Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

Cum pot compensa greutatea capului de frezare?


Guest howaboutyes

Recommended Posts

Guest howaboutyes

Salut,

 

Am achizitionat o freza Optimum BF46 si am pus sus motoarele, ce mai am acum de facut e sa le si leg.

 

Inainte de asta, vad ca pe axa Z, in jos, merge foarte usor, dar in sus, abia pot roti cu mana de roata zimtata. Capul de frezare impreuna cu cutia de viteze si motorul, are aproximativ 70 80 kg. Am nevoie sa compensez cumva masa aia...

 

Optiunea cea mai simpla ar fi cu ceva lanturi si greutate asemanatoare pe cealalta parte, dar nu ma prea incanta ideea.

 

Cealalta optiune ar fi sa iau doua telescoape asemanatoare cu alea de la haion la masina.

Gasesc asa ceva in tara? Imi poate careva indica un magazin de unde sa pot lua asa ceva? Ma gandesc ca vin pe rating-uri, masurat in Nm sau sa tina la x kg...

 

Multam.

Link to comment
  • Replies 22
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Contragreutatea are avantajul ca poate echilibra perfect, in orice pozitie, si e banal de facut/intretinut (fata de sistemele hidraulice sau cu aer comprimat).

Are un singur dezavantaj - dubleaza inertia.

Dar in cazul axei Z asta nu e mare problema.

Link to comment

Salut,

 

..........................................................................................................

Inainte de asta, vad ca pe axa Z, in jos, merge foarte usor, dar in sus, abia pot roti cu mana de roata zimtata. Capul de frezare impreuna cu cutia de viteze si motorul, are aproximativ 70 80 kg. Am nevoie sa compensez cumva masa aia...

 

........................................................................

 S-ar putea  ca miscarea greoaie a capului de frezare, sa  se datoreze lipsei gresarii. Toate masinile unelte au posibilitatea de gresare a tuturor elementelor in miscare.Demonteaza tot ansamblul, curata-l si verifica daca ,canalele prin care se face gresarea nu sint murdare,sau infundate. Dupa ce ai eliminat toate,posibilile, cauze care duc la miscarea greoaie,monteaza ansamblul si sigur toate se vor misca  cum trebuie.Periodic nu uita sa gresezi toate ansamblurile care se misca. Daca masina nu este prevazuta cu contragreutate, inseamna ca fabricantul  a considerat ca nu trebuie.

Edited by GEO 53 BN
Link to comment
Guest howaboutyes

Nu e de la aia, am facut retrofit la suruburi cu bile pe toate 3 axele. Sunt sigur ca ajunge ulei la ele ca furtunele is si transparente pe alocuri...

 

Treaba cu contragreutatea e intre-adevar cinstita, dar mie imi trebuie ceva mai elegant. Asa ca, inca caut telescoape care sa le pot prinde de masina si de capul de frezare...

Link to comment
Guest howaboutyes

"Lift gas strut"pe Ebay

Ori aia, ori m-am mai gandit la o varianta. Sa fac un fel de cadru in forma de "U" intors care sa imi permita sa agat doua arcuri, de-o parte si de alta.

Partea cu arcurile imi ofera mai multa flexibilitate, pot face cadrul ala oarecum reglabil, ca sa pot ajusta cat de tensionate sa imi stea arcurile. De asemenea, cand si-or mai pierde din elasticitate, le pot schimba relativ usor, pe cand un tub dinasta cu gaz, cand e gata, e gata de tot.

 

In plus, trebuie sa gasesc tuburi care sa tina fiecare 40 kg, ceea ce cred ca e destul de greu. Dar arcuri gasesc mult mai usor...

 

post-234755-0-38978700-1436175714_thumb.jpg post-234755-0-75455700-1436175714_thumb.jpg

Edited by howaboutyes
Link to comment

Sfatul meu!

In primul rand trebuie sa luati in considerare 2 aspecte: Ce viteza doriti sa aiba axa Z. In functie de aceasta aveti raspunsul la ce sistem se preteaza pentru dvs. Mai precis, daca viteza este mare, pistoanele hidraulice se vor comporta ca o frana, atunci se recomanda compensare cu contragreutate.(Lucru ce nu il agreez, din cauza masei mare in miscare).

cel mai simplu este compensare prin cilindri hidraulici. Sa anticipez raspunsul: Nu este de loc greu sa gasiti cilindri hidraulici cu forte de 400N. Acum mai ramene sa gasiti si cursa.

Va trimit un link, sper sa va fie de folos:

http://www.epiesa.ro/piese-auto-delphi/portbagaj-locas-incarcare-subcat-10962/

Link to comment

io zic s-o lasi asa cum e, folosesti un motor putin mai mare cu un un raport la transmisia prin curele de minim 2,5.

la cilindrii hidraulitici trebuie agregat hidraulic, (motor. pompa, supape de sens, de presiune, drosele etc, etc plus comanda electomagnetilor).

Link to comment
Guest howaboutyes

Sfatul meu!

In primul rand trebuie sa luati in considerare 2 aspecte: Ce viteza doriti sa aiba axa Z. In functie de aceasta aveti raspunsul la ce sistem se preteaza pentru dvs. Mai precis, daca viteza este mare, pistoanele hidraulice se vor comporta ca o frana, atunci se recomanda compensare cu contragreutate.(Lucru ce nu il agreez, din cauza masei mare in miscare).

cel mai simplu este compensare prin cilindri hidraulici. Sa anticipez raspunsul: Nu este de loc greu sa gasiti cilindri hidraulici cu forte de 400N. Acum mai ramene sa gasiti si cursa.

Va trimit un link, sper sa va fie de folos:

http://www.epiesa.ro/piese-auto-delphi/portbagaj-locas-incarcare-subcat-10962/

Sa zicem ca o sa gasesc intre amortizoarele alea, doua care sa imi fie de folos. Acuma imi ramane intrebarea... ce aleg intre amortizoarele de haion si arcurile cu cadru care le am eu in minte?

Amortizoarele par o varianta mult mai ieftina, dar ma gandesc ca alea practic o sa stea non stop in sarcina. Si e sarcina nu gluma acolo.

Ma intreb cat o sa reziste in timp la atata solicitare...

 

In plus, la arcuri... daca le iau supradimensionate, am posibilitatea sa tin cateva spire laolalta, ca sa aduc echilibru. Echilibrul asta il pot masura relativ usor, cu o cheie dinamometrica, la urcare si la coborare. Uite ca am si mai multa flexibilitate cu arcuri, versus  tije, care nu imi lasa nimic modabil.

 

io zic s-o lasi asa cum e, folosesti un motor putin mai mare cu un un raport la transmisia prin curele de minim 2,5.

la cilindrii hidraulitici trebuie agregat hidraulic, (motor. pompa, supape de sens, de presiune, drosele etc, etc plus comanda electomagnetilor).

 

Problema nu e de motor, oricum ii deja luat, mai trebuie doar sa il asamblez si sa ii leg firele. Eu ma tem ca la "urcare", risc sa mi se desfaca pinionul de pe ax... Ca de invartit il invart foarte usor cu mana, cand e de coborat, dar de urcat, trebuie sa ajut cu o parghie de jos ca sa pot infileta de pinion, sa imi urce tot capul de frezare.

 

===================

 

Se zice ca atunci cand ai un ciocan in mana, tot ce vezi in jur is cuie :) Eu deocamdata vad treaba cu arcuri ca fiind aia mai potrivita, in primul rand ca ies mai scump si imi inspira mai multa incredere... Si mai am si un oarecare control asupra fortei cu care ar putea trage arcurile.

Link to comment

"Eu ma tem ca la "urcare", risc sa mi se desfaca pinionul de pe ax"  aici nu am priceput cum vine.

cu arcuri si amortizoare risti sa nu mai poti face toata cursa pe z.

pune o contragreutate e cel mai simplu si fiabil - atarna primtru-un scripete cu cablu de otel sau cu lant de bicicleta peste o roata de lant.

nu e necesar sa compensezi toata greutatea

 

ps. acuma cred ca m-am prins- tu vrei sa ridici capul prin axul din laterala coloanei?

Edited by Guest
Link to comment
Guest howaboutyes

Cusa pe Z e de 530, oricum cu mult mai mult de cat am eu nevoie, vreodata :)

 

Pinionul pe care sta cureaua, pe axa Z, e fixat cu o contrapiulita si ceva locktite. Teama mea e ca daca fortez capul sa urce, o sa imi distruga filetul pe pinion, contrapiulita, tot.

 

Ideea mea e sa fac un cadru suplimentar, intre coloana si capul de frezare, de ala sa agat arcurile si sa vad ce iese :)

Link to comment

In cazul asta ai plecat pe o cale gresita.

In mod normal tu trebuie sa ai o roata de curea direct pe capul surubului care va angrena cu cea de pe axul motorului, atat si nimic mai mult.

faptul ca te complici cu angrenaje (conice?) duce la cresterea jocului si randament slab.

 

ia pune in capul surubului o roata de curea de un minim 120 mm diam si vezi poti sa ridici capul? io zic ca da

Link to comment

Imi pare rau, abia acum citesc mesajele sau raspunsurile colegilor. Nimeni nu a luat in considerare forta de frecare! Sa ma comport mai profesionit:

 

1. Specifica te rog surubul cu care faci actionarea (cel original sau ve trece pe unul bile)

2. Capul se va ghida ca pana acum pe ghidaj coada de randunica sau ii vei pune rulmenti liniari.

 

Sunt ferm convins ca in situatia actuala surubul tau este calculat la situatia de autoblocare. Nu se desface sub actiunea greutatii. Atentie nu discut ca in timpul prelucrarii freza il poate trage in jos. Niciodata nu iti va cadea capul pe masa de lucru daca nu strangi suficient pana, atata timp cat surubul este functional si piulita sa la locul ei.

 

Acum sa clarificam: Pistonul hidraulic, este mai bine spuns un Amortizor hidraulic cu piston. Si este un ansamblu inchis. In cazul de fata pentru a sustine sau compensa 70kg ar trebuii pur si simplu unul sau doaua pistoane care au cursa egala cu cursa utila Z, si fortele insumate 70*9.8~ 700N. Astfel motorul de actionare va trebuii sa invinga doar foarta de frecare pentru a misca ansamblul, greutatea sau masa fiind compensata.

Daca nu se gaseste un cilidru cu cursa activa mai mare sau egala cu Z, se poate face acelasi montaj insa folosin un sistem cu scripeti. Aici pentru a minimiza cursa necesara (injumatatii) trebuie dublata forta! Se pot gasii detalii despre calculul scripetilor. Atentie la cablul de tensionare, trebuie sa reziste la Forta insumata a cilindrilor + greutatea capului..

 

In rest este vorba doar de putina hotarare, ceva finate si multa pasiune!

 

PS: In echipamentele originale (accesorii CNC) cu un raport de 1/2, pe surubul Z (trapezoidal), este montat un motor pas cu pas cu 17.4Nm asigurand o viteza de max 14mm/s  (acest lucru fara nici un fel de compensare a greutatii).

Edited by 78ATI
Link to comment

Daca te hotarasti sa compensezi cu pistoane auto care ti -au fost recomandate (ceeea si eu recomand dintre toate solutiile) e bine sa compensezi cam 80% din gerutate .Iti dau un exemplu .La masina mea de frezat greutatea capului este de vreo 32 kg.Am montat 2 amortizoare de 15kg forta fiecare si cursa de 21 cm. La finalizare invarteam roata manivela a surubului de ridicare cu degetul mic insa la coborare ma opintem de parca atractia gravitationala era undeva sus in tavan asa incat am renuntat la unul din ele si e bine acum . Deci in cazul tau eu as compensa doar vreo 55 -60 kg adica 2 pistoane de maxim 30 kg forta fiecare si bineinteles cu cursa minima pe care ai specificat-o

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines