Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

trafo la 600 Hz


Postări Recomandate

Unui vecin i s-a defectat sistemul de încărcare a acumulatorului la o placă compactoare cu motor diesel.

Acumulatorul este de 12V, iar modulul original al maşinii s-a pierdut.

Generatorul de curent electric, antrenat de motorul diesel, este un alternator care, în funcţie de turaţie,

debitează între cca 11V la relanti şi 28V turat la maxim -acesta fiind şi regimul normal de lucru.

La turaţia maximă, cu sarcină 2 becuri de far de 12V înseriate, tensiunea a scăzut cu aprox 1V, adică pe la vreo 27V.

Frecvenţa măsurată a fost de cca 680 Hz.

 

Pentru a-i face maşinii încărcarea acumulatorului de la generatorul propriu, având în vedere diferenţa mare între

tensiunea generatorului şi necesarul acumulatorului (mai mult decât dublu) aş bobina un transformator,

chiar autotransformator, ca să reducă c.a. pe la vreo 15-17V, iar în final un regulator serie sau ceva să limiteze curentul.

Nu prea am habar cum s-ar calcula traful, presupun că dacă aş folosi formulele de la 50Hz ar ieşi bine, numai că

doresc ca totul să fie cât mai mic posibil.

De asemenea, nu ştiu dacă tolele din trafo reţea obişnuite sunt bune.

 

Aştept părerile dvs.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 28
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Daca utilajul este cu alternator, asa cum ai afirmat in primul post, este imposibil sa nu aiba releu de excitatie. Cele 2 fire groase, duc la baterie. In interiorul utilajului, de unde pornesc aceste fire, trebuie sa fie o ramificatie, care sa duca la releu si la restul consumatorilor.

Releul de excitatie este mic, capsulat si ca pozitionare trebuie sa fie langa alternator. Sigur ac. este defect, deoarece ai la iesire tensiune variabila, functie de turatie (daca lipsea, in sarcina scadea atensiunea f mult).

Editat de vera
Link spre comentariu

Revin cu unele precizări.

Din spusele proprietarului, utilajul avea o "cutiuţă" în genul unui radiator metalic şi probabil cu ceva

componente electronice totul băgat în răşină. La această cutiuţă veneau firele de la generator şi de la baterie.

De la vibraţii unui fir i s-a deteriorat izolaţia şi de aici au apărut problemele.

Prima dată a căzut bateria.

S-a cumpărat baterie nouă.

Un "meseriaş" a pus generatorul direct la baterie, bineînţeles cu o punte redresoare şi atât.

Poate a măsurat el la relanti cât livrează generatorul, însă utilajul lucrează mereu turat la maxim.

După cum era de aşteptat a doua baterie a făcut-o praf într-o lună.

Cutiuţa era montată lângă locaşul bateriei.

Editat de dorian 70
Link spre comentariu

Te uiti ce tip de alternator are si cauti releul original.

Poti face o incercare si cu alt tip de releu, cu conditia sa masori curentul cu care incarca bateria. Daca ac. curent are valoare acceptabila (in jur de 1/5 din capacitatea bateriei), este bun.

Este de preferat prima varianta.

PS-nu am inteles de ce "meseriasul" a pus o punte, deoarece puntea trifazata este chiar pe alternator (face corp comun cu acesta).

Editat de vera
Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Mi-am mai făcut timp să umblu la placa vibratoare, am făcut şi câteva poze.

Ce este cert: din interior ies două fire, fără legătură galvanică cu şasiul,

tensiunea pe cele două fire este de cca 11V la relanti şi 28Vca turat la maxim.

 

Vecinul mi-a adus de la cel dinaintea mea şi regulatorul de tensiune defect.

Era cu piesele turnate în răşină, m-am apucat de văzut ce-i înăuntru.

Astfel am găsit 2 diode tip pastilă, ca în punţile redresoare auto autohtone, doi tiristori

de tipul MCR 25 N (800V, 25A) şi un BD 242 C (pnp,100V, 3A, 40W ) tiristorii şi tranzistorul în

capsulă TO220 prinşi de corpul metalic al regulatorului, mai erau şi alte mărunţişuri, rezistenţe, diode, condensatori

care s-au distrus.

 

Am găsit pe un site un manual al maşinii, am pus o poză cu un desen din pdf.

La piesa cu nr. 7 am dedus c-ar fi vorba de un rotor cu magneţi care trece pe lângă stator.

Aşadar cred că nu este ca alternatorul auto clasic, cu excitaţie controlată de regulator.

Probabil că în regulatorul aflat lângă baterie, o punte semicomandată alcătuită din cele 2 diode

plus cei 2 tiristori se ocupa de încărcarea optimă a acumulatorului.

 

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Link spre comentariu
  • 4 săptămâni mai târziu...

Urmează să-mi fac timp să iau taurul de coarne...

Mă apuc să bobinez un autotrafo cu Ui = 28V şi Uo = 14-15V,

urmează redresare, filtrare cu C,

apoi sursă de curent costant cu oprire la 14,5V sau

sursă de tensiune de cca 14V cu limitare în curent...

 

Bineînţeles totul turnat în silicon sau răşină...

 

Link spre comentariu

Vrei sa muncesti de pomana?

Cu transformator (mare, greu, dificil de prins pe un utilaj care vibreaza, etc.) 28/15V nu o sa-ti incarce acumulatorul, decat atunci cand motorul are turatie max. Nu ai nevoie de C filtrare.

Mergi tot pe varianta punte semicomandata, e cea mai simpla/sigura. Am tastat REF4491 si mi-a dat releul tau. Informeaza-te de acolo, poate gasesti schema, o reproduci sau faci una conceptie proprie. Muncesti mai putin cu rezultate mult mai bune.

Link spre comentariu

Da @vera, ar fi oarecum mai simplu şi probabil o construcţie mai robustă

însă mă nelinişteşte faptul că generatorul scoate 28V şi este destul de potent,

după cum am mai scris, cu 2 becuri de far înseriate ca sarcină, deci cca 5A consum,

tensiunea a scăzut cu 1V.

Apoi tiristorii nu ştiu cum să-i comand, să se deschidă pe toată semisinusoida,

comandă direct în poartă, cu oprire la atingerea tensiunii de încărcare a bateriei (de exemplu 14,5V) sau cum altfel ?

Utilajul lucrează numai turat la maxim, iar la relanti puţin timp.

Pentru a simplifica şi mai mult, cred că şi un singur tiristor, redresare monoalternanţă, ar fi suficient,

pornirea este foarte uşoară, apoi maşina funcţionează cam o oră.

 

Schema alăturată ar fi bună ?

 

proiect_schema.jpg

Editat de dorian 70
Link spre comentariu

Intra pe "Gogu", tasteaza comanda tiristoare si gasesti o groaza de scheme. Alegi "cu TUJ"

Atentie !!

Aceste scheme sunt variatoare de tensiune, nu relee incarcare acumulatori. In plus, majoritatea sunt la retea (mono/trifazat), deci trebuie recalculata alimentarea TUJ-ului (intre 10-20V/10-15mA) si timpul (ai formula sus, stanga).

O alta problema, este cuplarea acumulatorului printr-o dioda, pt. a se putea sincroniza TUJ-ul.

Ex:

post-218749-0-37616800-1489242465_thumb.jpg

Editat de vera
Link spre comentariu

Am bobinat ieri un trafo pe un toroid, două straturi a câte 90 spire, cu sârmă de 0,8mm diametru,

l-am verificat la 50Hz şi văd că se comportă bine ( cu sarcină 2 becuri de 12V, 21W, auto, în paralel ).

Am însăilat un redresor după schema alăturată şi se pare că-i mulţumitor, urmează să încerc

montajul pe un acumulator.

Dacă aveţi păreri, idei, vă aştept !

 

post-185456-0-63923900-1489521589_thumb.jpg

Link spre comentariu

Alătură-te conversației

Poți posta acum și să te înregistrezi mai târziu. Dacă ai un cont, autentifică-te acum pentru a posta cu contul tău.
Notă: Postarea ta va necesita aprobare moderator înainte de a fi vizibilă.

Vizitator
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Răspunde la acest subiect...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.




×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări