Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor

Recommended Posts

Pentru strungul SN320, luate din "Cartea strungarului" de Ghe. Biber

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buna seara!Rog posesorii de SN 320 sa ma ajute si pe mine, mai exact, in cutia unde exista ansamblul rotilor de schimb, cele care fac legatura intre cutia de viteze si cutia de avansuri exista un distribuitor de ulei cu 4 iesiri+ un surub de reglaj debit, la mine una dintre iesiri este in aer si nu stiu unde trebuie pozitionata, ce pinioane sau ax trebuie sa unga, celelalte 3 iesiri merg la cei 3 arbori din cutia de avansuri. Am vaga idee ca ea unge prin picurare axul pinionului intermediar dublu.Va multumesc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am vaga idee ca ea unge prin picurare axul pinionului intermediar dublu.Va multumesc

Cred ca ai ghicit! De fapt si eu ma intrebam de ce sta suspendata...Cand o sa am timp vreau sa vad daca gaurica aia nu este infundata. Eu am alta nedumerire; in cartea tehnica(...multumesc bcristian!!!), zice ca filtrul de ulei se curata prin rotirea unei manete care se gaseste in spatele strungului.Unde este aceasta maneta si unde se gaseste acest filtru? Pompa de ulei este pe pinioane? Ca in schema cinematica n-am prea vazut-o. Am cumparat strungul de cateva zile si de abia acum il "descifrez".

Share this post


Link to post
Share on other sites

M-am uitat in spatele strungului, si undeva cam pe la jumatatea inaltimii, este un buson cu fanta pentru surubelnita, daca desfaci busonul respectiv,in spatele lui vei gasi maneta aia care este un patrat de 10x10, ideea este ca nu stiu cat trebuie sa rasucesti, apoi se aduce inapoi?????Langa universal in spatele strungului este un ochi din ala pentru verificarea ungerii, cum trebuie sa curga acolo, trebuie sa fie ulei pana la jumatatea ochiului ca la celelalte indicatoare sau doar sa se vada ca un mic firicel de ulei?????Rugam posesorii de SN 320 sa ne ajute??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, ai dreptate este un buson. Cand o sa am timp suficient, vreau sa-i inlocuiesc tot uleiul, cca 18 l sa-i fac o spalare cu benzina, conform cartii tehnice si cu ocazia asta o sa ma lamuresc pe deplin si cum se face ungerea. Se recomanda si spalarea filtrului.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Guest

Ungerea la cutia cu mecanisme (viteze si avansuri) se face prin barbotare. Cateva roti dintate sunt in permanenta imersate in ulei, al carui nivel trebuie sa se vada pe acel "ochi". Aceste roti in miscare, antreneaza uleiul proiectandu-l pe capacul de vizita al cutiei cu mecanisme. De acolo, el va cadea sub forma de "ploaie" peste toate organele aflate in miscare De regula nivelul trebuie sa fie cam pe la diametrul median al vizorului, dar poate fi si o ideie mai sus sau mai jos. In momentul in care prin vizor nu se mai vede nivelul de ulei, trebuie obligatoriu completat, pana aproximativ la diametrul median al acestuia. Schimbul de ulei se face in mod regulat - exact ca la masinile auto. Intervalul orar dintre doua schimburi este consemnat in cartea strungului si reprezinta numarul de ore efectiv lucrate ale acestuia. Nu trebuie schimbat uleiul, doar pentru ca a trecut calendaristic acel numar de ore. In intreprinderile industriale, orele de functionare ale fiecarui utilaj sunt consemnate in fisa utilajului si contabilizate, astfel incat sa se stie exact momentul actiunilor precum scimbul de ulei, cunoscut sub numele de revizie tehnica. In cartea strungului, sunt date si intervalele de functionare ale acestuia, dupa care trebuiesc facute reparatii curente - RC1 si RC2 - fiecare dintre aceste tipuri de reparatii fiind bine stabilite de catre producator. Dupa cateva reparatii de tipul RC2, poate fi prevazuta o reparatie capitala - RK - destinata de regula repararii sistemelor cele mai sensibile ale masinii - linia axiala si ghidajele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Incepe sa se faca lumina! Daca ungerea se face prin barbotare, atunci presiunea de ulei din conductele care ajung la lagare, de cine este creata? Normal, presiunea, ar trebui creata de pompa cu pinioane, care de obicei are un debit mic si o presiune mare la iesire.Si mai zice in cartea tehnica, de filtrul de ulei care se spala periodic cu benzina. Concluzia: trebuie demontat si vazut cum se face ungerea. Si o chestie la care chiar nu ma pricep;eu folosesc strungul in regim de "hobby", uleiul isi modifica proprietatile lubrifiante in timp de un an, doi, zece... E vorba de 18 litri de ulei si parca n-as vrea sa-i arunc numai pentru ca a trecut ceva timp...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Ungerea sub presiune, se face spre exemplu la lagarele liniei axiale si bineinteles ca trebuie sa existe o pompa. Unele strunguri au si ungere prin impulsuri temporizate a ghidajelor.Uleiul recuperat, il poti folosi la ungerea ghidajelor, la alte aplicatii mai putin pretentioase, sau chiar la aprins focul in soba, iarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu am un SN400 si are pompe la toate ctiile ,filtru are numai la pompa cutieiei pentru reglarea turatiei la universal . La SN320 cutia pentru reglarea turatiei la universal are sigur pompa nu retin daca cutia de avansuri si filete este in aceiasi corp comun cu cea pentru reglarea turatiei la universal .Filtrul de ulei trebue invartit fara a trebui sa fie readus la pozitia initieala .

Share this post


Link to post
Share on other sites

SN 320 are avans automat si tranzversal ,trebue sai cauti maneta ,daca se poate spune maneta este un fel de sertar aflat sub manivela pentru miscare manuoala tranzversal ,o poti apuca cu varfu degetelor si tragi de ia ,readucerea in pozitia initiala se face cu podu palmei ,eu stiam unde este si tot o cautam pe bajbaite .Sati uzi strungu daca lai luoat acum .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

In ultimul timp constat o activitate din ce in ce mai sustinuta a colegului adierea. Aceasta activitate este in sprijinul celor care au nevoie de diferite indrumari si informatii tehnice. Tin sa precizez, ca pe un topic de pe acest subforum, l-am corectat putin cam aspru pe userul mentionat. Acest lucru se datora unor exprimari duplicitare, care puteau realmente induce in eroare un utilizator. Nu cred ca colegul adierea, va mai repeta o asemenea gafa, pe care de fapt a si corectat-o ulterior. Ii multumesc colegului adierea pentru toata activitatea lui sustinuta si rog in acelasi timp toti ceilalti useri, sa fie foarte atenti cum isi formuleaza opiniile in diversele interventii. Pe forum exista probabil cam 5...10 % utilizatori experimentati si restul de 95...90 % incepatori, sau persoane care au intervenit doar cu probleme punctuale. Nu trebuie sa-i derutam si mai mult.

Share this post


Link to post
Share on other sites

La SN 320, ungerea este prin pompa, nu prin barbotare din baie - daca ii desfaci capacul mare de pe spate, se vede ca e o distanta considerabila de la trenurile de pinioane la ulei.Este o pompa cu pinioane si sorb, actionata de primul pinion (cel mare, de la cuplajul motorului). Atentie ca teava si sorbul au tendinta de a se desfileta de la vibratii - eu l-am "pescuit" pe al meu din baia de ulei cand am curatat strungul prima oara dupa ce l-am luat. Apropos de asta, atentie la umblatul cu mana pe fundul baii - erau o gramada de aschii ascutite pe acolo.Filtrul de ulei se curata asa cum s-a spus deja desfacand surubul mare de pe capacul de pe spate si invartirea patratului de cateva ori. La prima curatire e recomandabila desfacerea filtrului si curatirea lui - in special daca s-a intamplat deja ca strungul sa mearga fara sorb, o sa fie plin de mizerii. Filtrul e foarte simplu: un pachet de discuri de tabla subtiri, iar patratul actioneaza un "pieptene" din table similare care sunt intretesute cu celelalte.In afara de cateva lagare, ungerea este "la gramada", adica sunt vreo 6 tevi de cupru care pleaca dintr-un distribuitor si se termina in aer, deasupra diverselor seturi de pinioane si lagare. Rotatia pinioanelor arunca apoi uleiul peste tot. Nu cuplati universalul cu capacul de sus al cutiei mecanismelor desfacut ca o sa aflati cat de eficiente sunt pinioanele in a imprastia ulei peste tot :DNivelul uleiului se verifica prin cele 2 "ochiuri" - ar trebuie sa fie sub cel de sus si peste cel de jos. La mine cel putin insa s-au matuit/colmatat asa de tare capacelele care odata au fost transparente ca nu se mai vede nimic prin ele.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

...daca ii desfaci capacul mare de pe spate, se vede ca e o distanta considerabila de la trenurile de pinioane la ulei.Este o pompa cu pinioane si sorb, actionata de primul pinion (cel mare, de la cuplajul motorului). ...

Se poate. Inca nu am desfacut cutia cu angrenaje la SN-ul meu. Cele mai multe cutii de avansuri, au insa ungerea prin barbotare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.