Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Comanda Triac


Mondan

Recommended Posts

Astai am incercat sa refac schema de dimmer.

(http://dreamdimmer.weebly.com/)

 

Totsi spatiul unde vreu sa bag montajul este foarte mic.

 

Alimetarea este direct de la 220V CA prin suprimare capacitiva ca aici:

Posted Image

Atacul titistotrului la fel printr-o rezistenta in Grila (nu ma corectati cu Poarta)

 

In felul acesta am reusit sa ard tiristorul.

Acum, cand experimetezi......or fi multe cauze.

 

Apoi am facut asta si amers bine. PIC-ul 'atea' in LEDul optocuplorului:

Posted Image

 

 

Acum, nu am suficient loc pentru MOC23XX unde vreau sa bag montajul.

Am sa renunt la el.

 

Ce riscuri exista daca le voi lega ca in prima figura ? De ce s-ar arde mai usor ? Tiristorul sau PIC-ul ?

Am sa mai tai si din radiatorul tiristorului.

 

 

 

Link to comment

Aveam pretenti e la tine.

 In prima imagine este un triac, nu un tiristor.

 Cu denumirea de grila sau poarta mai stam de vorba. La tiristoare si triace eu stiam de poarta. la fet, mos fet, etc stiam de grila.

Link to comment

E triac ok, dar asa cum sunt eu incurcand denumirile am facut un produs care merge perfect. Conceput mare parte de mine cu ajutor de la @UDAR

 

Acum trec la miniaturizarea lui.

 

Alta intrebare.

Am condensator 1uF si 250V merge pus in locul lui C1 ? Neglijam capacitatea. E ok capacitate mai mare.

De ce o scrie pe ala 275V ?

Si zic asta sa incit la discutie.

 

Asa arata:

http://www.universulelectronicii.ro/index.php?main_page=product_info&products_id=4624

 

Daca mariti imaginea nu scrie daca sunt volti continuu sau alternativ.

Evident scrie 105K pe el capacitate sau pe altul 1.0K

 

Poate fi pus in sursa de acolo ?

E singurul care incape in locul necesar.

 

Ar fi 310V daca sunt continuu.

---------------------------------------------

 

Intrebarea e asa curentul ala de grila poate strica pinul pic-ului ?

Nu am masurat la ce tensiune ajunge poarta triacului fata de pinul PIC-ului.

Link to comment

Că ai ars triacul nu-i mare bai, mă mir că nu s-a ars PIC-ul, iar ăla e ceva mai scump de obicei, Ar trebui să păstrezi totuși optotriacul în schemă, astfel nu vei avea probleme. Pe poarta triacului defect apare în unele cazuri o tensiune inversă ridicată ce poate străpunge tranzistorul de comandă din PIC. Cred că o mare atenție trebuie s-o acorzi în alegerea triacului optim, unul foarte sensibil în poartă (curenți mici de amorsare) ar fi potrivit acolo. Vezi modelele folosite la mașinile de spălat...

Link to comment

1. C1 nu e OK capacitate mult mai mare - crește inutil curentul prin D1.

Trebuie să reziste la 230Vac deci să fie marcat cu 275Vac sau minum 400Vdc ( preferabil 630Vdc ) , deși riguros ar trebui să fie specificat în ac - nu intru în detalii.

Ăla din poză nu e bun . Nu știu dacă rezistă sau nu dar după specificații nu corespunde . Când condensatorul este specificat ac scrie clar asta ., dacă nu , e cc.

2. Curentul de poartă nu poate strica pinul PIC-ului, este limitat de R2. Poate cel mult să fie insuficient pentru aprindere. Totuși , în urma defectării triacului, există posibilitatea ( relativ redusă ) ca un curent mare să fi intrat în PIC . Depinde cum s-a defectat triacul ..... și nu vom ști niciodată.

PS Nu te încăpățâna cu grilă , vorbeai undeva de doctorate ... Ar fi bun un minim respect pentru limbajul tehnic corect .

Link to comment

dacă ţii musai să faci o treabă, va trebui să apelezi la smd-uri... sau să măreşti "groapa" din perete. (habar n-am dacă există consensatoare nepolarizate smd la tensiuni mari de lucru.) 

şi doi, schema aia pare a fi puternic dependentă de fază şi nul.aşa cum e desenată în prima schemă "alimentezi" cu nul, şi ai faza "la masă"...ştiu, în esenţă e tot aia, dar unele scheme se comportă ciudat sau "bubuitor" dacă inversezi între ele faza şi nulul...

Link to comment

Schema e făcută așa pentru că în majoritatea instalațiilor becul are un fir tras direct la nul și prin celălalt așteaptă fază de la întrerupător.

 

Pentru chestia cu ”bubuitor” un exemplu ar fi poate util.

Link to comment

tot ce pot spune e că am avut surprize cu nişte "becuri economice" şi cu faza şi nulul prizei...aveau dulie E27, normală... dacă puneam faza "pe dulie" becul mergea prost apoi murea, sau pocnea instant, dacă faza era pe "moţ", mergeau ok...nu m-am chinuit să aflu mai multe, şi oricum, erau pocnitori chinezeşti, 3 la kil, vorba aia, şi pe vremea aia nu mă interesa subiectul...până la urmă, am apelat la becuri fluorescente "normale", cu drosel şi starter, minunile au încetat, şi n-am mai insistat să aflu ce se petrecea...

Link to comment

D-le Mondan, acestea sunt 2 variante de condensatori care pot fi folositi in schema....

               post-228380-0-42794100-1448117913_thumb.jpg

.....mai sunt si altele....Spor!

Link to comment

2. Curentul de poartă nu poate strica pinul PIC-ului, este limitat de R2.

 

PS Nu te încăpățâna cu grilă ,

R2=820R=0.8K.

Daca ala intra in scurt si ai +200V (transient, in timpul aprinderii) si GND, R2 nu face fata.

 

'Gate' e bine sa folosesc?

Stiu de Gate asta de cand schimbam avioanele pe aeroport...

 

Cand spun triac imi iaginez doi tiristori in 'antifaza'. De asta am zis initial tiristor.

 

Iar la tiristor imi imaginez asta:

Posted Image

 

 

 

Eu am BT136 ce fel de triac o fi asta ?

Cum arata in poarta ? Asa:

Posted Image

Posted Image

 

In datasheet scrie doar 'Passivated triacs'.

Cum o arata asta ? Nu am gasit pe NET ....inca.

-------------------------------------------------

Deci pe cele doua semialternante  (prima schema). (Normal ca ar trebui sa am osciloscop si sa nu mai intreb)

- Prima semialternanate (luata aleator):

T1=GND T2=+V G=+5V fata de GND

- A doua semialternanata:

T1=GND T2=-V G=+5V fata de GND e corect ?

 

Semnatul in Poarta este +5V aprinderea fata de GND. Si pinul trecut pe impedanta mare (nu 0V) sa ii permita stingerea. :84

Că ai ars triacul nu-i mare bai, mă mir că nu s-a ars PIC-ul, iar ăla e ceva mai scump de obicei, Ar trebui să păstrezi totuși optotriacul în schemă, astfel nu vei avea probleme.

Ar trebui dar nu prea are loc. Si daca vreau sa il multiplic imi trebuie un motiv clar de ce nu e prea bine atacat direct prin 1K.

 

Piese in plus,....cost in plus.......

Edited by Mondan
Link to comment

Dacă vrei să-l vinzi este logic să-l faci cât mai ieftin cu putință, dar trebuie să-i asiguri și o fiabilitate bună, altfel pierzi clienții...

Este adevărat, cam toate montajele cu controler din comerț comandă triacii direct în poartă, fără optotriac, dar ei selectează atent tipul de triac folosit și nu apar probleme.Dar și când apar...

Link to comment

BT136 e triac clasic cu jonctiuni , nu contine niciun mosfet in poarta . Aia daca exista practic e o alta specie . Oricum pentru comanda direct din microcontroler se folosesc triace "logice" sau "sensibile pe poarta" , tot cu jonctiuni , dar care au nevoie de un curent mult mai mic de comanda . TIC216 din acela e , nu e de mirare ca s-a ars un BT136 chior . Montajul asa alimentat direct din retea prin condensator si numai 5V nu prea poate asigura curentul destul pentru un triac ordinar in orice conditii , chiar cu R2 micsorata .

E clar ca daca triacul se strapunge in asa fel incat poarta ajunge la 220V iti poti lua adio de la PIC , eventual un zener de 5V de protectie pe pinul de comanda l-ar putea salva , dar nimic nu e sigur la un montaj fara separare galvanica .

Edited by Depanatoru
Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines