Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor

dany_cta

Membru activ
  • Content Count

    1,586
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

656 Excellent

About dany_cta

  • Rank
    Banati

Profile Information

  • Locatie
    Acasa

Recent Profile Visitors

1,020 profile views
  1. dany_cta

    Merita sa cumperi Diesel?

    Da, o sa traga perfect intre 3000 si 4500rpm, abia dupa aia te faci de rusine. Am vazut dieseluri de 170cai cum si-o luau de la 110cai benzina cand benzina se duce la 100 la ora cu a 2-a si dieselul deja e intr-a 4-a, si atunci chiar te faci de rusine. Nu iti iei dieselul ca sa nu te faci de rusine, il iei pentru ca consuma putin si are cuplu la ture mici. Daca vorbim de rusine deja vorbim de ture mari si acolo benzina iti mananca dieselul prin plaja larga de turatii pe care o are.
  2. dany_cta

    Merita sa cumperi Diesel?

    Pana acum va plangeati ca vin strainii si fac bani pe spinarea noastra si acum va plangeti ca trec pe langa noi si se duc la altii, si noi am luat-o la mumu ? Unde e logica ?? Normal ca s-a dus la turbane, acolo salariul minim e mai mic ca aici si aia nu sunt asa de mandri incat sa se planga cand vine cineva sa investeasca si sa deschida uzine care chiar produc la ei si sa le ofere locuri de munca. Da, stiu marea aberatie "ala face o gramada de bani pe spinarea noastra" cand in realitate abia scoate un 10% profit real, de parca ar costa 2000euro sa faci o masina de la faza de proiect pana la faza de livrata clientului, si o vinzi cu 100.000, parca nu toti stau cu preturile la minim si abia isi scot profit cateva procente, dar acum na, nu mai fac bani pe spinarea noastra, fac pe spinarea turcilor si noi tot ce primim e degetul mijlociu, probabil considerati ca ala e mai bun decat locurile de munca si impozitele din toata afacerea cu tot ce implica ea. Cand e ora de masa rontaim degetul mijlociu, asta e.
  3. dany_cta

    Merita sa cumperi Diesel?

    S-au terminat de mult frazele alea de inceput. Acum e cam invers: "hai boss, n-ai niste carburant ?", in cazul in care nu stiai, "aia neagra" chiar putem sa o consideram aurul negru, se vinde mai bine ca painea calda, in nici un caz nu trag ei de tine sa ti-o dea, tu tragi de ei sa iti dea si tie putina... Masini diesel cu rezervoare goale sunt peste tot. Asa banuiesc eu, n-as avea de unde sa stiu. Acum multi ani, cand mergea treaba, chiar erau faze de genul "de ce naiba iti iei masina diesel daca alimentezi la pompa ??", tractoare, camioane, locomotive si vapoare erau peste tot prin jur.
  4. 1. Si eu initial am folosit rulmenti normali, aia comuni, pe care i-am gasit in magazin. Folosind pereche de 2 cu preload intre ei (distantier calculat in functie de joc) a iesit chiar ok. Apoi am trecut pe radial-axiali cand am reusit sa ii procur si schimbandu-i nu am observat nici o diferenta. Backlash-ul este 0.02 pe Y si 0.03 pe X chiar daca am suruburi cu bile, piulite duble si rulmenti axiali. Probabil ca as fi reusit sa cobor si mai jos dar nu vreau sa stresez piesele fortand in ele. Toate suruburile sunt cu un capat suspendat la mine, nu l-am prins, le-am dat libertate. Cred ca prinderea capului ar cauza mai multe probleme pentru ca nu stiu cat de drept este surubul, nu zic ca este stramb dar nimic nu este perfect. 2. Freza mea are 2 trepte: 0-1300rpm, si 0-2600rpm. Rar trec pe a doua treapta, de obicei totul se face pana in 1300rpm. Tot in conditii de liniste frezez si eu, cateodata noaptea. Nu am vecin sub mine, asta e un bonus, dar tot la apartament stau si vreau sa fie liniste fie ca nu s-a plans nimeni niciodata pana acum. 3. Pentru turatii mari (adica automat si freze mici) eu am facut un suport care se prinde de capul frezei si se monteaza o freza makita de 30.000rot, usor reglabila. 7. Penele le-am facut manual pe toate 3 axele masurand, calculand, daca imi aduc bine aminte (e treaba de aproape 2 ani) unghiul era 0.5grade, si finisand. Este munca de chinez, nu e o lucrare rapida, si frezorii de la ateliere mi-au dat cu flit cand m-am dus cu asa ceva. Sa ne amintim ca alama se inconvoaie la frezare mereu. Asta complica treaba si mai mult, asa ca a fost nevoie de multi pasi fini si multa finisare manuala, cu verificarea suprafetei de contact din 5 in 5 minute. Noroc ca e un material moale. Daca te uiti la penele originale o sa descoperi ca au un mic defect, tind sa calce pe doua suprafete pe axa Y si Z, practic cad in partea de jos si asta cauzeaza multe probleme la rigiditate. Eu am rezolvat frezand un canal pe interior pe fiecare pana si suruburile de blocaj laterale le-am folosit ca ghiduri sa patineze pe varfurile lor, deci ele nu imping in pana, ele doar o sustin sa nu cada in jos. Penele originale erau si putin subdimensionate, trebuiau stranse la maxim ca sa calce pe ambele suprafete fata-spate, sa nu folosesc suruburile laterale, altfel toata rigiditatea se duce in varful suruburilor, daca le folosesc pe alea sa imping pana, ce rost mai are pana trapez ? Ea trebuie sa calce pe ambele laturi pe toata lungimea. A ajutat ENORM trecerea pe pene de alama pentru ca am putut sa strang tot utilajul mai fix, nu mai blocheaza, aluneca.
  5. Da-ne mai multe detalii, un video, etc... Am vazut ca ai schimbat piulita originala cu una dubla de bronz cu reglaj intre ele, cum stai cu backlash-ul ? Ai luat in calcul sa bagi un arc intre cele doua piulite, ceva mare gen arc de supape care sa intre peste surubul axei si sa mentina preload-ul ideal ? Pe langa ca ai suruburile originale cu pas mic, ai ales sa faci si demultiplicari mari din fulii, nu pierzi cam mult la viteza maxima ? Eu am motoarele puse direct pe suruburi si suruburile sunt cu pas mare (cu bile) de 5mm/rotatie. Nu am intalnit problema sa nu poata trage chiar daca am facut pene de alama si tin tot utilajul extrem de strans din pene. Nu stiu daca solutia cu gaurirea cand faci fulia este cea mai buna solutie, in experienta eu am observat ca burghiul mai fuge intr-o parte si alta in functie de multi factori si chiar si de uniformitatea materiei prime. Deja am ajuns sa dau gauri mici si sa intru cu freza ca sa le intrept (freza taie pe ciocuri dar nu taie pe mijloc ca un burghiu - nu poate face plunge direct), acolo unde e nevoie de gauri, dar de obicei prefer sa fac pana si gaurile cu freze mai mici, frezand helix pe profil interior.
  6. dany_cta

    Rulment pentru copiat

    Cel mai mic rulment posibil si montata o bucsa cu guler peste rulment care sa tina vaselina in el, asa cum a zis si Bumbu cu gauri, daca permite rezistenta chiar facuta din aluminiu si ar oferi o racire perfecta daca gaurile se dau putin oblic, gen ventilator. Rulmentul ales de tine are limita de turatie la maxim 6000, cu mergand cu el la 4000 in gol, fara un corp in care sa scape de caldura, e normal ca se incinge. Z-urile urca la turatii duble fata de RS-uri dar asa cum ai observat, etanseitatea nu este perfecta, arunca chiar si vaselina, oricum posibil sa iti bati capul degeaba si de fapt sa fi aruncat surplusul de vaselina dar tot sa ii ramana destula in interior. Vezi cand incerci sa ii faci plinul ca trebuie sa umbli perfect curat, o pietricica si gata, o ia razna rulmentul, o sa macine in interior si se distruge.
  7. dany_cta

    Merita sa cumperi Diesel?

    Au luat in calcul si faptul ca benzina s-a ieftinit simtitor fata de motorina ? Da, e doar un procent de 10% dar la o medie totala poate sa afecteze. Au luat in calcul si ca posibilitatea sa gasesti motorina mai ieftina este infinit mai mare decat sa gasesti benzina ? Intreb pentru un prieten...
  8. dany_cta

    Lucrari de duminica

    Daca as fi gasit freza disc as fi reusit sa o prelucrez. Nu ar fi prima data cand frezez HSS-ul. Dar nu stiu daca e materialul ideal avand in vedere ca este perfect casant. O sa reduc putin duritatea. HRC60+ eu am tot facut din bare de rulmenti decalite/retratate, si rezultatul cred ca a fost bun odata ce am facut si freze si cutite speciale pe care le-am folosit la aschiere in fier (mai ales freze de filetat). Frezele/cutitele nu au fost facute cu scopul de a rezista in timp, ci doar pentru lucrarea respectiva, si n-am avut suprize sa nu reziste vre-una. Probabil ca nu rezistau la folosire industriala sau in productie, dar o freza din fier mort nu ar fi reusit niciodata sa frezeze alt fier. Una dintre "testele de duritate" a fost chiar la punctator (pagina 3 pe topicul asta). Piesele din chenarul rosu sunt facute din bara de rulment si au rezistat eroic toti anii astia, ca in prima zi pe cand cele originale se tocesc dupa cateva folosiri, in cateva zile. Calirea s-a facut in apa si revenirea doar cu incalzire usoara pana la albastru. Dar la piesa din poza nu gaseam o bara de rulment din care sa scot dimensiunea aia, asa ca am cautat alternative. M-a ajutat bogdan_luben cu niste bucati interesante de oteluri speciale. O sa ma apuc de lucrari in cateva zile.
  9. dany_cta

    Rulment pentru copiat

    ZZ-ul in schimb nu o sa protejeze asa de bine la praf/rumegus. Intr-adevar, o sa se invarta foarte usor. Ca regula cu cat rulmentul este mai mic cu atat rezista mai bine la turatii mari, daca ai putea sa folosesti un rulment mic la care sa ii faci si o bucsa exterioara o sa mearga mai usor cu simering de cauciuc, o sa si disipe bine caldura si forta de invartire o pierde in parghie.
  10. dany_cta

    Lucrari de duminica

    Problema nu este ce otel sa folosesc, ci unde il gasesc in cantitati mici. Am sunat la 100 azi si nu am primit nici un raspuns pozitiv, unul era cat pe ce sa imi factureze 20 de tone ca asta era comanda minima, dar cand a auzit ca sunt persoana fizica n-a mai vrut nici pe aia sa mi-i dea. Macar avea transport gratuit...
  11. dany_cta

    Lucrari de duminica

    Am de-aia veche de tot, uzata bine, dar nu ma ajuta cu nimic. Am facut test acum si am pilit-o cu pila normala aproape ca pe un fier mort. Oricum nu avea 8mm, nu am niciuna de 8mm. Trebuie sa fac rost de otel din alta parte, bineinteles fara sa cumpar o bara de 500ron+transport.
  12. dany_cta

    Lucrari de duminica

    Dintr-un rulment nu cred ca as reusi sa scot suprafata aia, ar trebui sa fie mult prea mare. Dintr-o bara de rulment liniar as putea sa o scot si mi-ar da duritate destul de mare, am facut freze din asa ceva, dar ar trebui sa cumpar un fi35 si sa tai o gramada in bara rotunda ca sa scot o sectiune dreptunghiulara. Am cateva pile comuniste uzate, banuiesc ca pe vremea aia erau din material uniform, nu ? O sa ma apuc sa tai una si vad cum se prezinta la polizor. Sa incerc sa o decalesc-recalesc sau o prelucrez direct asa ?
  13. dany_cta

    Lucrari de duminica

    Am nevoie de o bucata de otel tratabil de duritate mare, ceva care sa rezulte in zona hrc62-67, probabil OSC7-13. Imi trebuie o bucatica mica 48x32x8. Vreo idee de unde as putea sa procur asa ceva in cantitati mici ? Sau chiar vre-o piesa de la care as putea sa decupez, gen dalta - pila - etc... ? Trebuie sa fac o cupla in genul asta, "saiba" din mijloc.
  14. dany_cta

    Reconditionare compresor Timpuri Noi

    Foarte corect spus. Cu cat urca solicitarea cu atat creste exponential uzura, nu direct proportional. O idee buna ar fi sa reduci turatia in compresor daca vrei sa tina mai mult. Ele sunt calculate pentru un raport de uzura - timp de functionare - debit, fara sa reduca debitul ca sa creasca timpul de functionare si sa reduca uzura atata timp cat utilajul tine cat vor ei. Daca reduci putin debitul, celelalte or sa urce mult, nu direct proportional, ci exponential asa cum am zis, si invers - daca cresti debitul o sa le scazi pe celelalte destul de mult.
  15. dany_cta

    Lucrari de duminica

    Continui sa te faci de ras ... Vorbim de un Smart, la Smart NU EXISTA TOBA INTERMEDIARA. Penibil ca de obicei. Nici acum nu intelegi de ce era bine sa nu mai postezi aici de la bun inceput, te depaseste complet totul, doar vorbesti pe langa, sa te afli in treaba. Stai jos, nota 1. Si la aia pe care am vrut sa o peticesc pana gasesc toba la pretul corect, urma doar sa sudez cele doua linii de rugina perpendiculare, care rezulta la sfarsit mult mai putina sudura decat ai tu pe toba ta "noua". In rest se vede ca de asemenea tabla este curata, nu ruginita pe partea de sus, in afara zonelor care trebuiau sudate. Doar i-a venit la vre-un destept din atelier de-asta de specialisti de care lauzi tu, ideea sa imbrace toba in duct-tape, pentru atenuarea zgomotului, automat a tinut umezeala si a intrat rugina in partea de jos.
×