Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

extragerea unui rulment


Postări Recomandate

Salut! Vreau si eu cateva ideii pentru scoaterea unui rulment , sa va explic cum sta treaba. De foarte multe ori se intampla ca un rulment sa fie spart si sa ramana numai inelul exterior in lagar, inelul fiind foarte greu de extras , nu sant foarte multe posibilitati de actionare mecanic asupra lui , pentruca la un capat acel lagar este infundat, imaginati-va un cerc presat pe fundul unui butoi si trebuie sa scoti cercul fara sa gauresti butoiul, cam nosol nu?Poate suna cam prostesc dar ce ziceti de inghetare inelului cu freon sau cu azot lichid (azotul e mai greu de procurat, deci cred ca nu este o varianta buna).Alta varianta ar fi sa fac doua piese conice care sa se dilate in intriorul inelului si sa se blocheze in el si cu ajutorul unui surub sa-lextrag, dar trebuie sa fac mai multe piese pentru mai multe inele cu dimensiunu diferite si iar nu este bine.Aseara am chinuit un inel de asta doua ore si tot nu am reusit sa-l dau afara cu toate ca am folosit unul dintre cele mai bune degripante de pe piata ,e blocat foarte tare.Va multumesc!

Link spre comentariu

Daca nu e o problema ca face-ti un mic canal unde va intra dornul, adica intre carcasa si inelul exterior al rulmentului, bagati un dorn ascutit si fortati, inelul se va sparge, si asa o sa-l puteti scoate.Nu cred sa fie o problema daca va ramane o mica deformare pe care o va face dornul in zona respectiva.

 

daca nu apelati la un strungar sa va faca o bucsa cu umar care va intra in canalul bilelor, bucsa este crapata in 4 pana la un nivel si are o gaura filetata pe mijloc, dupa introducere (ea se aduna si scapa in interior,dupa introducerea surubului nu se mai poate aduna la loc ca sa iasa din canalul bilelor), si asa se extrage rulmentul (surubul o sa impinga tot ansamblul in sus sprijinind-use pe fundul piesei).Poate brevetez si presa asta ca ideea nu e rea deloc :da

 

 

 

http://tinypic.com/view.php?pic=20ktc00&s=7

Link spre comentariu

Folositi un simplu surub al carui capat(numai laterala sa intre intre inelul cu pricina si carcasa.''Intepeniti '' surubul astfel incat sa nu iasa prin inel folosind o piesa metalica(orice care fixeaza surubul sa nu iasa prin inel)si folosint piulita lui si o '' saiba plata''suficient de mare extrageti surubul.Daca grosimea hexagonului surubului nu [are loc] intre inel si fundul carcasei folositi un surub cu cap ingropat sau polizati unul la cotele pe care le aveti.Preferabil ca diferenta dintre diametrul surubului si inel sa fie cat mai mica posibil.Ati inteles ceva?... :freaza:

Link spre comentariu

O carcasa cu lagar de rulment bine proiectata, are prevazute de proiectant doua gauri filetate diametral opuse, special pentru acest caz - asa cum se poate vedea in schita din atasament. In cele doua gauri se introduc doua suruburi, care prin infiletare imping inelul in sensul extragerii. Daca constructia nu a fost prevazuta cu asemenea gauri de extractie (semn al unui proiectant mecanic, nu prea experimentat) atunci exista doua cazuri:1 - carcasa are lagarul cu alezaj de trecere - aidoma celei din desen;2 - carcasa are lagar de rulment infundat.In primul caz, se va incerca extragerea cu un dorn special si un ciocan, batand cu dornul inclinat la un unghi potrivit, prin gaura de iesire a lagarului, alternativ in doua puncte diametral opuse ale caii de rulare a inelului. Inelul va iesi, daca este corect ajustat si daca nu s-a gripat, datorita oxidarii carcasei in zona de contact.Se mai poate incerca o improvizatie. Daca suntem in cazul 1, confectionam ditr-o sarma de diametru egal cu al bilei rulmentului, un inel circular din care se detaseaza cam o treime de circumferinta. Deci inelul expandat in calea de rulare va avea un unghi la centru de aproximativ 270 deg. Se introduce inelul fortat si se expandeaza in calea de rulare, cu ajutorul unui cleste de extras sigurante, sau cu ajutorul unui patent spit. Se confectioneaza la strung un dorn in doua trepte. Treapta mai mica, va avea un diametru egal cu al interiorului inelului de sarma expandat in calea de rulare, si de lungime cam de doua, trei ori diametrul sarmei, iar diametrul treptei mai mari va fi astfel ales incat sa treaca cu putin joc prin alezajul de trecere. Se intoarce ansamblul cu sensul de extragere al rulmentului in jos si se pune pe o alta piesa cu alezaj de trecere, putin mai mare decat diametrul inelului exterior si suficient de inalta ca sa depaseasca inaltimea inelului. Se bate cu un ciocan potrivit in capatul de diametru mai mare al dornului, pana la depresarea rulmentului. Sarma actioneaza ca un inel de siguranta, fiind impiedicata sa iasa de pe calea de rulare de capatul calibrat - de diametru mai mic al dornului. Succesul operatiei, depinde tot de lipsa gripajului. In cazul unui gripaj puternic este posibil ca dornul sa foarfece inelul de siguranta din sarma, iar operatia sa esueze. Daca unul dintre cele doua procedee descrise in ordinea complexitatii solutiei, nu duc la extragerea rulmentului, atunci numai inlocuirea ansamblului carcasa rulment, mai poate rezolva problema. Este foarte probabil ca un dispozitiv confectionat special conform sugestiilor din postarile anterioare, sa fie mai scump decat achizitionarea subansamblului nou. Nu mai vorbim despre faptul, ca este aproape exclus ca acest dispozitiv, sa-l mai putem folosi a doua oara.[attachment=0]Extragere inel exterior.png[/attachment]

Link spre comentariu

Am facut un desen la piesa in cauza, asadar brosa se afla intr-un cilindru care nu permite sa actionezi in ineriorul lui cu ciocane, dalti, dornuri, de preferat ar fi o scula care sa sa blocheze in ineriorul inelului , dupa care cu ajutorul acesteia sa extragi inelul.Ce ziceti de varianta cu freonul, adica sa eliberz un jet de freon bine focalizat numai in ineriorul inelului, oare se contracta inelul cateva sutimi de milimetru, nu ar fi necesar mai mult,rulmenti sant de dimensiuni mici gen 6204.Freon am garla asa ca am sa incerc si varianta asta cu un inel de rulment, pe care am sa-l masor inainte de inghet si dupa sa vad cat se contracta. Daca ar merge varianta aceasta ar fi nemaipomenit.Multumesc pentru sugestiile date si mai astept si pareri despre varianta cu freonul.

Link spre comentariu

Sant o gramada de pompe de apa care au numai un singur capac de acces in intriorul motorului, la care daca se arde bobinajul trebuie neaparat sa scoti statorul prin incalzire, iar daca ai ocazia si ai rulmentul din inerior blocat e musai sa-i dai doua gauri ca sa-l poti da afara, numai ca trebuie sa iei masuri de izolare a gaurilor pentruca altfel va intra apa.

Link spre comentariu
Am facut un desen la piesa in cauza, asadar brosa se afla intr-un cilindru care nu permite sa actionezi in ineriorul lui cu ciocane, dalti, dornuri, de preferat ar fi o scula care sa sa blocheze in ineriorul inelului , dupa care cu ajutorul acesteia sa extragi inelul...
Cred ca nu ai citit cu atentie tot ce am scris mai sus. Reia lectura la alineatul 2, unde iti propun exact o metoda cu un dorn si un inel din sarma, care il blocheaza in interiorul inelului de rulment, la nivelul caii de rulare. Metoda este sigura, daca inelul nu este gripat in lagar si este cea mai ieftina dintre cele aplicabile.

 

...Ce ziceti de varianta cu freonul, adica sa eliberz un jet de freon bine focalizat numai in ineriorul inelului, oare se contracta inelul cateva sutimi de milimetru, nu ar fi necesar mai mult,rulmenti sant de dimensiuni mici gen 6204.

Freon am garla asa ca am sa incerc si varianta asta cu un inel de rulment, pe care am sa-l masor inainte de inghet si dupa sa vad cat se contracta. Daca ar merge varianta aceasta ar fi nemaipomenit.

Multumesc pentru sugestiile date si mai astept si pareri despre varianta cu freonul.

Inainte de a utiliza freonul, indiferent in ce scop, citeste pana la capat pdf-ul http://www.refrigerenti.ro/doc/safety/R22.pdfTocmai fiind de dimensiuni mici, este putin probabil sa se raceasca doar el instantaneu, astfel incat sa duca la o compresie unilaterala. Practic nu ai cum sa focalizezi jetul de lichid doar pe inel. Apoi, in practica industriala, racirile in scopuri tehnologice nu se fac cu freoni, care lichefiaza la -40,8 Celsius si ingheata la -160 Celsius, ci cu azot, care lichefiaza la -195,8 Celsius si ingheata la -210 Celsius. Presupunand ca ai gasi posibilitatea sa pulverizezi doar pe inel, raman totusi niste fenomene colaterale, care vor impiedica inelul sa iasa. La temperaturi puternic negative, vaporii de apa din aer, condenseaza si ingheata instantaneu, gripand, sau accentuand gripajul inelului in lagar. Din alt punct de vedere, desi ti se pare o metoda la indemana, este probabil cea mai scumpa dintre cele aplicabile. Nu in ultimul rand, freonii sunt deosebit de toxici la inhalare si ataca tesuturile tegumentare si corneea. De foarte multi ani, UE incearca interzicerea freonilor, care distrug stratul de ozon. De aceea iti mai recomand odata sa citesti pdf-ul lincat mai sus, inainte de a face orice manevra cu freoni. In alta ordine de idei, daca nu ai reusit sa pulverizezi concentrat, doar pe inel, atunci contractia se va generaliza la intregul ansamblu.

 

...numai ca trebuie sa iei masuri de izolare a gaurilor pentruca altfel va intra apa.
Masurile sunt deja luate prin proiectare, intrucat etansarea se face din toate directiile cu un semering.
Link spre comentariu

Am inteles destul de bine ce ati spus, dar cautam o varianta mult mai usora, nu ca as fi lenes , dar nu prea am timp.Am sa incerc ca experiment varianta cu freonul de curiozitate( dar inainte de asta am sa consult un inginer frigotehnist pe care il cunosc de ceva timp ), chit ca voi fi dezamagit. Intradevar trebuie sa te protejezi , detin manusi de protctie si masca de gaze.

Link spre comentariu
  • 4 săptămâni mai târziu...

...am facut un dispozitv care a mers struna. Chestia e ca trebuie sa fac un alt dispozitv daca este un rulment diferit.

Daca ai incercat varianta postata de mine putin mai sus, atunci ea este destul de ieftina. Totusi, nu cred ca te vei lovi prea curand, de o situatie similara.
Link spre comentariu
  • 5 ani mai târziu...

Ia un aparat de sudura cu electrod si sudeaza un cordon de 360 grd. in locasul bilelor.In fuctie de cit de mare e rulmentul folosesti si electrodul.Asteapta pina se raceste si apoi incerci din nou.Grig

 

Stiu ca este cam vechi topicul, dar rascolind forumul am dat de aceasta discutie foarte utila si nu m-am putut abtine sa precizez ca varianta de mai sus este cu siguranta cea mai eficienta, ieftina, rapida si sigura. Dupa executia cordonului de sudura si racire, mai ca nu pica singura camasa.

 

Si eu ma chinuiam cu tot felul de variante pana cand mi-a spus un maistor de metoda aceasta, iar dupa ce am incercat, am ramas surprins.....

 

Noi tinerii avem tendinta sa cercetam, sa fim perfectionisti, uneori sa facem exces de zel, dar, chiar daca unii "batrani" sunt cam "trecuti", totusi, ascund tot felul de siretlicuri si experiente care functioneaza foarte bine.

Link spre comentariu

 

Stiu ca este cam vechi topicul, dar rascolind forumul am dat de aceasta discutie foarte utila si nu m-am putut abtine sa precizez ca varianta de mai sus este cu siguranta cea mai eficienta, ieftina, rapida si sigura. Dupa executia cordonului de sudura si racire, mai ca nu pica singura camasa.

 

Si eu ma chinuiam cu tot felul de variante pana cand mi-a spus un maistor de metoda aceasta, iar dupa ce am incercat, am ramas surprins.....

 

Noi tinerii avem tendinta sa cercetam, sa fim perfectionisti, uneori sa facem exces de zel, dar, chiar daca unii "batrani" sunt cam "trecuti", totusi, ascund tot felul de siretlicuri si experiente care functioneaza foarte bine.

 

De obicei daca intrebi un batran iti zice sa iei ciocan si sa ciocanesti pana iese ... :rade: De multe ori iese/intra depinde de situatie , dar strici in alte 5 parti.

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

Alătură-te conversației

Poți posta acum și să te înregistrezi mai târziu. Dacă ai un cont, autentifică-te acum pentru a posta cu contul tău.
Notă: Postarea ta va necesita aprobare moderator înainte de a fi vizibilă.

Vizitator
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Răspunde la acest subiect...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări