Jump to content

xubi

Membru activ
  • Content count

    61
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

6 Neutral

About xubi

  • Rank
    Nou venit

Recent Profile Visitors

108 profile views
  1. Constructie avion ultrausor...

    Lasa planurile acolo, sunt vechi (aripi Rogallo) si depasite. Sa faci un aparat de zbor este treaba foarte serioasa, va fi nevoie de omologare. Cred ca mai bine decat sa te angajezi in vre-un proiect, invata sa zbori intr-o scoala si abia apoi sa decizi ce proiect vrei sa abordezi. Orice scoala de zbor, iti va deschide un orizont pe care (daca n-ai mai zburat pe cont propriu, nu cunosti meteo si aerodinamica) nu-l poti banui acum. Ideea de a face o scoala de planorism mi se pare cea mai fezabila. De pe planor treci usor pe ultrausoare(tot planoare pt ca la motor se mai schimba treaba)
  2. Constructie avion ultrausor...

    Sculele arata fain, se pare ca vrei deltaplan sau planor revolutionar, fara motor Cu jucariile astea, fara motor, treaba poate fi mai simpla si/sau mai grea in acelasi timp. Daca ai dealuri potrivite pe aproape, cu o inaltime de 100-300 m, poti sta la panta sau chiar prinde termica, depinzi mult de vreme. Daca esti in campie, este nevoie de mosor. Oricum la asa jucarii trebuie transport si colegi de aeroclub. de unul singur nu o sa functioneze. Scoala se poate face si in Germania, costa dar este scoala de scoala. Eu acolo am facut-o. La noi se face ceva mai primitiv dar obtii licenta. Eu a trebui sa preschimb licenta germana si a fost asa complicat incat am preferat sa dau examen aici si sa o iau. Un aeroclub privat cu bune legaturi cu germania gasesti la Topoloveni, te poti sfatui cu ei. Alegeri intelepte si vant de fata!
  3. Constructie avion ultrausor...

    Dragule , n-ai inteles nimic, o amarata de parapanta noua, costa minim 3000 Euro, fara scaun si rezerva. Un UUL care are si motor incepe de pe la 7000-10000. plus costurile scolii de pilotaj. Nu vreau sa te descurajez. imi amintesc de primul deltaplan(si ultimul) pe care la 13 ani am vrut sa-l fac din tevi de PVC sustrase dintr-un depozit prin '75 . Flop total. Fara gluma, va trebui sa te informezi temeinic, nu vrei nici sa mori nici sa intri in penal. Te rog contacteaza Aeroclubul Romaniei, este o structura oarecum rigida dar vei primi indrumare
  4. As vrea sa pun un astfel ESR-metru intr-o carcasa pentru folosirea pe masa de lucru. O sonda Kelvin ca la E0711 ar folosi? Intreb banuind ca rezistenta conductorilor este critica. Nu am facut eu ESR-metrul, vreau sa-l cumpar.
  5. Detectoare simple in FIF

    Chiar normal, nu; sper ca intr-o luna sa incep sa experimentez ce ne-a "predat" Puriu. La un moment dat o sa dau peste un capitol care ma poate bulversa. Credeam ca sunt la detectoare simple in FIF si o sa ma trezesc facand telecomenzi
  6. Constructie avion ultrausor...

    Genetix: nu incalci legea curenta pe deal la 3m, eu o incalc insa. Ce am povestit pana acum, a fost doar din experienta de parapanta, unele prevederi se aplica tuturor aeronavelor, altele nu. Din cate stiu; nu ai voie sa zbori in intravilan, nu ai voie sa faci poze , film fara aprobarea M. Apararii , partea pozitiva, ai voie sa zbori o drona pana la 300m(limita inferioara a TMA) in extravilan, fara sa fii silit sa raportezi cuiva. Ai dreptul sa anunti zborul la COA si sa soliciti sa fii anuntat daca sosesc aeronave in zona. Va rog insa luati aceste informatii cu rezerva ca sunt din auzite, am prieteni care zboara drone dar nu am vazut legea. Cel mai simplu cititi aici http://www.caa.ro/supervizare/operare-uav-uas. De ce cochetez eu(altii nu stiu) cu legea asa cum este; pentru ca unde-i lege, nu-i tocmeala. Cred ca o societate echilibrata si frumos dezvoltata, se bazeaza pe lege. De aici incepe bulibaseala in Romania; legile sunt facute de clanuri de hoti care au ca singur interes sa capuseze bugetul national, adica ala la care se duc impozitele noastre. Fiind facute de ei, le servesc interesele si colateral, dau o aparenta de reglementare. Noroc cu obligatia de a armoniza legislatia noastra cu cea europeana, asa unele domenii de bine de rau, au si legi rationale. Toti am fost navalnici candva, si am privit cam pana la varful nasului. Orizontul se largeste cu implicarea si varsta. Asa de pe margine multe par nelalocul lor Relativ la reglementarile aviatice; imi amintesc de 94 cand zburam prin munti fara sa intalnesc vreun elicopter, sau alte aeronave, nici macar parapantisti(la noi era la inceput) urcam la 2500 de metri in Rodnei si aveam o singura grija, sa nu dea vre-un planor in zbor de distanta, sau vreun elicopter MAI peste mine. Pot spune ca era pustiu. Chiar si atunci aveam un brevet de zbor de la AR. Cineva stia de mine, dar nu erau alte reglementari. intrand in UE zborurile s-au indesit, a aparut SMURD, si alte organizatii ce folosesc des elicoptere si avionete utilitare care zboara de regula jos, cateva sute de metri. Mai apoi, am explicat in posturile anterioare, s-au indesit aeronavele, a aparut prin 2004-5 ideea de Cer European(google) prin 2009 s-a modificat in bine si a inceput implementarea, noi am avut restrictii tot mai mari. Cativa ani am renuntat sa mai zbor din spirit de fronda. Eram suparati, unii furiosi, dar ce conteaza interesul a 2000 de parapantisti si deltaplanisti in fata aviatiei comerciale si utilitare? Situatia a devenit complexa. Unii s-au apucat sa zboare de capul lor, o fac si azi, sunt prinsi , li se confisca jucariile, procese penale, etc. Cei ce incalca legea ne fac rau tuturor, asa cum spunea Vali, fiecare eveniment negativ, genereaza o noua reglementare. Pana acum un an puteam zbura in CTR, luam legatura cu turnul de control telefonic, anuntam ,solicitam permisiunea, ne dadeau altitudinea maxima, si zburam. Un coleg mai erou asa, a depasit altitudinea in mod grosolan, aveam 100m iar el, a urcat 1000m. A fost ceva tam , tam, si ne-au taiat maul; nu mai avem voie sa zburam in CTR. Asta a fost rezultatul revoltei Am pierdut cele mai faine si apropiate dealuri unde stateam cate 10-20 de zburatori, cu orele in aer. Prin AZLR am facut mereu, demersurile necesare la orice schimbare de legislatie sa ne aparam interesele. Nu am stat cu mainile in san, insa, amplitudinea lobby-ului nostru nu poate fi mare, iar interesele comerciale si militare primeaza. Poate cand o sa ajungi spre 60 de ani o sa intelegi Love, peace, Nurofen, Voltaren, you know... @Nomikos ai vazut link-ul spre AR? ai acolo costurile de licentiere pentru UU
  7. Constructie avion ultrausor...

    Exista cursuri pentru UU si la Aeroclubul Romaniei. undeva in document, mai spre coada, o sa gasiti si costurile asociate. Tot la Aeroclub puteti intreba despre omologarea UU. Cred ca exista si aerocluburi private care pot oferi astfel de cursuri. Nu m-as apuca sa construiesc o astfel de jucarie daca nu stiu sa o pilotez si in plus sa cunosc aerodinamica, mecanica si rezistenta materialelor specifice. Riscul de a face ceva ce trebuie refacut aduce cu sine costuri mari. Mai exista posibilitatea ca in timpul cursului sa descoperiti ca nu asa ceva v-ati imaginat despre zbor si sa doriti sa schimbati macazul spre altceva. http://www.aeroclubulromaniei.ro/media/Scoala%20de%20zbor%20avioane%20ultrausoare%20.pdf
  8. Constructie avion ultrausor...

    Prietene Genetix, multe din restrictiile existente acum aici, le-am trait si in Germania prin 90-94. Intre timp ceea ce era Germania -teren de antrenament pentru aeronave NATO, a devenit azi Estul Europei, de acolo aglomerarea. Armonizarea legislatiei noastre cu cea europeana si Cerul Unic European(pls google) nici macar nu mai puteau fi decise aici intern. Astea sunt faptele. In timpul asta, din fotoliul tau se vede ca toate avioanele zboara la 10000 de metri; mi-a placut siguranta ta! iar spatiul aerian de fapt este aglomerat doar in mintea unora. De A10 la 300m ai auzit? MIG-uri si Fxx la rasul pantei sau apropiindu-se curiosi sa vada ce nu-si credeau ochilor;parapante zburand neanuntat? Elicoptere private facand pozitie la 200m deasupra ta fara sa stie ca te prabusesti din cauza turbulentelor create de el? De elicoptere SMURD, Politie, guvernamentale cu care poti da bot in bot dupa un varf de deal? De ultrausoare, despre care este vorba in acest post, si care pot zbura la 300m? De altitudinea la apropierea de CTR te-ai gandit? Deasupra Clujului avioanele comerciale zboara si la 200m, pe km buni. Au fost incidente cu parapante zburand la negru pe culoarul de aterizare si avioane de linie facand acrobatie sa-i ocoleasca. Fara gluma, este un spatiu aglomerat. O zona TMA incepe la 1000ft(300m) si are limita superioara cit vor ei. In acel spatiu avioanele militare fac cam ceea ce vor. Si noi ne-am intrebat prin 2010 la ce bun atatea reglementari mai ales ca in ultimii ani s-au schimbat de cateva ori. Este in interesul participantilor la traficul aerian si nu prea este loc de intors, legislatia exista iar necunoasterea legislatiei nu te scuteste de efectele sale. Sunt deja procese pe rol pentru incalcarea CTR fara aprobare, zboruri pirat, etc. Nu am prea inteles ultimele fabulatii despre prostia din jurul tau, si prostia ca mare algoritm de calcul. Iti inteleg revolta si nedumerirea, esti probabil bine intentionat dar ignorant in materie. Apropos, nici stalpii sau turnurile la sol nu se pot pune fara aprobari. exista o limita undeva la 20m parca de unde incepe reglementarea, asa ca paratrasnetul tau, are nevoie de aprobare Stim cu totii ca legislatia in Romania este data in interesul unor clanuri , si de aici caracterul haotic si aberant de multe ori. In ceea ce priveste insa legislatia aeronautica, nu este cazul, fiind clona a celei europene si in multe puncte este mai blanda decat in restul Europei.
  9. Constructie avion ultrausor...

    Zbor parapanta(fara motor) din 92, cu licenta obtinuta in Germania la inceput, amavut apoi si o licenta de la Aeroclubul Romaniei. A fost o perioada destul de gri pana prin 2005. Greu s-a nascut AZLR care a preluat rolul de coordonator a activitatii de pregatire si licentiere. Nu mai stiu cand Romania s-a lipit spatiului unic european dar de atunci (ca urmare a armonizarii legislatiei, lucrurile sunt destul de clare si evident mai restrictive. Zborurile militatre s-au inmultit, te poti usor trezi spaland parbrizul unui Fxx sau al unui MIG. Spatiul aerian este impartit in zone (cautati AIS.ro) dar chiar daca zbor in spatiu G(asa zis liber) sunt obligat sa anunt zborul la Centrul de Operatiuni Aeriene. Sunt zile in care zbor la maxim 10m de sol de-a lungul unei culmi, pentru 1-3 ore, dar orice desprindere de sol o anunt pt ca orice desprindere este considerata zbor. Un telefon, nu doare si te fereste de tragedii. Odata a trebuit sa dau, ca instructor, 7 aripi jos din aer, primind un telefon de la COA ca avem avion militar in zona. A trecut exact pe deasupra noastra un Hercules la max 500m, alta data pe un alt deal, am primit fara informare vizita unui avion militar undeva la vreo 1000m cu noi toti in aer. Spatiul este aglomerat, si mi se pare corect si necesar sa se stie unde se afla fiecare zburator, egal cu ce jucarie zboara. Una din zonele sensibile este CTR , zona de control a unui aeroport. Acolo, lucrurile pot lua o intorsatura nasoala pana in penal. Nu te joci. Mai sunt zonele TMA(Google) care sunt ceva nou pentru noi. Spatiul aerian in Romania a devenit extrem de aglomerat. IN CTR esti obligat sa raportezi turnului din zona si sa poti ramane in legatura cu ei. Zborul in CTR este foarte restrictiv, se preconizeaza obligativitatea purtarii unui transponder. Nu stiu cat de departe au ajuns, nu zbor in CTR. Autoritatea Aeronautica este un bun start pentru a afla unde , cum si cu ce ai voie , in ce conditii. Daca ati avut rabdarea sa cititi, bucurati-va de acest filmulet care ilustreaza ce spuneam. Zborul a avut referinta COA73/5Nov2017, a durat vreo 2 ore undeva pana la max 30m. In spatele meu la vreo 2Km incepe CTR Cluj. https://youtu.be/VEseyoRNARE
  10. Detectoare simple in FIF

    Unul din cele mai interesante subiecte pentru mine, incerc sa invat lucruri de care n-am avut timp vreodata. Va multumesc. Am o intrebare relativ la antena; trebuie sa ridic o antena verticala pentru 2 m si 70cm, mai ascult si banda aero. O sa cobor cu ceva coax, vreo 10m. As putea folosi acea antena pentru experimente cu detectoarele mentionate in acest subiect? probabil ar fi necesara o posibilitate de atenuare? Casa este intr-o vale, iar coltul meu radio se afla intr-un demisol de beton armat de 30cm si singura fereastra este spre TWR Cluj.
  11. Si eu as vrea sa inteleg schema aia, baiu e ca e cam gata joaca, de luni munca, si o delegatie de doua saptamani in deschidere. Cand voi putea, o sa fac si masuratorile alea. Am nevoie de o pauza insa, am cam luat-o razna ieri cand mi-am pus in scurt sursa de 2x15V de la versatesterul 0502 pe care tocami il "depanam" AM realizat atunci ce mare lucru este sa ai sursa protejata In acest scop insa, probabil o sa deschid alt topic
  12. De unde se pot cumpara shunturile alea in Cluj, UDAR?
  13. Multumesc, sunt curios daca gasesc ceva sub 5A, de regula le vad la 10A
  14. Vreau sa iau niste V/Ampermetre de 100V/5 10A pentru sursa mea. Am gasit in cateva locuri pe net . De unde sa iau , de unde sa nu iau. Recomandari? Doru, multumesc pentru carte. Eu plec in delegatie si nu as putea-o pune mai iute de o luna.
×