Jump to content
ELFORUM - Forumul electronistilor

digioptic

Membru activ
  • Posts

    102
  • Joined

  • Last visited

Recent Profile Visitors

143 profile views

digioptic's Achievements

Enthusiast

Enthusiast (6/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Dedicated Rare
  • Week One Done

Recent Badges

  1. Asa este, poate ne lamureste totusi. Asa am riscat si eu cu Stahlwerk-ul direct din Germania. Pierdeam probabil banii pe transport, dar in secunda doi il faceam pachet si-l trimiteam inapoi daca nu functiona sau avea probleme. Asta e riscul cu comanda de afara, te bucuri la un pret mai mic, dar accepti si oarece pierderi. Eu ma gandeam in sinea mea ca fiind direct de la Stahlwerk Germania, sa fie mai cu atentie lucrat ( a se citi, ceva mai "complet" decat ce se vinde la noi). Dar toate chinezariile sunt la fel, ori de unde le cumperi. BTW, nu e deloc ieftina scula... https://www.gshop.ro/cut-45-kompressor-aparat-taiere-cu-plasma-intensiv-cu-compresor-incorporat.html?gclid=CjwKCAjwgISIBhBfEiwALE19SckKeuggtqrP4zVvxwNQjcORSq4_S2aIKPUihwKRqTz__NU_luqS-BoCRHwQAvD_BwE
  2. Presupun ca daca era nou, nu mai intreba colegii. Sau daca e intr-adevar nou, trebuie dus la garantie urgent. in fine, prima treaba ar fi un test cu un pistolet nou, eventual imprumutat de la cineva pentru cateva minute. Apoi, capacul jos si inspectat.
  3. Stiu domnule, ii ofeream o solutie mai aproape de adevar, vis-a-vis de cablurile de energie de 10mm2 izolate cu PVC BTW, de asta am si renuntat la cablul din setul stahlwerk. Ca e de aluminiu cuprat, nu ar fi o problema, dar izolatia...nu rezista la stropii de sudura. Deci... Nu sunt de aruncat, cu un set de clesti, iese un set de cabluri de pornire de numa. Oricum ar avea izolatia sau conductorul, sunt mult mai bune ca firicelele de 6 ale colegului... Cu mufele de la Proenerg, sunt foarte ok. Nu luati de la Intensiv, sunt foarte prost uzinate
  4. https://proenerg.com.ro/cupla-cablu-tt-abi-cm-10-25-511-0305 https://proenerg.com.ro/proweld-qc-01-25p-mufa-panou-25mm "Scumpe" tare, cum naiba sa te apuci sa le faci ? Cablu de sudura ? https://www.dedeman.ro/bucuresti5/cablu-electric-sudura-msudc-16-mmp/p/1000222 iar daca e scump, ca...DEDEMAN, poti merge in continuare pe improvizatii mai aproape de adevat: https://www.dedeman.ro/bucuresti5/conductor-electric-myf/-h07v-k-10-mmp-rosu-cupru/p/1026212 Poti lua ce culoare doresti, eventual rosu pentru plus si albastru sau negru la minus... Am doua cabluri de la stahlwerk, de 35mm2, 5 metri lungime fiecare, evident chinezesti din fire de aluminiu cuprate. Pot sa ti le cedez daca vrei.
  5. E unul din cele mai simplu invertoare si in acelasi timp, foarte bine gandita schema, crede-ma. Dovada faptul ca pe la Depanero, nu prea vin deloc astea trifazate de ProEnerg. Am vazut vreo doua pe santier, vai mama lor cum aratau pline de stropi de moloz, trancanite prin roabe si mergeau de numa. Proiectul desi facut in semipunte, e folosit chiar si la modele peste 500 de amperi, evident cu multe tranzistoare IGBT in paralel. Schema postata era pentru un 400 de amperi in 60%. La ce am eu, sunt doar cate doi in paralel. In fine, daca criteriul este simplitatea extrema a proiectului, cum am zis, fiecare isi alege calea... Aseara am pus Proweldul la lucru pentru o jumatate de ora la foc continuu. Adica electrod dupa electrod, consumati in cordon continuu pana la consumare. Nu aveam de consumat decat 3.2, curentul setat peste limita maxima recomandata de fabricantul electrozilor. Undeva la cam 135 de amperi. Am oprit utilajul, am scos capacul care avea suruburile scoase deja si miezul de fier, era doar usor caldut. Sigur, si eu as opta pentru un miez de ferita, dar nu vreau o solutie improvizata cu ce gasesc. Alaturarea unor toruri, este si asta o solutie, dar acolo e o insiruire de reluctante serie, la fiecare alaturare de tor. Poate ca e mai bine decat sa fie in aer, dar mediul feromagnetic, mai ales ca e un produs unicat, trebuie sa fie continuu. Am vazut ca unii pasionati, au folosit intr-un forward evident livrat de chinez, fara bobina pe iesire, un simplu traf, cu "I"-uri separate cu intrefier, bobinat cu sarma groasa sau tabla. Cele industriale, folosesc tot o ferita EE bobinata cu tabla. Deocamdata o sa folosesc miezurile de fier si incerc o usurare a ansamblului sa bobinez chiar cu aluminiu, desi e mult mai facil un cablu de sudura. Nu o lua personal, era doar o figura de stil cu "prapastia rezonantei". Ti-am zis mai sus ca a sunat cam dur si tu ai pus suflet in proiect...
  6. Nu cred ca stau chinezii sa compenseze lipsa bobinei. Bobina de iesire face sudura mai fara stropi. Asta printre multele alte avantaje care le aduce invertorului. Proweldul MMA 300i, si Jasicul Arc 400 Z 312, vor functiona foarte bine si fara bobina. Dar ele au fost facute de niste chinezi mai putin zgarciti.... La cele doua bobine de pe cablaj la Stahlwerk,eu am ales sa pun cateva spire pe un traf EE de sursa PC cu cablu de 10mm2. La bobina de iesire am sa aleg intre una cu miezul inalt din doua pachete de I-uri si alta cu un miez mai scurt, rezultat din decuparea centralului de la tola "E". Ambele cu cablu de sudura de 25mm2. Eu caut sa obtin o rezistenta cat mai mare in curent alternativ, cum se zice in materialul postat de colegul @asterix196803. Conteaza mai putin inductanta, cat mai ales marimea miezului. Nu trebuie nici sa cad in extrema cealalta si sa pun kile cu nemiluita pe el, ca imi place si mie sa am o scula mai usurica. Dar pentru asta nu trebuie sa reduc prea tare volumul miezului sau sectiunea conductorului din bobine. Uite ce simpla e schema la Proweldul trifazat in semipunte. Din semipoturile de pe placa si cu perseverenta ta, poti scoate orice caracteristica curent-tensiune in arc, sa functioneze cum vrea sufletul matale Asta fara sa fi mereu pe buza prapastiei, ca invertorul rezonant poate sa o ia la vale. Stiu, suna dur ce zic, stiu ca ai pus suflet in proiect, dar pana la urma trebuie sa fim pragmatici. De asta ce am zis, pana acum, era doar o reflexie la alegerea mea. De ce eu prefer (ca n-am timp sa-l fac...) sa cumpar o chinezarie, care ma scuteste de muuuulta bataie de cap. Cum ziceam, uite ce simplu e invertorul meu care functioneaza si produce din 2015: ZX7-400G(IGBT3525).pdf
  7. Sa va spun ceva, apropos de bobina de iesire si care cred, ar putea sa va dee de gandit. Clar bobina de iesire e mult mai potenta acum, se vede si din poza atasata. Din patru invertoare care le am, doua au bobine sanatoase pe iesire si doua nu. Primele doua cu bobine, sunt Jasicul si Proweldul, unul punte si altul semipunte. Cele fara bobina de iesire, un alt Proweld mic, la priza comuna de 220 de volti si castratul asta de la Stahlwerk, ma rog, Laston, la care ma chinui sa-i pun bobine. Indiferent ca are sau nu bobine pe iesire, oricare din cele 4 invertoare functioneaza fara mofturi, putand varia dimensiunea arcului de la electrod cufundat in baia de sudura pana la 1-2 cm fara sa se opreasca arcul. Toate, monitorizeaza tensiunea arcului, radicand permanent curentul in arc, dupa cum e reglat potul de ARC-force. Eu sper ca punand bobina de iesire, arcul sa fie...cum se zicea pe un alt forum...mai putin nazuros Este o realizare ce ati facut dvs., dar eu privesc si prin ochii celui care trebuie sa foloseasca un aparat de sudare. Cand e de treaba la o lucrare, scula trebuie sa functioneze fara cusur. Ca o chinezarie de asta de care am, se va arde, asta e, alta sau o repar. Dar cat e bagata in priza si am treaba de facut, trebuie sa mearga.
  8. Absolut, nu am zis la modul imperativ. Fiecare alegea calea care-i place. Si eu m-am gandit de multe ori sa-mi fac un invertor asa, "cu de toate" fara sa fie castrat de cum il iei de la chinez. Bine, poti da pe el cat nu face, ca are oarece firma vopsita pe capac si gata. Cand se arde, plangi dupa bani. In fine, eu m-am inteles foarte bine si cu scule mai putin scumpe si pentru ce fac, imi sunt suficiente deocamdata. Oricat te-ai stradui, nu o sa scot niciodata la pret decent ce scoate un chinez de volum. Basca ca trebuie si o dotare pe masura proiectului. Uni o au, altii poate mai putin. In fine, costul unui astfel de proiect, in timp si bani investiti, nu o sa merite niciodata , oricat e pasiunea de mare. Nu mai spun, ca factorul timp, eu nu il am. De asta aleg sa iau o chinezarie mai aproape de ce trebuie si cu rabdare, sa o aduc la un invertor foarte bun. Niciodata, nu o sa reusesc sa fac un invertor cu doar 1300 de lei, si trifazat si in topologie punte si cu radiatoare capabile ori carcasa cat de cat estetica. Dupa ce voi termina de "completat" cu ce-i lipseste, aici trebuie citit putin pe dos, mare parte din ce-i lipseste, este amplificat si de pasiunea fiecaruia sau piticii de pe creier..., o sa trec la etapa urmatoare cu verificarea reglajelor facute de chinez. Sunt pe placa cateva semi-pot-uri, fara nici un sigiliu cu vopsea rosie. Nu prea e corect. Si poate ce-l mai important in ecuatie ar fi marirea capacitatii de filtraj. Obligat trebuie si un circuit de soft-start sa nu ard puntea trifazata sau cel mai bine, sa inlocuiesc acea punte cu una mai potenta in curent. Si toate astea, la o fractie din costul unui invertor consacrat. Pasiunea e mare domnilor, pana la urma...
  9. In poza lui @autom, sunt doar 4 spire cu cablu foarte gros. Eu sunt adeptul "inmultirii " cu doi cand vine vorba sa fac ceva. Mai bine supradimensionezi decat sa te rogi de ea sa stee rece sau sa mearga in mintile ei. Plus ca la amperii care circula prin ea, caderile de tensiune pot deveni deranjante. Cand facem treburi unicat si nu productie de masa ca la chinezi, nu are sens sa castram ca ei, doar de dragul economiei. E doar parerea mea, primeste-o rogu-te ca un sfat. Nu trebuie sa faca nimeni ca mine, daca nu se doreste, fiecare e liber.
  10. Interesant cel cu trei bobine. Pare cam la fel cu cel din Jasic. La cel din Jasic, bobinele au 9 spire fiecare. Dar cred ca e foarte bun si asa. Cat ? Cel mare cu trei bobine.... Nu stiam ca aveti filtrul gata facut. Chinezu' nu mai pune bobina nici la punte alimentata trifazat... Dar nu e o regula. Toate invertoarele verzi de la Proenerg, alea trifazate sunt in semipunte si toate au bobine babane pe iesire. Dar asta se intampla cu ceva ani in urma, produse pentru ei de YOULI. Bunaoara, eu in proweld, semipunte, am. Acum au devenit atat de zgarciti, ca te minunezi ca mai functioneaza... Uite in postul lui @autom, o bobina de iesire realizata industrial pe un tor baban cu doar 4 spire de cablu de sudura:
  11. Eu nu m-as complica la bobina asta sa-i pun miez de ferita, decat daca gasesc o ferita plina. Mult mai sanatos e un miez plin de fier, in fine, ce se pune la traful de calitate-fier-siliciu-. Pe o sectiune de cam 9-12 cm2, energia inmagazinata e mult mai mare. Ca o parere, un miez fie el de fier sau de ferita are o caracteristica extrem de importanta si de luat in seama la proiectare. Reluctanta magnetica. Sau rezistenta magnetica a unui mediu feromagnetic la strabaterea de catre un flux magnetic. Ferita din poza e gaurita. Nu zic ca nu e buna, dar mai bine este ca in "gaura covrigului" sa fie ferita si nu...aer Pe un pachet de tole de fero-siliciu, se incropeste o carcasa din carton si pentru curentul invertorului construit, un cablu gros de minim 16mm2, bobinat un strat sau doua straturi, rigidizat cu soricei care strang capetele bobinei formate. Nu trebuie neaparat cablu de sudura, e relativ scump, se poate folosi si cablul electric monofilar de 16 sau mai gros in sectiune. La nevoie se poate "sparge" un metru sau doi de cablu de energie de aluminiu. La fel si el de minim 16 in sectiune, bobinarea facandu-se din latura in latura a miezului (patrat in sectiune), cu un ciocan de plastic. Si iese o bobina de n-ai treaba. Pai daca Jasicul si Proweldul, merg de rup cu bobina din bara de aluminiu, asta de ce n-ar merge. Ma gandeam si eu la un momentdat la solutie cu aluminiu, deja miezul baban de fier, se duce peste kil...
  12. Pai am zis, sau nu mai stiu, sunt cam 4 bobine lipsa in invertorul asta. Doua filtre care se vad in poze, bobina mare de soc de la iesire si un tor cu trei bobine pentru filtrul emi. Si mai sunt de adaugat prin el. Capacitatea totala de dupa punte este suma a 9 capacitoare cu folie de 4.7uF. Putin ! Ma gandesc sa-i mai adaud ceva condensatori, dar dupa ce termin cu filtrul de retea si bobinele de iesire. Concluzia : O chinezarie castrata si facuta foarte ieftin. M-a incantat ca e punte, functioneaza, are forta, dar mai trebuie cizelata.
  13. @c_anicai, sunt convins ca pot fi si alte solutii de miez la bobinele soc. Dar, ele sunt strabatute de curentul cerut de arc, deci prin fiecare v-a trece jumatate din acest curent. Miezurile respective de VGA, bobinate cum ? Ca si un tor ? Sau pur si simplu pe cilindrul acelui miez ? Problema este plasarea lor foarte aproape de traful de putere. Deci folosirea unui tor sau a unui EE, trebuie sa respecte un camp magnetic inchis acolo. Basca ca trebuie un conductor serios, nu pot pune sectiune mica. Cred ca ma complic montandu-le, ele cred ca au fost prevazute pe placa pentru o aplicatie de invertor folosit in procedeul TIG, tocmai sa protejeze diodele de iesire de pulsul de amorsare a arcului. Dar cred ca nu strica si daca le pun. Ele sunt pe plus, ma gandesc la bobina soc de iesire sa o pun pe minus. Cel putin asa e montata la JASIC si la Proweld. Nu am apucat sa o masor la inductanta pe aia din Jasic. Pe schema Proweldului, bobina e data cu o inductanta de 43uH. Miez baban de fier inchis, cu intrefier de 1.5-2mm, bobinata cu bara de aluminiu. @BRANCA, sunt doua platbande de cupru care sprijina efectiv placa ingreunata de cosele de sarme de cupru si traful de putere. Una din ele ramane neschimbata si alta pot sa o tai in doua si sa o prind din nou mecanic, cele doua jumatati, cu o placuta izolatoare. Caut sa intervin cat mai putin in el, desi, cam cere sa umblu peste tot... Cineva bine spunea ca o poza face cat 1000 de cuvinte. Se vad doua cose care strapeaza bobina de soc, foarte aproape de traful de putere. Se mai vede in plan indepartat si una din platbandele de cupru, pe bara de plus:
  14. Multumesc. Cred ca am rezolvat totusi cu torurile. Am reusit sa desfac in buna regula niste miezuri de traf de sursa PC. Formate din doua "E"-uri la care miezul central e cilintric. La putine spire date, de la 6 in sus, deja am peste 17uH. Asta imi permite sa folosesc un conductor de sectiune generoasa, sau chiar doua in paralel, fara riscul de a se incalzi. Initial, am alaturat trei toruri mai mici. Si asta este o solutie buna. Cele doua bobine de care fac vorbire, sunt puse pe o parte si pe alta, la iesirea de plus si cred ca sunt cu rol mai mult de protectie diode de putere. Filtrul de retea iar nu este critic, rolul lui este doar sa stau linistit ca nu "infestez" reteaua cu frecvente deranjante pentru alti vecini... La fel, o sa alatur trei toruri , un pic mai mari. Bobina de iesire are un miez generos, format din doua pachete de "I"-uri de 19mm, grosimea pachetului de cam 4 cm. Le-am alaturat, separate doar de un carton subtire si le-am imersat in lac. Pe miezul format, care din pacate v-a sta vertical, trebuie sa pun 18-20 de spire cu cablu de sudura de 25mm2. Din pacate, nu pot renunta la una din platbandele de iesire ca sa conectez bobina de putere, cele doua platbande de iesire, sunt parte integranta a priderii si rigidizarii placii inferiore a invertorului. Solutia ar fi, taierea ei si inserarea unui izolator , astfel ca mecanic, platbanda sa ramana in sprijinul placii. In fine, uitandu-ma mai atent la cum e construit, constat ca e castrat atat de mult si din toate. Va fi de munca sa-l aduc sa functioneze asa cum vreau. Dar cu rabdare si timp...
  15. Apropos de torul asta. Unde pot sa gasesc si eu de cumparat niste toruri din astea ? Afara de TME. Stiti vreun site la noi care sa vanda asa ceva ? Imi trebuie doua toruri mai maricele decat ce gasesc prin sursele de calculator. Mai trebuie sa fac si un filtru trifazat de retea, simplu, Cateva capacitoare si trei bobine facute pe un tor din asta. Mai am doua bobine lipsa pe placa, locul lor e cu cate doua strapuri de sarma groasa. La origini, erau acolo niste toruri bobinate cu doua sarme groase. Erau filtrele pentru cele doua grupuri de diode, trei capsule pe o parte si trei pe radiatorul opus. Traful de putere al invertorului are 4 secundare care merg la fiecare semipunte cu trei diode pe ramura. Plusurile rezultate ar trebuii sa treaca prin cele doua bobine care lipsesc de pe placa. Si inca o intrebare colegi. Daca deja montez doua toruri pe cele doua randuri de diode, pe plusul de iesire, unde pot monta o bobina de soc mai mare, pe ramura plus sau pe minus ? Am revenit la ganduri mai bune zic eu, pe miezul generos de tole "I" o sa bobinez cu cablu de 25mm2. Cel de 35 e mult prea gros si nu intra decat cateva spire, neasigurand o inductanta necesara. Torurile le voi bobina cu doua cabluri (paralel) de 6 mm2. La final sa respect sectiunea (insumata) a bobinei de iesire. Am studiat ceva aparate in configuratie asemanatoare cu al meu, cu acele doua toruri montate si bobina de soc pusa pe ramura de minus. La nevoie, fiind montata vertical, ca nu incape altfel, pot sa o leg si pe plus ori pe minus. Daca sunt colegi care dispun de astfel de toruri, cu diametru de 4.5-6cm, sunt dispus sa cumpar. Va multumesc.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Terms of Use si Guidelines