Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

ionut20

Membru activ
  • Număr conținut

    1.810
  • Înregistrat

  • Ultima Vizită

1 Urmăritor

Vizitatori Recenți Profil

Blocul vizitatori recenți este dezactivat și nu este arătat altor utilizatori.

ionut20's Achievements

Veteran

Veteran (13/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Posting Machine Rare
  • Conversation Starter
  • Week One Done

Recent Badges

  1. Pentru toti cei care doresc sa isi monteze un amplificator pentru subb in masina, sau pentru a lega un amplificator pentru difuzoare coaxiale sau pe componente, am facut acest topic, zic eu util atunci cand vrei sa legi ceva de instalatia electrica a masinii. Mai intai un avertisment . . . Cand vorbim de masina si instalatia electrica vorbim de un acumulator capabil de 12V ... pana la 14.5V cu motorul pornit, si un curent destul de mare .. nominal 40 ... 45 ... 55 ... 65 ... 70 Ah si pana la 90Ah sau chiar mai mult, in cazul masinilor 4x4 cu motoare disel, acumulatoare de in regim de scurtcircuit pot livra pana chiar la 500A pe sarcina. Ce inseamna asta .... inseamna ca dintr-o neatentie, se poate da foc la masina, fara gluma. :toimonster: Multi "mesteri" folosesc fel si fel de improvizatii pe masini, din simplul motiv ca ... oricum nu curenteaza. Si toti atati "mesteri" vedem la ora 17.00 la stiri cum ca au luat foc in trafic, si in decurs de cateva minute masina a devenit un morman de fiare si cenusa. Asa ca inainte de toate atentie maxima in lucru. Cand se fac modificari la instalatie, intotdeauna se folosesc sigurante care sa protejeze atat consumatorul cat si instalatia electrica. Sigurantele se pun in limita bunului simt, si in funtie de curentul cerut de consumator. Astfel din start excludem situatiile penibile si periculoase de genul: - player / amplificator alimentat de la plafoniera - player / amplificator alimentat de la lumina din torpedou(portacte) si chiar si - player / amplificator de putere alimentat de la bricheta. - player / amplificator / boxe interconectate sau alimentate prin cabluri de telefon, cabluri mai subtiri decat ar trebui pentru consumul de curent aferent, sau cu izolatie slaba, deteriorata sau inexistenta. Playerul de pe masina se va alimenta astfel: (valabil pentru majoritatea playerelor de pe piata) - firul negru ( masa sau minus ) se leaga ferm de un punct de masa (surub) de pe caroserie, sau direct la borna de minus a bateriei printr-un cablu de 4 ... 6mm sectiune, din cupru litat, cu o izolatie cat mai buna si cat mai groasa, cu papuc la capatul ce se leaga de caroserie / borna minus baterie. - firul rosu ( plus de dupa contact, sau ACC, fir ce se leaga la 12V ce aparea dupa ce se pune contactul ) se foloseste deasemenea un fir cu izolatie corespunzatoare si sectiune de 4 .. 6 mm. - firul galben ( plus 12V permanent ) se leaga la borna de plus a bateriei, cu un cablu corespunzator, si are rolul de "a tine minte" setarile audio, si frecventele de radio si atunci cand playerul este oprit ( contactul scos). Restul de fire disponibile la player sunt in general: - mov, mov/negru, verde, verde/negru, alb, alb/negru, gri, gri/negru : iesirile de putere din player pentru spate(rear) si fata (front). - albastru: remote out (fir pe care apare 12 V in momentul pornirii playerului, pentru a pornii aparatura suplimentare (amplificator, eq etc) - mufe RCA(chinci) (alb, rosu) : iesiri de mica putere care se pot conecta la o statie de amplificare. - portocaliu: reglaj intensitate luminoasa display in funtie de starea farurilor (doar la masini cu astfel de dotare) Pot exista si alte fire cu aplicatii specifice fiecarei marci producatoare de playere (control volum in funtie de viteza, mute pentru carkit, iesire dedicata subb, etc etc) Dupa ce am montat playerul si l-am conecta la 4 difuzoare prin cabluri cu 2 fire litate din cupru de 1.5 - 2 mm sectiune, si totul merge perfect ... putem trece la montarea unei incinte pentru subwoofer si a unui amplificator dedicat acesteia :supz: :supz: Dupa ce avem incinta cu diful de frecvente joase facuta, si statia cumparata, ne mai trebuie sa le interconectam. Cel mai bine optam pentru un kit de cablu din comert, ce ofera o solutie completa pentru legarea pe masina a sistemului. Intr-un kit de cablu din comert se gaseste in general: - cablu rosu (pentru + amplificator) aprox 5 metri (sectiunea in funtie de consumul amplificatorului) - cablu negru (pentru - amplificator) 1 metru (sectiunea in funtie de consumul amplificatorului) - siguranta 40 ... 100 A + soclu cu montare pe cablu (amperaj in funtie de consumul amplificatorului) - cablu 2 fire pentru conectare amplif la incinta (sectiunea in funtie de puterea difuzorului si a amplificatorului) - cablu stereo cu mufe RCA (chinci) vro 5 metri, pentru conectare iesirea de mica putere din playerul de pe masina, la amplificatorul pentru subwoofer - cablu remote vro 5 metri un singur fir, ce se leaga la firul de remote al cd-playerului si la borna remote a amplificator (face ca ampliful sa porneasca la pornirea playerului) - papuci, izolatii, cleme soricei ... Cablul rosu gros va alimenta cu 12V amplificatorul situat in portbagaj ... se leaga direct la borna de + a bateriei de pe masina. Cat mai aproape de capatul de pe baterie se interconecteaza siguranta cu soclu inclusa in kitul de cablu. atentie la suruburi, totul trebuie sa fie bine legat si izolat. Nu se leaga cablul la baterie, in timp ce celalat capat atarna prin masina !!!! Este pericol de a lua foc .. nu e de gluma. Celalalt capat al cablului de la + baterie, se leaga la borna + a amplificatorului, cu papuc setirizat cat mai ferm si fara lite ce sa atarne din el. Cablul de minus ( ala de 1 metru si ceva ) se leaga in portbagaj la borna de minus a amplificatorului si la un surub conectat la sasiul masinii, cat mai ferm, tot cu papuc setirizat. Firul de remote este un fir relativ subtire, de obicei de culoare albastra ... aceasi culoare este folosita si la playere ( in mare parte ). La player, pe firul asta apare 12V in momentul in care playerul este pornit. El are rolul de a porni amplificatorul, si de al decupla de la alimentare in momentul in care playerul este oprit. ( pentru a nu consuma bateria evident ). RCA-urile au rolul de a lega semnalul de mica putere de la iesirea din player cu intrarea de semnal mic a statiei. cablul tre sa fie cat de cat de calitate, pentru a nu fi afectat de interferentele de la masina. Toate cablurile trebuie trecute cu grija prin masina, de la baterie spre portbagaj, pentru a nu fi taiate sau partial taiate de elemente metalice. Dupa ce toate legaturile sunt facute, si verificate si verificate din nou, se da drumu la player, la un volum mic. Statia daca are un led de power, ar trebui sa lumineze, si in difuzor sa se auda muzica. Se trece la reglaje. de pe statia de amplificare se comuta comutatorul de la filtrul activ ( daca are asa ceva ) pe pozitia Lpf (low pass filter) ... majoritatea statiilor au comutatoare cu 3 pozitii LPF - OFF - HPF, sau ceva asemanator. Pe noi ne intereseaza partea de LPF pentru taierea frecventei ce depaseste setarea din statie, adica potentiometrul de taiere a frecventei. Acesta se seteaza in funtie de dorinta, de pe la cativa 10 Hz pana pe la vro 150 -- 200 Hz. Pe la 60Hz, 80Hz ar trebui sa se auda bine. Tot pe statie e posibil sa fie inca un reglaj de gain, de pe la 0dB pana pe la +12dB, depinde de statie. Acesta se da pe 0 pentru inceput. Din player se regleaza Faderul dupa dorinta ( raportul fata spate pentru difuzoarele de pe masina ), basul, mediile, inaltele, si se da volumul la maximul care se doreste sa se foloseasca in masina. Dupa aceea se actioneaza gain-ul de pe amplif, pana ce se obtine volumul dorit la subb. Atentie la distorsiuni, si la zgomote ciudate bagate de subb ... Pentru puteri foarte mari se poate opta pentru un condensator de 1 F sau mai mult, in funtie de putere. Acesta se conecteaza intre borna de + si cea de - a amplificatorului, cat mai aproape de acesta. Pentru cei ce nu au mai montat niciodata un astfel de sistem, atentie mare la legaturi, polaritati, izolatii, masuri de protectie impotriva scurtcircuitelor. Nu lucrati cand sunteti obositi ... greselile se fac foarte usor si se indreapta foarte greu .... valabil pt orice domeniu. Ionutz
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări