Jump to content

  • Log In with Google      Sign In   
  • Create Account

Photo

Motor electric barca, homemade


  • Please log in to reply
57 replies to this topic

#31 OFFLINE   giongiu

giongiu

    Membru avansat

  • Membri
  • PipPipPipPip
  • 1,120 posts
  • Locatie:Braila

Posted 19 September 2014 - 02:36 PM

Pe motor scrie asa...48V-71W-3200RPM. Daca fac o elice, cu care motorul sa poata atinge 3200RPM, clar nu pot trage peste 70W. Nu zic ca deja consuma peste 70W, chiar si fara elice, datorita frecarii rotorului cu apa. Nu pot trage din motor peste aceasta putere, altfel decat fortandu-l sa lucreze la turatie mult mai mica. Pierderile de putere pe stator vor creste proportional cu patratul curentului, dar asta e. Am un motor, la o alimentare maxima de 60V, trebuie sa scot o viteza maxima, la o putere maxima de 240W. Curentul e limitat de electronica la cca 4A, asa ca la 60V, tensiune maxima, cam atata pot trage din motor. Ma avantajeaza oarecum racirea statorului, acesta fiind in apa, asa ca rezistenta nu va creste semnificativ datorita incalzirii.  O sa fac ceva teste cu cantarul, iar duminica, il testez direct pe barca.



Cu_reclama

Cu_reclama
  • Membri

#32 OFFLINE   iop95

iop95

    Membru

  • Membri
  • PipPip
  • 741 posts

Posted 19 September 2014 - 03:27 PM

3200rpm in apa? Are densitatea de aprox 1000 ori mai mare fata de aer...

Va trebui un reductor sau cu un control mai sofisticat pe BLDC se poate mentine cuplul constant pe o gama larga de viteze.

Dar mai simpla e alimentarea dintr-un invertor normal (eventual modificare in plaja mica a tensiunii/frecventei).

Puteti face o estimare folosind fisierul din link. www.woodenboats.lt/SOFT/propcalc.xls



#33 OFFLINE   CATA2003

CATA2003

    Membru

  • Membri
  • PipPip
  • 686 posts
  • Locatie:Cluj / Timisoara

Posted 20 September 2014 - 06:39 PM

Cred ca merge si cu 3000Rpm dar trebuie o elice mica, si destul de bine finisatM BTW un om dezvolta cam 100W si pt aia se oboseste destul de mult....



#34 OFFLINE   iop95

iop95

    Membru

  • Membri
  • PipPip
  • 741 posts

Posted 20 September 2014 - 07:13 PM

Da, probabil cu o elice f mica cu pas zero...



#35 OFFLINE   CIBY2

CIBY2

    Membru

  • Membri
  • PipPip
  • 806 posts
  • Locatie:Bucuresti

Posted 21 September 2014 - 07:56 AM

Da, probabil cu o elice f mica cu pas zero...

Tocmai de aceea eu am propus realizarea elicei pe cale experimentala si nu prin calcule complicate ce vor da rezultate aiurea.

Insasi motorul ales are o mare hiba, rotorul exterior. Diametrul destul de mare al acestuia, face ca frecarea cu apa sa fie destul mare, iar viteza periferica de rotatie creeaza, datorita acestei frecari, forte centrifuge importante in masa apei de la suprafata rotorului. Apar astfel turbioane in imediata apropiere a suprafetei rotorului, orientate spre elice, presupunand ca acesta "trage" apa dinspre motor spre inapoi, asa cum am vazut in filmulet. Randamentul va scadea intr-o oarecare masura, iar cei 200W pe care Giongiu i-a obtinut in sarcina, vor fi mult mai putini la elice.

Dupa cum am mai spus in posturile de mai inainte, nu trebuie subestimata frecarea cu apa.

Probabil ca in ultima instanta se impune folosirea unei carcase exterioare pentru motor, nu neaparat pentru etansare, ci pentru eliminarea acestei frecari a rotorului cu apa.


Edited by CIBY2, 21 September 2014 - 08:00 AM.


#36 OFFLINE   giongiu

giongiu

    Membru avansat

  • Membri
  • PipPipPipPip
  • 1,120 posts
  • Locatie:Braila

Posted 21 September 2014 - 09:36 PM

O sa incep cu sfarsitul...Rezultatele sunt jalnce. Azi dimineata am fost la pescuit, ocazie cu care am zis sa testez si motorul. Cum rezultatele testului cu cantarul, n-au fost prea concludente, din cauza volumului mic de apa, care in scurt timp era invartita intr-un vartej, am luat elicea cea mai mare, cu 21cm diametru, trei pale, dural de vreo 3mm. La balta, ardeam de nerabdare sa vad barca miscandu-se , propulsata de motor. Si am vazut-o...tarandu-se incet, desi motorul avea tensiune maxima. Turatia motorului era foarte mica, semn ca diametrul elicei e mare.  M-am tarat, ce m-am tarat,...pana ce m-am oprit cu elicea blocata de bradis. Asa ca urcat motorul in barca, am luat ramele, iar barca a inceput sa se miste mult mai vioi, desi sunt un vaslas incepator. Pana la urma ziua s-a sfarsit binisor, am prins trei ciortanici, toate cantarind vreo 2,5Kg, n-a plouat, m-am relaxat, am ajuns acasa cu bine.

Cateva concluzii,..a la Stan patitul...Trebuie perfect imperecheata elicea cu motorul, desi la motorul meu, nu stiu ce-as putea imperechea. O a doua problema, rotorul exterior, de diametru mare, datorita frecarii cu apa, introduce pierderi. Si nu in ultimul rand, trebuie o putere mult mai mare, peste 500W. Cu siguranta nu ma dau batut, mai schimb cate ceva, pe ici-colo, prin punctele esentiale.

N-o sa renunt la motorul brushless, cu statorul inundat. Dar o sa caut/construiesc unul cu rotorul interior, spre a reduce diametrul deci si frecarea cu apa. Pana una alta, testez cu ce am, actualul motor.

CIBY are mare dreptate...Motorul ar trebui inchis etans, pentru a nu mai exista frecarea cu apa. Dar astfel nu mai am racire...un cerc vicios...



#37 OFFLINE   validae

validae

    Moderator

  • Smod
  • 10,419 posts
  • Locatie:Bradesti/Craiova

Posted 21 September 2014 - 10:00 PM

Dar să folosiți motorul pentru o pompă care să ejecteze apa sub presiune, ca la jetsky-uri nu v-ați gândit ?



#38 OFFLINE   iop95

iop95

    Membru

  • Membri
  • PipPip
  • 741 posts

Posted 21 September 2014 - 10:05 PM

De ce motorul trebuie sa stea in apa? Un suport pt. montare pe barca + reductor + un ax cu elicea in capat nu e ok?

Din calcule e ok si un motor de 80W/3200rpm, dar e nevoie de un reductor 1:15 minim.



#39 OFFLINE   giongiu

giongiu

    Membru avansat

  • Membri
  • PipPipPipPip
  • 1,120 posts
  • Locatie:Braila

Posted 21 September 2014 - 10:25 PM

Motorul trebuie sa stea in apa, pentru racirea statorului. Altfel nu pot trage cca 250W din el. De ce reductor de 1/15? Motoarele electrice de barca, functioneaza la peste 1000RPM. De exemplu...

http://www.pescar-ex...00-watt-4229495



#40 OFFLINE   iop95

iop95

    Membru

  • Membri
  • PipPip
  • 741 posts

Posted 21 September 2014 - 11:36 PM

Nu e nevoie de 250W; 100W ar fi suficient. Reductorul este necesar pentru a mari cuplul si a obtine o valoare care poate propulsa barca.

Datele din link nu prea se coreleaza, probabil cuplul mentionat nu e la 1800rpm, ci mai jos cu 30%. Elicea respectiva are pas mic.



#41 OFFLINE   giongiu

giongiu

    Membru avansat

  • Membri
  • PipPipPipPip
  • 1,120 posts
  • Locatie:Braila

Posted 21 September 2014 - 11:47 PM

Nu e nevoie de 250W; 100W ar fi suficient. Reductorul este necesar pentru a mari cuplul si a obtine o valoare care poate propulsa barca.

Datele din link nu prea se coreleaza, probabil cuplul mentionat nu e la 1800rpm, ci mai jos cu 30%. Elicea respectiva are pas mic.

Nu te supara, 100W ar fi suficienti sa balacesc putin apa, nu sa propulsez barca. Arata-mi te rog un motor de barca, de 100W.  Sa inteleg ca imi recomanzi reductorul, sa cresc cuplul, ca astfel sa folosesc o elice cu pas mare ? Nu-i mai simplu sa pun direct pe axul motorului, o elice cu pas mic, proiectata pentru turatie mare ? 



#42 OFFLINE   iop95

iop95

    Membru

  • Membri
  • PipPip
  • 741 posts

Posted 22 September 2014 - 12:31 AM

Cu motorul respectiv, incarcat la 100W, rezulta un cuplu de 0.6Nm, valoare potrivita pentru o elice f mica.

Elementul principal este cuplul. Daca valorea e prea mica nu se poate antrena mai nimic... Prin corelare cuplu - turatie se va obtine viteza maxima pt. un cuplu dat si puterea necesara.



#43 OFFLINE   giongiu

giongiu

    Membru avansat

  • Membri
  • PipPipPipPip
  • 1,120 posts
  • Locatie:Braila

Posted 22 September 2014 - 01:11 AM

Puterea nu e produsul cuplu-turatie ? Ce rost are sa scad turatia, spre a creste cuplu, cand exista elice, care lucreaza la turatia respectiva, sa zicem 3000RPM. Uite cum arata o elice de turatie mare si cuplu mic.  http://www.barque-de...ieces-minn-kota


Edited by giongiu, 22 September 2014 - 01:16 AM.


#44 OFFLINE   der_doktor

der_doktor

    doktor

  • Membri
  • PipPipPipPip
  • 1,063 posts
  • Locatie:Düsseldorf

Posted 22 September 2014 - 01:25 AM

@matache,mai bine cumperi motorul ala de pe ebay cu 100€ decat sa dai 40€ doar pe elice. Ala avea si mers inapoi si dupa cum arata nu cred ca va aduna iarba din balta.Ma gandesc ca ulterior ii faci tu imbunatatziri sau construiesti alt ansamblu mai bun.



Cu_reclama

Cu_reclama
  • Membri

#45 OFFLINE   CIBY2

CIBY2

    Membru

  • Membri
  • PipPip
  • 806 posts
  • Locatie:Bucuresti

Posted 22 September 2014 - 05:59 AM

Orice motor aduna bradis, dar unele il taie cu elicea si ramane adunat in partea din fata a cizmei. Sa vezi cum se formeaza o "peruca" ce incetineste barca si pe care trebuie sa o dai jos neaparat. Eu am prins spilul cu introducerea in reverse mode si o impinge in fata pe sub barca.

Giongiu, probabil ca diametrul a fost prea mare, la fel si latimea palei si pasul. Fa-ti timp intr-o zi si experimenteaza pe apa, regland pasul elicei la fata locului. La motorul tau, o latime de 4-6 cm a palei ar fi indeajuns.


Edited by CIBY2, 22 September 2014 - 06:00 AM.





3 user(s) are reading this topic

0 members, 3 guests, 0 anonymous users