Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor

Bandi Szasz

Membru activ
  • Content Count

    684
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

53 Se poate si mai bine

About Bandi Szasz

  • Rank
    Membru

Recent Profile Visitors

695 profile views
  1. Multumesc frumos de timpul acordat, din pacate in automatizarea respectiva nu s-a implementat incetinirea la inchidere, motoarele sunt comandate direct cu relee. Ramane sa fac niste experimente cu cele doua metode de comanda a triacelor si sa vad cu care o sa mearga mai bine / lin motorul si revin dupa cu rezultatul in cazul in care o sa ii fie cuiva util pe viitor.
  2. Problema este ca cand il pun in functionare (placa noua) acesta intra in modul de "invatare", trebuie asezate canturile la 45 de grade dupa care se apasa butonul de "Start" in momentul asta ar trebuii sa inchida cantul 1 cand acesta s-a inchis complet ar trebuii sa porneasca cantul 2, dupa ce s-au inchis ambele ar trebuii sa faca un ciclu complet deschide-inchide insa la mine se inchide cantul 1 si cam atat, ramane motorul alimentat la nesfarsit. Placa nu isi da seama ca motorul este blocat, am incercat sa ma infing in poarta blocand de tot inchiderea cantului 1 cand incearca sa faca pasul de invatare si nu face nimic, ramane motorul alimentat si tot incearca sa impinga, prin urmare detectia de curent / obstacole, etc... este nefunctionala sau cel putin are detectia la un curent mai mare decat trage motorul cand ramane blocat. M-am chinuit o zi intreaga cu setarile lui, insa nu stiu cat conteaza aceste setari in faza de "invatare" dupa manualul de utilizare acele setari pot fi facute dupa pasul de invatare daca ai alte "preferintele" decat cele default, posibil nici sa nu fie bagate in seama. Pentru mine sincer mai ales ca ma pricep foarte bine la programare imi este mai usor sa fac o placa noua decat sa imi mai pierd nervii cu placa cumparata care daca tine cat a tinut si cel vechi.... adica garantia + 1 luna folosit de 2 ori / zi .... Am lucrat cu module RF pentru senzori si alte jucarii deci nu imi e deloc greu sa fac o telecomanda de la 0 cu o raza mult mai mare decat cele originale, am relee industriale cu "galeata" prin care o sa fac toata treaba cu automentinere, protectie prin fotocelula, etc... placa pe care o sa o fac nu va face altceva decat sa asculte la telecomanda si sa dea un implus de "start" catre primul releu, si dupa sa zicem 5-10s sa comande triacele sa incetineasca motorul. Sincer nu am nevoie de toate chestiile sofisticate a placii originale gen daca detecteaza obstacol sa deschida la loc poarta, acces pietonal, etc... o sa trec fotocelula prin automentinerea releului iar la detectia de obstacol pur si simplu se opresc motoarele, nu imi e greu dupa sa ma duc sa mai apas o data butonul de inchide pentru a relua inchiderea. Oprirea la capat de cursa o sa fie facut ori de releu de curent daca o sa functioneze satisfacator ori de limitatoare care o sa intrerupa automentinerea. Simplu si eficient, oricum motoarele nu au forta foarte mare sa fie necesar o detectie de obstacol foarte performanta, nici vorba sa striveasca pe cineva / ceva.
  3. Mult mai probabil, dupa alimentare clipeste led-ul de "status" cum ar trebuii in mod normal si cam atat, nu face nimic cand se apasa butonul de deschide/inchide fie cel fizic fie de pe telecomanda, nu merg nici butoanele de setari, etc... Placa noua pe care am cumparat-o tind sa cred ca este pentru alt model..., conform companiei care le vinde este "universala" si merge si pentru modelul meu care e pentru cant de 250kg cat si pentru modelul mai mare care este pentru cant de 500kg pentru ca acesta porneste motorul insa nu-l opreste cand acesta ajunge la capat si se loveste in opritorul mecanic, am incercat si cu puterea minima / maxima cat si cu sensibilitatea minima / maxima in toate combinatiile si nu vrea sa le opreasca. Mult mai probabil placa este pentru modelul de 500kg care are detectia de curent mai mare pentru motoarele mai mari.... Asa ca am zis ca mai bine imi fac o placa simpla si stiu cum functioneaza am softul daca crapa uC, daca nu imi iese treaba cu releu de curent montez limitatoare in motor ca este loc suficient, schimb cablul cu unu-l cu mai multe fire si stiu ca am terminat cu toate chinezismele.
  4. Salutare, Mersi frumos de topic, l-am tot cautat si eu insa nu l-am gasit (tot cautam poarta batanta, etc...). Dintre resursele ramas pe acel topic in cazul in care intre timp au mai disparut unele din pacate nu am gasit nimic legat de incetinirea motoarelor, sunt comandate simplu direct cu relee. Nu cred ca ar fi nici asta o mare problema, oricum motoarele nu au o viteza exagerat de mare insa se lovesc canturile intre ele si de opritorii mecanici si pe termen lung ma gandesc ca nu face chiar bine. Placa l-am cam proiectat universal pentru comanda triacului, o sa cumpar drivere pentru triac (MOC32xx) cu si fara detectie in zero cum sugera Thunderer si o sa fac teste cu diferite metode de comanda, "phase angle controll" prin delay la deschidere si "phase skip" cu MOC-ul care are detectie in zero si va sarii peste o semialternanta cu totul si o sa aleg varianta care o sa se comporte mai bine. Pentru capatul de cursa o sa folosesc relee de monitorizare a curentului (din cate am masurat motorul consuma 0.8-0.9A in mers normal si 1.5A cand s-a blocat in opritorul mecanic), cel putin sper sa mearga varianta asta, daca nu va trebuii sa montez limitatoare pe motor care nu ar fi mare lucru insa nu mai am fire disponibile pentru ele si va trebuii sa schimb cablul care e ingropat si trebuie sapat din nou. Astept sa imi vina aceste relee ca nu au avut cei de la magazin in stoc si au facut comanda de la distribuitor dupa care ma apuc de teste si realizat cablajul.
  5. @Thunderer, multumesc frumos pentru documentatie, am vazut si eu ca exista picuri cu module de detectie insa in DS nu prea am gasit mare lucru despre acel modul si am zis sa merg pe varianta clasica cu optocuplor. Legat de acele MOC-uri cum ar fi MOC3061 care are acel circuit de comutare in zero din cate am inteles acel circuit nu face altceva decat impiedica activarea triacului dupa trecerea prin zero cum ar fi la 90 de grade. Asta ar insemna ca incetinirea s-ar face prin sarirea completa a unor semialternante cum ar fi sa activam triac-ul 2 semialternante si sarim peste al 3 lea complet, intradevar este cel mai usor dintre toate insa nu stiu daca este si cel mai corect pt motor din moment ce o sa fie alimentat cu semialternante lipsa insa daca nu este deranjat as merge pe varianta asta. @Florian Ciobanu daca nu e prea mare deranjul si aveti timp v-as fi recunoscator pentru o bucatica din documentatie, m-ar interesa doar partea de comanda prin triac daca a fost implementat asa ceva ca cu restul ma descurc.
  6. Am dat jos si componenta misterioasa in format SOT23, sunt de fapt 2 diode dupa indicatiile multi-function testerului.
  7. Am dat jos cateva componente care ma deranjau cu cateva trasee sub ele si am verificat din nou, a iesit putin diferita schema din cauza unor trasee care treceau sub condensator de X2, insa diferenta ar fi ca vine inversat colectorul cu emitorul la Q1 sau ce o fi... in caz ca nu e tranzistor. Motorul este alimentat intre terminalul mijlociu care in schema e neconectata si care trece prin triac si unul din celalalte doua terminale prin 2 relee in functie de directia dorita (deschide / inchide). In orice caz circuitul original era mai mult o curiozitate pentru mine, daca nu are sens asta este. Mai mult ma intereseaza daca pot rezolva incetinirea cu ajutorul unui simplu detector de trecere prin 0 a tenisunii ca nu am idee cum arata detectorul de trecere prin 0 a curentului pe care am citit ca ar fi mai recomandat pentru motor.
  8. Salut, De curand a decedat placa de control de la poarta batanta (a tinut garantia + 1 luna, folosit de 2-3 ori /zi ..., made in Italy...), o placa noua costa cat jumtate din kitul complet iar si acesta daca tine inca 2 ani nu merita si am decis sa imi fac singur o placa de comanda pentru ca ma pricep la programare. Partea care este putin mai necunoscuta pentru mine ar fi incetinirea motoarelor la inserare, motoarele sunt de 230V cu 3 fire (comun, deschide, inchide). Am inteles principiul de functionare a triacului / modul de comanda, etc.. insa as dorii cateva sfaturi legat de detectia la trecerea prin zero. Din cate am citi pe net pentru sarcini inductive (motor) este de preferat detectia a curentului prin zero si nu a tensiunii. Am studiat placa originala si am incercat sa scot circuitul care cred ca este folosit pentru detectia la trecerea prin 0 insa nu sunt convins de modul de functionare si mai ales daca am ridicat corect schema. De asemenea motoarele nu au limitatoare de cursa ci doar niste simple opritori mecanici si ma gandesc ca placa originala detecta curentul mare la blocarea motorului insa in afara de acel circuit mentinat nu este nimic altceva care sa detecteze curentul prin motor deci ma gandesc ca tot acel circuit cumva este capabil sa detecteze conditia de motor blocat. Eu m-am gandit sa folosesc releu de supraveghere a curentului care are curentul de detectie is timpul de intarziere reglabil si prin acesta sa opresc motorul cand acesta s-a blocat la capatul de cursa insa daca prin acel circuit se poate face si detectia de curent ar fi si mai bine, aici ma gandesc ca se modifica timpul intre doua detectii in cazul in care este blocat motorul pentru ca iesirea este prin optocuplor. Intrebarile mele ar fi cam urmatoarele: 1 - este de preferat detectia trecerii prin 0 a curentului fata de a tensiunii daca sarcina este un motor ? 2 - care metoda este mai eficient in incetinirea motorului dintre a intarzia deschiderea triacului dupa fiecare trece prin 0 (prin taierea sinusoidei) sau a sarii ca totul fiecare al n - lea alternanta (sa zicem activam triacul 3 semialternante consecutive si sarim peste al 4 - lea neactivand triacul ) ? 3 - circuitul de mai jos (ridicat de pe placa originala) este corecta si este intradevar detectia trecerii curentului prin 0 ? 4 - daca punctul 3 este corect, acel circuit este capabil sa detecteze conditia de motor blocat sau placa originala se baza strict pe temporizari neurmarind conditia de motor blocat ? (In schema terminalul mijlociu al motorului este cel comun iar acesta pe placa originala trece prin triac, de asemenea nu sunt sigur de tipul tranzitorului daca este npn sau pnp, pentru mine a avut mai multa logica sa fie un pnp) Multumesc de orice ajutor.
  9. Iesirea temporizata este intre 15-16-18. Faza vine legata la 15 iar iesirea este la 18, pe 16 o sa aveti faza legata la 15 atat timp cat temporizarea este in curs. Deci legati faza la 15 iar atat timp cat temporizarea este in curs aveti faza pe 16 iar cand s-a terminat si se activeaza releul il aveti pe 18, in cazul de fata o sa folositi 15-18. Y1 este pentru temporizare prin impulsuri, in cazul de fata nu il veti folosii.
  10. Releu cu intarziere la conectare. Exemplu: https://www.tme.eu/ro/details/re17ramu/relee-de-timp-analogice/schneider-electric/. Modelul respectiv duce 8A, daca vrei un curent mai mare poti folosii releu doar ca temporizator iar prin contactele lui sa comanzi un contactor de putere cum ar fi acesta: https://www.tme.eu/ro/details/417146/contactoare-module-principale/legrand/ctx3-mini-4p-16a-230vac/ care duce 16A si are 4 contacte pe care le poti pune in paralel pentru un curent si mai mare.
  11. Poti incerca cu un mic modul intre alimentator si camera sau bricheta si alimentator cu decuplare intarziata. Eu tot asa mi-am facut un modul intre bricheta si alimentator pentru camera de bord insa eu aveam problema cu bricheta alimentata non-stop indiferent daca e contactul pus sau nu sau daca e motorul pornit sau nu (masinile noi vad ca tendinta sa aiba bricheta always-on) si camera pur si simplu mergea non-stop daca nu il opream/porneam din buton, asa ca am facut un mic modul cu PIC care detecteaza cand porneste motorul prin cresterea tensiunii pe baterie si porneste camera (de fapt il alimenteaza iar acesta la pornire intra automat in modul de inregistrare) iar cand simpte ca a scazut tensiunea pe baterie sub pragul de 13.2V mai asteapta 15min si daca tensiunea tot ramane sub prag atunci taie alimentarea camerei care salveaza ultimul fisier si se inchide in 5secunde. Camera e camera de bord dedicata si din acest motiv se pot seta timpii de inchidere din moment ce se intrerupe alimentarea (se pot seta timpi de la 0s pana la 30s). Eu il am de doi ani si pana acuma nu am observat probleme cu acumulatorul, poate ar fi util sa iei in considerare si o camera dedicata ca nu sunt chiar asa scumpe.
  12. Pai ar trebuii sa faci legaturile intr-un mod corect. Alimentarea motorului (+24, GND) luat direct din punctul de alimentare a ciruitului / iesirea din sursa de 24V, dupa care tot din acel punct duci alimentarea uC-ului cat de departe poti fata de alimentarea motorului (fara fire incolacite / trasee paralele apropiate etc..), inainte de acel convertor DC-DC inserezi o dioda pe +24V dupa dioda condensator ceramic (+/-100nF), condensator electrolitic urmat de inca un rand de ceramic, dublezi si ceramic-ul de pe alimentarea uC (pui 2 - 3 de 100nF) eventual si un mic electrolitic ( +/- 47uF). Poarta lui Q2 il faci din ramura GND a uC-ului (R3, C8, D2) pentru ca prin acele componente bagi direct zgomotul produs de motor direct in uC. Firele de la motor il treci printr-o ferita, daca ai vro imprimanta veche gasesti cel putin 3 -4 inele de ferite exact la fell trecute prin alimentarea motoraselor. Am avut si eu problema cu resetare insa la PIC, dupa ce am refacut circuitul cum ti-am descris mai sus nu am mai avut absolut nici o problema, circuitul merge de vro 2 ani fara sa faca nebunii.
  13. Eu am unul de la "VOLT POLSKA" modelul "SINUS PUR 1000" si ventilatorul functioneaza cum vrei tu adica pe consumatori mici nu porneste insa nu stiu exact de la ce consum porneste, la mine merge toata ziua o pompa de apa de 60W si nu porneste deloc ventilatorul insa daca imi aduc bine aminte la un bec de 100W (incandescent) porneste. Posibil sa functioneze la fel si modelul cu Sinus modificat care e mai ieftin daca nu te intereseaza sa fie cu sinus pur.
  14. Cel mai sigur este sa iei de undeva tensiune care exista doar cu contact pus, cu tensiunea respectiva comanzi un releu si aia este. Eu mi-am facut un modul din asta pentru alimentarea camerei de bord pentru ca la mine bricheta e alimentata non-stop si la sigurante nu am vrut sa umblu pentru ca masina este noua si sub garantie. Al meu este cu PIC si m-am chinuit destul de mult pana l-am facut sa mearga corect, masinile astea mai noi mai ales astea cu start-stop au un sistem destul de complex de gestiune a incarcarii (detecteaza consumatori, masoara curentul prin baterie, daca masina accelereaza sau e in frana de motor, etc..) si decide cand si cat baga in baterie. Iarna nu prea lasa bateria sub 13V insa vara cum ai observat si tu am avut constant 12.7 - 12.8V pe baterie. Eu am reusit sa-l fac sa mearga corect prin setarea tensiunii de detectie pe la 13 - 13.2V si cu o intarziere de 15minute astfel incat cand detecteaza ca tensiunea a cazut sub pragul setat mai asteapta 15min si daca in aceste 15min tensiunea ramane sub prag atunci opreste iesirea insa daca dupa cateva minute tensiunea urca peste prag atunci se reseteaza temporizarea si nu se mai opreste. Am si un gadget cumparat care se comporta cam la fel, la pornirea motorului porneste prin detectarea cresterii tensiunii si in momentul in care motorul se opreste mai ramane cam 10minute pornit timp in care daca nu mai pornesc motorul se opreste si el.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.