Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

cate ceva despre tuning auto...


Postări Recomandate

acest text NU imi apartine. initial era ceva mai mare, dar am considerat ca e bine sa decupez portiunile neinteresante...

Mica lamurire cu privire la tuningul autoPentru ca am primit mai multe mailuri pe tema : am masina X cum pot sa-i fac un tuning, sau cum sa o fac sa arate mai agresiv, ce tuning de motor pot sa-i fac, m-am decis sa scriu un mic articol despre ceea ce priveste tuningul auto.Pentru cei mai putin familiarizati cu termenul de tuning auto, acesta nu inseamna neaparat schimbarea aspectului masinii in ceva foarte agresevisv, o masina umflata cu praguri, prize de aer, spoilere, eleroane exagerate. Nu vreau sa se inteleaga din asta ca sunt impotriva acestui aspect exterioar al masinilor, nu deloc chiar il agreez. Exista si un un tuning exterior mai " moderat" care deseori trece neobservat dar el totusi schimba aspectul masinii. Tuning nu inseamna neaparat doar paraguri, eleroane, spoilere, exista si tuning interior ce are rol de schimbare a habitaclului masinii oferendui o tenta mai sportiva sau mai extravaganta, depinde de gustul fiecaruia; tuningul la motor ce are drept scop principal cresterea puterii motorului prin diverse mijloace.Tuning ExteriorSpoilerele, pragurile, eleroanele, sunt cele mai evidentiate elemente de optica. Foarte important de stiut este ca ele nu au doar rol optic, in general fiecarui tip de masina firme specializate ai creeaza un asa numit Kit exterior ce este proiectat calculat la cel mai mic detaliu, si testat in tunele aerodinamice. Acest kit are rolul de a ghida curentii de aer . Exemplu: eleronul are rolul de acreste aderenta, curentii de aer la viteze mari actioneaza asupra acestuia marind forta de apasare pe partea din spate a masinii, astfel crescand aderenta.Acum la noi nu se pune asa mare accent pe drenarea curentilor de aer (s-ar putea ca nici macar tunel aerodinamic sa nu avem), mai mult pe aspectul exterior. Noroc ca uzinele Dacia au facut masini mai putin late ca altfel ajungeam sa vedem Super Nove cu eleron de Doge Charger.Astfel ca se pot adapta diferite tipuri si modele de kituri exterioare pe masinile dorite, schimbandule complet acestora infatisarea. Oricum un lucru e clar : nu va incepeti sa va contruiti tot felul de praguri, spoilere, si eleroane in ograda proprie s-ar putea sa va transformati masina intr-un mare chitchi. Si a mai apartut mai nou un tip de tuning nu stiu cum sa-l numesc, poate va vine voua vreo idee dar el apare sub urmatorul aspect: poti achizitiona din targ sau din piata diferite praguri, spoilere, eleroane pentru Dacia cu urmatoarele inscrisuri: GTI, Turbo, Renault? asteptam cu nerabdare variantele cu inscrisuri V12; NOS; Toyota Supra? (asta pentru ca am vazut cateva exemplare pe la noi, praguri pe Dacii 1300 pe care era inscriptionat GTI ). Mai bine va lasati la acest domeniu pe mana unor experti, exista zeci de firme in tara care si-au profilat domeniul de activitate pe tuning auto si ei cu siguranta stiu meserie.Tot in cadrul Tuningului Exterior se incadreaza si alegerea unor jante sport, precum si a unor amortizoare sport. Ele au rol in cresterea stabilitatii masinii, dar au un puternenic efect si asupra exteriorului ( jantele).Tuning InteriorLa partea de interior ca si la partea de exterior ramane la latitudinea si imaginatia fiecaruia cum il concepe. Poti sa-ti pui blanita pe scaune, cu zeci de braduleti parfumati agatati de oglinda, idicatoare si ceasuri de bord fara rost, iconite si poza nevestei , leduri colorate care indica nu stiu ce?., sau poti sa-ti transformi interiorul masinii intrun adevarat bolid de raliu cu scaune sport, volan sport, covor de aluminiu, pedalier sport, bord si elemente de bord in culoarea tapiteriei. Firme specializate va pun la dispozitie o gama foarte variata de produse pentru schimbarea interiorului masinii. Pentru cei mai putin initiati in acest domeniu va recomand siturile SPARCO http://www.sparco.it; MOMO http://www.momo.it; OMP http://www.ompracing.it; SIMONIRACING http://www.simoniracing.it; Tot la interior eu as include si partea de sonorizare, la care nu prea am multe explicatii de dat doar sa fiti atenti la pozitionarea boxelor (inaltele sa nu fie separate de bass, iar boxele mai performante vin pozitionate in fata). Iar in cazul in care nu dispuneti de o instalatie audio performanta nu incercati sa iesiti in evidenta prin volumul dat la maxim si toate geamurile deschis,. Variantele de produse pentru interior fabricate prin turcia si comercializate prin targuri sunt urmatoarele: volan Dacia cu sigala de Mercedes sau Bmw; ceasuri Citzen; neon UV; casetofoane Domotec (fata rabatabila), boxe Domotec de (2000W), si multe alte technologii de ultima la care cunoscatorii si cei ce le achizitioneaza, cu siguranta le vor gasii o utilitate.Tuning MotorEhhh aici ai mai complicat. La noi tuningul la motor s-a practicat cred inainte de a exista termenul de tuning, pentru ca in general tot romanul nu conteaza ce functie are in timpul saptamanii: senator, postas,programator,inginer in weekend sunt in fata blocului si isi demonteaza jumatate din masina si o monteaza la loc, mai schimba un ulei, mai sudeaza o aripa, mai curata un carburator scoate o planetara , baga un telescop, si cred ca unii o mai fac si din plictiseala. Glumeam, nu e chiar asa ? Dar cred la mecanica auto si la fotbal toti ne pricepem !Ok! Treaba cu tuningul la motor are drept scop marirea puterii motorului, sau functionarea in conditii si parametrii optimi ai acestuia. Se face o mare greseala si asta am observat-o si eu in nenumarate cazuri cand se afirma ca filtru de aer sport si evacuarea ai ofera o putere mai mare mainii. Masina cand e testata pe bank, este lipsita de aceste elemente (filtru de aer, esapamen) astfel se calculeaza puterea bruta a motorului. Atasandui un filtru sport sau o evacuare fie ea si cu serpisori nu-i va creste puterea motorului ci va drena la evacuare curentii de aer astfel incat acestia sa aiba o curgere mai lina, respectiv filtru de aer va permite aceesul unei cantitati de aer mai mare in camera de ardere, el avand in acelas timp si rol de racire. Am auzit si variante in care evacuarea cu serpisori oferea 50 Cp!!!!Cresterea puterii motorului se face doar prin sisteme Nos ,Turbo (Turbo Charger, Super Charger)care au principii de functionare diferite dar cu acelas scop: introducerea fortata a aerului in camera de ardere. Diferita dintre cele doua sisteme turbo, cat si principiul lor de functionare o gasiti la Infotuning. NOS este un gaz ce se descompune in carburator la temperatura de 572F in doua parti nitrat, si o parte oxigen, rolul acestui sistem este la fel cresterea puterii motorului prin marirea timpului de ardere. Este putin mai costisitor decat sistemele turbo, dar aceasta se explica prin eficienta lui. Chipul cunoscut si sub denumira de calculatror reprezinta o technologie relativ noua si mai la indemana tuturor (nu este atat de costisitor). Rolul chipului este ca in urma unor calcule (cantitatea de aer admisa, cant. gazelor la evacuare,cantitatea de benzina admisa, calitatea benzinei, conditii de drum, conditii meteo, modul de sofat, greutatea masinii ...) sa aduca functionarea motorului la parametrii normali de functionare si sa elimine influenta unor factori externi (conditiile de drum, de vreme).

articolul l-am postat si pe alt FORUM, acolo fiind COMPLET :)
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 37
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

tipul de pe forum e habarnist total..e un tunner de ocaziemasina pe dinamometru nu se etsteaza fara filtru sau fara toba modificate....se testeaza chiar cu ele pentru a observa sporul de puterenosul acela de care vorbeste prea putin...pentru ca nici nu are idee cam ce este...este protoxid de azot...cunoscut ca si gaz ilariant...la caldura el s edesface in azot si oxigen....azotul fiind un gaz inert mai atenueaza din explozia din acmera de ardere iar oxigenul mareste arderea.kitul este costisitor...nu cum zice el...unu de firma cu electrovalve reductoare...injector/injectoare ajunge la citeva mii de dolari...da ai agrantzia ca nu sari in aer :lol: :lol: :lol: :lol: chip tuningul care il prezita asha alambrisitic este o amarita de memorie in care se stocheaza diagrama de distrubutzie, diagrama de injectie...si poate alte citeva date...dar astea 2 conteaza in general....io inca nam vazut mashina care se adpteaza singura la sofer sau la conditziile de drumideea e...alt avans si mai multa benzina..deaia consuma si mai mult.pentru cei cunoscatori...pot sa mearga la un service da un ban la ala care face revizia si ii umbla cu testerul pe la parametrii.vedetzi ca cielo are si mod sport :wink: da iti ia 12 la suta afara

Link spre comentariu

mai degraba as crede ca face referire la calc de bord (computador, ordinator, cum vrei sa-i spui :twisted: )

despre nos nu spune ca este ieftin.. doar ca este PUTIN mai costisitor.. si cum TOTUL este relativ... :roll: oricum, in principiu, a descris bine modul de lucru al nos... AICI sunt chestii ceva mai detaliate despre nos :)

eu stiam ca este oxid de azot... nu stiu prea multa chimie... :roll:

Link spre comentariu
Vizitator electromatic

tipul de pe forum e habarnist total..e un tunner de ocazienosul acela de care vorbeste prea putin...pentru ca nici nu are idee cam ce este...este protoxid de azot...cunoscut ca si gaz ilariant...la caldura el s edesface in azot si oxigen....azotul fiind un gaz inert :wink: da iti ia 12 la suta afara

Nu te supara, dar daca azotul e gaz inert eu sunt Gina Lolobrigida.Daca e inert cum se formeaza oxizii, acizii si alti compusi cu azot???Gaze inerte sunt Neonul, Argonul, Kriptonul si alteleStiu sigur pt ca alaltaieri i-am cumparat fiului meu tabelul periodic al elementelor :d :lol:
Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

Domnilor, poate ca aceasta discutie ar putea continua in cateva directii, una din ele fiind chiptuning-ul. In acest sens, desi este un lucru interesant, vreau sa remarc faptul ca majoritatea celor ce fac aceasta operatie nu prea au habar de ce se intampla. Ei folosesc niste chestii existente, un soft existent in care cauta coincidenta dintre motorul real pe care il au de chip-tunat si o anumita optiune dintr-un anumit meniu, apoi seteaza ceva parametri care sunt scrisi inapoi in ECU (Engine Contriol Unit). Toate bune.

Dar a utiliza o unealta (echipamente + soft) reprezinta prea putin si cei mai multi dintre cei ce o fac (efectueaza chiptuning) nu inteleg ce se intampla, nu stiu ce este acela un sistem, un microcontroller, un soft, un eeprom, un sistem de intreruperi, timere, porturi de intrare-iesire etc.. Prea putin fata, de exemplu, de ceea ce stie creatorul unei asemenea unelte. Sunt foarte de acord ca in pozitia in care ei (cei ce efectueaza chiptuning) se afla, asta trebuie sa faca: sa fie operatori/utilizatori ai unui sistem existent.

 

Dar, asa cum remarca autorul articolului initial, "omul de pe forum" (referindu-se la reparatiile de duminica efectuate in parcare), este vorba de pasiunea pentru profesie sau domeniu, de hobby. Lucrurile nu se incheie odata cu efectuarea chiptuning-ului, nu inseamna ca dupa asta "ne-am linistit".

Ca sa revin la ceva concret, ma refer la un soft sursa de ECU. Exista asa ceva? Da, exista si este complet free, el se numeste megasquirt.

 

http://www.megasquirt.info/

 

Este vorba de un proiect complet de ECU, cu documentatie vasta, scheme, desene de cablaje, rezultate teste, soft sursa (limbaj de asamblare Motorola HC908), unelte hard-soft pentru dezvoltarea / modificarea softului (adaptare la noi tipuri de masini - initial megasquirt a fost facut pentru masini americane -). Este interesant faptul ca diagnoza si chiptuning-ul sunt gandite ca "parte integranta" a proiectului.

Fac aici observatia ca europenii sunt mai secretosi in aceasta chestiune decat americanii.

Acesta ar putea fi un scop, nu numai sa ajungem in stadiul in care am facut (ni s-a facut) chiptuning la masina.

Deci nu este vorba de a face un soft de ECU de la 0 (ceea ce consider ca este complicat) ci de a intelege cat mai complet proiectul megasquirt, a-l stapani, a-l modifica daca este necesar.

Link spre comentariu

Mircea M tot respectul dar nu e asa usor cum crezi.Nu toate masinile au acelasi soft de ECU. Fiecare tip si model de masina are softul ei pentru ECU asa ca... nu e usor.

Nu am spus ca este usor si nici ca toate masinile ar avea acelasi ECU sau acelasi soft de ECU. Proiectul Megasquirt nu are nici un secret, absolut totul este pe fata, este publicat. Exista si de vanzare (ma rog, in tari mai spalate) fie complet fie variante de kituri. Chiar asa fiind, ca nu este simplu sunt de acord.
Link spre comentariu
  • 2 luni mai târziu...

Alătură-te conversației

Poți posta acum și să te înregistrezi mai târziu. Dacă ai un cont, autentifică-te acum pentru a posta cu contul tău.
Notă: Postarea ta va necesita aprobare moderator înainte de a fi vizibilă.

Vizitator
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Răspunde la acest subiect...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.




×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări