se face folosind un router CNC. Ma intai insa trebuie generat Gcode-ul care va comanda router-ul CNC sa realizeze izolarea traseelor. Aceasta se face cu softuri specializate, din cate stiu si Sprint Layout are posibilitatea de a genera asa ceva doar ca eu nu am folosit aceasta. Se mai poate folosi FlatCAM (dar mai are erori fiind open source) sau chiar plugin-ul PCB2GCODE al Eagle.

 

Gravarea se face montand in freza (motorul) router-ului CNC o freza (de data aceasta este vorba de unealta) din carbura V-score cu dimensiunea si unghiul la varf potrivite (de ex 0.1mm la varf si unghi de 30 grade). Aceasta va "zgaria" cuprul de pe laminat in mai multe treceri, conform codului GCODE generat anterior, intr-un final obtinand un PCB cu traseele izolate mecanic. Este un procedeu bun pentru obtinerea de prototipuri dar procesul de izolare dureaza foarte mult timp, prin urmare procedeul nu este potrivit pentru a face cablaje in serie.

Editat de mars01
Link spre comentariu

trei completări:

eu, unul, aş prefera veroboardul nu perfboardul.

 

dintr-un motiv foarte simplu: deşi e tot o "plăcuţă cu găurele", veroboardul are trasee orizontale de la un capăt la altul, care pot fi tăiate, fie cu o sculă specială, fie cu o şurubelniţă mai ascuţită. în alte cazuri, sunt grupate câte 3/4/5 găuri, şi în alte cazuri, imită layoutul unui breadboard, dar sunt mai rărişoare. în sfârşit, unele magazine "de electronice pentru amatori" de prin State vând variante proprii de "veroboarduri", de pildă RadioShack, şi mi se pare că Velleman produce aşa ceva în Europa... nu sunt foarte sigur, dar ştiu că i-au imitat la greu mult timp pe cei de la RS...

încolo, se poate lucra fix ca pe breadboard, cu ştrapuri izolate, pe faţa cu piese sau cea cu lipituri, cum poftiţi.

 

iată cum arată un veroboard pe faţa cu trasee:
Posted Image

 

şi aici un exemplu de cum se foloseşte: http://www.zen22142.zen.co.uk/Prac/vero_circ/vero.htm (de acolo e luată imaginea de mai sus).

 

dacă daţi un search pe ebay (de pildă), o să fiţi ameţiţi cu perfboard-uri, multe şi foarte ieftine: alea sunt "plăcuţele cu găurele" binecunoscute (şi) la noi, dar veroboard (sau stripboard), cam ciuciu.
chiar dacă vânzătorul zice că e, de fapt e un perfboard, o să căutaţi o grămadă până găsiţi... iar preţurile sunt frumuşel mai mari!

 

la farnell sau maplin sunt de găsit, scumpicele, şi ciudat, la tme!

dar la tme au nişte preţuri frumuşele, şi sunt ascunse sub un "cod intern" de-ţi înnozi limba! :d

 

în schimb sunt o grămadă de situri indiene unde sunt de găsit la preţuri modice... dar deh. între noi fie vorba, mă mir de ce nu fac chinezii mai multe de-astea, însă au indienii obsesii cu aşa ceva...

 

 

lăsând asta la o parte, dacă aveţi o grămadă de ştraifuri de cablaj, puteţi apela şi la "manhattan style" :d

 

iată un exemplu:
Posted Image

 

frumuşel, nu? :d

asta presupune să tăiaţi bucăţele de cablaj, să le lipiţi cu un adeziv oarecare pe planul de masă, şi să faceţi lipiturile pe bucăţelele respective gen "smd", dar cu componente TH.
deloc de mirare, (dispar durerile de cap cu buclele de masă în rf, se pot face direct incinte ecranate, etc, etc) metoda e foarte iubită în lumea radioamatorilor, mai ales a celor de limba engleză, la noi n-am auzit/nu ştiu să aibă fani!

un link cu mai multe proiecte realizate astfel: http://www.k8iqy.com/index.html

şi, în fine, mai e şi "dead bug", cunoscut şi la noi sub numele de "montaj păianjen" :d
dar pentru asta, vă trebuie un letcon bun, mână fermă, şi răbdare de piatră!

 

cam astea ar fi completările, în ordinea dificultăţii. sau măcar aşa consider eu că e: e mult mai uşor să foloseşti un veroboard, manhattanul, cu un pic de noroc, e şi mai estetic, iar "gândacul mort" e recomandabil numai celor foarte răbdători... sau foarte tineri! :rade:
cât priveşte perfboardul, cât timp aveţi un letcon bun, cu vârf subţire, o rolă de fludor subţire de bună calitate, sârmă de conexiuni, şi ceva tresă de dezlipire pentru eventuale greşeli (merge şi cu pompa, dar cu tresa e mai eficient), e ok.
dar dacă încă mai folosiţi pistolul RadioProgres, şi "aveţi o vârstă"... mai nasol...

Link spre comentariu

Premisele de la care ai plecat sunt gresite.

Daca nu te atrage domeniul electronicii, atunci te limitezi la a fi consumator (scoti banul si platesti).

 tare asta.

 ciudate amintiri, cu paianjenu...

da`, dar ce mici ieseau montajele :)))

EFT !!

incerc sa-mi inchipui cum ar arata unu cu smd-uri :d

 

hmm...de unde naiba am luat eu virusu` asta...de pe la 9 ani ?...

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

păi aia e, că se găsesc NUMAI perfboarduri.sau, cel puţin, numai astea erau de găsit pentru multă vreme, şi se găsesc la preţuri mai mici decât stripboard/veroboard, că văd că sunt echivalente, şi asta din urmă se foloseau în vest încă din anii '50! :)

 

 

mi se pare chiar aiurea că sunt mai scumpe, consumi mai puţină clorură să corodezi un veroboard decât un perfboard... în fine.

 

@Aw Genetix, chiar dacă ai deja, încearcă să foloseşti metoda "manhattan" pentru o sondă RF home-made, şi pentru un FET-follower de folosit ca sondă "de osciloscop" PC! :)

în regim de amator, când faci unicate, e mult mai uşor să închei o cutie ecranată aşa decât cu cine ştie ce ţevi de cupru, alea-alea...

Link spre comentariu
  • 4 luni mai târziu...

-----------------------------------------------------------------------------------

A trecut mult timp.

 

Am terminat un montaj. Este pe un PCB de test de 5x7cm.

As vrea sa ii fac un PCB mai aratos ca intentionez sa il vand.

 

Timpul a insemnat si luni de proba a montajului.

 

Cineva imi recomanda pcbway.com dar desi pretul e bun sa le aduca tocmai din China parca nu ma descurc.

 

Am vazut si la servicii.

Plata anticipata parca nu imi convine, accept plata anticipata a postei daca e cazul.

 

As vrea sa fie si ieftine dar sa arate si bine....de.

 

1. Am continuat discutia aici, pentru ca mi se pare ciudat sa nu gasesc subforum despre realizarea PCB-urilor.

Link spre comentariu

Cati amatori or sa mai cumpere montajul.

 

As fi vrut sa iasa foarte ieftin.

 

Cum am inceput. An citit topicul asta, dar pana la urma am luat un cablaj de test. Am plantat piesele. Si am facut legaturile cu fire intre pinii lor.

Montajul merge, dar nu cred ca il pot vinde asa cum arata acum.

 

As fi vrut un cablaj mai aratos.

Din pacate prelurile sunt foarte mari.

 

15RON/dm2 + taxe postale daca comanda pe Elf/servicii facute prin transfer cerneala si masina de calcat.

Un cabalj la MIva de 10x15cm e 2 Lei. Ar veni 1.5dm2.

 

Mai scot la imprimanta pe o foaia transparenta care mai e si aia 1 Leu si il fac singur si gata.

Problema e ca nu am masina de calcat, nu stiu cat de bine le tai eu.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

O alta varinata ar fi acelasi cablaj de care am amintit mai sus desenat cu carioaca si cu rigla. Cam frecus mare asa.

Link spre comentariu

Daca nu trebuie sa faci trasee foarte subriuri ca latime, atunci poate ti se pare mai buna varianta pe care am descris-o eu.

 

vezi aici

 

Cu mentiunea ca poti sa faci linii lungi si drepte relativ simplu, cu un cutter si o rigla, desi in exemplele mele am taiat direct manual fara rigla, pentru ca nu erau lungimi mari.

 

Costurile cu materiale sunt aproape zero daca ai materiale uzuale si ieftine: PCB, Scotch, cutter. Singurul lucru dedicat este solutie de corodare cupru.

Rezultatul este un PCB adevarat, nu aproximatii "rapide".

Ce nu este perfect pentru tine, este faptul ca nu poti sa automatizezi pentru a face lejer serii mari, va necesita sa muncesti de fiecare data.

Fata de metoda transfer sau cu marker vei obtine trasee perfecte ca integritate - la cele doua metode amintite de multe ori solutia de corodat patrunde prin mici imperfectiuni de acoperire (unde acoperirea este prea subtire) si produce trasee "pistruiate" cu mici orificii.

Link spre comentariu

Alătură-te conversației

Poți posta acum și să te înregistrezi mai târziu. Dacă ai un cont, autentifică-te acum pentru a posta cu contul tău.
Notă: Postarea ta va necesita aprobare moderator înainte de a fi vizibilă.

Vizitator
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Răspunde la acest subiect...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.




×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări