Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Tutorial despre cositorirea ledurilor pe STAR-uri


Recommended Posts

M-am gandit ca ar fi util un astfel de topic ca incepatorii sa nu se ciocneasca de probleme de genul: de ce odata STAR-ul pus pe radiator nu mai pot cositori contactele?

-STAR-ul se fixeaza in menghina si se alege o conventie, sa zicem "+"-ul spre dreapta; devine automatism atat la presarea STAR-ului cat si la pozitionarea ledului;

-se precositoresc contactele, e de preferabil toate; fiind vorba de trasee din cupru cu strat subtire de cositor merge un aliaj banal dar preferabil de maxim 1mm. Precositorirea se face inainte de montarea ledului pe radiator, altfel va fi foarte greu daca nu imposibil. In plus, infierbantam astfel si ledul de prisos;

-terminalele ledului se precositoresc pentru a-l fixa usor pe STAR. Se pozitioneaza astfel incat talpa rotunda a ledului sa se suprapuna pe cerculetul STAR-ului. Se fac 3-4 infierbantari-prima pentru centrare, a doua va fixa celalalt terminal. Apare o tensiune mecanica in terminal asa ca vom topi inca o data prima lipitura si apoi pe a doua. Odata precositorite zonele de contact, lipirea anodului si catodului n-ar trebui sa ia mai mult de o secunda, ceea ce e perfect.

-se alege o cantitate de pasta (argintata sau vasilina siliconica desi e preferabil prima) suficient de putina incat sa nu iasa in surplus dar destul de multa incat sa avem un indicator al contactului ferm-pasta iese in mod egal pe margini.;

-ledul e bine sa-l presam cu mana evitand apasarea lentilei-avem astfel un control mai fin al presiunii si contactului ferm. Ledul se apasa cand pe o parte, cand pe alta cand topim zonele precositorite. Atfel deformam terminale si transferul termic va fi prost.

-letconul e bine sa fie de aproximativ 60W ca lipirea sa fie rapida.

 

Astept pareri, completari, voi adauga poze.

Edited by Alexutz
Link to comment

Adica te referi la reflow cu pasta si letcon...

 

Pentru ca exista mult mai multe variante de a face asa ceva.

 

Uite ce am scris eu in ianuarie pe subiectul de nelamuriri despre leduri:

 

- postarea 41 si 42 - vezi aici

 

 

Deci:

- ar fi bine sa prezinti la inceput ce tip de reflow propui (ca aliaj si instrument cositorire)

- vezi ca incalzirea/racirea brusca sunt contaraindicate - nu vrei ca lipirea sa fie rapida - vezi graficele de temperatura pentru reflow.

 

Daca folosesti pasta atunci cel mai simplu ar fi:

1. o plita capabila de ciclu reflow

2. o plita simpla si putina experienta

3. aer cald

 

 

Cum insa pasta nu este cel mai comun lucru pentru amatori, atunci merge cum am descris eu, folosind fludor normal.

Edited by Dxxx
Link to comment

Folosesc fludor uzual si letcon si presupun ca multi nu apeleaza la plita termostatata care e o metoda de lipit "in masa" cu atat mai eficienta cu cat vorbim de MCPCB-uri de dimensiuni mari. Am facut o jonglerie la un moment dat cu un fier de calcat, o tabla A4 din aluminiu, sonda termica pe talpa...o varianta single use, fiind nevoit.

Threadurile tale merita un topic aparte, un fel de "Metode de la A la Z privind manevrarea diferitelor tipuri de leduri". Sticky, desigur, pentru ca lumea nu sta sa caute prea mult.

Link to comment

Pai atunci clarifica un pic... eu am inteles pasta de aliaj lipit, cum se foloseste normal pentru SMDuri - cu pasta respectiva merita sa lucrezi pe plita sau orice alta metoda tipica pentru SMD + pasta de lipit.

 

Am vazut ca folosesti numar mare de leduri, si daca ai multe o astfel de metoda este foarte productiva.

 

Daca insa discutam de fludor normal, atunci sunt mai multe metode, de asemenea, linkul cu ce postasem in ianuarie.

Link to comment

Sa vezi reflow-ul in unele service-uri GSM sau reparatii laptop...si ce metode mai aplica... Daca m-as apuca de reflow in masa as concepe o plita dintr-un cooler CPU de putere mare, din Cu, din ala cu 6-8 heatpipe-uri. Control al incalzirii si al racirii dar as lasa asta unui programator...s-ar simplifica mult treaba. Heatpipe-urile transmit rapid caldura si rezolvam inertia uriasa a unei miniplite.

Link to comment

Nu cred ca ajungi departe cu heatpipe-uri de cooler.

In interior lichidul fierbe deja la inceputul intervalului de functionare (30-40 grade) datorita presiunii joase. Pe la 100 grade deja cam tot lichidul este vapori si nu se mai realizeaza ciclurile de condensare/evaporare necesare functionarii heat-pipeului.

 

Adica exista o "fereastra" de temperatura de functionare, care pentru coolerele de CPU incepe la 30-40 grade si se sfarseste pe la 100, maxim 150 grade.

Ori tu ai nevoie de 230 grade, dar la peste 150 grade heat-pipe-ul este doar o teava de cupru care nu mai transmite decat greu si foarte putina caldura.

 

Ciclul de reflow nu inseamna termostatare simpla, ci dinamica cu etape riguros stabilite si ca durata si ca temperaturi.

Amatoriceste insa se poate simplu emula macar esentialul acestor cicluri prin fortarea incalzirii si racirii lente.

Edited by Dxxx
Link to comment

La o lipire/reflow folosind suflanta e si asta cu semne de intrebare datorita fluxului de aer care nu are temperatura indicata de  lcd-ul suflantei ci uneori sare cu mult peste ce e afisat. dar daca ai diverse capuri pentru suflanta ai posibilitatea de a jongla cu suprafata afectata de temperatura ...ma refer la suflantele folosite in service nu la cele din magazinele de bricolaj care au puteri  foarte mari...in functie de suportul pe care e lipit  poti reduce temperatura trecand  suflanta pe aer mai rece, daca permite din constructie.

Link to comment

Se intampla uneori in practica sa nimerim conditiile apropiate de ideal dar astfel mergem pe noroc. Acolo unde e reclama e reclama si e clar ca sunt alte logici, mai intai comerciale si abia apoi sau daca deloc-tehnice, functionale. Cree si alti producatori de leduri nu fac reclama la anume sisteme de reflow deci reclama e exclusa.

2 ani nu e mult. Functionare non-stop? S-a masurat cu un luxmetru ceva?

Fara vreo aluzie la cineva...daca un panou dreptunghiular se fizeaza in 4suruburi sau dibluri, chinezul baga 3, romanul 2 pe diagonala si apoi se razgandeste: da unul oblic ce-are? "Merge si asa". Suntem o tara a improvizatiilor, de la "conectica" din dozele din peretei pana la stalpii de iluminat public care transporta cam orice fel de cabluri, unele facute rola si spanzurate.

Cat despre suflanta, una e sa dai reflow la mosfeti care scot 80A la 25 grade si 5A la 100grade. Ledurile au alte pretentii. Si nu-s victima vreunui mit.

Link to comment

Acum sincer , daca stam sa analizam Fiecare chichita unde ajungem ?

Am suflanta de aer cald cu 8 capete diferite . Folosesc maxim 3 .

Ca sa facem ce a spus @Alexutz cutemperatura controlata merge foarte bine o statie de reballing / reflow cu preincalzirea la 185 grade pe  plita si pe fluxul IR la 235 grade.

Insa , dela inceput este vorba de un DIY .

Sunt mai multe solutii de lipire insa aceea am folosit-o si eu cu brio in cateva cazuri.

Daca stam sa analizam Fiecare corp de iluminat cu Luxmetrul unde ajungem?

 

Ca idee , se poate asa :

 

 

Sau asa:

 

 

Cu suflanta se poate lipi si pe sub star. Fixezi star-ul in suportul cu clestisori si dai cu aer cald pe sub star dupa ce ai pus fie un strat fin de cositor fie pasta decapanta cu cositor.

 

Sau ca in videoul de mai sus , executi un element de incalzire din cupru peste care ai pus ceva foita de mica si ai bobinat niste nichelina.

Cu sensorul de temperatura al aparatului de masura controlezi temperatura de pe Star ca sa stii, conform datasheetului temperatura maxima admisa astfel incat sa nu ajungi la temperatura optima.

 

Am mai facut reflow la diverse dispozitive in cuptorul de gatit. Am luat un cuptor cu rezistente mai mititel , modificat cu termostat electronic.

Tot in el puneam si cipseturile inainte sa le pun la reballing.

 

 

Gasesti tot felul de modificari si de idei pe www.reballing.es

Link to comment

Multumim pentru informatii, sunt complementare si ajutatoare. Ma gandeam la un tutorial lung, pe categorii si cu comasarile de rigoare. Un soi de manual de manevrare a ledurilor COB si emiiter in functie de posibilitati, cu avantaje si dezavantaje din perspectivele timp, bani, energie fizica si psihica-in special atentie-care dau randamentul, eficienta si eficacitatea. Munca ar fi titanica dar merita...tehnologia led fiind mai mai maleabila decat cea privind CFL sau CCFL cu limitarile de rigoare.

Link to comment

Da le am masurat cu refloxometru. Ce am facut am favut pt mine nu sa vand sau sa ating perfectiunea,si nu ,nu ai stat non stop aprinse, da mi exemplu unde stau intr o casa ledurile nonstop doi ani aprinse.bag seama ca esti unul dintre userii care nu accepta sa fie contrazis si doar ce face el eate extraordinar. 

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines