Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor
Guest alinteodor79

Lampa Led pentru acvariu

Recommended Posts

Guest alinteodor79

Buna ziua,

Mentionez de la inceput ca sunt putin peste nivelul zero la capitolul electronica.

Vreau sa trec pe alimentare cu leduri la un acvariu si am achizitionat pentru teste 2 module:https://www.led-tech.de/en/High-Power-LEDs-Osram/Osram-Modules/Grow-Modul-with-7x-OSRAM-SSL-80-LT-2499_206_209.html

Grow Modul with 7x OSRAM SSL 80 

Diameter: 35.0mm Emitting Color: multicolor Housing Color: black mA typ.: 700 mA V typ.: 19,5 V Watt: 13,65 W

  Ce sursa de curent constant trebuie sa achizitionez pentru a alimenta aceste 2 module. Exista posibilitatea unei surse mai puternice care sa permita ulterior adaugarea de noi leduri de acelasi tip?

Mentionez ca ulterior as vrea sa pot upgrada aceasta lampa, posibilitate de dimmare a luminii. controller rasarit/apus, etc.

multumesc .

 

Link to comment
Share on other sites

Modulul acela este destinat iluminatului artificial pentru plante (chili în speță) dar și a altor plante....nu pentru acvarii.Ai nevoie de niște surse de curent constant ca astea :http://coolceen.en.alibaba.com/product/60107686973-221169336/Meanwell_12v_dc_to_19v_dc_converter_constant_current_700ma_LDD_700H.html  Sursa de bază pentru ele poate fi un alimentator cu transformator clasic și punte cu tensiunea până la 56V și curentul corespunzător numărului maxim de module dorite.Se poate folosi și câte o sursă în comutație de curent constant și separație galvanică, alimentate fiecare direct de la rețea.http://www.aliexpress.com/item-img/1PCS-High-quality-waterproof-led-driver-700ma-20W/32241670348.html

Link to comment
Share on other sites

Guest alinteodor79

ce parere au pestii o sa stabilesc dupa primele doua saptamani de functionare. dar trebuie sa le montez si pentru asta am cerut ajutorul membrilor acestui forum.

Link to comment
Share on other sites

1. Hai sa-ti raspunda un acvarist, ca eu sunt si asa ceva.

 

2. Cu parere de rau (mie imi pare rau pentru pesti) dar nici un acvarist nu tine cont de ce vor pestii, ci numai de aspect / ce ii place lui personal.

Tendinta este pentru acvariile de apa sarata/recif  de a folosi lumina cu temperatura de culoare foarte mare, ceea ce se face prin adaugarea de leduri Royal-Blue de cei rezonabili, desi am auzit si idei nastrusnice gen UV...

Adevarul este ca unii chiar vor UV, pentru efectele de "fosforescenta - black light" care produc irizatii. Nu cred ca asta le face deloc bine pestilor, dar asta e relatia pe care o impun unii acvaristi.

 

Parerea si sugestia mea este de a avea luminat cu caracter cat mai natural T= 4000-5000K, peste care eventual sa se adauge ceva Royal-Blue comutabil, daca se doreste.

 

3. Revenind la ce vrei tu - din pacate ai cheltuit o droaie de bani pe modulele Osram - care vor produce o lumina "nenaturala" cu un CRI foarte mic. Asta va denatura masiv culorile, dar poate asa iti place tie.

Eu ti-as fi sugerat niste COBuri albe normale, eventual adaugare de Royal Blue tot de la Osram sau de la Cree.

 

4. Pentru ca nu te pricepi: cea mai importanta este racirea ledurilor, adica radiatoare corect si cu rezerva dimensionate (poti sa le tii vreme indelungata, chiar daca faci upgrade-uri succesive la leduri) si montare corecta pentru transferul termic. Trebuie sa ai experienta si discernamant, pentru ca exista produse scumpe fara beneficii, sau solutii ieftine si foarte bune.

 

A doua problema este alimentarea, daca "curentul constant" nu este nici bine stabilizat ca valoare, si mai are si varfuri suprapuse peste curentul continuu - asta e reteta de a strica rapid ledurile. Pentru nivelul tau si usurinta, dar si pret bun, solutia este clara: cu sursa SMPS de curent constant, adica la fel cum vad in ultimul link de mai sus, cel de pe aliexpres - insa de la o firma macar bunicica.

In felul asta ai totul intr-o singura carcasa, nu ai probleme de racire si te costa mai putin. Varianta cu un alimenator de curent continuu + un driver este OK pentru electronisti, ca se pot descurca mai ieftin sau ca fac diverse automatizari, insa pentru tine nu ar fi decat ceva inutil.

 

Cu parere de rau insa "diverele" defapt convertoarele buck cu limitare de curent facute in China si vandute de colegii mai sus amintiti (cu care am si o relatie buna, nu despre asta este vorba) ofera asa ceva ca functie auxiliara, iar precizia/repetabilitatea curentului este total aiurea, pentru ca exista aproximatii in modul de conceptie al schemei... care desigur pot fi corectate de cine se pricepe, dar tu mai bine ramai la ce am spus mai sus.

 

 

La final: actualmente am doar un acvariu mic, insa iluminarea este de ceva timp led si nu sunt probleme cu pestii sau cu privitorii, iar plantele se dezvolta normal. Randamentul este excelent, chiar si fata de CFL cum luminam inainte.

Edited by Dxxx
Link to comment
Share on other sites

Guest alinteodor79

sa facem un update: dimensiuni acvariu 200 cm lungime, 60 cm inaltime 20 cm latime. asta era spatiul si asa am facut acvariul. legat de lumina- intre tavan si buza superioara a acvariului am 15 cm. spatiu disponibil pentru leduri 190-200 cm lungime, 18-20 cm latime si maxim 5 cm inaltime. Cum m-am gandit eu sa fac:radiator de aliminiu de 190 cm lungime si 10-15 cm latime fixat direct in tavan(nu am spatiu pentru ventilatoare) pe care sa pun 5-6 module din modelul deja cumparat, amplasate cate unul, deci undeva la 40 cm distanta intre ele. aceste module sunt strict pt plante si functioneaza 4-5 ore pe zi. Pe langa aceste module mai adaug un alt circuit cu leduri albe(5000k) care sa functioneze aproximativ 7-8 ore pe zi plus 4-5 leduri actinic blue sau royal blue pentru moonlight care sa lumineze doar noaptea.bineinteles ca mi-as dori sa pot ulterior sa adaug un controller pentru a simula rasarit/apus dar nu ma pricep. Cam asa mi-am imaginat eu lampa, ca un novice in acvaristica si un neinitiat in electronica, motiv pentru care va rog sa fiti blanzi cu mine. p.s. nu vreau benzi de leduri la metru, vreau leduri de calitate cu specificatii corecte si pe care sa ma bazez.sunt dispus sa colaborez cu un electronist care sa faca tot proiectul.

Edited by alinteodor79
Link to comment
Share on other sites

Guest alinteodor79

Ce stabilitate are acvariul ala de 2m lungime si 20cm latime?E ancorat de ceva?

sincer nu inteleg intrebarea dar o sa raspund.

Da, pe ambele capete sunt coltare fixate direct in perete atat pe ambele parti, deci patru coltare care tin partea de sus acvariului.

Intrebarea are vreo legatura cu lampa?

Link to comment
Share on other sites

Nu e cazul sa divagam cu proportiile acvariului, pentru spectator un astfel de factor de forma este benefic / pentru acvarist nu inseamna decat ca va trebui in mare parte sa asigure ventilatie artificiala / pentru pesti, tinand cont ca sunt Discusi formatul este OK / penru constructor si stabilitate este intr-adevar o provocare, dar se pare ca exista si functioneaza, deci totul OK.

Probabil ca ar fi fost mai echilibrat cu o profunzime intre 30 si 40 cm, dar sa tinem cont ca a fost facut pentru un spatiu concret existent.

 

Problema care se pune este locatia capacului acvariului: daca este sub corpul de iluminat, deci radiatorul sta in atmosfera libera - este OK.

In cazul ca ai capacul desupra radiatorului, atunci racirea va fi in mare suferinta si sugerez sa modifici cumva solutia ca sa ajungi la solutia anterioara.

 

Cu leduri bune, daca cei 3400Lm sunt suficienti, atunci in functie de dimensionarea corpului de iluminat si calitratea ledurilor discutam de 20-40W efectivi pe leduri.

Evident ca daca mergi pe randament maxim cu costul respectiv leduri vei face insa economie la racire.

 

In plus: modulele achizitionate sunt deja cumparate.

Sincer sunt cam inutile, pentru ca iluminarea alba va avea un spectru suficient de bun pentru fotosinteza, si asta ti-o spun din experimenta personala.

Deci nu mai cheltui inutil, mai bine banii se duc in leduri cu randament superior.

 

Un alt lucru oarecum de specialitate: nu e bine sa ai iluminare continua peste 4 ore deoarece ciclul de dezvoltare al algelor merge cu astfel de intervale de timp.

Adica daca lumina sta la o aprindere peste 4 ore vei avea o dezvoltare exagerata a algelor, pe care orice acvarist o evita din numeroase motive.

Solutia este simpla: iluminare in 2-3 etape zilnic (automatizat, evident), cu durata sub 4 ore si pauze de minim 3 ore - asta nu va impiedica dezvoltarea algelor, dar o va incetini, in timp ce plantele nu au cicluri asa rapide, deci pentru ele va conta doar numarul total de ore-lumina zilnica.

 

OK, si cu instalatia hai sa stabilim intai puterea si apoi lucrul cel mai important: racirea.

Edited by Dxxx
Link to comment
Share on other sites

Guest alinteodor79

Am atasat cateva poze cu acvariul.

Partea de sus urmeaza sa o inchid, deci va fi ca o continuare a sticlei pana in tavan, atat in fata cat si in spate. Privind din exterior nu se va vedea decat acvariul cu apa, nu se vor mai vedea instalatiile de lumina din tavan.

Acvariul nu va avea capac, deci intre leduri si apa nu va fi nimic.

Modulele deja cumparate vreau sa le cuplez la o sursa de curent constant thttp://www.rapidled.com/mean-well-lpc-35-700-constant-current-driver/ si sa le aprind 2 ore dimineata(9-11) si doua ore intre orele 14-16.

in rest vreau sa merg cu leduri albe(4000-5000k, inca nu sunt decis exact) care la fel va avea un program cu pauze. Momentan nu am probleme cu algele(ancistrusii se ocupa de partea asta).

In timp as vrea sa trec la un controller de genul acesta http://www.rapidled.com/bluefish-led-controller/ care sa controleze partea de lumina, temperatura apei, etc.

 In cazul in care nu gasesc pe nimeni dispus sa-mi faca nebunia ma gandesc sa cumpar un kit de genul asta http://www.rapidled.com/12-led-plug-n-play-retrofit-kit-dimmable/ si ulterior sa mai cumpar doar controlerul.

Da, partea cu racirea ar putea fi o problema. Ma gandesc la o varianta sa atasez doua ventilatoare pe partea din spate a acvariului care sa bage aer rece in spatiul de deasupra acvariului unde se afla lumina.

 

 

post-245566-0-87691700-1429693238_thumb.jpg

post-245566-0-48769400-1429693245_thumb.jpg

post-245566-0-74637400-1429693258_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pai vezi, trebuie sa o luam pas cu pas.

 

- in priml rand ferestrele din spate sunt nefericit situate, privitorul se afla contra-lumina, poate sa le obstruezi cu folie metalica.

- solutiile tale sunt intr-adevar usor de pus in opera, dar scumpe. Sigur se poate mai bine.

- intr-adevar plantele sunt putine.

 

Si acum pe fond:

1. calculand si tinand seama de lipsa de dezvoltare alge se pare ca trebuie sa te gandesti la ceva bine peste 5.000Lm - asta deoarece coloana de apa este foarte inalta.

Adica ai nevoie de mai multa lumina.

Daca vei avea si un program intermitent de iluminare ca sa favorizezi plantele in detrimentul algelor, atunci e necesar un flux si mai puternic, as zice 10.000Lm.

 

2. cum spuneam racirea este cea mai importanta problema.

Inteleg ca vrei sa faci o masca pentru cei 15cm de deasupra luciului apei pana la (presupun ca asta este) grinda de deasupra. Daca ea va bloca circulatia aerului nu e deloc bine.

Solutia ventilatiei fortate duce la consum de resurse, zgomot si defectare catastrofala a ledurilor din cauza defectarii ventilatiei - nu o recomand decat daca nu exista nici o posibiltate de a face altfel.

Ce propun eu este o masca decalata mai spre privitor cu 2-3cm si cu un spatiu similar in partea de sus. Adica aerul sa circule in sus printr-un culoar larg de 2-3cm dintre sticla din fata a acvariului si partea din spate a mastii, pe 10cm cei mai de jos ai mastii sa fie radiatoarele si aerul cald sa fie evacuat prin spatiul de cativa cm de deasupra mastii.

Link to comment
Share on other sites

Guest alinteodor79

Ar mai fi o varianta, sa nu mai fac masca pe spatele acvariului in partea superioara, sau sa las un spatiu de 3-4 cm in partea superioara, adica sa nu obturez total. Pe partea din fata, as vrea sa fie inchis total din motive estetice.

Daca folosesc 20 leduri cree XML 2 as avea 36360 lm la 700 mA.

Pentru asta ma gandeam sa folosesc urmatoarele:

Drivere mean well LDD 700H as avea nevoie de 4 bucati- 2 pentru ledurile albe, 2 pentru cele doua module cumparate deja

O placa pe care sa pun cele 4 drivere

Sursa Mean Well SE 350-48

In aceasta configuratie pot adauga ulterior:

Controller Storm LED

Sonda de temperature

Cam asta am gasit dupa cateva zile de documentare pe partea asta. Stiu ca sunt solutiile scumpe, dar sunt singurele pe care as putea sa le aplic singur.

Daca sunt si alte solutii care sa ma duca la aceleasi rezultate astept pareri.

Link to comment
Share on other sites

Pt. răcire există o soluţie foarte elegantă: apa din acvariu... dacă reuşeşti să o plimbi printr-un tub metalic de-a lungul acelei plăci de aluminiu, în contact bun cu aceasta, vei împuşca doi iepuri dintr-un foc: răceşti foarte bine ledurile şi contribui parţial la încălzirea apei din acvariu, făcând economie de energie electrică la rezistenţa termostatată.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines