Jump to content
ELFORUM - Forumul Electronistilor

sk24bpo

Membru activ
  • Content Count

    2,357
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

224 Excellent

About sk24bpo

  • Rank
    nene
  • Birthday 02/16/1954

Profile Information

  • Locatie
    Bucuresti

Recent Profile Visitors

1,197 profile views
  1. Pentru a nu se crea confuzie si pentru a nu complica lucrurile prea tare, acum 3 ani am hotarat sa realizez o singura schema, denumita SARA-2016. Am simplificat-o indeajuns incat sa nu puna probleme la punerea in functiune, sa fie apropiata ca idee de cele clasice pentru a putea fi depanata si inteleasa usor in orice conditii de catre un electronist de nivel mediu dar sa pastreze performantele si sunetul foarte bun. Asadar avem o singura schema, SARA-2016, nu va faceti griji, nu avem cum sa ne incurcam. Scrie inclusiv pe ea cu rosu cum o cheama. Pot exista mai multe versiuni de cablaj, corect, cum sunt cele de la Vlad, Alexmm, etc... dar schema ramane aceeasi, nu-i bai.
  2. Nu va faceti griji. Amplificatorul porneste din prima fara fitze. Daca vor fi neclaritati le vom rezolva impreuna. Intre timp puteti sa va ganditi si la circuitele auxiliare de genul soft-start, speakers-delay, protectii la DC, dc-trap, etc... puse toate pe o placa. De asemenea poate va exista un group-buy si pentru transformator sau smps. In fine, nu e graba.
  3. Eu am returnat mufele cumparate pentru ca mi-au fost livrate cu DHL. Ce naiba, am dat 13$ pe ele cu transportul inclus si DHL-ul vrea sa-i dau 100 de lei pentru comisionariatul vamal. Cativa ani de zile mi le trimiteau cu posta si nu plateam nimic iar acum ii gasira pe astia de la Gestapo. Le-am zis chinezilor sa trimita clasic cu posta si alta data sa intrebe cu cine vreau transportul chiar daca e gratis, mai ales ca au 4...5 variante.
  4. Parca din Cehia vine transportul. Pretul de pe site este cel care se plateste si nimic altceva in plus ca taxe. La o comanda de peste 200 de lei nu se plateste nici transportul.
  5. Asa....s-a inteles ideea...Mouser.....ieftin si bun cu transport free.
  6. Da, da, da, acesta este link-ul.
  7. Pre finalul este tranzistorul de la mijlocul etajului de iesire. Acesta trebuie sa aiba capacitatea mai mare ca a driver-ului si mai mica decat cea a finalului Daca aceasta capacitate este macar dubla in raport cu cea a driverului atunci totul e ok. Deci daca MJE are o capacitate mai mare decat a perechii 2sc4793/2sa1837 e chiar mai bine. Ce nu recomand eu, este folosirea unei perechi la fel ca driverele sau mai bune, pentru ca atunci exista riscul de oscilatii. Din fericire este mai greu sa creezi o asemenea combinatie din cauza faptului ca un tranzistor de putere mai mare in mod uzual are si caracteristicile mai proaste fata de un tranzistor de putere mai mica. Poate cea mai mare tentatie realist vorbind ar fi sa se foloseasca perechea 2sa1381/2sc3503 ca prefinal dar eu nu o recomand deloc. Am incercat-o si da probleme. Daca retin bine are o alta asezare a pinilor si asta duce la evitarea ei, iarasi din fericire. Deci tragand linie, seriile MJE1503(....) sunt tocmai bune de folosit daca au aceeasi dispunere a pinilor. Recomandare: in SARA-2016 nu se foloseste deloc perechea MJE340/350. Caracteristicile acestor tranzistori degradeaza performantele amplificatorului iar in caz extrem pot induce instabilitate. Amplificatorul nu a fost proiectat pentru a folosi aceasta pereche de tranzistoare.
  8. Exact asa doream sa scriu si eu. Amplificatorul este proiectat si verificat practic de mai multe persoane, nu mai e loc de comentarii. Acest topic este destinat group-buy-ului in care cei care il fac urmeaza schema si recomandarile cu sfintenie, exact ca un ordin dat in armata, altfel ajungem in balarii si utilizatorii vor fi confuzati total. Deci, piesele sunt stabilite in schema iar recomandarile suplimentare de care se poate tine cont le fac doar eu si Vlad. Va multumim pentru intelegere. Recomandare: in SARA-2016 nu se foloseste deloc perechea MJE340/350. Caracteristicile acestor tranzistori degradeaza performantele amplificatorului iar in caz extrem pot induce instabilitate. Amplificatorul nu a fost proiectat pentru a folosi aceasta pereche de tranzistoare.
  9. Noua nu ne trebuiesc tranzistoare pentru VAS, ci pentru prefinali. Chiar si pentru prefinali perechea MJE340/350 nu este recomandabila datorita vitezei mai mici decat cea a finalilor. Este musai a fT-ul sa nu fie mai mic de 30Mhz si nici mai mare ca cel al tranzistoarelor din VAS si driver.
  10. Pre finalul este tranzistorul de la mijlocul etajului de iesire. Acesta trebuie sa aiba capacitatea mai mare ca a driver-ului si mai mica decat cea a finalului Daca aceasta capacitate este macar dubla in raport cu cea a driverului atunci totul e ok. Deci daca MJE are o capacitate mai mare decat a perechii 2sc4793/2sa1837 e chiar mai bine. Ce nu recomand eu, este folosirea unei perechi la fel ca driverele sau mai bune, pentru ca atunci exista riscul de oscilatii. Din fericire este mai greu sa creezi o asemenea combinatie din cauza faptului ca un tranzistor de putere mai mare in mod uzual are si caracteristicile mai proaste fata de un tranzistor de putere mai mica. Poate cea mai mare tentatie realist vorbind ar fi sa se foloseasca perechea 2sa1381/2sc3503 ca prefinal dar eu nu o recomand deloc. Am incercat-o si da probleme. Daca retin bine are o alta asezare a pinilor si asta duce la evitarea ei, iarasi din fericire. Deci tragand linie, seriile MJE1503(....) sunt tocmai bune de folosit daca au aceeasi dispunere a pinilor.
  11. Merge orice tranzistor bipolar care respecta pinii, prinderea, puterea, tensiunea Vce si ft-ul. Ma uit acum si pe tranzistoarele specificate de tine Vlad si o sa raspund. Totusi tin minte ca am folosit aceasta pereche o data iar rezultatele au fost excelente.
  12. My friends, la Mouser daca se depaseste comanda de 200 de lei transportul este gratuit. Nu mai zic ca oferta este cu mult mai bogata si nu sunt mai scumpi ca TME. De exemplu, 10.000uf/63v Samwha cu 4,7 Aamperi la 100 de bucati la TME costa 12,60 lei bucata. La Mouser este facut de TDK, costa 12,64 lei bucata dar are 6,2 amperi !!!
  13. Large Signal distortion, le gasesti la Douglas Self.
  14. Ideal ar fi ca rezistentele din emitoare sa fie mici si curentul optim de repaos mare. Daca maresti rezistentele si reglezi curentul optim pentru ele, vei avea distorsiuni mici de racordare din nou dar se maresc distorsiunile de tip LSN. In fine, e bine si asa decat sa ai rezistente mici si curent mic.
  15. Acum daca am prins un pic de timp liber as dori sa mai fac niste precizari. Nu am fost mai ferm cu Sesebe din cauze "emotionale" legate de frumuestea vreunei carcase ci din motive strict tehnice. Trebuie sa stiti ca fara curent de bias caracteristica castigului in bucla deschisa si faza se schimba substantual la frecvente inalte, acolo unde vorbim despre stabilitate si oscilatii. Nu trebuie sa scadeti sub nicio forma curentul sub 10mA per fiecare tranzistor ! As zice ca sa stati departe de probleme ca aceasta valoare sa fie de 20mA. Ajungand la distorsiuni, subliniez ca la puteri joase curentul de bias este esential in a le pastra cat mai mici. Diferenta dintre un curent bine setat si lipsa lui face ca distorsiunile sa creasca de cateva zeci de ori. O sa dau 3 variante de curent de bias care sa fie optime pentru toata lumea. 1) Pentru audiofilii puristi care vor calitate maxima, vor folosi radiatoare mari si rezistoarele din emitoarele finalilor vor avea valoarea de 0,22 ohm. In acest caz curentul prin fiecare rezistor trebuie sa fie de undeva intre 100mA si 120mA. Deci daca se alimenteaza la +55v/-55v, disipatia totala pe un canal, la repaos, va fi de circa 35w. Nu e deloc mult cum ar parea la o prima vedere, in clasa A amplificatorul nu va avea decat vreo 0,3w in 4 ohm. 2) Pentru melomanii antrenati de ritmul muzicii care nu cauta detaliile cu lumanarea si nici nu vor sa arunce cu banii, pot sa foloseasca rezistoarele din emitoare cu valoarea de 0,33 ohm. In acest caz prin fiecare tranzistor va circula un curent de circa 70mA. Disipatia pe un canal ar fi cam de 12w. 3) Pentru cei cu buget restrans si mai ecologisti din fire, se pot folosi rezistoare de 0,47 ohm iar curentul de rapaos prin fiecare rezistenta va fi de circa 40mA...50mA. In acest caz disipatia este in jurul valorii de 7w per canal, per radiator practic. Toate cele 3 variante propuse tin foarte bine distorsiunile in frau, nu se pierde mai nimic din calitate si stabilitate. Legat de temperatura, probabil ca multa lume nu va avea termometru la indemana si vor exista momente cand va aparea intrebarea daca este normal ca radiatoarele sa friga. Ce inseamna sa friga, care-i limita de siguranta a normalului detectata fara sa avem termometru ? Daca putem tine mana pe radiator timp de 10 secunde inseamna ca avem in jur de 50 de grade iar totul este normal. Daca putem tine mana circa 2 secunde avem cam 60 de grade iar lucrurile sunt asa si asa, inca sunt normale dar necesita un pic de atentie sa nu fie mai rau. Daca putem tine mana pe radiator sub o secunda, deja vorbim de temperatura undeva spre 70-80 de grade si atunci ar fi bine sa oprim aparatul pentru verificari mai amanuntite.
×
×
  • Create New...