Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Sigurante 260V pentru sistem 12v


Vizitator Fara Nume

Postări Recomandate

Vizitator Fara Nume

Salut,

 

Am cumparat un panou de sigurante cu intrerupator pentru un ministem fotovoltic. Vreau sa pun panoul intre consumatori (becuri led 12V, 3 - 10 W) si acumulator 46Ah.

Panoul este prezentat pe site ca fiind de 12V insa pe el toate componentele sunt marcate cu tensiunea de 260V. Sigurantele sunt de 15A la 260V.

 

Va rog sa-mi spuneti daca in calcului sigurantelor conteaza tensiunea, in sensul ca pot sa pun o sigurante de 2,5A (220V) pe un curcuit de 12V?

 

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 19
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Vizitator Fara Nume

Din pacate nu am informatii suplimentare, ele sunt marcate cu 15A 260V si sunt 10x38mm.

 

Clar nu ma ajuta sigurantele 15A, o sa pun altele cu un amperja mai mic, insa nu stiu ce model sa iau.

 

Si revin la intrebarea mea, la calculul sigurantelor, se ia in considerare tensiunea?

Link spre comentariu

Evident ca se ia in considerare tensiunea.

 

Presupun ca este vorba de sigurante fuzibile.

 

O siguranta are rezistenta ~ zero cat este "intreaga", deci caderea de tensiune pe ea este zero.

In momentul cand se topeste va intrerupe circuitul, si atunci toata tensiunea va cadea pe ea.

 

Deci ai doua marimi:

- curentul limitat, care trebuie sa fie astfel ales incat curentul la care se produce topirea sa fie suficient de mare pentru functionare normala / dar si suficient de mic incat sa protejeze componentele din aval in caz de avarie.

- tensiunea in cazul sigurantei intrerupte, care sa fie semnificativ mai mare decat ce tensiuni ar putea fi acolo, in circuit.

 

Adica cu cat tensiunea specificata este mai mare, cu atat functia sigurantei este mai bine asigurata.

Deci in cazul tau, la 12V ai putea sa folosesti si sigurante garantate pentru tensiuni mai mici, insa folosirea unora de 260V nu poate fi decat buna...

Link spre comentariu

As adauga ca o fuzibila are un alt comportament in CC fata de CA. Daca in CA se atinge maximul in 5-10ms (iar fuzibilul incepe sa se topeasca), in CC discutam de minimum 50ms. Energia depinde de timp.

 

Orice fuzibila 10x38 are un cod pe ea si/sau tipul/clasa curbei de protectie. Daca nu le are, la gunoi cu fuzibila.

Link spre comentariu

Nu vad la ce sunt bune poze suplimentare, ti s-a raspuns deja in detaliu - daca nu ai inteles ar fi bine sa recitesti.

 

Pe aici suntem mai atenti la factorul pret, daca le-ai luat de la site-ul respectiv nu pot zice decat ca ai dat o droaie de bani.

 

 

In plus, ca sfat: dispunerea de comutatoare pe calea "de putere" este o manevra pe care trebuie sa o eviti in limita posibilului.

Presupun ca pe acolo pot sa treaca 10A, poate chiar toti cei 15A.

In acest caz un comutator, chiar daca are rezistenta decenta (cativa miliohmi), tot va produce o cadere de tensiune adica:

- energie pierduta (pai, la astfel de sistem, minimizarea pierderilor este esentiala)

- incalzirea comutatorului

- in timp deprecierea comutatorului prin cresterea progresiva a rezistentei de contact, si probleme, depanare, etc

 

Daca comutarea nu este esentiala atunci renunta la ea, fa conexiuni cu sarme groase cu contacte bune (as recomanda multifilar cositorit cu sectiune supradimensionata , 4mmp) si fire cat mai scurte.

 

Desigur ca toate astea este posibil sa le sti, dar mi-am permis fiind la incepatori.

Link spre comentariu
Vizitator Fara Nume

Nu vad la ce sunt bune poze suplimentare, ti s-a raspuns deja in detaliu - daca nu ai inteles ar fi bine sa recitesti.

 

Pe aici suntem mai atenti la factorul pret, daca le-ai luat de la site-ul respectiv nu pot zice decat ca ai dat o droaie de bani.

 

 

In plus, ca sfat: dispunerea de comutatoare pe calea "de putere" este o manevra pe care trebuie sa o eviti in limita posibilului.

Presupun ca pe acolo pot sa treaca 10A, poate chiar toti cei 15A.

In acest caz un comutator, chiar daca are rezistenta decenta (cativa miliohmi), tot va produce o cadere de tensiune adica:

- energie pierduta (pai, la astfel de sistem, minimizarea pierderilor este esentiala)

- incalzirea comutatorului

- in timp deprecierea comutatorului prin cresterea progresiva a rezistentei de contact, si probleme, depanare, etc

 

Daca comutarea nu este esentiala atunci renunta la ea, fa conexiuni cu sarme groase cu contacte bune (as recomanda multifilar cositorit cu sectiune supradimensionata , 4mmp) si fire cat mai scurte.

 

Desigur ca toate astea este posibil sa le sti, dar mi-am permis fiind la incepatori.

 

Multumesc pentru raspuns.

 

Am inteles ca sigurante de 220V - 260V sunt ok pentru un circuit de 12V. Problema este la amperaj, 15A sunt deja multi pentru un bec cu LED de 10W. Incerc sa gasesc niste sigurante de 1 - 3A, chiar daca sunt pe 220V.

 

Din pacate nu pot sa renunt la comutator pentru ca vreau sa controlez ce becuri sa aprind.

 

Lungimea maxima intre comutator si bec este de 15m si am undeva la 8 becuri. Investitia pentru un cablu de 4mmp ar fi prea mare.

Link spre comentariu

Stai putin, ca abia acum ai clarificat.

 

In mod clar indicatia mea de 4mmp era pentru 15A - iar aplicatia ta este foarte departe... la ce spui tu si o sectiune de 0,25mmp este supradimensionata. Plus ca la curentul respectiv si rezistenta de contact este neglijabila, deci nu mai am nimic impotriva.

 

Pe viitor incerca sa explici de la inceput complet, ca sa nu pierdem timp de pomana.

 

Ce poti sa faci probabil mult mai bine decat ti-ai propus sunt insesi sursele de lumina LED si pentru precizari te astept pe sectiunea dedicata - la curent continuu in nici un caz nu merita nici o forma de "bec" solutiile corecte fiind departe de calapodul standard (care, de altfel nici nu este deloc bine-venit).

Link spre comentariu

Siguranta fuzibila se caracterizeaza prin mai multi parametri. Daca pe ea scrie numai un curent si o tensiune, curentul este valoarea maxima ce poate trece prin siguranta un timp nedeterminat, iar tensiunea este valoarea maxima la care arcul electric format se autostinge.

Dupa durata intreruperii, sigurantele fuzibile pot fi temporizate, normale, rapide sau ultrarapide. Daca pe corpul fuzibilului nu scrie nici o litera (T, R, UR), siguranta este normala. Oricum, valoarea curentului, imediat inainte de intrerupere, poate fi mult mai mare decat cea nominala, de zeci sau sute de ori.

Din pacate, componentele electronice semiconductoare se ard, in general, mai rapid decat orice siguranta fuzibila. Tiristoarele de mare putere, lente, pot fi protejete cu sigurante fuzibile ultrarapide, Pentru tranzistoare si LED-uri, mai rapide, protectia cu siguranta fuzibila poate fi dublata de un limitator de curent cu un MOS rapid.

Link spre comentariu

Acel panou este un panou de distributie pentru ambarcatiuni, montat undeva in bord. Din bara de 12V pleaca ramuri dotate cu sigurante si intrerupator pe fiecare, din care se alimenteaza diferiti consumatori de la bord. Daca veti citi inscriptionarile va veti da seama de asta. Si insasi magazinul care le vinde ne duce cu gandul la asta. Ca este rezistent la umezeala de pe apa ramane de vazut. Pretul nu-l fac componentele si manopera, ci faptul ca este o piesa pe care multi propietari de barci nu o pot construi singuri.

Cat despre tensiunea scrisa pe acele sigurante fuzibilie, stai linistit, asa trebuie sa fie. Sigurantele sunt de 20/5mm probabil, dupa cum arata capacele, poate 6.3/32mm, nu stiu, dar nu 10/38 cum ai spus. Acela este suportul de panou pentru siguranta, siguranta se afla inauntru, cu acces prin desurubarea capacului aflat pe bord. Acum imi dau seama ca ce spuneam de pret se aplica si in cazul tau!

Unde vrei sa le folosesti?

Editat de CIBY2
Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...
Vizitator Fara Nume

Am un sistem fotovoltaic (12V) care imi produce curent pentru o instalatie de iluminat exterior (becuri led 12V E27 de 3, 5 si 10W ) si pentru sistemul de supraveghere. Folosesc piesa ca intrerupator pentru circuite.

 

http://dadece.ro/panou_convertor.jpg

 

Sigurantele sunt 10x38mm.

 

Am dat de alta problema:

- sistemul de supraveghere este compus din DVR, camere si router 3G.

- le alimentez direct la regulator (teoretic 12V)

- tensiunea pe care o scoate regulatorul solar nu este constanta, variaza intre 11.5 si 13.5V.

 

Este vreo probleme pentru electronicele de 12V daca tensiunea de alimentare fluctueaza?

Este cazul sa cumpar un Convertor Booster 150W DC-DC 10-32V la 12-35V step-up 10A?

 

 

Caracteristici Convertor Booster:

1.Input voltage: DC 10V-32V
2.Output voltage: DC12V-35V(adjustable)
3.Output current: 10A (MAX)
4.Input current :16A (MAX) (more than 10A please strengthen heatsink)
5.Output power: natural cooling 100W (MAX), strengthening cooling 150W (MAX) real power
6.Working temperature: industrial (- 40 ° c to +85 °c) ( environmental temperature, more than 40 degrees, please reduce power to use, or - enhance cooling)
7.Full-Load temperature: 45 degrees
8.No-load current: 25mA typical
9.Voltage regulation: ± 0.5%
10.Load regulation: ± 0.5%
11.Dynamic response speed: 200uS 5%

 

Specificatii regulator Model LD-20A:

Curent maxim de incarcare 20A
Curent maxim de descarcare 20A
Deconectare Voltaj Scazut 11.0V ADJ 9V….12V :×2 24V
Reconectare Voltaj Scazut 12.6V ADJ 11V….13.5V :×2 24V
Incarcare Float 13.8V ADJ 13V….15V :×2 24V
Incarcare Boost Voltaj 14.4V ; ×2 24V Battery Voltage less than 12Vstart boost charging 2 hours
Protectie la supravoltaj in baterie 16.5V ; ×2 24V

Editat de Fara Nume
Link spre comentariu

Ce convertor vrei tu este pur si simplu overkill pentru o instalatie normala, pentru ca iluminarea nu are nevoie de stabilizare, doar DVR camere si eventual router. Desigur ca merita sa masori consumul lor real, dar ar trebui sa fie in zona sutelor de miliamperi.

 

In plus Boost inseamna un dispozitiv de conversie DC/DC care da la iesire tensiune STRICT mai mare ca la intrare (si tu ai zis step-up).

Tie iti trebuie un convertor buck-boost care sa poata da la iesire si mai mult si mai putin ca la intrare. Chiar zilele trecute am vandut asa ceva la imensa suma de 12 lei...

 

Pentru sistem solar problema randamentului este primordiala, deci becuri E27 sunt din punctul meu de vedere interzise tinand cont ca 99,9% din ele numai randament bun nu au - merita sa dai bani mai multi, dar sa faci o solutie corect conceputa si care sa-ti asigure randamentul maxim pe care ti-l poti permite

Link spre comentariu

Alătură-te conversației

Poți posta acum și să te înregistrezi mai târziu. Dacă ai un cont, autentifică-te acum pentru a posta cu contul tău.
Notă: Postarea ta va necesita aprobare moderator înainte de a fi vizibilă.

Vizitator
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Răspunde la acest subiect...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.




×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări