Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor

dany_cta

Membru activ
  • Content Count

    1,513
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

605 Excellent

About dany_cta

Profile Information

  • Locatie
    Acasa

Recent Profile Visitors

907 profile views
  1. dany_cta

    Semnalizare stopuri a franei de motor

    Vorbim de lucruri diferite. Am specificat clar ca ma refer la cutiile automate, si anume cele cu convertizor de cuplu. Celelalte nu stiu cat de automate sunt, multi le considera manuale robotizate nu automate in adevatarul sens. Exemplu: Smartul se zice ca este automat dar de fapt este o cutie manuala robotizata si are toata frana de motor pe care o are orice motor manual, nu decupleaza cand iese din sarcina. Este o cutie care are ambreiaj si il apasa singur cu un actuator electronic. Cutiile automate nu au ambreiaj, au convertizor de cuplu, adica exact piesa care face decuplarea si "o lasa pe liber", desi nu este pe liber, doar o lasa sa patineze atunci cand nu este in sarcina. Nu e nici o inginerie electronica sau ceva destept in asta, e pur si simplu principiul de functionare intre palele elicilor, nu a fost planuit special sa se comporte asa sau sa fie controlabil. Lasand sa alunece, nu se mai transmite forta in sens invers si automat motorul nu mai este invartit de roti, deci nici exista frana de motor. Masinile astea nici nu poti sa le tractezi daca ai vrea vreodata sa le pornesti impinse.
  2. dany_cta

    Perii sarma biax

    Biax-ul are mai mult de 1500-3000rpm. Am incercat si eu sa pun de-alea iefine, probabil pentru masini de gaurit, si aceleasi simptome - imi zburau sarmele in toate directiile cand se invartea pe biax, poate chiar asta e problema reala a celui care a pus intrebarea. Apoi am luat de la firme cu scule serioase si s-a rezolvat problema.
  3. dany_cta

    Semnalizare stopuri a franei de motor

    Multi tot nu stiu ce este aia frana de motor, bineinteles ca sunt cei nelipsiti de la topicurile auto unde sunt mari experti. Frana de motor nu este o frana ! Este o incetinire ! Nu faci nimic brusc cu ea, nu rupi cutia, nu rupi ambreiajul, de fapt nu este frana aia care au multi impresia ca este. Daca este mai mult de atat, o faci gresit ! Poti sa o folosesti la oprire dar deja iti bati joc de masina si nu meriti sa mai conduci vreodata pana nu inveti. Si nici nu opresti pentru pipi cu ea. La camioane in nici un caz nu folosesti frana normala pentru incetinire, ia cautati sa vedeti si voi cat costa un set de placute, si camionul ala merge sute de km pe zi continuu, nu sta "in parcare cat timpul omul este la munca" ca sa aiba cu ce sa ajunga acasa la sfarsit de program, si camionul ala are o gramada de inertie, nu ii convine sa uzeze placute in fiecare saptamana. Contrar parerilor unora: masinile automate in general nu prea au frana de motor. Nimic automat (nu vorbesc de semi-automate) din ce am condus eu nu avea frana de motor. Convertizorul decupleaza singur prin principiul lui de functionare. Deci cand nu accelerezi/menti viteza in sarcina, motorul coboara in relanti.
  4. dany_cta

    Semnalizare stopuri a franei de motor

    Eu nu ma uit niciodata la stopuri, eu ma uit la distanta, vad cat am intre mine si masina din fata, nu ma intereseaza ca franeaza sau nu, nu ma intereseaza cum o face, eu pastrez distanta constanta in functie de viteza. Nu inteleg cum sa conduci dupa becurile celui din fata. Sunt unii care merg cu becuri arse sau cu contactul de pe frana stricat si nu se aprinde deloc, o sa intri in ei ?? Scopul luminilor de franare nu este sa te avertizeze ca incetineste usor, sunt pentru cazul in care apare ceva neprevazut si franeaza, sa te atentioneze. Frana de motor NU ESTE SI NICI NU POATE SA FIE O FRANARE BRUSCA, decat atunci cand este folosita complet aiurea si nimeni care stie sa conduca nu o sa o foloseasca asa, iar cei care nu stiu sa conduca nu o folosesc deloc. Invatati ce este aia si apoi vorbim de avertizarea ei. Daca ajungi sa bruschezi motorul si sa ti ambreiajul deja ai transformat energia in caldura cu frecare in ambreiaj, care mai e logica ? Patinezi si freci ambreiajul in loc de discuri si placute ? O folosesti degeaba ! placutele sunt mai ieftine decat discul de ambreiaj, chiar si decat manopera de schimbare al lui. Se mai vehicula ideea ca nu e bine sa pornesti o masina impinsa pentru ca risca sa sara distributia. Daca retrogradezi sa franezi brutal cu frana de motor exact asta faci. Nu discut aici daca e bine sau nu si daca exista riscuri, asta e alt subiect.
  5. dany_cta

    Semnalizare stopuri a franei de motor

    Nu este suficient, poate tu apesi totusi acceleratia dar ai viteza prea mare, exista o frana de motor dar neintentionata, s-ar aprinde becurile de frana ca un pom de craciun in mers normal. De asta am zis sa folosesti TPS-ul ca sa te asiguri ca acceleratia este complet ridicata combinat cu asigurarea ca motorul este in viteza. Dar bineinteles ca ideea este o mare prostie, in nici un caz nu conduci uitandu-te la beculetele celui din fata, nici nu sunt mereu asa de bine observabile in toate cazurile, si frana de motor nici nu este aia brutala in care retrogradezi si ti din ambreiaj, deja acolo chinuiesti ambreiajul si mai bine nu o faci, e mai usor sa schimbi placute si discuri decat un kit de ambreiaj si un sa repari ce poate crapa intr-un motor supraturat brusc. In primul rand trebuie sa invatam ce este aia frana de motor si abia apoi o sa vedem daca este sau nu nevoie de avertizarea ei. Si de asemenea nici nu cred ca se intampla vre-un accident din cauza nesemnalizarii franei de motor.
  6. dany_cta

    Semnalizare stopuri a franei de motor

    Daca ai impresia ca frana de motor poate sa fie ceva brusc, nu sti ce este aia sau o faci incorect. Daca frana de motor ar fi o problema, rezolvarea e extrem de simpla, asa cum am zis mai sus, de ce producatorii nu fac nimic legat de asta ? Nu ar costa nimic ! Poate tocmai ca stopurile se aprind prea des si deja ne-am obisnuit cu ele, nu ne mai atrag atentia, de aia e nevoie de alte metode de semnalizare. Sunt o gramada care stau cu piciorul pe frana doar cand se apropie de o intersectie, fara sa franeze sau franeaza lung de tot. Odata ce mai prinzi experienta incepi sa te uiti mai bine la trafic si sti cand sa te astepti ca o sa franeze, vezi in fata lui sensul giratoriu, intersectia, trecerea de pietoni, etc... si sti ca o sa incetineasca. Nu trebuie sa conduci robotic dupa luminile lui de franare. Eu sunt de parere ca trebuie sa te uiti in fata si sa pastrezi singur distanta. Daca ti se pare ca nu este suficienta inseamna ca nu ai pastrat suficienta distanta, chiar daca pentru alt sofer o fi destul, pentru tine trebuie mai mult pana te simti in siguranta. Frana ar trebui sa te avertizeze ca franeaza, nu ca incetineste incet cu frana de motor. Eu nu conduc uitandu-ma la stopurile masinii, eu conduc uitandu-ma la distanta dintre mine si masina din fata. Punct. Chiar ma enerveaza aia care ating frana de se aprind stopurile chiar si in curbele largi sau in mijlocul giratoriului, unde tot ce trebuie sa faci e sa tragi de volan.
  7. dany_cta

    Semnalizare stopuri a franei de motor

    Cel din spate nu se uita in fata cand conduce ? Nu vede ca se reduce distanta dintre el si cel din fata ? El asteapta niste luminite ca sa franeze ? Acolo e problema, la cel din spate. Cel din fata e ocupat sa se ocupe de condus si sa mentina distanta fata de cel pe care el il precede. Rolul stopurilor este sa te avertizeze ca franeaza brusc, ca opreste, ca incetineste brusc. Frana de motor nu este ceva brusc, e chiar foarte lenta, e imposibil sa te ia prin suprindere daca conduci normal fara telefon in mana sau capul intors dupa gagici. Deci frana de motor nu are nici un motiv sa te avertizeze, invata sa conduci mentinand distanta, nu uitandu-te dupa luminite de avertizare. Oare urmeaza sa adaugam si luminite de frana la pietonii/cainii care trec strada prin loc nepermis pentru ca noi, soferii, nu suntem in stare sa mentinem o distanta si sa franam fara sa vedem luminile de frana ? Implementarea unui astfel de sistem e foarte simpla, doar se foloseste un accelerometru si la scaderea vitezei mai rapid decat un prag setat, se aprind stopurile. Mai imprecis dar putin mai rapid in timp de raspuns se poate folosi si TPS-ul combinat cu senzorul de rpm (pentru a se asigura ca nu este pe liber).
  8. Eu folosesc un aspirator cu functie de spalare, capabil sa filtreze prin apa, am incredere mai mare intr-o astfel de filtrare decat intr-un filtru uscat care lasa toate particulele mici de praf/acarieni sa treaca sau chiar le marunteste cand vaccumul le trage prin filtru. La aspiratorul respectiv se scoate filtrul si se adauga apa in vasul specific, dupa folosire apa este neagra, plina de praf.
  9. dany_cta

    Legislatia rutiera

    Fara o imputernicire, proprietarul masinii (sot, sotie, amic, ruda, cunoscut, etc...) poate sa declare masina furata si cel care o conduce este hotul. Deci este o acoperire legala pentru ceva neasteptat. Faptul ca sunt o familie (atunci cand sunt) si bunurile se impart intre soti, nu inseamna ca masina este bun comun, poate a fost dobandita inainte de casatorie, caz in care este numai al celui care e proprietar, si oricum bunurile se impart la divort, nu in timpul casniciei. Pana la impartire, bunurile sunt ale celui trecut in acte. Legat de renumitul viraj, a mai fost unul condamnat intr-o situatie identica, acelasi scenariu, viraj la stanga cu motociclist care trecea pe langa el pe aceeasi banda, aceleasi avarii (impact in usa sofer). Soferul auto a primit 2.2ani inchisoare, beneficiind de clementa, e caz mult mediatizat, dar nu vreau sa mai dau lectii gratuite la toti amatorii care abia au pus mana pe volan si se cred mari soferi si legisti pe aici. Nu a fost scos motociclistul vinovat ca "depasea pe linie continua" sau ca "depasea pe aceeasi banda" sau ca "nu mergea pe langa bordura". "Afaceristul sirian Saker a fost condamnat la doi ani cu suspendare pentru moartea unui om"
  10. dany_cta

    Merita sa cumperi Diesel?

    Nu am zis niciodata nimic rau de GPL, este o alternativa buna, dar mereu mi-a dat impresia de "masina electrica". Este cu siguranta o solutie ieftina care nu iti ofera cuplul pe care l-ai vrea, dar am avut o perioada o masina cu gpl si cel mai tragic era cand trebuia sa ma duc la Bucuresti acum multi ani si nu imi ajungea butelia sa traversez autostrada si nici nu gaseam nicaieri sa alimentez (nu stiu daca acum sunt statii gpl, probabil au aparut), trebuia mereu sa trec pe benzina si consumul devenea imens la masina respectiva, lipsa autonomiei mi-a dat impresia de "masina electrica", masina mare, butelia mica, faceam jumatate din autostrada pe benzina si pierdeam o gramada de bani in asta avand in vedere ca era un Opel Frontera. Pe gaz se mentinea la consum ok, nu ma saracea din cauza pretului mic la gaz, dar pe benzina... plangeai. La final ma costa dublu fata de diesel... deja nu mai era nici o branza sa cumpar marfa din Bucuresti, luam mai ieftin dar plateam mult in transport. Si faceam drumul ala cel putin o data pe saptamana.
  11. dany_cta

    Merita sa cumperi Diesel?

    O sa iti dau un link interesant, simplu si de incepatori despre lambda: https://secure.lambdapower.co.uk/TechNotes/Tech-3.asp Daca citesti acolo o sa vezi ca, asa cum ai zis si tu, o narrowband lambda nu vede totul, ci mai exact nu vede nimic exact acolo unde conteaza. Ea vede doar relantiul si zona de mentinere constanta a vitezei. Cand nu esti la relanti sau in mers constant e ca si cum nu ai nici un senzor. Nu poate sa vada accelerarea sau toate celelalte variatii, de asemenea nu vede nici in timpul testului de gaze de la ITP. Daca ti-ai lua un wideband cum ti-am aratat eu in poza, ai vedea ca zona majoritara in care sta un motor este foarte departe de 14.7-le ideal pe care il cauti tu si doar iti strici reglajele cu estimarile si presupuneri. Totusi, pentru ca te-ai chinuit sa scri atat o sa fiu si eu putin mai generos si o sa iti dau noi informatii: valoarea de 14 (14.7 ideal de fapt, nu 14 cum ai zis tu) este mentinuta numai in timpul specificat acolo, in timpul mersului normal putin in sarcina valoarea aia coboara mult ! masina merge cu amestec bogat, in timpul accelerarii ajunge chiar la 11 sau si mai jos gen 9, si sta mult timp in zona 11-13 ! Poate sa ajunga si la 17 in conditii opuse. Media nu este unde crezi tu, ci depinde de stilul de condus dar riscurile sunt peste tot, totul trebuie perfect setat. Deci sa calculezi consumul instant dupa o narrowband lambda care nu poate sa vada astfel de valori si doar sa presupui tu ca ai 14, este complet gresit, pentru ca NU ai 14. Dar fara wideband nu poti sa vezi asta, narrowband este complet inutila la reglajele importante, adica alea in sarcina, unde tu esti orb, cu toate testele tale nu poti sa vezi nimic ce se intampla acolo, si urcand in zona 14 in sarcina s-ar putea sa iti arzi pistoanele in orice moment, sa faci gaurele in supape, da, o sa mearga in continuare dar deja rezistenta structurala este afectata, etanseitatea sufera si ea si motorul ala doar asteapta sa crape in orice moment. De aia nu ai voie sa te joci cu narrowband cand vorbesti de amestec. Producatorul a setat hartile de amestec folosind wideband si narrowband o foloseste doar pentru o mica variatie fata de valorile sigure setate de ei.
  12. dany_cta

    Merita sa cumperi Diesel?

    Postul tau kilometric si timpul de reglaj plus riscurile enorme la care supui motorul ala pot sa fie inlocuite, asa cum am zis in repetate randuri, cu o lambda wideband care trebuie sa fie prima scula pe care o ai cand planuiesti sau visezi sa te apuci de asa ceva. Daca te-ai apucat de asta fara wideband, eu te-as trage de urechi intai si apoi te-as pune sa iti cumperi una. Cu wideband ai putea sa faci calibrarea automata, de fapt nici nu mai ai nevoie de calibrare, el vede totul, nu mai trebuie sa il indrumi tu. E ca un cal cu ochelari (de-aia care il lasa sa vada doar fix in fata) pe care tu trebuie sa il pui pe directia buna pana reuseste el sa vada incotro trebuie sa mearga vs un cal care vede din prima totul si stie el unde trebuie sa mearga. Dar diferenta este ca nici tu nu vezi in ce directie trebuie sa mearga, doar estimezi, si e posibil sa dai peste o prapastie si sa iti moara calul si caruta in orice secunda. Vrei consum mic ? Iei diesel. Iei benzina ? Nu iti petrece timpul chinuindu-te sa o faci sa consume mai putin, ia turbo si chinuieste-te sa o faci sa consume cat mai mult. Aia e treaba adevarata !
  13. dany_cta

    Merita sa cumperi Diesel?

    Am uitat sa mentionez la consumul smart-ului am mers sub 20km de autostrada, tot drumul a fost pe DN-uri, nu sunt autostrazi pe acolo, doar o bucatica de ocolire a Constantei a fost pe autostrada. Deci tot consumul a fost pe DN-uri relativ aglomerate, dar toti mergeau cu 90+, doar cateva tiruri si incepatori depasiti pe parcurs. Mai mult ca sigur multi stiu faza cu frana, dar nu toti ! Asta incerc eu sa repar. Apoi masina scoasa pe liber la vale consuma mai mult decat aia in viteza, si apare cel mai grav lucru: ce faci daca doamne fereste ti se opreste motorul, ai incercat vreodata sa tragi de volan la masina mare, in mers, cu motorul oprit ? sau sa apesi frana mai lunga sau de cateva ori ? de asta o ti in viteza, fie ca s-a "oprit" motorul, el tot se invarte impreuna cu toate pompele care iti asigura directia si franarea. Daca vrei sa calculezi consumul instant nu o faci dupa gaze, eu credeam ca vrei sa verifici cumva eroarea consumului din bord. Nu ai nevoie neaparat de Star, eu folosesc delphi autocom cdp+ cu succes pe smart (tot mercedes si tot star vrea si el), atasez poza cu eticheta, si imi arata totul acolo, inclusiv consum instant si mediu. Nu stiu daca este chinezesc sau nu, pe el scrie suedia, alea chinezesti sunt foarte ieftine, la o zecime din pretul unui star, daca or fi la fel si or merge la fel, e o solutie buna de luat in calcul. In realitate cand vrei sa calculezi consumul sti debitul teoretic al injectoarelor (cc), sti presiunea in rampa ori citita cu senzor, de pe obd, sau stiind diferenta de presiune din admisie si rampa cu un senzor simplu sa nu te complici cu modificari la rampa sau comunicatie cu calculatorul, pentru cine stie presiunea in admisie si evacuare sunt legate intre ele la benzina, si poti sa te conectezi la firele lor sa iti faci un modul care sa masoare timpul de deschidere si asa masori consumul pe unitate de timp. Cred ca asta este cel mai precis, nu folosindu-te de evacuare si altele, ci masurand cat sunt injectoarele deschise, cred ca tot asa calculeaza si el consumul stiind si spatiul parcurs. Oricum nu m-a interesat niciodata consumul instant sau cel aratat de bord, injectoarele au obiceiul sa mai si curga fin in pre sau post deschidere sau sa raspunda putin mai greu si calculatorul nu poate sa stie asta, rotile pot sa aiba o mica variatie la diametru, kilometrajul este de obicei 5% eronat, de aia iese mereu consumul putin diferit de realitate, mereu cel din bord e mai mic, e calculat cu totul ideal si chiar arata mai putin sa nu sperie utilizatorul, multi pun botul la el si lauda sau critica masina. Cu un modul ai putea sa masori cu gps distanta. Consumul real il faci pe sute - o mie de km, nu pe 10 sau 130km, acolo ai marja mare de eroare, cu cat e distanta mai mare cu atat scade eroarea, eu as porni de la 3-400 in sus. Legat de folosirea treptelor, smart-ul face totul singur, e semiautomat si cand nu este in sarcina alege treapta corecta, la vale mereu merge cu treapta superioara pe care o poate folosi la viteza respectiva, la deal baga inferioara sa tina pe cuplul optim, chiar se pricepe bine la asta, tu ai doar acceleratie si frana.
  14. dany_cta

    Merita sa cumperi Diesel?

    Incerci sa faci niste calcule de expert dar doar pe presupuneri si formule, iti lipseste cel mai important lucru: aparatul de masura. Faptul ca iti ies gazele la ITP are zero importanta in calculul pe care incerci sa il faci. E ca si cum ai incerca sa masori presiunea intr-un cauciuc fara sa ai manometru, fara sa sti greutatea care apasa pe el, doar presupunand ca o sti, si fara sa sti cat se deformeaza profilul cauciucului in functie de greutatea care apasa pe el, doar presupui niste valori la intamplare. Daca o sa iti iei vreodata una de-asta si o sa testezi o sa ramai uimit sa vezi ce diferenta exista intre valoarea de 14 pe care o presupui acolo si realitate. Nu vreau sa dau lectii gratis sau sa intru iar in polemici cu unul care nu a vazut asa ceva decat in poze dar ne invata pe toti, dar o sa iti zic totusi ca tot cadranul unui ceas indicator la un astfel de instrument (atunci cand ai si unul, nu doar datalogging) este folosit in intregime iar media s-ar putea sa nu fie chiar aia pe care o presupui tu. Sa presupui o valoare de 14.5 este o greseala din start si nu e o idee buna sa iti bazezi calculele pe o valoare gresita. Poza facuta acum, de mine, special pentru tine. Enjoy: Legat de consum, multi au un stil complet gresit de condus si ei nu inteleg cum reusesti sa scoti consum mic cu acelasi vehicul pe care il au si ei, dar lor nu le iese. Primul lucru pe care pot sa il recomand este sa te gandesti cum functioneaza pedala de frana, este o pompita hidraulica. Apoi gandeste-te ca de fiecare data cand apesi, pompezi o cantitate de motorina pe sosea, bineinteles ca nu se intampla asta in realitate, dar e punctul de pornire de la care se face cea mai semnificativa economie. Ieri cand am mers doua masini "in coloana", eu am atins frana probabil de 4-5 ori mai putin ! Nu franam in curbe, nu franam mereu cand vedeam o localitate sau o trecere de pietroni, mereu am folosit frana de motor din timp, totul calculat. Asa conduc mereu. Cu siguranta daca cel din fata a franat de 200 ori, eu am franat de maxim 50ori. Frana iti consuma energia acumulata sub forma de inertie si o transforma in caldura, e o mare greseala cand poti sa o eviti si sa iti planuiesti incetinirea cu frana de motor, doar vezi curba aia de la 200m, nu ? Vezi trecerea de pietoni din timp, vezi intrarea in localitate. Ce rost are sa franezi in ultima secunda ? In loc sa franezi brusc poti sa incetinesti progresiv cu frana de motor (da, este destul de puternica) dar cu zero consum pe distanta mai lunga, la final tot aceeasi viteza medie o sa scoti dar energia o sa ramana in rezervor, nu caldura in discurile de frana.
  15. dany_cta

    Merita sa cumperi Diesel?

    Sau daca ai gasi gaz/benzina/motorina mai ieftina, nu ? Cred ca si asta are o mare influenta asupra tipului de motorizare ales, poate una din ele chiar se gaseste mai usor ca celelalte. E doar o banuiala asa cum am zis, pentru un prieten, dar presupun ca s-ar reduce costul cu frumuselul procent de 40%. Vorbim cazuri ipotetice aici.
×