Bullix Posted February 17, 2007 Share Posted February 17, 2007 Salut! Urmatoarea schema reprezinta modulul de intrare auxiliara pentru mixerul conceput de ESP si disponibil pentru studiu la http://www.sound.westhost.com Intrebarea mea este: cei doi conzi sunt cumva NP? Dar la 47uF nu-i cam imposibil/"de neam prost sa ceri asa ceva" ? (scumpei, din cate stiu). Daca nu-s nepolarizabili, atunci care-o fi minusul? Schema: Multumesc anticipat! Numai bine! PS: pentru moderatori, imi cer scuze ca am postat un subiect nou pentru un lucru - aparent - asa marunt, dar pt mine e urgent! Trebuie sa termin toate executiile in foarte putin timp. Link to comment
zal Posted February 17, 2007 Share Posted February 17, 2007 Cei 2 condensatori sint intr-adevar nepolarizati. Nu ai mai vazut la capacitati asa mari? Sint de tip electrolitici nu MKT sau alta foita. Eu am unul de 330uF/50v dintr-o sursa de combina audio si din amplitunere Technics din anii 1976-78 unii de 100uF/6,3v ce erau folositi in protectii.Poti sa pui si polarizati cu minusul, evident... la masa. Sau poti sa ti-i faci tu din 2 cond. de 100uF la ce tensiune iti convine montati cap in cap sau fund in fund. Link to comment
Bullix Posted February 17, 2007 Author Share Posted February 17, 2007 Aha. Pai la varianta asta de cuplaj ma gandeam si eu. Dar cu 2 de 100uF obtin 50uF. Conteaza 3 micro peste?Dar sigur merge si cu cel polarizabil? Eu din astia am pus deocamdata, (cu minusu' la masa, m-am gandit eu) si n-am probat inca jucaria, ca mai am o tona pana sa ajung la "coada" (tre' sa parcurg 4 module pana la MASTER OUT).Multumesc de idee (stiam eu ceva cu pusul de conzi cap in cap, cand am vrut sa-mi fac filtre pasive pt boxe mai demult, dar uitasem raportul).Inca ceva: tantalii sunt toti NP? Intr-un alt modul, autorul recomanda tantali (sunt tot de 47uf, dar chiar n-am de unde sa scot 8*17 lei din buzunar pt 4 canale). Si-atunci pot folosi tot trucul cu 2*dubli? Link to comment
zal Posted February 17, 2007 Share Posted February 17, 2007 Cond. tantalai sint tot la grupa polarizati.47-50uF nu e o problema, oricum au toleranta mare cam 20% (unii cond electrolitici au +50/-20% asa ca da-ti seama cam ce valori pot atinge.Ca sa observi o diferenta in sunet, trebuie sa pui un cond. de citeva ori mai mic sau mai mare, deci nu e cazul sa-ti faci griji.Bafta! Link to comment
Bullix Posted February 18, 2007 Author Share Posted February 18, 2007 Aha. Ok. Atunci problema care se ridica mai departe e alta: daca tantalii sunt polarizati si in schema unui alt modul mi se indica iar un simbol de cond NP, atunci fac asa si acolo? (cu conzi obisnuiti). Chiar o fi necesar sa folosesc tantali pe un simplu modul de mixing? Link to comment
zal Posted February 18, 2007 Share Posted February 18, 2007 Poti sa pui orice cond. cu conditia sa ai loc si sa-i masori inainte ptr a avea pierderi cit mai mici. Poti sa faci nepolarizati din orice cond. electrolitici sau cu tantal, sau aluminiu etc. Link to comment
cirip Posted February 18, 2007 Share Posted February 18, 2007 In cazul acesta poti pune orice fel de condensator, polarizat sau nepolarizat. Nici macar modul in care conectezi condul polarizat (+sau- la masa) nu conteaza. La punere in functiune nu va fi nici o diferenta. Problemele pot sa apara in timp. Iata de ce:Tensiunea medie pe cond in schema data este 0. Mai exact, este tensiunea de offset a operationalului. Nu poti sa stii de la inceput ce semn are offsetul. Poate fi pozitiv sau negativ. O solutie mai rezonabila ar fi sa termini montajul, apoi sa masori semnul tensiunii pe conzi si sa ii conectezi cu polaritatea ceruta de offsetul OpAmpului pe fiecare canal.Datorita tensiunii mici la care sunt supusi, daca sunt electrolitici, in timp stratul izolator se degradeaza. Aplicarea tensiunii cu polaritate corecta la electrolitici contribuie la mentinerea dielectricului. De aceea electroliticii nefolositi multa vreme trebuie "reformati". Formarea nu este altceva decat regenererea dielectricului.In cazul montajului tau, tensiunea mica si utilizarea de conzi electrolitici probabil ca va duce la aparitia progresiva in timp a zgomotului datorat degradarii izolatiei conzilor. Nu cred ca bricolarea unui nepolarizat din 2 polarizati rezolva problema de fond.Cirip Link to comment
Bullix Posted February 19, 2007 Author Share Posted February 19, 2007 Aha. Adica ceea ce numim intr-un limbaj familiar, "se usuca condensatorii". Hai sa nu fie asta o problema, sa zicem ca odata la doi ani ne permitem sa facem o revizie care sa includa schimbarea tuturor conzilor chiar daca nu-s neaparat morti.Insa eu nu inteleg de ce-s asa scumpi tantalii? Sunt de calitate superioara, ori sunt mai durabili? I-auzi ce zice nea gicu' care a proiectat aparatu': "The input capacitors should be high quality tantalum types, as these are capable of operating safely with no bias (or a slight reverse bias)".Numai bine! Multumesc! Link to comment
zal Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 Nu e o problema asa de mare uscarea cond. electrolitici. Am cond. dintr-un radio Telefunken din 1935 care au lichidul intact si acum. Conteaza calitatea izolatiei intre electrozi, mai putin electrolitul care fie vorba intre noi daca nu nimeresti vreun cond. facut prost intr-un garaj din Guang Dong te tine zeci de ani. Cu tantalii e alta poveste, acolo nu avem lichid. Si mai buni sint cei cu aluminiu coloidal dar se fac la tensiuni mici. Merg mai bine in frecventa, au tangenta de pierderi mica etc. Link to comment
cirip Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 Cred ca uscatul si degradarea dielectricului sunt doua fenomene diferite. Un cond cu dielectricul degradat, dar care mai are electrolit, poate fi resuscitat. Un cond uscat, nu. Eu prin "uscat" inteleg ca datorita etansarii imperfecte s-a evaporat sau s-a scurs electrolitul. Condului aluia nu mai ai ce sa-i faci. these are capable of operating safely with no bias (or a slight reverse bias)". Aha, voala de vezi. Deci exact ce ziceam cu tens medie zero (no bias) sau mica dar inversa, cum o da nenea offsetul. Nu cunosc in detaliu constructia cond cu tantal, dar circula ideea ca au curenti de fuga si elemente parazite mai mici.Cirip Link to comment
Bullix Posted February 19, 2007 Author Share Posted February 19, 2007 Gata. Am inteles :tonqe: Schema care cere acei conzi este urmatoarea: si este vorba despre C2 si C102. Multumesc mult! Link to comment
zal Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 Totusi mi se pare exagerata valoarea de 47uF. Mai bine lasa intrarea in c.c. adica legata direct. Banuiesc ca banda de frecventa pleaca de la 2 Hz. Nu moare schema daca pui cond. de 10 sau 4,7uF, tot va pleca de pe la 10-20 Hz banda redata. :supz:Si vezi ca cu R3,4 ai o diafonie ingrozitoare. :smt003 Link to comment
cirip Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 Schema, asa cum e desenata, distorsioneaza ca la balamuc. Castigul depinde de impedanta de atac din fata. Tre' niste rezistente in serie cu intrarea ca sa controlezi castigul.Cirip Link to comment
Bullix Posted February 20, 2007 Author Share Posted February 20, 2007 Asta nu-mi prea place. Daca culegeam schema de prin tomberoane, intelegeam, dar totusi e facuta de marele smecher Rod Eliott care a proiectat tot ce se putea din tehnologia audio. Nu mi se pare normal ca o schema cu pretentii de "high quality", sa aud asa ceva despre ea. Atata stiu, ca am facut un amplif mono de 100w de pe acelasi site, acelais autor, si mi-a mers din prima (nu mai zic in ce hal l-am executat, plus ca am folosit niste inlocuitori mai slabi pt tranzistorii specificati de el, si totusi se-aude parfum).Fac o propunere: pe cine intereseaza subiectul acesta, cine e dispus sa discute subiectul "mixer", sa continuam la topicul "Mixer construit de la zero... idei generale" de la sectia ACCESORII AUDIO. Nu de alta, dar aici devine deja off-topic. Eu as fi interesat. Multumesc anticipat! Link to comment
cirip Posted February 20, 2007 Share Posted February 20, 2007 Poti sa bagi un link la schema completa? Poate ca circuitul e scos din context si de aia pare dubios, dar in realitate controlul impedantei de atac se face la sursa. A, ca sa nu mai vorbim ca si limita minima de frecventa depinde si ea de impedanta de atac...Cirip Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now